BİR AZ DƏLİ, BİR AZ DOLU -
SƏNƏT YOLU
Sonuncu səhifəni aşıranda ağlıma gələn ilk suallar bunlar oldu: ədəbi sənəti konkret şəkildə səciyyələndirən, hamı tərəfindən qəbul edilmiş etalon ölçü vahidi varmı? Varsa, nədir
o? Bəs sənət yolu necə? Sənətkar
bu yolu əvvəlcədən görür, bilir, onunla adım
-addım sənətə gəlir, yoxsa sənətə gəlib
çatdıqdan, sahib olduqdan sonra bura hansı yollarla gəldiyinin
fərqinə varır, yaxud özünün yollarını
müəyyən edir?
İkinci hala deyəsən daha çox təsadüf
olunur. Yəni potensial istedad sahibi imkanları hesabına sənətə
gəlir, özünün yollarını axtarır və fərdiliklərini
tapır, daxilən tapındığı fərdiliklər
çox keçmədən onun yaradıcılıq istiqamətlərini
müəyyən edir. Bu cür orijinal fərdi
sənət yolu bəzən ədəbi məktəb səviyyəsinə
yüksəlir, bəzən isə müəllifin özü
ilə çevrələnmiş olur.
"Dəlicəsinə" kitabı artıq, sənətə
gələn, xeyli dərəcədə özünün fərdiliklərini
müəyyən edən və bu istiqamətdə inamla,
inadla çalışan müəllifin məhsuludur.Erkən
yazda işıq üzü görmüş bu kitab təzəcə
yarpaqlamış dörd budaqlı ağac kimi
göründü mənə. Hamılıqla bir
kökdən qidalanan, bir gövdə üstündə duran
budaqların yarpaqları da, çiçəkləri də
ayrı-ayrı rəngdədir. Baxmayaraq ki,onların
demək olar hamısının meyvəsi də bir rəngdə,
bir görkəmdə və eyni tamdadır...
Necə deyərlər, bağban torpağına da, əkdiyi
ağaca da qədərincə bələddir. Ona görə
də yarpaqlar kifayət qədər günəş
işığı ala bilir, kökləri ağacı torpaq
qidası ilə tam təmin etməyi bacarır, gövdə
budaqların ağırlığına dözür. Hər halda sıradan bir əyalət oxucusu kimi mən
belə qənaətə gəldim.
Biz hamımız harda gəldi deyirik ki, kitab oxunmur. Niyə demirik elə kitab
yazın ki, oxunsun, oxusunlar! Adamların
gözünü bər-bəzəklə nə qədər
aldatmaq olar görən? Deyəsən, zaman əmi bu
bulanıq suları da yavaş-yavaş duruldur axı...
Kitabın zahiri görkəmindən, üstündəki
bər-bəzəkdən oxucunun xoflandığı bir vaxtda
publisistlər oxunmaq problemini daha dərindən nəzərə
almaq məcburiyyətindədirlər.
Yəni gərək yazı əvvəlcə oxunsun ki,
sonra da onun daşıdığı yükün mənzilə
çatıb çatmaması barədə düşünəsən. Zənnimizcə,
burada istər zahiri görkəm, istərsə də daxili
maraq baxımından hər şey nəzərə
alınmışdır. Adından tutmuş bölmələrinə
qədər oxucunu cəlb etmək gücü bəs deyincədir:
"Dəlicəsinə", dəli kimi yox, dəlicəsinə!..
"Yaşadıqlarım",
"Gördüklərim", "Tanıdıqlarım"
və "Dediklərim". Bunlar kitabın
bölmələridir. Maraqlıdır,
yaşayan, görən, tanıyan və deyən müəllifin
gəldiyi qənaətlər nədən ibarətdir? Bu
ardıcıllıq elə özü adama nəyisə, nələrisə
diktə etmirmi?!.
Sözün gücü, təbii ki, müqayisəli,
obrazlı deyilməsindədir. Publisistikada obrazlı
deyim poeziyadan da, nəsrdən də fərqlidir. Publisistikada müəllifin demək istədikləri
çox zaman hadisənin, epizodun, müəyyən təsvirin
nəticəsi kimi meydana çıxır.
Rəşad Məcidin publisist qənaəti belədir
ki, yaşadığını gərək dəlicəsinə
yaşayasan.
Həyata bağlılığın, sevgin, arzularına
çatmaq inadın dəlicəsinə coşqunluqdan
keçmirsə, sən qalib deyilsən, heç nəyə
nail ola bilməyəcəksən.
