"YAZIÇIYA
YAZMAQ QALACAQ"
Xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyevin 100 illiyinə
(əvvəli ötən
sayımızda)
Mən də
dərinə getmirdim...
Bir dəfə İlyas müəllim gileyləndi ki, aləm
qarışıb, hər yetəni Yazıçılar
İttifaqına qəbul edirlər. Onun sözünü təsdiqlədim:
- Düz
deyirsiniz.
Birdən
gözləmədiyim halda:
- Sən
neçə ildi İttifaqın üzvüsən? - deyə soruşdu.
-
Heç neçə...
- Ola bilməz?.. - səsinin ahəngi birdən-birə
dəyişdi. - Sənin üzü Moskvadan bəri bu qədər
əsərin nəşr olunub, "Sovetski pisatel" nəşriyyatı
hər adamı çap eləmir. Orada o boyda
kitabın çıxıb. Yazıçılar
İttifaqının rəhbərləri, qəbul
komissiyasının üzvləri bunu niyə görmürlər?
-
İlyas müəllim, yazıçılıq adı
çox ağır addır... Açığı bir az özümdə də var.
- Şadam ki, ədəbiyyatın, sənətin məsuliyyətini
yaxşı başa düşürsən. Ancaq təvazökarlığın
da bir həddi-hüdudu var. - Səsinə qətiyyət verdi. - Bir zəmanəti mən yazacağam. İkisini də kimə desən yazar. Vaxt itirmə!
Mən 1980-ci ildə böyük sənətkarımızın
xeyir-duası ilə Yazıçılar İttifaqına
üzv qəbul olundum. Bundan həmişə bir qürur, iftixar
hissi duyuram.
İlyas
müəllim görüşlərimizdə tez-tez
soruşurdu:
- Nə
yazırsan?
- Demək
olar ki, heç nə.
- Nahaq,
çox nahaq.
- Vaxt
yoxdur, iş-gücdən baş açmaq olmur.
Gülə-gülə
deyirdi:
-
Oğurluq pis şeydir. Ancaq vaxtı oğurlamaq
lazımdır. Bütün sevinclərin, nəşələrin,
dərdin, qəmin əlindən onu qoparıb almaq
lazımdır! Məsləhətim budur: - Yuxuna haram qat. Saat yeddidə qalx, gündə bircə saat işlə.
Səhərlər adamın beyni duru olur. Məndən
sənə əmanət: Yazıçıya yazmaq qalacaq,
yazıçının borcu yazmaq, yazmaq, yenə yazmaqdır.
Böyük
minnətdarlıqla xatırlayıram... Az-çox
nəşr etdirdiyim əsərlər ustad sənətkarın
tövsiyəsi ilə yazılıb - səhərin erkən
çağlarında, yuxularımdan vaxt oğurlaya-oğurlaya.
O, ədəbi
qruplaşmalardan, çəkişmələrdən,
intriqalardan həmişə uzaq dururdu. Gur məclisləri
o qədər də sevmirdi. Özünəməxsus
sirli-sehrli bir aləmi var idi: iş otağı, yazı stolu,
dünya ədəbiyyatından seçmə kitablar, bir də
teatr...
- Gecə-gündüz
mütaliə etmədən, qələmi cilalamadan oxucunun
zövqünü oxşamaq çətindir, - deyirdi. - İdmançıya aramsız məşq lazım
olduğu kimi, yazıçıya da davamlı mütaliə
hava, su kimi lazımdır. Dünya ədəbi prosesindən
geri qaldın, eləcə də qalacaqsan...
Ömrünün son anlarına kimi həyat eşqi onu tərk
etməmişdi. Gənclik duyğuları ilə
yaşayırdı, qocalığı yaxına
buraxmırdı. Şairanəlik, poetik duyum, hisslərin
zənginliyi, axıcı, cazibədar dil... Bütün
bunlar onun son yazılarınacan qələmindən
çıxan hekayə və povestlərin, pyes və romanların
canı, cövhəri, qanadıydı.
İş otağında kitab rəflərindən birindən
Ernest Heminqueyin məşhur portreti baxırdı. İlyas müəllim
deyirdi:
- Onu həyatda
və sənətdə mərdanəliyinə görə
sevirəm.
Bu sözlər yazıçının sənətkar və
şəxsiyyət barədə düşüncələrinin
ifadəsi idi.
O, qələm
dostları ilə bağlı söhbətləri çox
xoşlayırdı. Bir də
görürdün Səməd Vurğundan, Süleyman Rəhimovdan,
Əbülhəsəndən, Əli Vəliyevdən, Mehdi
Hüseyndən söz saldı. Ürəyində
onların hər biri haqqında nə qədər xatirələr
yatırdı! Bunlardan kağıza köçüb
yaşayanı da var, ürəkdə gedəni də...
