Sərhədçilərimizdən bəhs
edən ilk romana baxış
Ancaq kim bilir, bəlkə
də, o, şair olmasaydı, sərhədçi olacaqdı
"Canlı dirəklər", Ə. Qurbanlı
"Azərbaycanın şimalında, ölkə xəritəsində ərazisinə görə o qədər də diqqəti cəlb etməyən yaşayış məntəqələrinin birində sərhədçilərə məxsus "N" saylı hərbi hissə yerləşir"(proloqdan).
Kitablarımın arasında həcminə, vəzninə
görə heç də böyük olmayan bir kitab var. Amma
söz yükü, ifadə olunmuş Vətən məhəbbəti
kitabın həcmini təxəyyülün
çatdığı yerə qədər böyüdə
bilir. Kitabın ilk səhifəsi onu mütaliə etmək
istəyən hər kəsə "Vətən sərhəddən
başlayır" fikrini aşılıyır. Əsər oxucuda "N" saylı hərbi hissə,
bu hərbi hissənin tabeliyində olan sərhəd
zastavaları, sahə-sərhəd komendaturaları, nəzarət-buraxılış
məntəqələri haqqında geniş təsəvvür
yaradır. Hadisələrin xronoloji
ardıcıllığı bir-birindən elə
asılıdır ki, kitabı sona çatdırmadan əlindən
qoymaq istəmirsən.
Müəllifin haqqında söz açdığı
"N" saylı hərbi hissənin xidməti ərazisi
şəffaf sərhəd zolaqlarından ibarətdir. Kitabın
köməyi ilə məlumatı olmayan oxucu tikanlı məftillərin
paralel və çarpaz şəkildə dirəklərə bərkidildiyi
sərhəd zolaqları ilə şəffaf sərhəd
zolaqlarının fərqini anlayır. Onu
da anlayır ki, şəffaf sərhəd zolaqlarının
dirəkləri canlı əsgərlərdir.
Romanın
süjet xətti çox mürəkkəb quruluşa malik
olmasa da, az zəhmət tələb etməyib.
Əsəri bədii olmasına baxmayaraq
üslubunun ciddiliyinə görə publisistik yazıya da bənzətmək
mümkündür. Oxucunu əvvəldə bu mənada,
sanki bir az yorur da. Amma nəzərə
alsaq ki, obrazlar hərbiçilərdir və bütün hadisələr,
əsasən, hərbi hissələrdə cərəyan eləyir,
onda bu titullar, əsərin zahiri publisistik görkəmi bizdə
tənqidi əhvali-ruhiyyə yaratmayacaq.
Əsərlərində
tərbiyəsiz ifadələr işlədən bəzi
yazıçılar özlərinə haqq qazandırmaq
üçün deyirlər ki, əgər biz, məsələn,
əxlaqsız qadınlar obrazı yaratmışıqsa, necə
ola bilər ki, bu qadınlar öz
aralarında mədəni ünsiyyətdə olsunlar? Yəni onlar mütləq söyüş, filanla
danışmalıdırlar. Amma mənim
fikrimə görə bu belə deyil. Obrazın kim olmasından asılı olmayaraq
danışan yazıçıdır. Əsər
yazıçının daxili aləminin
güzgüsüdür. Kimdən, nədən
yazırlar, yazsınlar, mən dahi yazıçıların
yaradıcılığında da tərbiyədən kənar
ifadələrə rast gəlmədim. Özüm
də bacarmıram. Digər tərəfdən
isə o qədər əyri, oğru, əxlaqsız
görmüşük ki, ictimaiyyətə yaxşı insan
kimi sırınmaq, ya elə xislətində olduğu
üçün danışıqlarında ədəbi
qaydalara normal həyat tərzi keçirən insanlardan daha
çox riayət eləyirlər. Obrazları
söyüşlərlə danışan
yazıçılardan fərqli olaraq Əvəz
Qurbanlının obrazları məhz sərhəddə
keşik çəkmənin necə məsuliyyətli peşə,
şərəfli vəzifə olduğunu ön plana gətirmək
üçün hərbi dildə danışır. Bəlkə də, Əvəzin bu əsəri oxucu
ilə daha çox bədiiləşmiş ifadələrlə
təmasda olsaydı, sərhədçi olmağın məziyyətləri
diqqətdən yayınacaqdı. Hərbiçi
dili xüsusi rəmzlər, parollarla zəngindir. Yazıçı əsər boyu bu ənənəyə
sadiq qalmağı unutmur.
