ÜRƏKDƏN
CAVAB
Kitab oxucusu olmaq ədəbi-bədii aləmi daima səyahətdə olmaq deməkdir. Hər gün kitab oxumağa nəinki vaxt tapıram, həm də bu vərdiş özü məndən kitab oxumağa vaxt tapmağı tələb edir. Təkcə oxucu kimi oxuduqlarımın üstündən adlayıb keçə bilmirəm. Oxuduqlarımı özümlə gəzdirirəm. Yenidən müəllif fikirlərinə qayıdıram, yenilik axtarıram, üslub, süjet gəzirəm. Çox vaxt şeirlərdəki müasirliyi, yeniliyi, yeni söz yaradıcılığını görmək üçün həvəslənirəm. Tapdığım hər bir ürək sözünə xüsusi yanaşıram. Hətta sevinirəm də, gülürəm də. Əlbəttə, məni güldürən şeirdəki, hekayədəki yumor hissi deyil. Məni güldürən yenilik, süjet fərqi, müəllifin tutduğu fikirdə, qoruduğu hiss-həyəcanda, xüsusən yeni söz yaradıcılığındakı ifadə tərzidir.
Heç şübhəsiz, ayrı-ayrı müəlliflərdə bu dediklərim heç vaxt üst-üstə düşmür. Yanaşmalar müasirliyə yaxın gəlsə də, yeniliklərin oxşarlığı az olur, bəzən də heç olmur. Klassik ədəbiyyata oxşarlıq get-gedə aradan götürülür, ya da bir-iki şairdə və ya nasirdə deyiliş tərzi, oxucu ilə üz-üzə oturmaq bacarığı klassizmlə üst-üstə düşsə də, hadisələrin müasirliyi ədəbi əsərin iyirmi birinci əsrdə yazıldığını dana bilmir.
Bu günlərdə mətbuatdan tanıdığım, "Elimiz, günümüz" qəzetinin təsisçisi və baş redaktoru, filologiya elmləri namizədi, AMEA Əlyazmalar İnstitutunun böyük elmi işçisi Qiymət Məhərrəmlinin "Mənim ünvanımı ürəyinə yaz" şeirlər kitabını bir oxucuda gördüm. Əvvəl məni kitabın adı qane etdi. Oxucunu sanki kitabın adı özü çağırırdı. Xahiş edib aldım. Kitabla on dəqiqəlik tanışlıqdan, oxucu həsrətilə ayrıldım. Müəlliflə görüşməyə, kitab dalınca getməyə belə məndə həvəs yarandı. Görüşdüm. Elə yanında müəllif sözünün son cümləsi məni ürəkdən güldürdü. ... "Amma bu dəfə Qiymət Məhərrəmli imzalı könül adamını ünvan seçin ürəyinizə!.." Soruşmadı niyə gülürsən. Mən də dinmədim. Heç bir söz belə danışmadım. Ancaq bədii dilin gücü, bədii dilin sehri ondan tez aralanmağa, şeirləri tez oxumağa məcbur edirdi.
Maşına oturan kimi üç
şeirini oxudum. Sonra sərbəst
oldum. İlk misralar yaddaşımda
qonaq oldu.
"Mənim ünvanımı
ürəyinə yaz,
Şehli
çəmənlərin çiçəyinə
yaz..."
oxumadığım, eşitmədiyim
ifadə idi. "Şehli çəmənlərin
çiçəyinə yaz".
Ədəbiyyatda şehli çəmənlərdə
çox oynamışıq.
Ancaq bu ifadə mənə
bir yazar və oxucu kimi
heç vaxt rast gəlməyib.
Kitabın adı da maraqlı
idi. Elə kitabın ilk misrasından
götürülmüşdü. Bu misra heç
şeirin mövzusu da deyildi. Sadəcə
bir misra müəllif üçün
mövzu seçimi olmuşdu. Yazarlar yaxşı bilir
ki, ilk cümləni,
ilk sözü tapmaq nə qədər düşüncə döyüntüsünə
səbəb olur.
İstedadlı xanım şairə
necə də rəvan ifadə ilə kitabın ilk misrası ilə oxucunu ovsunlayır.
"Sevgi nə cür olur" şeiri oxucunu yaxalamaya bilməz. Maraqlı odur
ki, müəllif burada bu şeirə
ön söz kimi yazır. "Sən yalnız
sevgi şeirləri yaz!" - bunu
çoxları deyib mənə, - deyir. Bu şeirə qədər
oxuduqlarım onsuz da mənə qənaətimi, "Qiymət
xanımın yalnız
məhəbbət şairi
olduğunu qəbul etdirmişdi. Yeri gəlmişkən,
burada bir səhvimi etiraf edim. Mətbuatda bir şairənin
həvəslə məhəbbətdən
yazdığını oxudum.
Müasir həyatda sevgi
və məhəbbətin
cılızlaşdığını, ailələrin bu yazıqlaşmadan çəkdikləri
əziyyəti görüb
həmin xanım şairəyə cavab yazdım. "Ay bacım,
eşq yalanın əlindən çəkilib
göylərə. O yoxdur.
Get plovunu bişir. O da cavab yazdı.
"Düz sözə
nə deyim, doğrusan müəllim",
Ancaq bu dəfə şairə Qiymət xanım məhəbbəti, sevgini
elə ürək yanğısı ilə izah edir ki,
gördüklərim qəlbimdə
yazıqlaşırdı.
Sevgi nə cür olur, izahı varmığ
Düşüncəm - sevgidi, ruhum - sevgidi.
Görəsən, sevginin günahı
varmığ
Göz yaşım
- sevgidi, ahım - sevgidi.
və ya
Torpaqda cücərən yaşıllıq
deyil,
Sevgidir - Tanrının
öz ülfət payı.