Bu təkid özlüyündə bizim milli
düşüncəmizdən qidalanır. "Niyyətin
hara-mənzilin ora", "Səndən hərəkət - məndən
bərəkət" kimi misalları yada salmaq kifayətdir.
İdeyanın milli dəyərlərdən
qidalanması özlüyündə müsbət haldır.
Digər tərəfdən, müəllif bu
sızqanı gur bir axın halına gətirir. Qəti qənaətə gəlir ki, "Allah dəlicəsinə
istəyənlərin yanındadır".
Müəllif
fikrini əsaslandırmaq üçün bir az
da irəli gedir. Elə yerdən yapışır ki, məntiq
qarşısında çubuq kimi durmalı olursan: Biz
arzuladığımız torpağa "ona görə
çatmırıq ki, dəlicəsinə istəmirik..."
Yalandı bəlkə? Dəlicəsinə
istəsəydik torpağı, yeri-yurdu qoyub hara
qaçırdıq? Heç qaça bilərdikmi?!.
Bu, artıq müəllifin
"yaşadıqlarının" məğzi-mayası,
başqa sözlə, yaşamaq prinsipidir. Bu prinsipin
kökündə də Qarabağ dərdi,
bölünmüş Vətən ağrıları durur.
Elə bu
məqamdaca problemin başqa bir tərəfi qabardılır:
millət onda yetişir, onda bar verir, bəhrə görür
ki, bir olur, birləşməyi bacarır. Biz ona
görə Qarabağsız, Vətəndə vətənsiz
qalmışıq ki, bir deyilik, hələ bir millət olaraq
yetişməmişik. Bu səbəbdəndir
ki, yaşamağımız da birtərəflidir. Bu məntiqin daha da qabardılması naminə
"Qarabağ" futbol klubu ilə Qarabağ bölgəsi
arasında paralellər aparılması xüsusilə yerinə
düşür. Elliklə dəstək görmədikdə
"Qarabağ"ın uduzması, yaxud da əksinə,
kütləvi dəstək gördükdə özündən
qat-qat güclülərə də qalib gəlməsi nə qədər
sadə olsa da kifayət qədər ibrətamiz deyilmi?!.
Görüşlər, söhbətlər, səfərlər
"Yaşadıqlarım"ın əsasını təşkil
edir. Müəllif bu gün bəlkə də
çoxları üçün adiləşmiş belə
görüşlərdən, səfərlərdən,
söhbətlərdən elə məqamları, faktları,
hadisələri seçir ki, onlar hər kəsdə maraq
doğurur. Özünün daxili
duyğularını-düşüncələrini elə
istiqamətlərdə kökləyir ki, onlar hardasa oxucunun da
bir növ dünyaya baxışını, daxili aləmini zənginləşdirir.
Elə buna görə də yazıları
rahatca, könül xoşluğu ilə oxuyursan.
Publisistin bir növ fərdi üstünlüklərini sərgiləyən
belə misallar istənilən qədərdir. Nümunə
üçün: Sabir poeziya günlərində yazarların
sevgilisi Brikin onunla barışması üçün
Mayakovskidən bir şərt kimi Blokdan avtoqraflı kitab
alıb gətirməsini irəli sürməsi söhbətində
"indikilər maşın, ev istəyər" kimi replikaya
diqqət yetirməsi təsadüfi xarakter daşımır. Yenə elə oradaca "Liliya Brik bilirsən necə
qadın olub?! Səksən yaşında sevgisinə
qarşılıq almadığına görə intihar edib! "Belə misallar təbii ki, Mayakovskinin sevgilisinin
təbliğindən daha çox faktın oxuyanlar
üçün örnək olması məqsədi
daşıyır.
Eynilə
Gəncə səfəri zamanı Ağdamın
xatırlanması, Gəncədə dolaşan ruhlarla
bağlı musiqimiz, sazımız, muğamımız barədə
düşüncələr, "Böyük Şəhriyarı
molla rejiminə xidmətdə suçlayanlara", "Bəxtiyar
Vahabzadəni sovetlərdən mükafat almaqda" təqsirləndirənlərə,
mənəviyyatını çərçivəyə
salmaqla kodlaşdırmağı həyat amalına çevirənlərə...
göstərilən münasibət yol qeydlərinə bir
dolğunluq, məzmunluluq gətirir.
"Yaşadıqlarım" bölməsində verilmiş
yazılar bir insan, publisist həyatını təmin edəcək
qədər zəngin sayıla bilər. Mahiyyət
etibarı ilə bu on-on bir yığcam yazılarda müəllifin
aktual məsələlərə münasibət bildirilməsi
kifayət qədər səciyyəvidir. Bütöv
halda onlar bir qələm əhlinin duyğularını,
düşüncələrini, daxili dünyasını əks
etdirən real görüntülərdir.