Səməd
Vurğunla bağlı dostluq duyğularını
"Şair və ovçu", bir də "Səməd
Vurğun haqqında hekayə" əsərlərində
lirik, romantik, bir az da hüznlü ovqatla qələmə
almışdır.
Xalq yazıçısı Əli Vəliyevin
adını həmişə xüsusi hörmət və minnətdarlıqla
çəkirdi. Yeri gələndə bu qocaman sənətkarın
başına gələn, ya da onunla bağlı olan əhvalatları
dost məhəbbəti ilə, xəfif bir yumorla məzələnə-məzələnə
danışırdı. Həmin əhvalatlardan biri belədir:
"...Cavan
yaşlarımda "Kommunist" qəzetində oçerkist
işləyirdim. Əli Vəliyev də redaktor
idi. Hər addımda ondan qayğı
görürdüm. İlk hekayələrimin
bir çoxunun oxucusu olan, geniş ürəklə onu qiymətləndirən,
çapına kömək edən Əli Qaraoğluya
çox borcluyam.
Yeni bir hekayə bitirmişdim. Qəzetə vermək
istəyirdim. Əli Qaraoğlu
naxoşladığından işə
çıxmamışdı. Səbrim
çatmadı, evlərinə getdim. Dedim: "Həm
ziyarət, həm ticarət".
O, taxtda
balınca dirsəklənib uzanmışdı. Kefsiz
idi. Məni görən kimi özünə məxsus səslə:
- Gəl,
gəl utanma! - dedi.
Hal-əhval tutduq. Birdən qayıtdı ki, bəs o
kulyokdakı nədir?
- Meyvə.
- Meyvənin
adı yoxdur?
- Var: alma, armud, nar...
- Alma ilə
armudu yaxşı eləyib almısan, narla o qədər də
aram yoxdur.
Əli
Qaraoğlounun ömür-gün yoldaşı Qumru xanım
söhbətə qarışdı:
- Ay
Əli, uşağı niyə sıxma-boğmaya salmısan?
- Neyləyirəm,
söz soruşuram da. Yoxsa, yerliçilik eləmək
istəyirsən, Qumru xanım?
- Eləyəndə
nə olar? Siz hamınız - Süleyman da, sən
də eləyəndə olur, biz isə yox?
Söhbət məni ürəkləndirdi.
- Əli
müəllim...
- Ə,
mıs-mıs deyincə, birdəfəlik Mustafa de!
- Hekayə
gətirmişəm.
-
Yaxşı eləmisən, lap əlinin içindən gəlib,
oxu! - Qumru xanıma sarı döndü. - Sən də gəl
qulaq as, görək İlyas bizi nə ilə feyziyab eləyir.
Ürəyim döyünə-döyünə hekayəni
oxumağa başladım. Azca keçmişdi ki, Qumru xanım
ərkyanalıqla qolumu sıxdı:
- Ay
İlyas, canın yansın, nə yaxşı yazmısan!
Hekayəni oxuyub qurtarıncaya qədər Qumru
xanımın bu sözləri bir neçə dəfə təkrar
olundu. Oxunuşu başa çatdırıb dərindən
nəfəs aldım. Gözüm Əli
Qaraoğlunun üzündə idi. O isə insafa gələnə
oxşamırdı. Axırda özüm soruşmalı oldum:
- Əli müəllim, fikriniz necədir?
- Bizim evdə
iki fikir ola bilməz. -
Əli Qaraoğlu qəribə bir baxışla məni
süzdü. - Qumru xanım demədi? Bəsin
deyil?
- Bəsimdi!
- sevincək oldum.
Hekayəni alıb üstünə iri, oxunaqlı hərflərlə
"çapa" sözünü yazdı, qol çəkdi
və tarix qoydu.
...O, radio
və televiziya ilə çox bağlı sənətkarlarımızdan
biri idi. Efirin qədir-qiymətini, həm də
qüdrətini yaxşı bilirdi. Deyirdi: "Efir bir
möcüzədir, onun "tirajı" fantastikdir. Bir göz qırpımında səni milyonlarla
görüşdürür, aləmə tanıdır".