Əsərin
qəhrəmanı ali təhsini başa
vurduqdan sonra hərbi hissədə xidməti vəzifəsini
yerinə yetirməkdədir. Təhsilli olduğuna görə
ən münasib əsgərlərdən biri kimi sənət
yoxlanışı xidmətinə cəlb olunmağı nəinki
silahdaşlarını, hətta xidmət etdiyi zastavanın rəisini
də kədərləndirir:
"Maşın zastava ərazisini tərk edib yola
çıxdı. Gözətçi şlaqbaumu
bağladı. Zastava rəisi baş
leytenant Qocayev Dəstə rəisini kazarmaya dəvət etdi.
Bir azdan şam yeməyi üçün komanda
veriləcəkdi. Əsgər
yoldaşları isə hələ də Qurbanovun arxasınca
baxırdılar".
Əsgər Qurbanovu sərhəd pozucularından
savayı əhatəsində olduğu hər kəs sevir. Ona hər
işdə etimad göstərir, bel bağlayırlar. Qurbanov Vətəninə sadiq əsgərdir. Ona görə, "Vətən sərhəddən
başlanır", amma həmişə sərhəddə
bitmir. Çünki insan kimidir; həm
fiziki sahəyə malikdir, həm də mənəvi fəzaya.
Başlanğıcı, sonu olan fiziki sahə
başlanğıcı və sonu olmayan mənəvi fəzaya
tərəf durmadan böyüyür. Vətən
elə bir müqəddəs anlayışdır ki, hər
yerdə bizimlədir. Vətənin mənəvi
sərhədləri sərhədsizdir. Bu mənada
"onun sərhəd anlayışına fərqli
baxışları var; onun üçün Vətənin sərhədləri
daha genişdir".
Əsərin əsgər qəhrəmanı hərbiçi
yoldaşlarına sərhəddin müqəddəsliyi
haqqında uzun-uzun "monoloqlar" söyləməkdən,
bildiklərini onlara da öyrətməkdən yorulmur. Fikrimin təsdiqi
kimi əsərdən kiçik bir dialoqu oxucuların nəzərinə
çatdırmaq istəyirəm.
Qurbanov
Kazımova:
"- Yaxşı, bəsdi, çaşdırma
uşağıg- sonra üzünü Abbasova tutaraq -
Kazımov demək istəyir ki, sərhəd sözü təkcə
hüquqi termin deyil, həm də müqəddəs
anlayışdır. Bax, hərbi xidmətdə ən çox eşitdiyin
bir deviz var: "Vətən sərhəddən
başlanır". Bunu başqa cür də demək olar:
"Vətən, doğulduğun yerdən başlayıb, sərhəddə
bitir". Sərhədçinin xoşbəxtliyi
bilirsən nədədir? Vətən
torpaqlarının hüdudlarında, yad torpaqlardan iki addım
geridə xidmət aparır. Sərhədçinin
gəzdiyi yerlərə yalnız onun öz ayağı dəyir.
Bu yerlərə başqaları yaxın düşə
bilmir..."
Əsgər Qurbanovun timsalında əsər boyu şəffaf
sərhəd zolaqlarında xidmətin məftilli zolaqlardan daha
çətin olduğu qabarıq şəkildə ön plana
çəkilir.
"Qurbanov:
- Elədir,
Abbasov. Yəqin eşitmisən, bizim Sərhəd
Dəstəsinin, ümumilikdə respublikamızın şimal
hüdudlarının qorunduğu sərhəd zolağı
şəffaf sərhəddir. Şəffaf
sərhəd o deməkdir ki, burda tikanlı məftillər
yoxdur, sərhəd xətti şərti ölçülərlə
müəyyənləşir. Məsələn,
bax burda sərhəd xətti bu gördüyün kiçik kanaldı.
Bu kanalın o tərəfi artıq qonşu
dövlətin ərazisidir. Ancaq onu da deyim
ki, şəffaf sərhədin qorunması daha çox məsuliyyət
və diqqət tələb eləyir. Axı şəffaf
sərhəddə sərhədçiyə kömək edən
tikanlı məftillər, siqnalizasiya şəbəkəsi və
başqa vasitələr yoxdur".g
Münasibətimi bildirmək istədiyim digər məsələ
əsərin qəhrəmanları haqqındadır. İlk
baxışda, uzağa getmədən oxucuya belə gəlir
ki, əsgər Qurbanov əsərin yeganə qəhrəmanıdır.
Amma gur işıqlandırılmış sujet
xətti boyu oxucu ilə bərabər, bəlkə də, birinci,
daha maraqlı başqa bir qəhrəman obraz addımlayır.
Bu ikinci qəhrəman - Sərhəd Dəstəsinin
rəisi, cənab polkovnik-leytenantdır. Kitabı əlinə
alan oxucu elə ilk səhifədə onunla
tanış olur. Yazıçının məharəti
isə yaratdığı obrazın vəzifəcə tabe
olduğu rütbəli şəxsə pərəstiş
hissini nümayiş etdirməyindədir. Polkovnik-leytenantın,
hadisələrdə bilavasitə iştirak edə, ya etməyə,
hər yerdə tövsiyə və qayğısı hiss edilməkdədir.
