"YAZIÇIYA YAZMAQ QALACAQ"
Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin
100 illiyinə
Günlərin bir günü qələm dostum, xalq yazıçısı Elçindən məktub aldım. Telefon söhbətlərimizdə
onun həmişə işlətdiyi məşhur atalar
sözü yadıma düşdü: "Hər şeyin təzəsi,
dostun köhnəsi".
Məktubun
müqəddiməsini, sonluğunu bir yana
qoysaq, əsas fikir bu iki cümlədə ifadə
olunmuşdu: "İlyas Əfəndiyev haqqında xatirələr
kitabı nəşr olunacaqdır. Arzu edərdim
ki, sizin də xatirələriniz bu kitabda əksini
tapsın".
Məktub elə-belə, səbəbsiz
yazılmamışdı. Elçin yaxşı
bilirdi ki, İlyas müəllimlə aramızda uzun illərin
simpatiyası, dostluğu olub. Hörmətli sənətkarımız
mənə həmişə "əziz, mehriban dost" deyə
müraciət edirdi.
Bu sözləri eşidəndə ürəyimdən bir
işıq dalğası keçirdi, qürurlanırdım.
gİlyas
müəllimin adını ilk dəfə 1950-ci ilin
sentyabrında eşitmişəm. O zaman 6-cı sinifdə
oxuyurdum. Qazaxda ikiillik Pedaqoji İnstitutu təzəcə
bitirib kəndimizə gəlmiş Xıdır müəllim
ilk dəfə ədəbiyyat dərsinə girəndə bizə
belə bir sual verdi:
- Kim
hansı kitabı oxuyub?
Ertəsi
gün məni müəllimlər otağına
çağırıb, bir kitab verdi.
- Öz
kitabxanamdandır, - dedi, - oxuyub qaytararsan. İnanıram
ki, xoşuna gələcək. İlk hekayəni
oxuyandan sonra ayrılmayacaqsan.
Bu, İlyas Əfəndiyevin "Kənddən məktublar"
kitabı idi - oxuduğum ilk bədii kitab.
Neçə gün onu əlimdən yerə qoya bilmədim. Oxudum,
dönüb bir də oxudum. Beləcə,
İlyas Əfəndiyevin ecazkar sənət
dünyasının qapısını açdım.
Universitet illəri gəldi. Gözüm hər
yerdə - kitabxanalarda, teatr afişalarında, qəzet və
jurnal səhifələrində onun imzasını
axtarırdı.
Radioda "Bahar suları" tamaşasının
montajını dinlədim, Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrının səhnəsində "Atayevlər ailəsində"
əsərinin tamaşasına baxdım. Ürəyimin
başından işıqlı bir yol düşdü. Bu yol günlərin bir günündə məni əlçatmaz
bildiyim bir sənətkarla - İlyas Əfəndiyevlə
görüşdürdü.
O vaxtlar həm
universitetin əyani şöbəsində oxuyur, həm də
radionun Xarici Ölkələrə Verilişlər baş
redaksiyasında müxbir işləyirdim. İlyas
müəllimdən müsahibə götürməyə
getmişdim. Ürəyim quş ürəyi
kimi çırpınırdı.
Qapını açdığım o həyəcanlı
anlar heç vaxt yadımdan çıxmaz. Bu görüşəcən
xəyalımda İlyas müəllimin obrazını
yaratmışdım: yaraşıqlı, xoşsifət,
mehribang Yanılmamışdım. Cizgilərin
üstünə ikisi də gəldi - işıqlı və
şairanə.
İlyas müəllim Türkiyə, İran və ərəb
ölkələrinin dinləyicilərinə öz
yaradıcılıq planlarından geniş söz
açdı.
Elə ilhamla danışırdı kig İndi
də o sözlər yadıma düşür. İlyas
müəllim deyirdi:
- Ürəkdən
od almayan söz sənətə
çevrilə bilməz. Sənət -
möcüzədir. Onun başlıca qayəsi insan
adını uca tutmaq, humanizm missiyasını yerinə yetirmək,
ürəklərdə ümid, inam işığı
yandırmaqdır!
Onun ədəbiyyat,
sənət haqqında fikirləri mənim düşüncələrimlə
necə də həmahəng idi!
Mən
maqnitofonu söndürəndə soruşdu:
- Necə
dedim?
- Qiyamət!
Bu söz xoşuna gəldi.
-
Görürsənmi, - dedi, - bizim Azərbaycan dili necə zəngin,
tutumlu bir dildir, "qiyamət" sözünü neçə
çalarda, neçə mənada işlətmək olar. Mənim aləmimdə dil yazıçının
özünüifadə vasitəsi kimi birinci yerdə gedir.
Yüksək bədii dil ilə yazılmayan əsər
oxucu ürəyinə yol tapa bilməz.
