İSİLİ, İSİSİZ
DÜNYA...
İsi Məlikzadə- 80
Eh, İsi, İsi..Son dəfə sizi Televiziya və Radio Şirkətinin həyətində gördüm. 1995-ji ilin gözəl bir may
günüydü. Siz rəngi ağarmış
halda, bir ağaja söykənmişdiniz,
halsızlığınız üzünüzdən bilinirdi.
Yaxınlaşdım, salam verdim, sizi o halətdə
görüb dedim ki, İsi müəllim, nəsə kömək
lazımdırmı? Dedin ki, yox, Mövludun yanına gedirəm,
bir az qonorarım var.
Üç
gündən sonra isə televiziyadan o ajı xəbəri
eşitdim: görkəmli yazıçı İsi Məlikzadı
dünyasını dəyişmişdir.
Yeddi gündən sonra isə sizin dostunuz, gözəl
şair İsa İsmayılzadə ilə birgə Ağjabədiyə
gəldik, şəhər qəbristanlığında məzarınızı
ziyarət etdik. İsa İsmayılzadə orda, o məzar
başında bir söz dedi mənə: "İsi
janını qurtardı bu dünyadan".Sonra da bir ah çəkdi.
İki ildən sonra İsa İsmayılzadənin
özü 57 yaşında "janını qurtardı bu
dünyadan". Amma dünyanın nə İsiylə, nə
də İsayla davası vardı. Dünya
öz işindəydi. İsinin, İsanın Dünya
dedikləri isə yaşadıqları mühit idi, insanlar
idi, Bakı idi, Qarayazı idi, Ağjabədi idi, kinostudiya idi,
"Azərbayjan" curnalı idi, Yazıçılar
İttifaqıydıg
İsi Məlikzadə
61 il yaşadı. 1may 1934-jü ildə
Ağjabədi şəhərində Abbas kişinin ailəsində
dünyaya gəldi, 12 may 1995-ji ildə, Bakıda vəfat etdi.
Mən heç güman eləmirəm ki,
İsi Məlikzadə 80 yaşına qədər gəlib
çıxar, yubileyində özü iştirak edərdi.
Son ayları xəstə idi, taqəti yox idi.
Deyirlər ki, Ağjabədidən deputat
seçilə bilmədiyinə görə yaman
sarsılmışdı. Ola bilər.
Çünki o, zahirən sakit və təmkinli olsa da,
emosional adam idi. Bu jür
adamlar hər şeyi ürəyinə çəkir və bir
də görürsən, elə ürəyindən də
gedirlər. Amma İsinin bir özünəməxsus
jəhəti də vardı, o adamları qəşş edinjəyə
qədər güldürə bilirdi, yazıçılarla
bağlı özünün quraşdırdığı lətifələri
külli-aləmdə məşhur idi. O güldürürdü,
amma özü gülmürdü.
Doğrudan da, illər boyu üzünə-gözünə
öyrəşdiyin, dostluq etdiyin, ya da bir yerdə
çalışdığın bir insanı itirəndə
özünə gələ bilmirsən. İsi Məlikzadə
"Azərbayjan" curnalında əvvəljə nəsr,
sonralar publisistika şöbəsinin müdiri işləyib.
Nəsr şöbəsində işləyərkən
onun nejə jiddi, tələbkar, həm də səliqəli
bir redaktor oluğunun şahidiyəm. İxtisası
qaz mühəndisi olsa da, İsi Məlikzadə Azərbayjan ədəbi
dilini injəliklərinəjən bilirdi. Onun
istənilən bir nəsr əsərini bu niyyətlə izləyin,
səlis, rəvan jümlələr, ifadələr, sözlər
axınına düşəjəksiniz, xalq ruhunun, el nəfəsinin
bu əsərlərdə rayihəsini hiss edəjəksiniz.
Həm də İsiyə məxsus injə, zərif
bir yumor da sizi müşayiət edəjək.
İsi Məlikzadə sözün əsl mənasında
görkəmli yazıçı idi. Bu "görkəmli"
sözünü indi çox yazıçının
adının qarşısında işlədirlər. Layiq oldu-olmadı. Mənjə, həmin
sözü ədəbiyyatda-sağdımı,
öldümü, fərqi yoxdur- o yazıçıya
yaraşdırmaq olar ki, onun yaratdığı əsərlər
illər keçdikjə öz bədii təravətini itirməsin,
hər yeni nəsil üçün o əsərlər təzədən
"doğulsun". Bu gün "görkəmli
yazıçı" mərtəbəsinə yüksəldilən,
zorla, şişirdilərək üfürülən o kəslərə
üzümü tutub deyirəm: "Siz heç
"Küçələrə su səpmişəm" ya
"Quyu" kimi bir əsər yaza bilərsinizmi? Yaza bilməzsiniz,
onda gedin İsi Məlikzadənin "Dədə
palıd", "Gümüşgöl əfsanəsi",
"Qırmızı şeytan" povestlərini də
oxuyun, onlardan nejə yazmağın, konflikt və xarakter
yaratmağın sirlərini öyrənin.."