Onun böyüklüyü tək vəzifə
baxımından səciyyələndirilmir. Sərhəd Dəstə rəisində ruh, Vətən
eşqi, vəzifə borcu, sərhədçi məsuliyyəti
- hamısı gözəldir. Həm də
o qədər gözəldir ki, gözəl şeirlər
müəllifi, şair-əsgər Qurbanov onun peşəkarlığına
heyranlığını gizlədə bilmir.
Əsəri oxuyanda insanın zehnində fikir
dolaşıqlığından əmələ gələn kölgələr
yox olur. Heç inanmaq istəmirsən ki, hərbidə,
dövlət sirri istisna olmaqla, məlum olmayan səbəblərdən
əsgər dünyasını dəyişsin. Dövlətinə inam hissi aşılayır
oxucuya.
Kitabın
mütailəsi vaxtı ürəyimdən bir arzu
keçirdi: "Kaş mən də oğlan doğulsaydım,
hərbi hissədə xidmət etsəydim".
Özümü ən çətin sınaq
qarşısında hiss etmək, lazım gələrsə,
lap ölüm ilə üz-üzə dayanmaq istəyi ruhuma
hakim kəsilmişdi. Birinci dəfə idi ki,
oğlan olmadığım üçün təəssüflənir,
yaşlandığım üçün ürəkdən
narahat olurdum.
Əvəz Qurbanlı ilk romanı olmağına
baxmayaraq, hadisələrə böyük yazıçı məsuliyyəti
ilə yanaşır. Gənclik hərəkətverici qüvvədir.
Hər bir ölkənin inkişaf səviyyəsi,
birinci növbədə, gənclərin bu prosesdə necə
iştirak etmələrindən asılıdır. "Gənclik qayğı ilə əhatə
olunarsa, qazanan xalq olacaq!" devizi əsərin qayəsini təşkil
eləyir. Gəncliyin potensial gücü mənsub
olduğu ölkənin inkişafı üçün idarə
olunmalı, ədəbiyyat dərsliklərinin iş planı
da məhz bu istiqamətdə qurulmalıdır fikri ilə əsərdən
ayrıldım.
Hər günün öz tələbi olduğu kimi
öz əsəri də var. Klassikləri, mütəfəkkir
şair və yazıçıları danmaq fikrində deyiləm. Qısa
yaradıcılıq həyatımda, bəlkə də, ən
çox onlara borcluyam. Dünyaya göz
açan hər bir oğlan uşağı şair doğula
bilməz, amma Vətənini qorumağı mütləq
bacarmalıdır. Bu mənada Əvəzin
"Canlı dirəklər" əsəri, mənim fikrimə
görə, əvəzsizdir.
Gənclərin tərbiyəsində mühüm yeri
olan bu kiçik əsər məni gah güldürdü, gah
ağlatdı.
Gah da dəliqanlı oxucu kimi xəyalən
şəffaf sərhəd zolaqlarında at oynatdım. Kitabı oxumağa başlayan gənc adi məktəbli
olsa da, sona yaxınlaşanda artıq özünü əsgər
kimi hiss eləyəcək. Vətəni
qorumaq eşqi ilə qanadlanan gələcək əsgərdə
zərərli vərdişlərə maraq hissi zəifləyəcək.
Oxucuların diqqətini Qurbanovun hərbi hissədə dillər
əzbəri olan şeirindən iki bəndə yönəltmək
istəyirəm:
-
Torpağımı tapdamağa,
düşmənimin nə həddi var?
Qoy bilsin
ki, qarşısında
Azərbaycan
sərhədi var!
Yaxud:
- Azərbaycan!
Bu ülvi ad
qollarımın təpəridir.
Yaxşı
deyib atalar ki,
"Oğul
düşmən çəpəridir"...
Əvəz Qurbanlı əsərdə məhz azərbaycanlı
olduğumuz üçün bizə məxsus olan bəzi
xarakterik xüsusiyyətlərin məharətlə öz əleyhimizə
necə istifadə olunmağından söz açır. Qolundan dəmir
çarpayıya bərkidilmiş sərhədpozucusu, ayaq
yoluna getmək bəhanəsi ilə, nə qədər dil
tökürsə, əsgəri yola gətirə bilmir. Son vasitə kimi onun zəif damarına toxunmaq istəyir.
"Gün növbətçisi Rzayev tərəddüd
edirdi. Yekəpər
bunu hiss edərək əsgərin zəif damarını
yoxlamaq istədi:
- Bura bax,
bəlkə, qorxursan? - deyə kinayəli
səslə qımışdı, - əgər belədirsə,
onda heç... mənə maraqlıdır, belə ağciyərliklə
sən Vətəni necə qoruya bilərsən? Mənim əlim-qolum
bağlıdır, sənin isə belində ştıq-noj
var. Ancaq yenə də qorxursan..."
