Babamızın nəvələrimizə
poetik töhfəsi...
Çox vədə əzbərlədiyimiz bəzi atalar sözünü müdrük görünmək üçün tutuquşu kimi təkrarlayırıq. Atalar sözü olmasa da uşaqlarımız, balalarımız barədə bəlağətlə "uşaqlar bizim gələcəyimizdir" deyir, özümüzü gələcəyimizin qurucuları olacaq yeniyetmələrin hamisi, qədirbiləni kimi təqdim edirik.
Müstəqilliyimizi qazandığımız
vaxtdan bəri uşaqlarımız üçün hansı mənəvi
abidənin yaradılmasına
çalışmışıq? Səmimi olsaq bu sual doğuran cümləmizin
sonunda bir sükut "yatır". Yaxşı ki, klasiklərimiz
yaratdıqları məzmunlu uşaq şeirlərimiz
varmış "uşaq və buz", " xoruz",
"Qurd və quzu" kimi şeirləri ilə uzun illər
boyu körpələrimizin dünya
görüşünü, həyata baxışını
formalaşdıran əsl sənət əsərləini
yaradıblarg
Sovet dövrünün son bir neçə onilliyində
şairlərimiz uşaqlarımızı unutmasalar da,
çoxlu uşaq kitabları çap etdirsələr də,
elə bir yaşarı uşaq şairi meydana
çıxmadı.
Uşaq
psixologiyasını dərindən bilən, təbiətində
bir uşaq məsumluğu yaşadan son illərdə
balalarımız üçün ürəklə, həvəslə
yaradan bir şairimiz var. Sadəliyi, səmimiyyəti ilə
bir çox həmkarlarından fərqlənən bu şair dədəmiz,
şair qardaşımız əyalət şəhərlərindən
birində Şirvanımızda yaşayır, yaradır.
Hər hansı bir kitabın, məqalənin
(ümumilikdə əsərin N.) adı məzmunundan
doğulmalıdır. Bu mənada "Uşaqlar, ay uşaqlar, həm
söhbətim sizsiniz; kitabının da adı uğurlu
seçilmişdir.
Heç bir izahsız deyə bilərik ki, uşaq
şerinin dili uşaq ruhunu oxşamalıdır. Haqqında
danışdığımız kitabdakı ilk şerin son bəndinə
söz verək:
Sizsiz necə
yaşaram,
Sizinlə
bəxtiyaram,
Siz
varsız, mən də varam,
Uşaqlar, ay uşaqlar.
Bu
müraciət tipli üç bəndlik şeirin con bəndidir.
Həssas, kövrək bir qəlbin
pıçıltılarıyla ömrümüzün
davamını daşıyacaq körpələrimizlə bir
baba ünsiyyətidir.
Kitabı vərəqləyirəm ki, məni tutan, tərpədən
şeirlərdən sitatlar gətirim. Elə bu anda 5-ci səhifədəki
(bu kitabdakı bütün şeirlər adsızdır.
- N.) bəndlərlə
üzləşirəm:
Xeyirlə,
şərlə dolu,
"Məlikməmməd"
nağılı,
Çox
sözlü soraqlıyır,
Necə də maraqlıdır.
Heyran edir
insanı
Koroğlunun
dastanı,
"Kitabı-Dədə-Qorqud"
Qədər
bir hikmət hanı!
Məşhur bu nağılımızın cəmi 4
misra ilə açımının-mənasının verilməsi
öyrətməyə çağırış notu
üstündə köklənib. Bu təqdimetmədən
sonra hər hansı bir duyğulu uşaq valideyninə üz
tutacaq. Əgər Məlikməmməd
nağılını oxumayıbsa, onu əldə edilməsinə
can atacaq.
İkinci bənddə "heyran edir insanı,
Koroğlunun dastanı" deməklə, müəllif poetik
- söhbətində, yanaşmasında da ustad kimi
çıxış edir və körpə oxucusunu
Koroğlunun "heyranı" olmağa səsləyir. Elə həmin
misraların davamı növbəti misralar "Dədə
Qorqud" hikmətinin nə boyda bir hikmət kitabı
olmasını, sonda qoyduğu nida işarəsiylə təsdiqləyir.
Şairin nəql etmə üslubu uşaq
psixologiyasına hesablanmış ədəbi bir manevridir.