Elə
belə baxanlar, seyr edənlər yox, baxdığını
görənlər, gördüklərini dərk edənlər,
özlərinə ibrət götürənlər
dünyanı yaşadıqlarına, ömürlərini hədər
keçirmədiklərinə əmin ola
bilərlər. Bu baxımdan maraq doğurmaya
bilməz ki, Rəşad Məcid bir publisist kimi nəyi, nələri
görür, gördüklərini necə səciyyələndirir
və nələri götürür.
Belə
bir müqayisə var: çox gəzən çox bilər,
yoxsa çox oxuyan? Köhnə kişilər
üstünlüyü birincilərə, yəni çox gəzənlərə
verirlər. Yəqin ona görə ki, qədimdə
çox gəzənlər hamılıqla təəssüratlarını
yazmırdılar, yaza bilmirdilər. Bəlkə
əksəriyyətin buna heç qabiliyyəti də
çatmırdı. Bəs indi necə?
Çox gəzən publisistdirsə,
gördüklərini incəliklərinə qədər qələmə
alırsa onda necə?
Belə yazıları evində oturub çay içə-içə
oxuyan da əslində həmin müəllifin keçdiyi
cığırlara düşür, onunla gəzir,
görür, nəfəs alır və özü
üçün nələrisə götürür. Bircə o
şərtlə ki, qələm əhli özünün
lüzumsuz fərdi duyğularını, düşüncələrini
deyil, sətir-sətir onun ardınca gələnlərin də
baxışlarını ifadə etsin, maraqlarını
cavablandıra bilsin.
"Dəlicəsinə" də müəllifin
gördüklərini tam səmimiyyətlə deyirəm ki, mən
də gördüm. Görüşlərdə, söhbətlərdə,
hətta sual-cavablarda mən də iştirak etdim. Adını, vəzifəsini ilk dəfə
eşitdiyim rəsmilərə, imkan sahiblərinə
özlüyümdə mən də suallar verdim, cavablar da
aldım. Tehranda, İstanbulda, Moskvada, heç vaxt
olmadığım başqa yerlərdə... çox şeylər
gördüm, çox adamlarla tanış
oldum. Zənnimcə, publisistikadan ən böyük
oxucu tələbi elə budur. Qələm
sahibinin bütün qabiliyyəti, istedadı məhz burada
özünü göstərir.
"Gördüklərim" bölümündəki
iki- üç etüd müəllif qələminin qüdrətini
əks etdirmək baxımından xarakterikdir. Etüdləri
"qaşıq-qaşıq" götürdükcə
"qazandakıların" dadı-duzu üzə
çıxır. Onlar necə də tamlı, necə də
xarakterik və düşündürücüdür!
Hərəsi bir neçə cümlədən ibarət
olan bu etüdlər real həyat lövhələridir,
obrazları da biri Naxçıvandan, biri Ağcabədidən,
biri Krım tatarlarından olan adi insanlardır. Onların hərəsini
qürbətə - Rusiyaya bir yol, bir məqsəd gətirdiyi
kimi, hərəsi də bir tipdir. Naxçıvandan
olanın Azərbaycanca böyük oğlu bir az
bilsə də, balacası heç nə bilmir. Ağcabədidən
olan isə Aqil Abbası tanımır. Krım
tatarına gəlincə, o, rus qızı ilə evlənməyə
hazırlaşır..." ....Bəli, Ağ dənizin suyu
çox duzludur. Dodağından bircə
damcı keçdimi gözün yaşarır. İçimdəki bu hüzn də ondandır bəlkə.
Yox? Sizcə?.."
Publisistikanı - dövrün səlnaməsini
çağdaş problemlərdən kənarda təsəvvür
etmək mümkünsüzdür. Bu baxımdan
"Gördüklərim"dəki millətlərarası
qan qarışığı problemlərinin
çözümü, buradakı ustalıq, səmimiyyət,
təbii etiraflar, məntiqi qaynaqlar istənilən oxucuda maraq
doğurmaya bilməz. Seçmələr ibrətamizdir!
"Son iyirmi ildə iki yüz min türkün
rus qızı ilə evlənməsi" və belə
calaqların sayının getdikcə artması hansı mətləblərdən
xəbər verir? Buyur, oxu və özün nəticə
çıxar....
