Bacısı Haykanuşu öz əli ilə
Müəllimin maşınına mindirən Aşot - "Erməni
məsələsi" ədəbi-bədii müstəvidə...
"Erməni məsələsi" və bu məsələ ilə bağlı Azərbaycan ədəbiyyatında əksini tapan mövzuların təşəkkülü, tarixi və təkamül mərhələlri, demək olar ki, elmi şəkildə dəyərincə öyrənilməyib, əlahiddə tədqiqat mövzusuna çevrilməyibdir. Bu sahədə də "ləngimişik"
və ya da məsələni sovet dövrünün
"xalqlar dostluğu" ideoloji prinsiplərinə uyğun tərzdə,
təhriflə öyrənmişik...
Amma, bizdən
fərqli olaraq Erməni diasporunun təhriki və millətçi-şovnist
erməni ziyalıları tərəfində körükləndirilərək
alovlandırılan və böyük qarşıdurmalarla,
qırğınlarla, müharibələrlə, faciələrlə
nəticələnən erməni-türk
qarşıdurması Erməni ədəbiyyatında geniş
şəkildə öz əksini tapmışdır...
Son illərdəki
hadisələrin təsiri ilə bu məsələ bizim bədii
və ədəbi düşüncəmizin diqqət mərkəzindədir...
Məlumdur ki, bədii sözün təsiri olduqca
qüvvətlidir və bundan erməni şovnist yazarları məkrlə
dolu məharətlə istifadə etmiş və
yararlanmışlar. Təkcə, son mərhələdə, lap sovet
dövründə erməni xalqını bəd əməllərə
sövq edən Zori Balayanların, Silva Kapitukyanların, Aqambekyanların
yazılarını, əsərlərini,
çıxışlarını xatırladası olsaq, məncə
kifayət edər...
Həmin
mərhələdə biz bunların yalan üzərində
qurulmuş "ədəbi təxribatlarına"
qarşı mükəmməl bir əsər qoya bildikmi?.. Qətiyyən yox! Çünki, həm buna
imkan verilmirdi, həm də keçən əsrin 37-sinin
yaratdığı xof dumanı ədəbi-bədii beyinləri
çuğlamışdı...
Bunun
başqa bir sosial-milli mahiyyəti də bundan ibarət idi ki,
biz heç kimi düşmən hesab etməmişik, heç
kəsin torpağında, əmlakında gözümüz
olmayıb, içimizdə yaşayan ermənilərin
zaman-zaman baş qaldıran xəyanətkar hərəkətlərinə
isə ötəri yanaşmış, "it hürər,
karvan keçər" prinsipini mülayimliklə, saymazyana qəbul
etmiş, ədəbiyyatımızda da erməni-türk
münasibətlərini üzun illər yumşaldıb,
humanizm və beynəlmiləlçilik mövqeyindən təqdim
etməyə çalışmışıq... Türk
qövmünə məxsus biganəçilik də buna az təsir etməmişdir...
"Erməni
məsələsi" mövzusu Azərbaycan ədəbiyyatında
üç stereotip istıqamətdə olmuşdur:
1.
Poeziyanın yaşı digər ədəbi janrlara nisbətən
ədəbiyyatımızda daha qədimdir. Şeirimizdə
xristian əsilli gözəllərə həsr edilmiş,
onların gözəlliyini vəsf edən şeirlər
olmuşdur. Bu şeirlərin əksəriyyəti
erməni qızlarına, bir qismi də gürcü
qızlarına həsr edilmişdir. İmadəddin Nəsimidən
tutmuş, M.P.Vaqif, A.A.Bakıxanov, M.Ş.Vazeh, M.F.Axundzadənin,
S.Ə.Şirvani, M.H.Şəhriyara qədər sənətkarlarımızın
erməni-gürcü gözəllərinə
yazdıqları gözəl qəzəl, müxəmməs,
qoşmalar bədii faktlardandır... Bu motivin əsas mahiyyətini
və cövhərini ehtiva edən aşağıdakı bu bəndlər
bariz nümunədir:
XIX əsr,
S.Ə.Şirvani:
Yıxıldım,
huşdən getdim, tutuldu nitq Musa tək,
Təcəlla nurunu çün vadiyi-Sinadə
gördüm.
Müsəlmanzadə
idim, döndüm axır bütpərəst oldum,
Məhəmməd nurunu çün ol büti-zibadə
gördüm.
XX əsr,
S.M.Şəhriyar:
Getmə
tərsa balası mən də sənə sayə gəlim,
Damənindən yapışım mən də kəlisaya
gəl.