İsi Məlikzadəni
ədəbiyyatın çətin, bir az
mürəkkəb, bir az da dolanbaj yollarından keçə-keçə,
sonra təsdiqlənən, etiraf olunan və görkəmli
yazıçı səviyyəsinə elə
sağlığında yetişən bir yazıçı
kimi səjiyyələndirmək olar. O öz
yaradıjılığı ilə sübut elədi ki, əsl
ədəbiyyat adamı birdən-birə yetişmir, nejə
deyərlər, göydən zənbillə düşmür..əsl ədəbiyyat adamı şöhrət
üçün, titul üçün gəlmir sənətəgo,
sadəjə yazmaya bilmirgTanrı bəlkə də belə
adamları özü qabaqjadan seçir, ayırır..
Onun ilk hekayələri və povestləri keçən əsrin
altmışınjı illərinin həyat həqiqətlərini
əks etdirirdi. O hekayə və povestlərin qəhrəmanları da
elə İsi yaşında ya da ondan javan idilər. "Evin
kişisi" povestindəki milisioner Qaçay, "İki
günün qonağı"ndakı İslam, "Kövrək
qanadlar"dakı, "Qartal yuvası"ndakı,
"Sağlıq olsun"dakı obrazlar..hamısı
javan idi. Və bu javanlar bir balaja qəsəbədə
ya bir rayon mərkəzində, ya da kənddə-kəsəkdə
yaşayırdılar. Onlar sosrealizmin tələbiylə
yanaşsaq, "müsbət qəhrəman" deyildilər.
Və buna görə də, bəzi tənqidçilər
İsini tənqid edirdilər ki, niyə bu obrazları passiv
verir. Onlar niyə sözdən işə,
etirazdan mübarizəyə keçmirlər? Nə olsun ki, bu obrazlar mənən təmizdirlər,
safdırlar?
Amma zaman dəyişmişdi, altmışınjı illərdə
stereotiplərdən, şablonlardan fərqli bir ədəbiyyat
yaranırdı və İsi Məlikzadə də o ədəbiyyatı
yaradanlardan biri idi. Onlara sonralar
"altmışınjılar" deyəjəkdilər.
Əlbəttə, İsi Məlikzadə
yaradıjılığından söz açan müəlliflər
onun yaradıjılıq yolunu mərhələlərə də
ayırıblar. Bu da təbiidir. Mən
belə düşünürəm ki, İsi Məlikzadənin
yaradıjılığının birinji dövrü önjə
adını çəkdiyim povestləri ilə bitir. İkinji dövrü isə "Küçələrə
su səpmişəm" povesti ilə başlayır. Bu povestdə İsi Məlikzadə artıq o
"kövrək qanadlar"dan fərqli yeni bir qəhrəman
tipini oxujulara təqdim edir. Artıq həyatı
dərk edən, çətinlikdən, əzablardan, maddi və
mənəvi sıxıntılardan keçərək
formalaşan bir insanla üzləşirik.
Və bu povestdən sonra İsi Məlikzadənin
yaradıjılıq baharı gəlir. "Yaşıl gejə",
"Günəşli payız", "Quyu", "Dədə
palıd", "Gümüşgöl əfsanəsi"
kimi şedevr povestlər yaranır. İsi Məlikzadə
Anar, Elçin, Maqsud İbrahimbəyov, Əkrəm
Əylisli, Sabir Azəri kimi yaşıdları ilə bir
sırada müasir Azərbayjan povestinin təqdirəlayiq
nümunələrini yaradır. Qətiyyətlə
demək olar ki, Azərbayjan povesti də özünün
baharını keçən əsrin 70-80-ji illərində
yaşadı.
İsi Məlikzadənin "Quyu" povesti o zaman ədəbi
aləmdə çoz yaxşı qarşılandı. Elçin
"Quyu müəllifinə məktub" yazdı.
"Quyu"
gSizin yaradıjılığınızdakı
inkişafı, bədii-estetik kamilliyə doğru keyfiyyət
dəyişikliyini əyani şəkildə göstərir,
çünki Sizin bu əsərinizdən danışmaq-öz
canrında müasir Azərbayjan ədəbiyyatının
yaxşı nümunələrindən biri haqda söhbət
açmaqdır.