Verilən bilgilərin də bədii sual üzərində
qurulması şeirin oxunaqlı olmasıyla bahəm, həm də
çox asan qavranılmasına şərait yaradır. Dilin yatımını, rəvanlığını
da dediklərimizə əlavə etsək, bu baba şairin, nəvələrimizin
dilinin necə gözəl olduğu göz önündə
canlanar.
Min illik poeziyamızın müxtəlif növləri məlumdur. Lakonik
şerimizin bayatı növü də yığcam sözlə,
böyük mənaları açan bir poeziya janrıdır.
İstedadlı sənətkarımız Mirəfsəl Təbibin
bayatı janrının uşaqlarımıza
tanıtmasına fikir verək:
Bayatılar
hikmətdir,
Heyrətdir,
həqiqətdir,
Xalqımızın
idrakı,
Əxlaqi fəzilətdir.
Bayatının
nə olduğunu söyləyən bu birinci bənddən
sonra, şeirin ikinci bəndində ki açıma - poetik
izaha baxaq:
O hisslər
aləmidir,
Min bir məqam dəmidir.
Könülün,
qəlbin, ürəyin,
Sevincidir, qəmidir.
Bu bayatı ilə bağlı cəmi iki bənddə
söylənilənlər və həmin şeirin davamında
verilmiş Qarabağla bağlı bayatılar da yeniyetmələrimizə
həm də bir ədəbiyyat nəzəriyyəsi "dərsi"
keçir. Artıq bayatının necə yazılması
yuxarı siniflərdə keçiləcək nəzəriyyə
elminin öyrədilməsinə yönəlmiş bu xeyirxah
missiyadır.
Növbəti
şeir isə analarımızın lay-lay, nəğmə -
oxşamalarının poetik rəsmi - şəkilidir desək,
daha çox yerinə düşər:
Bir
beşik nəğməsidir,
Mehir-ülfət
səsidir,
Anaların
körpəyə
Ən şirin nəğməsidir.
Layla haqqında bundan sərrast, dəqiq və gözəl
deyimlə hələ rastlaşmamışam.
Daha sonra
M. Təbib atalar sözünün uşaqlar üçün
bədii siqlətini belə açır:
Atalar
sözü, məsəllər,
Kim
söyləyər, kim deyər.
Onlar fikrə
hakimdir,
Həm yeni, həm qədimdir.
Uşaqların bildiyi atalar sözlərini dilə gətirməsi
üçün ilk iki misrada kimin nə qədər məlumatlı
olması soruşulursa, son iki misrada isə, atalar
sözünün fikrə hakim olub, məntiq qanunlarına
söykəndiyi, qədim olduğu qədər də yeni-həmişə
yaşar olduğu poeziyanın diliylə açıqlanır.
Bənddən-bəndə
keçdikcə atalar sözünün çararları
xırdalanır:
Gah olur məsləhətdir,
Gah da tənbeh, töhmətdir.
Çox
halı qabaqlayan,
Öyüddür, nəsihətdir.
Şerin
davamında bu janrın yaradıcısı xalqın
özü olduğu və bu məsəllərin xalqın
dühasını göstərən qısa fəlsəfi-əxlaqi
və humanism yüklü kəlamlar olduğu nəzərə
çatdırılır:
Xalq hikməti,
zəkası,
Xalq
idrakı, dühası,
Hər
xalqın özündədir,
Atalar sözündədir.
İstər bayatı, istərsə də laylay və
atalar sözlərinə bədii yanaşma zamanı şair
M. Təbib bir pedoqoq, foklorşünas kimi də
çıxış edir. Bütün bu ədəbi
təqdim etmələr, poetik manevrələr müəllifin
dünya duyumunu, həyata baxışını əks etdirməklə
bərabər, ədəbi zövqünün, bədii deyim tərzinin
hüdudsuz olduğunui təsdiqləyən elementlərdir.
Belə
bir şair-müəllimin, filosof tədqiqatçının əsərlərinin
indiyənə kimi tənqidçilərimiz, ədəbiyyatşünaslarımız
tərəfindən bədii təhlilinin, poetik tutumunun və
fəlsəfi açımının tədqiq edilməməsi
çox təssüf hissi doğurur...g
Məktəbli yaşının təfəkkürünə
təsir edə biləcək bu kitabın ibtidai təhsil
zamanı istifadəsi çox böyük effekt verə bilər.
"Uşaqların sözü var" adlı bölməni
tanışlıq üçün vərəqləyirik. Müəllif
uşaqların diliylə deyir:
Sülh
istəyir nəslimiz,
Dinclik istəyirik biz.