Ya sən
islamı qəbul eylə mənim dinimə gəl,
Ya da təlim
elə mən məzhəbi - İsaya gəlim
...Yox sənəm!
Anlamadım, anlamadım, haşa mən,
Buraxım məscidimi, sənlə kəlisayə gəlim?
Gəl
çıxaq ture-təcəllayə, sən ol celveye-tur,
Mən də Musa kimi, o turə təcəllayə gəlim.
2. Azərbaycan
məhəbbət dastanları sırasında "Əsli və
Kərəm" mövzu modeli sonra yazılı ədəbiyyatda
"Bahadır və Sona" povestinin, "Şeyx Sənan"
dramının, "Mahmud və Məryəm"
romanının və digər bu qəbildən əsərlərin
əsasını təşkil etdi... Bu tipli süjet-modellərdə
erməni kilsə məkrinin törətdiyi nakam məhəbbətin
faciələri bədii təcəssümünü
tapırdı...
3. XIX əsrin
ikinci yarısından başlayaraq "erməni məsələsi"
adlandırdığımz bu problem ədəbiyyatımızın
müxtəlif janrlarında əksini tapıb. Bu
da realist sənətin tələbindən doğurdu və
içimizdə yaşayan ermənilərin müxtəlif səpgili
obrazları istər-istəməz ədəbi nümunələrdə
əks olunurdu. M.F.Axundzadənin "Sərgüzəşti
mərdi-xəsis" (Hacı Qara) komediyasında
Yüzbaşı, onun köməkçisi və yazıq erməni
kəndliləri (Ohan, Sərkis, Qəhrəman, Karapet,
Mkrtıç və Arakel sürətləri daxildir.
Onlardan Ohan, Sərkis, Karapet ermənilərdən düzəlmiş
sərhəd-gömrük qaravulları, Mkrtıç və
Arakel isə adi əkinçilərdir), həmiçinin
"Aldanmış Kəvakib" povestindəki motiv, N.Vəzirovun
"Yağışdan çıxdıq, yağmura
düşdük" komediyasında Qıdı kirvə, C.Məmmədquluzadənin
"Kamança" pyesində kamançaçı
Baxış, "Usta Zeynal" hekayəsində Muğdusi
Akop obrazları, eləcə də felyotonlarda, xüsusən
yazıçının "Erməni və müsəlman
övrətləri" başlıqlı silsiləsində,
Ü.Hacıbəylinin, Ə.Haqverdiyevin ədəbi
publisistikasında, yuxarıda adını çəkdiyimiz
N.Nərimanovun "Bahadır və Sona" romanında və
başqa əsərlərdə ermənilərə məxsus
qorxaqlıq, hiyləgərlik, xəbislik kimi xasiyyətlər
kövrək şəkildə, üstörtülü
bildirilsə də, onların xarakterləri humanist mövqedən,
maarifçilik ideyasına uyğun bir tərzdə öz əksini
tapıbdır...
Burada erməniyə
nifrət, qəzəb, düşmənçilik hissiləri
zərrə qədər də yoxdur... Bir çox hallarda, əksinə
zəmanəyə uyğun erməni ayıqlığı,
elmə-təhsilə münasibətləri, gördükləri
işlərə asta-üsta münasibətləri nümunə
kimi təqdim edilir... Hətta müsəlman din xadimlərilə,
erməni keşişlərinin əməllərində, millətə
münasibətlərindəki müqayisələrdə də
bu cəhət qabarıq izlənilir... Bu əsərlərin
qayəsində əsasən M.Ə.Sabirin "Beynəlmiləl"
şeirinin ideya-estetik xətti müxtəlif mövzular
sferasında inkişaf etdirilir...
Məni həmişə düşündürüb ki,
niyə 1905-ci və 1920-ci illərdə ermənilərin
törətdikləri qırğınlar ədəbiyyatımızda
tutarlı şəkildə, bütün reallığı ilə
öz əksini tapmayıbdır? Hətta Şərqdə
ilk demokratik qurum olan Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti
dövründə də bədii ədəbiyyatın bu
mövzuda mükəmməl faktı yoxdur.
Təəccüblüdür
ki, M.S.Ordubadinin "Qanlı sənələr" ədəbi-publistik
tarixi-xronikal əsərini nəzərə almasaq bu ciddi milli
faciə ədəbiyyatın mövzusuna çevrilməyib,
heç "sandıq ədəbiyyatı"da yoxdur!!