S.Vurğun
adına Azərbaycan Dövlət Rus Dram Teatrının
quruluşunda "Sən həmişə mənimləsən"
pyesinin montajı Ümumittifaq radiosunda səslənəndən
sonra müəllifin ünvanına Uzaq Şərqdən, Sibirdən,
Pribaltika respublikalarından tutmuş Ukraynayacan,
saysız-hesabsız kənd və şəhərlərdən
axın-axın məktublar gəlirdi. İlyas müəllim
necə də sevinirdi!
O,
çox zaman hekayələrini qəzetdə, jurnalda dərc
olunmazdan əvvəl radioya, bəzən də televiziyaya verirdi.
İndi Azərbaycan radiosunun "Qızıl fondu"nda onun əsərlərinin
böyük əksəriyyətinin lent yazıları bir tutya
kimi saxlanılır.
Telefon
danışıqlarımızın birində dedi:
-
Əziz, mehriban dost, bilirsən ki, biz Səməd Vurğunla
qardaş kimi olmuşuq.
- İlyas müəllim, - dedim, - bunu tək mən yox,
bütün Azərbaycan bilir. "Şair və
ovçu" hekayəniz bu məhəbbətin nişanəsidir.
- Təzə
bir hekayə də yazmışam.
-
Çox mübarək!
Sözünə
ara vermədən:
- Adı
da belədir: "Səməd Vurğun haqqında hekayə".
Şairin Kəlbəcərdə aşıq
Şəmşirlə görüşündən, dağlarla
vidalaşmasından bəhs edilir. Ürəklə
yazmışam, məncə təsirli çıxıb.
-
Çapa vermisiz?
- Yox, istəyirəm
əvvəlcə televiziyada oxunsun.
Mən duruxdum. İlyas müəllim bunu nəfəsimdən hiss etdi:
-
Yığcam hekayədir, - dedi. - Uzağı yarım saat
çəkər efirdə. Özü də Həsən
Turabovun boyuna biçilib.
Doğrudan da hekayə Səməd Vurğuna
böyük məhəbbətlə, poetik dillə
yazılmışdı. Gözəl sənətkarımız,
xalq artisti Həsən Turabov onu qəlbinin süzgəcindən
keçirib ustalıqla tamaşaçılara
çatdırdı. Məktubların, minnətdarlıq
zənglərinin ağzı açıldı və hekayənin
videoyazısı təkrar-təkrar göstərildi.
...Televiziyanın
yarandığı ilk vaxtlarda İlyas müəllim o zaman
komitəmizin sədri Teymur Əliyevin (Teymur Elçin)
sifarişi ilə "On manatlıq lüstür" adlı
televiziya pyesi yazmışdı. Tanınmış
rejissor Rauf Kazımovskinin quruluşunda əsərin ekran təcəssümü
çox cazibədar və mənalı
alınmışdı. Baş rolları
Barat Şəkinskaya və Lütfi Məmmədbəyov
oynayırdılar.
Burada çox ciddi məsələlərə toxunulurdu. Mərkəzi
Komitədən zəng oldu. Tamaşada təsvir
edilən hadisələri özünə götürən və
müəllifi telefonda hədələyənlər də
tapıldı. Əsər, sözün əsl
mənasında geniş mübahisə doğurdu. "On
manatlıq lüstür" yeni bir janrın, sənət
növünün yaranmasından xəbər verməklə,
Azərbaycan televiziyasında bir manifest tamaşası kimi
başlanğıc oldu. Çox təəssüf
ki, o zaman texniki imkanlar olmadığına görə
tamaşanın videoyazısı qalmayıb. Ancaq yaşlı nəslin yaddaşında bir sənət
nümunəsi kimi hələ də yaşamaqdadır.
İlyas müəllimin "Qırçı və
qızıl çiçək" hekayəsi əsasında
əməkdar incəsənət xadimi Arif Babayevin
hazırladığı televiziya tamaşası da poetik bir nəğmə
kimi ürəklərdən silinməyib. Bununla
yanaşı "Yun şal", "Bizi dağlarda
axtarın" bədii televiziya filmləri "Qızıl
fond"a daxil olub.
...Radio və
televiziyada ədəbi verilişlərin hazırlanmasında,
tamaşaların yaranmasında cəfakeşliklə
çalışan sənətkarlarımızıdan biri,
xalq artisti Lütfi Məmmədbəyov bir gün gəldi ki,
"Atayevlər ailəsində" pyesini televiziyada
tamaşaya qoymaq istəyirəm.
Mənim
ilk sözüm bu oldu:
- Müəlliflə
danışmısanmı?
- Yox.
- Çətin
ki, razılıq versin, - dedim. - Özün məndən də
yaxşı bilirsən ki, İlyas müəllim əsərlərinin
üstündə necə əsir.