Sevgiyə dönməsə bil
ki, haqq deyil
Təmizlik, halallıq, mərifət payı.
Şairə sevginin ilham gücü olduğunu oxucuya inandırır. Sevginin sehri
ilə torpaq dirilir, torpağa sevgi gəlir. Təbiət bu sevgi ilə hər il
qış yuxusundan oyanaraq bütün yaşatdıqlarını eşq
ilə yenidən bəzəyir. Bunu şair oxucuya
inandırırsa, bu şairin istedadının
gücüdür. İstedadsa şairəyə
məcbur edir ki, sevginin axarını
insanların arasından
çıxarıb dünyəviləşdirsin.
Yaşadıqlarımıza, kainata, oxuduğumuz
elmi biliklərə, həyat eşqinə, ümumiyyətlə, göz
görən, qələm
çəkən hər
bir sahəyə aid etməyə qadir olsun. Bu deiklərimin
hər sahəsinə
aid bu kiçik, lakin böyük istedad gəzdirən kitabda yerində deyilmiş bədii lövhələr oxucuda heyrət doğurur, oxucunu özünə çəkir və tabe edir.
Bu da bir sirr
olub, yer yaranandan
İnsan
olan niyə insanı sevdiğ!
Hikmətin nuruyla qəlb daranandan,
Məhəmmədi sevdi, İsanı sevdi.
və ya
İdrakın gücü yox
- dərk edə bilsin,
Yer niyə Göy ilə həmahəng dururğ
Sevgi qanad verir - yol
gedə bilsin
İnsanın sınmayan eşqi, qüruru.
Məncə izaha ehtiyacı azdır. Bəli, yaranışın özünü də eşq yaratmışdır.
Böyük hikmətləri nura
çevirən, böyük
insanları qəlblərə
paylayan, yerlə göyün üz-üzə
duruşu, baxışı,
bir-birinə səxavəti,
sevginin, eşqin qələbəsi deyilmi, deyən şair bu hissləri hamıdan fərqli görür. Bu fərqli görünüşsə
sevgini paylaşması
anlamına çatdırır.
Hifz edib qoruyar hər
ehtiyacdan,
Yedirər gözünün yağın
bir ucdan.
Ucadır
dünyada vallah, taxt-tacdan,
Ana məhəbbəti, ana zəhməti.
Bu mövzuda çox
yazılıb, lakin buradakı deyim, buradakı fərqli düşüncə, buradakı
övlad məhəbbətini
şair tamam övlad eşqinin üstünə yıxır. Candan
can verən ananın eşqi insan həyatını qurur, bu sevgi təkcə
insanı yox, bütün canlılardakı
ata-ana məhəbbətini
öz-özünə cücərən
həyata çevirir.
"Başımın tacı" adlı şeiri mənim üçün xüsusi
maraq doğurdu. Şeirdə
şairin doyduğu yerdə, yəni axırıncı bəndi
nəzərdə tuturam,
deyir:
Övlad
- ər sevgisi olmaz ki çılğın,
Yoxdur bu istəyin ucu-bucağı.
Mənə həyat verir sənin varlığın,
Necə ki övlada ana qucağı.
Kaş bu şeiri bütün atalar oxuyaydı. O zaman hamı qadın hissinin təmizliyini, etibarlılığını, saflığını çox şirin bədii dillə anlayardı. Ər məhəbbəti bütün anaların gözündəki kimi qəlblərdə köhnələn yox, hər gün təzələnən məhəbbətə çevrilərdi.
Şairdə klassik şeirdəki sevgiyə oxşarlıq demək olar ki, əksər şeirlərində özünü qabarıq göstərir. Bu hal məshəti yanğısı kimi şairdən oxucuya hopur. "Can" şeirindən aşağıdakı bəndə diqqət yetirin:
Yarı canım yanındadı,
Yar, canımda gözün olsun.
Sən yarını göndər mənə,
Ürəyimdə izin olsun.
Klassik şeirimizdə eşqin, məhəbbətin, sevginin güclü olması, təbiətlə müqayisəsi, insanlara sanki Tanrı tərəfindən bir yanğı kimi göndərilməsi, o gücü bugünkü yazarlarımızın az tutması, məncə müasirliyi diqqətsiz qoymur. Bu mənada Qiymət xanım düşünüb yazmağı özündən tələb edir. "Getmisən" şeirindən bir bəndə diqqət yetirək:
Bəlkə xətrinə dəymişəm,
Onunçun çıxıb getmisən.
Həsrətini nar suyu tək,
Qəlbimə sıxıb getmisən.
Təkcə bunu deyə bilərəm, afərin, Qiymət xanım. Kitabda toplanan hər şeirdən nümunə götürməyə layiq olan bu şeir toplusunu mən heç də iki-üç yüz şeiri olan toplulardan ayıra bilmirəm. Bu topluda şeirin sayı az olsa da, şair qəlbinin hər bir misraya məsuliyyətlə yanaşması, hər şeiri özünün parçası hesab etməsi, bu parçada mən yaşayacağam, onunçun məni ürəklərə yazın deməsi oxucu istəyində özünü təsdiqləyir.
Şair, əmin olun ki, bu kitabınızla siz ürəklərdə yaşayacaqsınız. Şeirləriniz kimi gəldiyiniz qənaət də ədəbiyyatsevərlərin qəlblərini ovsunlayıb, rahat buraxacaq.
Əlli yaşlı ürəyə Şirvana çıx, Azərbaycana çıx. Məshəti sevgisinə bulaş, eşqin, məhəbbətin şah şeirlərini Azərbaycan poeziyasının boyunbağısına düz və əlli il də yaşa, deyirəm.
Əvəz Suleyman
Şamaxı
Ədalət.-2014.-1 may.-S.6.