Əsgər Rzayevi aldadaraq aradan çıxan Yekəpəri
ucsuz-bucaqsız meşələrdə təzədən tutub
hissəyə gətirən Qurbanov sərhədpozucusu ilə əlbəyaxa
döyüşdən aldığı yaraya görə
sanitar hissədə müalicə olunur. Əgər o,
hərbi nizamnaməni pozmasa, xidməti yerini
özbaşına tərk etməsə idi, bəlkə də,
sərhədpozucusunu yaxalamaq mümkün olmayacaqdı. Əsgər Qurbanov hər əsgərdən deyildi.
Gözlənilməyən hadisə zamanı o,
özü qərar verə bilirdi. Ancaq və ancaq o
anlarda ki, icrası həyatı bahasına olsa belə, vəziyyəti
yuxarıların nəzərinə çatdırmaq
üçün vaxt itirmək olmazdı!
Əsgər Qurbanovu yoluxmaq üçün Sərhəd
Dəstəsinin rəisi sanitar hissəyə gəlir. Aralarındakı söhbətin
qeyri-rəsmi hissəsini tamamlanmış hesab edən
polkovnik-leytenant Qurbanova deyir:
"- Əsgər, bir neçə gün əvvəl məlum
hadisə zamanı sən böyük qəhrəmanlıq
göstərmisən - bu öz yerində. Bu qəhrəmanlığa
görə sənə ən azı, ən azı 10
günlük məzuniyyət və bir "Valideynə təşəkkür
məktubu" düşür. Ancaq digər
tərəfdən sən Hərbi Nizamnamənin tələblərini
pozmusan - xidməti yerini özbaşına tərk etmisən.
Buna görə isə sənə ən azı 10 sutka həbs
cəzası və bir şiddətli töhmət
düşür...
Qurbanov diqqətlə dəstə rəisini dinləyirdi.
Dəstə
rəisi sözünə davam etdi:
- Hə, indi de görüm, bunlardan hansına daha
çox layiqsən?"
Qurbanov, əlbəttə, bu sualın cavabını
polkovnik-leytenantın öz ixtiyarına buraxır. Sərhəd
Dəstəsinin rəisi isə göstərdiyi şücaətə
görə əsgərə 10 günlük məzuniyyət
elan edir. Əsgər Qurbanov rəisdən ona elan olunan 10
günlük məzuniyyəti üç il
xidmətdə olub bir dəfə də ailəsinə baş
çəkməyən dostuna şamil olunmağını
xahiş edir. Məzuniyyətə dostunu göndərib
özü "Valideynə təşəkkür məktubu"
ilə kifayətlənir.
Qurbanov, həqiqətən,
mükafata layiq bir iş tutmuşdu. Amma
yazıçı, polkovnik-leytenantın dili ilə, oxucuya
başa salmaq istəyir ki, xidməti yerini icazəsiz tərk
etmək əsgərə həmişə
başucalığı gətirə bilməz.
Dəstə rəisi fikirli-fikirli palatanın pəncərəsindən
bayıra baxır. Sərhəd Dəstəsinin həyətindəki
təlim-məşq meydanında əsgərlər cərgə
ilə addımlayaraq, əsgər mahnısı oxuyurdular.
Mahnının sözləri şair və əsgər Qurbanova
məxsusdur:
- And
içdim Quranıma, öpmüşəm
bayrağımı,
Heyfsilənmə, qanımla sulansa torpağımız.
Vətən
uğrunda ölmək şərəfdir,
Azəri
oğlu haqqa tərəfdir...
Bu əsər haqqında çox yazmaq olar. Baxış səmtini
dəyişdikcə yeni-yeni məziyyətlərlə
üz-üzə qalırsan. Amma ən
yaxşısı odur ki, hər kəs özü oxusun. Mənim toxunmadığım və yaxud toxuna bilmədiyim
mətləblərdən hali olsun.
Əsərin
epiloqunda deyilir:
"Zaman
həm də, heç bir dayanacaqda saxlamayan və heç vaxt
geri qayıtmayan marşrut kimidir; vaxtında qapısından
sallanmasan, onun sərnişini olmayacaqsan...
... O isə
qapıdan sallanmadan yaşadı.
Onun sərhəd anlayışına fərqli
baxışları var; onun üçün Vətənin sərhədləri
daha genişdir.
Ancaq kim bilir, bəlkə də, o, şair
olmasaydı, sərhədçi olacaqdı..."
Göyərçin
Kərimi,
Şairə-publisist.
AYB-nin üzvü
Ədalət.-2014.-6 mart.-S.7.