Sizin əsas
yaradıjılıq qələbəniz mənjə,
ondadır ki, hamımızın yaxşı bələd
olduğu, yaxşı tanıdığı hisslərə,
duyğulara, ijtimai və əxlaqi qaydalara yeni gözlə baxa
bilmisiniz və buna görə də Umudların aqibətini kəşf
etmisiniz; Siz quraşdırmamısınız, malalamamısınız
və buna görə də Umudların sütül kişilik
həvəsinə, təmizliyə, mənəvi
paklığa doğru hələ sövq-təbii meylinə
qazılan quyunun qaranlığını, xofunu,
çirkabını, sosioloci-etik eybəjərliyini göstərə
bilmisiniz".
İsi Məlikzadənin
adını çəkdiyimiz bu povestlərində jəmiyyətin
pozulmamış, əxlaqi jəhətdən saf, büllür
insanları ilə eybəjər mühit arasında mübarizə
təsvir edilir və o saf, büllür insanlar bu mübarizədə
real baxımdan məğlub olsalar da, istəklərinə yetməsələr
də, bir təmizlik etalonu, simvolu kimi həyatdan ədəbiyyata
gəlirlər. Ədəbiyyat bu qəhrəmanların
simasında özü də saflaşır, durulaşır.
Qabaqjadan planlaşdırılmış "müsbət"
qəhrəmanlardansa, taleyi dolanbajlardan, mürəkkəb
dolaylardan keçən obrazlar yaratmaq, onları
"boyaların qatışığında" təsvir etmək
"altmışınjılar"ın sənət prinsipi
idi.
Burada yerinə düşər deyim ki, İsi Məlikzadə XX əsr Azərbayjan nəsrində KƏNDi təsvir edən, onu bütün reallıqları ilə, ijtmiai-mənəvi prizmalardan janlandıran yazıçılardan idi. Deyək ki, Süleyman Rəhimov və Əbülhəsən Ələkbərzadə Azərbayjan kəndinin bütöv mənzərəsini epik planda janlandırmağa səy göstərmişdilərsə də, Əli Vəliyev kəndin zəngin folklor aləmini, ağbirçəkli-ağsaqqallı dünyasını, İlyas Əfəndiyev romantik aləmini, Sabir Əhmədli dramatizmlə dolu ijtimai həyatını və sosialist həyat tərzinin naqisliklərini, İsa Hüseynov müharibə dövrü və müharibədən sonrakı Azərbayjan kəndinin fajiəli məqamlarını, Əkrəm Əylisli şeriyyət dolu nağılvari dünyasını. Mövlud Süleymanlı köçəri elat dünyasını, mifik aləminigədəbiyyata gətirmişlərsə, İsi Məlikzadə o kəndin, yaxud balaja bir qəsəbənin və rayon mərkəzinin adi insanlarını təsvir edirdi. Bu əsərləri oxuyanda ən əvvəl qarşında o kəndin təbiət mənzərələri ("Dədə palıd", "Yaşıl gejə") janlanır, sonra təbiətin özü qədər saf, təbii insanları səni özünə jəlb edir və sonra da bu insanları bədbəxtliyə, uğursuzluğa düçar etmək istəyən mühitlə tanış olursan.
İsi Məlikzadə ömrünün son illərində "Qırmızı şeytan" və "Dolaşaların novruz bayramı" povestlərini qələmə alır. "Qırmızı şeytan"da Azərbayjanın XI Qızıl Ordu tərəfindən istilası ilə 20 Yanvar fajiəsi arasında paralel müqayisələr aparılır və ijtimai-siyasi zorakılığın nələr törətdiyi fajiələr janlandırılır. "Dolaşaların novruz bayramı"nda isə yetimxana uşaqları, onların taleyi bədii lövhələrlə təqdim edilir.
İsinin bir neçə əsəri əsasında ("Gümüşgöl əfsanəsi", "Küçələrə su səpmişəm", "Dolaşaların novruz bayramı") bədii filmlər də çəkilib. "Qatarda" hekayəsi əsasında çəkilən televiziya filmi el il olmasın ki, bir neçə dəfə nümayiş etdirilməsin.
Bu balaja yazının sonunda bir də son dəfə gördüym, Televiziya və Radio Şirkətinin həyətində bir ağaja söykənib halsız dayanan İsi Məlikzadəni xatırladım. İndi düşünürəm ki, o Ağaj Dünya imiş və görkəmli Azərbayjan yazıçısı İsi Məlikzadə bu dünya ilə vidalaşırmış..
Eh..İsi,..İsi..
VAQİF
YUSİFLİ
Ədalət.-2014.-13 may.-S.7.