Yer
üzünün bu günü,
Gələcəyi bizik, biz.
Formalaşmaqda olan məktəblinin sülhün nə
demək olduğunu anlaması üçün bu bənd bir
proloq kimi səslənir.
Növbəti bəndin son iki misrası dövlətimizin
rəmzidir. Təqdim
olunan ikinci bəndin misraları, "üç rəngli
bayrağımız", poetik məramla bir akorrt kimi
xüsusi vurğu ilə çatdırılır və son bənd
olan bayrağımız haqqındakı şair fikri
bayrağın müqəddəsliyini ustalıqla
aşılayır:
Milli qeyrətimizdir,
Şanlı söhrətimizdir.
Canımızdan
əzizdir,
Üçrəngli, bayrağımız.
"Nə gözəldir kəpənək"
misrası ilə başlanan şeir sual-cavabla, dialoq üstə
qurulub. Kəpənək haqqında kifayət qədər
şeir yazılıb. Lakin M. Təbibin kəpənəyi
görmə - müşahidəsi çox orijınaldır:
Nə
gözəldi kəpənək,
Uçan güldü kəpənək.
Kəpənəyi hamımız görmüşük,
ancaq bu poetik bənzətmə ağlımıza gəlməyib. Kəpənəyin qanad
açıb uçub qaçması müəllif
üçün bir suala dönərkən;
Sordum: -Ay
uçan çiçək,
Kəpənək,
ay kəpənək,
Məndən niyə qaçırsan?
Gəlsəm, qalxıb uçursan.
Müəllif
kəpənəyin diliylə, tutulub məhv
olacağını verəndən sonra deyir:
O dinmədi
sözünə,
Baxmadı da üzümə.
Bir anda
uçub getdi,
Məni pərişan etdi.
Kəpənəyə həsr edilmiş bu şeir bədii
löhvələrin görümü olub, uşaq
dünyası üçün bir maarifləndiricii fikri də
aşılayır. Özünü qorumaq üçün kəpənəyin
sözə baxmaması və uçub getməsi pərişanlıq
gətirir. Burada sətir altı heç nə
yoxdur və kəpənəyin qorxusu da təbiidir. Müəllif qənati isə kiçik oxucuya kəpənəyin
öldürülməkdən qorxduğunu verməklə, kəpənəyin
öldürülməsinin yol verilməz olduğu da təlqin
edilir.
Başqa
bir vərəqdə qarışqaların yuvalarından
çıxmasını, sonra gedib ağızlarında dənlə
qayıtmalarını söyləyir və şerin ilk iki
misrası son misralarda təkrarlanır:
Qarışqanı
əzmədim,
Üstlərində gəzmədim.
deyən
şair, təbiətin bu işcil, zəhmətkeş
canlının qorunması üçün, həmin fikri təkrarən
xatırlatması çox yerinə düşür və
kiçik oxucusunu qarışqanı əzməməyə səsləməyi
tərbiyəverici bir ifadə vasitəsinə dönür.
- M. Təbibin
bu kitabı öyrətməyə çağırış
olub, ailədə valideynə köməyin gərəkliyini,
uşaq baxçasının ikinci bir ev
olduğunu, vətənin, torpağın vətəndaşı,
qoruyucusu olmağı balalarımıza xatırladır. Dilin sadəliyi və uşaq anlamı
üçün yetərli olan fikirləri poetik dillə verir.
Bu məqamda vətənlə bağlı bir kiçik həcmli
şerin sonu fikrimizi əsaslı sürətdə təsdiqləyir:
Hər
birimiz sənləyik,
Yurdlayıq, vətənliyik.
Sən
varsan, biz də varıq,
Sənsiz
bizdə olmarıq
Can vətən,
ey can vətən,
Yaşa hər zaman vətən.
Cəmi 12 misrada vətən mövzusunun əzizliyi və
əvəz edilməzliyi bütün əzəməti ilə
üzə çıxır.
"Sən varsan, bizdə varıq, sənsiz biz də
olmarıq" misralarında vətənə xitabən
ünvanlanan iki misralıq poetik məram şair ruhundan
süzülüb gəlir və dilin rəvanlığının
əyani göstəricisi olur. Həyata təzəcə
göz açan sarı dimdikli sərçə balaları hələ
uça bilmədikləri vaxtda ananın, atanın
ağızlarında gətirdikləri yem balaları cismən
yaşatmaq üçün nədirsə ustad şairimizin belə
tutumlu fikirləri körpələrimizi mənəvi cəhətdən
qidalandırmaq-kökləmək və öyrətmək
baxımından həmin missiyanı yerinə yetirir.