- Bilirəm,
- deyə Lütfi müəllim gülümsədi. - Bunu da
bilirəm ki, aranızdan su keçmir. Zəng elə, bəlkə
sənə razılıq verdi.
Mən xeyli götür-qoydan sonra bu arzunu İlyas müəllimə
yetirdim.
-
Çox sağ olun ki, - dedi, - məni yada
salmısınız. Ancaq...
Mən
onu qabaqladım:
- İlyas müəllim, bilirəm, ehtiyat edirsiniz.
- Ehtiyat o
söz deyil, - səsinin ahəngi dəyişdi, - qorxuram,
özü də bərk qorxuram ki, bütün təəssürat
uçsun, tökülsün, əsər gözdən
düşsün. Tofiq Kazımovun teatrda verdiyi
quruluş bir aləm idi. Heç o da razı olmaz əsərin
yenidən tamaşaya qoyulmasına...
Söhbətimiz xeyli çəkdi. Axır ki,
İlyas müəllimi yola gətirib, razı saldım. Məşqlər başlandı. Demək olar
ki, hər gün zəng edirdi:
-
Əziz, mehriban dost, bir şey alınırmı?
Hiss
edirdim ki, çox nigarandı. Çalışırdım
ki, onu arxayınlaşdırım:
- İlyas müəllim, - deyirdim, - mənə inanın,
hər şey yaxşı olacaq.
- İnanıram.
"Atayevlər ailəsində" pyesinin ekran taleyi
uğurlu oldu.
Bu gözəl sənət əsərinin yeni
bir həyatı başladı. Lütfi Məmmədbəyovun
uçmağa qanadı yox idi.
İnanıram
ki, tamaşa haqq dünyasına qovuşmuş unudulmaz sənətkarlarımız
Məlik Dadaşov, Vəfa Fətullayeva və Hamlet Qurbanovun
xatirəsini yaşadan bir ekran əsəri kimi hələ
çox-çox nəsillərin qəlbindən yol
salacaqdır.
Bu uğurdan daha da ürəklənən Lütfi Məmmədbəyov
o vaxtlar səs salmış "Sarıköynəklə
Valehin nağılı" romanına müraciət etdi. Artıq bu dəfə
İlyas müəllimi dilə tutmağa, yola gətirməyə
ehtiyac qalmadı. Məsələdən xəbər
tutan kimi:
- Uğur
olsun! - dedi. - İnanıram ki, bu dəfə də
müştərək işimiz yaxşı alınacaq.
"Sarıköynəklə Valehin
nağılı" maraqla qarşılandı. Bu tamaşa gənc
aktrisa Zemfira Nərimanovanın səhnə taleyi oldu. İndi də onu "Sarıköynək" deyə
çağırırlar.
Aktrisa bundan həmişə sevinc və iftixar duyur.
"Sən
həmişə mənimləsən"... Lirik-psixoloji
janrın ilk qaranquşu sayılan bu tamaşanın teatr sənətimizin
tarixində xüsusi yeri vardır. Səhnə
ustası Əli Zeynalovla teatr aləminə təzəcə qədəm
qoymuş Amalya Pənahovanın dueti ülvi bir eşq
dastanı idi. Necə füsunkar, şairanə bir
tamaşaydı "Sən həmişə mənimləsən"!
Tələbə
auditoriyasından gəlmiş, səhnədə ilk
addımlarını atan Amalya Pənahova coşqun bir sevgi ilə
ifa etdiyi Nargilə obrazının cazibəsi ilə
böyük səhnəyə çıxdı və az bir müddət ərzində ulduza
döndü.
O
zamankı televiziya texnikası tamaşanı videolentə
almağa, gələcək illərə
çatdırmağa imkan vermirdi. Görüntü
mənasında yalnız kiçik bir epizod kino lentinin
yaddaşında qalıb yaşayır.
Ona görə də əsərin televiziya
variantını yaratmaq çox vacib idi. Tamaşanın
görünməmiş müvəffəqiyyəti müəllifi
yenə də çəkindirir, ehtiyatlandırırdı.
Mən "Atayevlər ailəsində"ki sevincini yada
saldım.
İlyas müəllim fikrə getdi:
- Burada
birinci növbədə Nargilə problemi ortaya
çıxır, - dedi. - Amalya xanım o yaşdan keçib.
Elə Əli Zeynalovun özü də. Belə qüdrətli ifaçıları tapmaq
çətindir, çox çətin. Onlar
ikisi də tamaşanın bel sütunu idi.
(ardı var)
Nahid Hacızadə
Ədalət.-2014.-6 may.-S.6