Sonrakı mərhələ sovet dövrünə
düşdü. Bu mərhələdə "Sosialist
realizm" ədəbi metodunun tələblərinə
uyğun olaraq ancaq "xalqlar dostluğu" ideyası tələb
olunurdu. Zaqafqaziya respublikalarında müxtəlif
millətlər bir yerdə yaşayırdılar, amma ən
müsibətli həyatı azərbaycanlılar keçirdilər.
Yeganə olaraq azərbaycanlılar dəfələrlə
deportasiyaya uğradılar, Ermənistan Respublikasından
böyük köçlər oldu, yenə də bu faciələri
əks etdirən əsərlər yazılmadı...
Əksinə,
süni xalqlar dostluğunu əks etdirən əsərlər
"durna qatarına" çevrildi və əksər əsərlərdə
müsbət rus, erməni, gürcü obrazları yaratmaq zərurətə
və tələbə çevrildi...
Təəccüblü
bu idi ki, məlum tarixi hadisələrdən bəhs edən əsərlərdə
də ("Dumanlı Təbriz", "Səttərxan"
"Babək", "Qaçaq Nəbi") bu hərəkatlara,
qəhrəmanlara xəyanət edən, öldürən,
satan məlum erməni satqınlarının adları, etdikləri
xəyanətlər kölgədə, gizlində
qalırdı...
Təkcə
bu "buzlağı" 1956-cı ildə cəsarətli
yazıçı Əyyub Abbasov "Zəngəzur"
romanını yazmaqla qismən yumuşalda bildi... Amma, Sovet
dövründə bu mövzuda yazılan, erməni xislətini
real səhnələrlə ifşa edən ilk və son roman
olaraq qaldı... Müstəqillik illərində isə bu
romanın Azərbaycan və rus dillərində təkrar nəşrləri
isə mühüm ədəbi hadisəyə çevrildi...
Zəngəzurda
ermənilərin törətdiyi qanlı
qırğınları gözləri ilə görən,
ağır müsibətlər yaşayan, valideynlərini,
bacı-qardaşlarını, mənsub olduğu nəslin,
doğulub dünyaya göz açdığı
el-obasının əksər hissəsini bu qətliamlarda itirən
Əyyub Abbasov bu hadisələri əks etdirən monumental,
iki hissəli "Zəngəzur" romanını yazır və
erməni vəhşiliyini, vandalizmini btün
reallığı ilə təsvir edə bilir.
...Erməni
daşnak dəstələrinin Zəngəzurda azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri qırğınlar "Zəngəzur"
romanında son dərəcə ətraflı və geniş
şəkildə öz əksini tapıb.
Yazıçı
təkcə baş verən qırğınların bədii
təsvirini verməklə kifayətlənməyib, bəzən
açıq, bəzən də üstüörtülü
şəkildə daşnakların məkrli siyasətinin
"haradan qaynaqlandığını" ustalıqla qələmə
alıb, daşnakların alçaq niyyətlərini həyata
keçirməyə can atan Andronik, Karo, Njde kimilərinin
mürtəce və qaniçən əməllərini
ifşa edib...
Lakin təəssüf
ki, bu roman da zaman keçdikcə gizlinlərdə qalıb,
lazımınca təbliğ edilməyib, təkrar nəşrinə
qadağa qoyulub...
Ədəbiyyatda "erməniçilik" mövzusu və
erməni xislətinin ifşasının sonrakı,
özü də ən zəngin mərhələsi müstəqillik
illərinə düşür. Bu dövr Ermənistanın Azərbaycana
qarşı təcavüzü və
işğalçılıq müharibəsinin, Dağlıq
Qarabağın və ətraf rayonlarımızın - ərazimizin
20 faizinin işğalı, Xocalı soyqırımı, erməni
vandalizmi, terroru mərhələsi kimi tarixə
düşmüş, proses hələ də davam etməkdədir...
Bu
dövrün ağrı-acıları, xalqımızın
düçar olduğu faciə və fəlakət istər ədəbi
publisistikada, istər poeziya və nəsrdə, istərsə
də dramaturgiyada əsas, aparıcı mövzulardan
olmuş, bədii səviyyələri fərqli olan onlarla əsərlər
yaranmışdır...
Bu əsərlərin mövzu müxtəlifliyinə
baxmayaraq başlıca və aparıcı motiv faktlar əsasında
erməni faşizminin təsəvvürə belə gəlməyən
vəhşiliklərini bədii sözün gücü ilə
canlandırmaqdan ibarətdir.