Və
çox sevindirici haldır ki, Mirəfsəl-Təbib uşaq
şerinə olan biganəliyin, ögeyliyin hökm
sürdüyü bir zamanda vətən bağının
barları olan balalarımıza belə bir gözəl mənbə
rolunu oynayan, həyatı görməyi göstərən,
düşünməyi aşılayan, qorumağı öyrədən
və sevməyə səsləyən belə bir əsəri
ilə sözün həqiqi mənasında
övladlarımıza çox böyük bir mənəvi xəzinə
hədiyyə etmişdir.
Əlimdə
olan bu yaşıl üzlü kitabı mütailə etdikcə
şair fikrinə şərik olub, onu alqışlamaqla
yanaşı, mənim 60 yaşın içindəykən
dönüb 6 yaşlı uşaq ovqatımı,
halımı bir az nisgillə, bir az da həsrətlə
yaşayıram. Deməli, müəllif məqsədinə
çatmışdır. Hər hansı
bir bədii əsər insanı təsirləndirirsə, tərpədib
kövrəldirsə, bu yazarın qazancı
sayılmalıdır. Bir qələm əhli
kimi mənə ötən anlarımı
yaşatdığı üçün şairə sağ
olun, deyirəm.
İllər ötəcək, bir-birini əvəz edən neçə-neçə körpə fidan nəsillər pedoqoji mənbə-vasitə olan (N) "uşaqlar, ay uşaqlar həm söhbətim sizsiniz" şeirlər kitabının əxlaqi- tərbiyəvi əhəmiyyətindən bəhrənəcəklər.
Bəzən uzun illərdən qalmış bir saralmış şəkil parçası bir yadigar kimi əzizlənir, saxlanılır, qorunur. Bu kitabın üzündə verilmiş şəkillərin də bir gün tarix olacağı fikrindəyəm. Dodağı təbəssümlü, fikrə dalmış, düşüncələr içində olan bu saf körpələr miillətin sabahını yaşadacaq balalarımız, nəvələrimizdilər. Belə bir qənaətdəyəm ki, nəvə sevgisini- şirinliyini və əvəz edilməz bir mənəvi iskir olduğunu nəvəli xoşbəxt baba və nənələrimiz bilirlər. Bu düşüncəylə ürəyimə dolur ki, nəvə görməyənlər nakamlardır. Bu mənim şəxsi fikrim olub, həm də nəvə adlı bir dünyaya olan məhəbbətimdir.
Müasir uşaq poeziyasının bir neçə tanınmış şairi ilə uşaq ədəbiyyatını yaratmaq olmaz. Bu sahədə hər bir tanınmış və gənc qələm əhli öz poetik imkanı daxilində tövhəsini verməlidir. Bə heç şübhəsiz ki, bir müddətdən sonra yaranmış boşluq, gözəl, yaddaqalan, tərbiyəvi və öyrədici nümunələrlə bir daha zənginləşəcəkdir.
M. Təbibin bir şair kimi, uşaqlar üçün ürəklə, sevgiylə yazdığı bu kitabı bir bədii örnəkdir. Uşaq şerimizin klassik müəllifləri öz vaxtlarında heç bir təmanna güdmədən şair-vətəndaş borclarını ödəmişlər. Abbas Səhət, Abdulla Şaiq kimi xələflərimiz zamanında yaratdıqları sənət nümunələri ilə bu günümüzün övladlarına da xidmət edirlər. Niyə (yazımın əvvəlində qeyd olunub. N.), məhşur uşaq şeirlərimizin müasir nümunələri bir neçə deyil, onlarca olmasın?! Bu barədə humanitar təşkilatlar çox ciddi düşünməlidilər.
Uşaq dünyasını gözəl bilən, xarakterində bir uşaq məsumluğu yaşadan şair-filosof dostumuza, köksündə bəşəri sevgi bəsləyən bir yaradıcı ziyalımıza, yaşamaq, yaratmaq eşqilə ruhlanan, millətimizin nəğməkar övladı Mirəfsəl Təbibə duyğularımızı "Həyat eşqi" ilə köklədiyi üçün minnətdarlığımızı bildirir və səmimiyyətlə ömür yolun həmişə yaşıl işıqlı olsun deyirik...
NAZİM
Ədalət.-2014.-8 may.-S.8.