- Elədir,
- deyə onun sözünü təsdiqlədim. Sonra -
İlyas müəllim, - dedim, - sizin diliniz bir aləmdir.
-
Çox da tərifləmə.
- Həqiqi
sözümdür. Adam su kimi içir sizin əsərlərinizi.
Elə bil şeirlə yazılıb.
- Xoş
sözlərə görə sağ ol! Hiss edirəm ki, mənim
əsərlərimlə tanışsan.
-
Bütün kitablarınız var məndə. Eləsi
var ki, bir neçə dəfə oxumuşam.
- Onda
bizim söhbətimiz müəlliflə oxucu dialoqu oldu kig
Mən
gülümsəyərək:
- Əgər elədirsə, - dedim, - onda sizə
sualım var.
- Buyur, məmnuniyyətlə
cavab verərəm.
- Dilinizin
bu şeiriyyəti, zənginliyi haradandır?
- Haradan?
- Gözlərini azca qıydı. - İlk
növbədə anam Bilqeyis xanımdan, el-obadan, yəni
xalqdan, sonra da mütaliədən. Bunların
üçü də vacibdir, çox vacib!
Ürəyimi oxuyurmuş kimi ad-familiyamı soruşub, rəfdən
bir kitab götürdü. Və avtoqraf yazıb mənə verdi:
- Təzə
kitabımdır, görünür, sənin qismətin
imiş.
-
Çox mübarək! - deyib ürəyim
çırpına-çırpına kitabın titul vərəqini
çevirdim. İlyas müəllim yazmışdı:
"İstedadlı oxucum, gənc həmkarım Nahid
Hacıyevə uğurlar arzusu ilə".
Açığını deyim ki, "istedadlı
oxucu" sözünə ilk dəfə idi ki rast gəlirdim.
O, bunu
hiss edərək:
-
İstedadlı yazıçı olduğu kimi, istedadlı
oxucu da var, - dedi. - Yəni müəllifi bütün
varlığı ilə hiss edən, duyan, qiymətləndirən
və onun mövqeyində dayanan oxucu.
Tanışlığımız səmimi ünsiyyətə,
sonra isə dostluğa çevrildi. Söhbətimiz
tuturdu. Adımdakı "a" hərfini
uzadıb, xüsusi bir vurğu ilə "N a h i d" deyirdi.
Mən isə ona "ustad" deyirdim. Hiss
edirdim ki, bu sözü mənim dilimdən eşidəndə
qəribə bir sevinc hissi keçirir.
1966-cı ilg Teleradio işçiləri
üçün tikilmiş "Efir" kooperativinə təzəcə
köçmüşdük. Qonşular
yavaş-yavaş bir-birinə isinişirdi. Bir gün işdən qayıdanda düz bizim blokun
qarşısında İlyas müəllimi oğlu
Timuçinin sürdüyü "Volqa"dan düşən
gördüm. Yaxınlaşıb
görüşdüm.
- Ustad,
bizim tərəflərə xoş gəlmisiniz.
- Sağ
ol! - Əlini əlimdən buraxmayaraq, - Sən də
burada yaşayırsan? - deyə
soruşdu.
Mən başımın işarəsi ilə ikinci mərtəbəni
göstərdim.
- Bax,
orada oluram.
- Deməli,
mənim bacım Nazihə ilə qonşusunuz.
Elə bu
an bizdən iki mərtəbə
yuxarıda yaşayan Nazihə xanımın həyat
yoldaşı Üzeyir həkim qaçaraq gəldi. İlyas
müəllim ikimizə də müraciətlə:
-
Tanışlığınız varmı? - dedi.
Üzeyir
həkim məni qabaqladı:
- Elə
ilk gündən qaynayıb-qarışmışıq. Aramızda mehribançılıq, xətir-hörmət
var.
-
Çox şadam!
İlyas müəllimin anası Bilqeyis xanım çox
vaxt burada - qızının yanında qalırdı. Görürdüm
ki, İlyas müəllim də tez-tez anasına baş çəkməyə
gəlir.
Bir
gün Üzeyir həkim qapımızın zəngini
çalıb:
- İlyas müəllim bizdədir, - dedi, - səni
görmək istəyir.
Üzeyir həkimgilə qalxanda gördüm ki, plov
süfrəsi açılıb. İlyas müəllimin
qardaşı, "Azərnəşr"in baş redaktoru
Mustafa Əfəndiyev də burada idi. Düzünü
deyim, bu, o qədər də ürəyimdən olmadı.
Çünki aramızda bir soyuqluq
yaranmışdı. İlyas müəllim soruşdu: -
Tanışsınızmı?
- Yox, -
Mustafa müəllim başını tərpətdi.
Mən isə:
- Mustafa
müəllimi yaxşı tanıyıram, - dedim. - Tərcümələrini
çox oxumuşam.