Kimdən, nədən, hardan yazılmasından
asılı olmayaraq, publisistikanın baş qəhrəmanı
öncə müəllif özüdür. O bütün əsəri,
hətta kitabı boyunca bircə dəfə də "mən"
deməsə belə, hər kəlmədə, hər cümlədə
görünür və onun nəfəsi duyulur. Bəzən ötəri bir epizodun diqqətə
çəkilməsi, öz fikirlərini demək
üçün müxtəlif manevrlərlə zəmin
yaradılması fərdi ustalığın bəhrələri
kimi dəyərləndirilə bilər.
Rəşad Məcidin bütün yazıları boyunca
bahar toxumu kimi səpələnmiş vətən sevgisi
qürur doğurur. Krım tatarlarının taleyi, onların
milli ağrılardan xilas olmaq, özlərindən xəbərsiz
sürüşüb düşdükləri div
quyularından xətərsiz çıxmaq problemləri təbii
ki, müşkül məsələdir və oxucuda
şirin-şirin ağrılar oyadır. Tanış və
cəlbedici dərdlərdir!..
Ötən əsrin 60-cı illərinin
axırlarında o vaxtki "Kommunist" qəzetində təcrübədə
idim. Dedilər ki, Avropanın sosialist ölkələrindən
(səhv etmirəmsə, Macarıstandan) jurnalistlər gələcək.
Ola bilər ki, bizimlə də görüş
keçirilsin. Bununla bağlı həmin
jurnalistlərin fəaliyyəti barədə müxtəlif məlumatlar
verdilər. Məlum oldu ki, onlar müxtəlif
qəzetlərdə çap etdirdikləri yazıları ilin
axırında kitab kimi də təqdim edirlər. Hətta bunu bəzən redaksiyalar özləri də
həyata keçirirlər.
Mənə maraqlı və qəribə gəlirdi. Yəni qəzetlər
bu qədərmi aktual, uzunömürlü yazılar verir,
jurnalistlər dövrü mətbuatda bu qədərmi diqqətçəkən
materiallar yazırlar ki, sonradan o yazılar kitab kimi də gərəkli
olsun?!
"Dəlicəsinə"
ni oxuduqca o ölçülər yenidən
gözümün qabağına gəlir. Etiraf
edək ki, Azərbaycan mətbuatı üçün o vaxt
gülüş doğura biləcək reallıqlar mahiyyətini
dəyişib. Küll halda olmasa da, fərdlərin, o
cümlədən "Dəlicəsinə"nin
timsalında bunu qətiyyətlə demək olar.
Bir yamac çəmənlikdə belə diqqəti daha
çox cəlb edən tək-tək çiçəklər
olur. Publisistikanı aktual, oxunaqlı,
uzunömürlü eləyən belə tək-tək
"çiçəklər" müəllifin fakta, hadisəyə,
qəhrəmanına baxışında sərgilənir.
Bunlar həm də yazını kütləviləşdirir.
Hər bir oxucu orda özü üçün nəsə
tapa bilir. Real yanaşma, təbii və səmimi insan
münasibətləri, şişirtmələrdən,
sünilikdən qaçma və s. keyfiyyətlər kitabla
oxucu arasında körpünün dayaqlarına çevrilir və
gediş-gəlişi asanlaşdırır. Cəmiyyətdə
kifayət qədər tanınmış adamlar haqqında
yazıların da, kitablara xeyir-dua kimi nəzərdə
tutulmuş ön sözlərin də, müsahibələrin
də dövrü mətbuatdan kitaba gəlib
çıxmasına bu səbəbdən haqq
qazandırırsan. Baxırsan ki, Rəşad Məcidin
"Yaşadıqlarım"ını sənin də
yaşamağına, "Gördüklərim"ini görməyinə,
"Tanıdıqlarım"ını tanımağına,
"Dediklərim"ini sənin də eşitməyinə dəyər
və nəyinki dəyər, buna hətta ehtiyac da vardır.
Dövrün taleyüklü ağrıları daha
çox publisistikanın çiyninə düşür. Poeziyanın,
nəsrin xidmətlərini kiçiltmədən ona görə
bu qənaətə gəlmək olur ki, burada əl ilə qələm
arasındakı məsafə daha yaxındır. "Dəlicəsinə"nin nümunəsi bütöv halda
publisistikamızın intibahından, daha geniş öygülərindən
xəbər verir.
Kitabı da qurtardım, qeydlərimi də. Di gəl ki, sübhə
kimi hər dəfə gözümü yumduqca eyni səsi
eşidir, eyni sözü görürdüm: Lap dəli kimi,
lap "D Ə L İ C Ə S İ N Ə !
.."
Xasay Mehdizadə
Ədalət.-2014.-17 may.-S.9.