Bu qəbildən
Nigar Qarayevanın "Daş hasar", Nüşabə Məmmədlinin
"Zəngulə", Əli Əmirlinin "Ölü
doğan şəhər",. A.Rəhimovun
"İkili dünyam", Sabir Əhmədlinin
"Ömür urası", Aqil Abbasın "Dolu",
"Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz",
Əli İldırımoğlunun "Daş yağan
gün", Taleh Şahsuvarlının "Canlanma", Seymur
Baycanın "Quqark" romanlarını, Mahir Qabiloğlunun
"Ərmən - Şuşanikin sevgisi", "Debil
Armen" hekayələrini, adını çəkmədiyim
onlarla digər əsərləri qeyd edərdim...
Bu əsərlərin
hamısına münasibət bildirmək imkanında
olmadığımızdan, bizim üçün ən səciyyəvi
olan Nigarın "Daş hasar", Aqil Abbasın
"Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz",
Əli İldırımoğlunun "Daş yağan
gün", Seymur Baycanın "Quqark", Mahir
Qabiloğlunun "Ərmən Şuşanikin sevgisi" əsərlərinin
üzərində qismən dayanmaq istərdik...
Bu
qabartmağa çalışdığımız əsərlər,
fikirimizcə, həm mövzu və məzmun etibarı ilə
toxunacağımız problemi - erməni xislətini və
psixologiyasını daha səciyyəvi əks etmək
baxımından, həm də müxtəlif yaş senzinə
malik yazıçılar tərəfindən qələmə
alındığından ədəbi prosesin imkanlarını
olduğu kimi əhatə baxımından maraq doğurur...
Əvvəlki on illiyə nisbətən, son dövrdə
Azərbaycan ədəbiyyatında Dağlıq Qarabağ
mübaribəsi və erməni təcavüzü mövzusuna
marağın artması aşkar müşahidə edilir. Bu istiqamətdə
qələmə alınmış əsərlərdə erməni
terrorçusunun, işğalçısının
obrazlarının yaradılması, onların insanlıqdan kənar
məkrlə, qəddarlıqla dolu xislətlərinin verilməsi,
ədəbi-bədii təhlili xüsusi maraq doğurur.
Bu
obrazların əksəriyyəti bizim öz içimizdə
yaşayan, duzumuzu-çörəyimizi yeyən, kirvə-kirvə
deyə qılığımıza girən erməni
obrazlarıdır ki, birdən-birə bunlar quzu cildindən
çıxıb yırtıcı, vəhşi çöl
donuzuna dönürlər...
Nigarın "Daş hasar" (1997) romanı, bəlkə də bu cəhətdən ilk qələmə alınan əsərdir. Və onu da qeyd edim ki, bu əsər barəsində, elə "Erməni xislətinin ifşası..." başlığı ilə isti-isti ilk məqaləni də mən yazmış, bu istilahı ədbi tənqidə gətirmişəm...
Nigarın qələmə aldığı "Daş hasar" əsərinə diqqət yetirək. Romanda murdar erməni xislətinin daşıyıcısı Xpes Xristofor Azərbaycanda yaşamış və Azərbaycan çörəyi ilə böyümüşdür. Dədə-babası Livanı, Suriyanı gəzə-gəzə, sülənə-sülənə gəlib Ərgünəşə çıxırlar, Arazboyu kəndlərin birində məskunlaşırlar.
Misal: "Bu kəndə gələndə
Xristofor Kolumboviç südəmər uşaq idi. Sonralar
böyüdükcə bu kəndin cavanlarına
qaynayıb-qarışdı. Hərdən bir kefinin kök vaxtında zarafata salıb
deyirdi: - Ara, gazdim Aran-Turani, cannat gordim
burani."
Papaqçı
Xpes Xristofor öz ardınca bu cənnət hesab etdiyi kəndə
qohum-əqrabalarını da dartıb gətirir, avtolavka
sürən Aşot, dəmirçi Vanya, pinəçi
Pavlik, dülgər Movses, dəllək Artaş, strelçik
Armais...
O qədər
çoxalırlar ki, axırda ora-bura yazıb bu kənddə
erməni dilində məktəb açdırırlar, azərbaycanlıların
pulundan qazanıb geninə-boluna kef çəkib, güzəran
keçirirlər..." Axırda da ən
böyük xəyanəti onlar edirlər. Sən demə,
bu kənd içində ilan balaları bəsləyirmiş...
(ardı var)
Qurban Bayramov,
tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Ədalət.-2014.-6 may.-S.6.