Hiss etdim
ki, sözlərim Mustafa müəllimin xoşuna gəldi. Onun sifəti işıqlandı. Tezcə də
əlavə elədim:
- Ancaq,
İlyas müəllim, qardaşınızdan sizə balaca
gileyim var. Sonraya qalsıng
Soyuqluğun da səbəbi bu idi ki, onların
qardaşı Tofiq Əfəndiyev radionun "Ədəbiyyat
və incəsənət" redaksiyasının müdiri
işləyəndə əməkdaşlar arasında nəsə
bir gərginlik yaranmışdı. Ona görə də Teleradio Komitəsinin
sədri Ənvər Əlibəylinin məsləhəti ilə
redaksiya iki şöbəyə "Ədəbiyyat" və
"İncəsənət" şöbələrinə
bölündü. Mən o zaman "Kənd təsərrüfatı"
redaksiyasının müdiri idim. Gözlənilmədən
mənə "Ədəbiyyat" şöbəsinə
müdir olmağı təklif etdilər.
Tofiq müəllimlə bir-birimizə hüsn-rəğbətimiz,
dostyana münasibətimiz var idi. Ona görə də mən
razılıq vermədim. Tofiq müəllim isə təkid
etdi:
- Ənvər müəllim mənə deyir ki, "İncəsənət" şöbəsi üçün yeni kadrlar yığ, yaxşı bir kollektiv yarat. Açığı yorulmuşam, bir az da bezmişəm. İlyas ərizə verib Yazıçılar İttifaqının katibliyindən könüllü getdi. Uduzdu? Yox! Ən yaxşı əsərlərini ondan sonra yazdı. Burada da iş mənim vaxtımı əlimdən alır. Bir yandan da əsəbilik. Yazmağa vaxt qalmır. Ömür də su kimi axıb gedir.
gİlyas müəllim süfrəyə çay gələndə mənə sarı döndü:
- Yaxşı, heç demədin, Mustafa ilə niyə dəyib aranız? - dedi.
Mustafa müəllim məni qabaqladı:
- İlyas, Nahiddə heç bir günah yox imiş. Tofiqin işdən getməsinə görə ondan bir balaca incimişdim. Nə gizlədim, kitabını da plandan çıxarmışdım. Ancaq insafən nə zəng elədi, nə də zəng elətdirdi. Sonra hər şey aydın oldu mənə. Tofiq özü də dedi ki, Nahidlik bir iş yoxdur. Mənim yerimdə elə o işləsə yaxşıdır.
İlyas müəllim gülümsəyərək:
- Nahid bizim adamdır, - dedi, - ümumi dostumuzdur. Tofiq ondan həmişə ürəklə danışır. Mən də o fikirdəyəm ki, elə yaxşı eləyib Nahidi qoyublar "Ədəbiyyat" şöbəsinə müdir. Zövqü də var, yazı-pozusu da.
İlyas müəllim "dostumuzdur" sözünü xüsusi vurğu ilə dedi. Bu sözdə qəlbən bir mehribançılıq, ürək genişliyi hiss etdim. Həmin gündən Mustafa Əfəndiyevlə əməlli-başlı dostlaşdıqg
İlyas Əfəndiyev həmişə düzlüyün, haqqın, ədalətin tərəfində duran bir insan idi. Bəlkə də elə buna görəydi ki, böyük H.Cavidin "Şeyx Sənan" pyesindən "Gedəlim, haqqa iltiza edəlim" sözləri dilində təhkiyeyi-kəlama dönmüşdü. Bu, elə bil onun həyat çağırışı idi.
O, insan qəlbinin dərinliklərinə psixoloq, dünyaya isə şair və rəssam gözü ilə baxırdı.
Hərdən düşünürəm: "Məni İlyas Əfəndiyevin şəxsiyyətinə, çoxşaxəli yaradıcılığına bağlayan nədir?". Özlüyümdə yəqin etmişəm ki, bunun birinci səbəbi onun səmimiyyəti və əsərlərinin işıq dolu bir sənətkar olmasıdır.
İlyas Əfəndiyevin səmimiyyəti - böyük hərflərlə yazılacaq səmimiyyətdir.
Radioda, televiziyada işlədiyim illərdə həmişə ona ürəklə, ərklə zəng edirdim. Hər hansı bir hadisə ilə bağlı efirdə mötəbər sənətkar sözü demək lazım gələndə ona üz tuturdum. O, belə çıxışları xoşlamasa da, sözümdən də çıxa bilmirdi. Bəzən isə deyirdi: "Əlimin altında yazı var. Heç cür ayrıla bilmərəm. Borclu-borclunun sağlığını istər".
(Ardı var)
Nahid Hacızadə
Ədalət.-2014.-3 may.-S.21.