TANRIYA PIÇILTILAR
ƏDƏBİ HƏYAT
XX əsrin sonlarıydı. Dünyanın çarpaşıq, "iti bazarında atından baha" bir zamanıydı. Əsrin ziddiyyətləri hələ bitməmişdi, dünyada dərdlərin sayı bəlkə insanların sayı qədərdi. Belə bir gündə içi göylər qədər təmiz, dənizlər kimi təlatümlü bir şairə üzünü Tanrıya tutdu və dedi:
Bir çiçək ömrünü qıymadın mənə,
Qıymadın dağların küləyi olum.
Barı, bu torpaqda daş da olmadım,
Elin dar günündə gərəyin olum.
Neynirəm
başıma yığılan qəmi,
Neynirəm qan ilə dolu ürəyi?
Yaxşıdı,
ey Vətən, yaxşıdı məndən
Süfrənin bir qırıq qara çörəyi.
Bu necə
taledi, bu necə bəxtdi,
İlahi, səsimi eşidirmisən?
Könlümə
bu qədər azadlıq odu
Özümə bir kölə ömrü vermisən.
Bu
şairə Tanrının ona bəxş elədiyi
ömrün cəfasını çəkə-çəkə
Vaxtın, Zamanın axarında dünyanı dərk etməyə
can atırdı. Dünyanı dərk etməyin
yolu özündən, öz taleyindən başlayırdı.
Öz ürəyindən başlayırdı.
O, Tanrının ona bəxş edəcəyi İlahi Vaxta
qovuşmaq istəyirdi. Könlündəki
azadlıq odu ilə ömrünün, taleyinin
acılıqları arasında amansız mübarizə gedirdi
və get-gedə o, İlahi vaxta doğru uçurdu. Müasir Azərbaycan şeirində sufilik
anlamına gəlib çıxan ilk qadın
yazarlarımızdan biri oldu.
NİSƏ BƏYİM. İndi o,
tanınmış bir şairdir. Sabirabadda
yaşayır və heç qaynar ədəbi mühitə-Bakıya
köçmək haqda da fikirləşmir. Belə bir həqiqəti sübut edir ki, Şair kimi
yaşamağın, Şair kimi tanınmağın və
sevilməyin hansı məkanda qeydiyyatda olmağa heç bir
dəxli yoxdur.
...XX əsrin
sonlarıydı. Sabirabaddan Bakıya, "Azərbaycan"
yurnalı redaksiyasına qəşəng, sarıbəniz bir
qız gəlirdi. Şeirlərini o zaman
jurnalın baş redaktor müavini İsa İsmayılzadəyə
təqdim edirdi. Yusif Səmədoğlu da
hələ sağdı. Bu iki adam Nisəbəyimin
ədəbi taleyində böyük rol oynadılar. Sonralar
etiraf olunacaqdı ki: "Tale elə gətirdi ki, mənim ədəbiyyata
gəlişim "Azərbaycan" jurnalı ilə
bağlı oldu. 2000-ci ildə bu jurnalda çap olunmuş ən
yaxşı poeziya nümunələrinə görə
İsa İsmayılzadə adına
mükafatın mənə verilməsini
yaradıcılığım üçün ən dəyərli
qiymət hesab edirəm. Mənim poetik
uğurlarımın təməli məhz o vaxtdan - "Azərbaycan"
jurnalında ilk dəfə çap olunduğum vaxtdan qoyulub.
Curnalın baş redaktoru Yusif Səmədoğlu
və redaktor müavini İ.İsmayılzadə
yaradıcılığıma ürək genişliyi, diqqət
və qayğı ilə yanaşaraq, çap olunmağım
üçün həmişə şərait
yaradırdılar".
Nisəbəyimin ilk şeirlər kitabı - "Yerə,
Göyə, Tanrıya" - 1997-ci ildə çap olundu. O vaxtdan bəri Nisə Bəyimin
daha on kitabı işıq üzü görüb və bu
kitabların hər biri ədəbi aləmdə etinasız
qarşılanmayıb. Bir neçəsinin
"Natəvan" klubunda təqdimatı olub. Amma etiraf edək ki, hələ Nisə Bəyim
adlı bu orijinal, bənzərsiz şairəmizin poeziyası
barədə bu sətirlərin müəllifinin bir-iki
yazısı istisna olmaqla heç bir məqalə, resenziya ilə
qarşılaşmadıq.
"Yerə, Göyə, Tanrıya" şeirlər
kitabı bizim fikrimizcə Nisə Bəyim ədəbiyyata
uğurlu gəlişi oldu. Mən bir oxucu-tənqidçi-ədəbiyyat
adamı kimi bu şeirlər kitabını indi də o
dövr üçün ədəbi hadisə hesab edirəm.
O zaman yazmışdım ki: "O şeirləri ki, sən
yazmısan, o misralar ki, sənin duyğularını ifadə
edir, bunları sənin kimi bir kimsə yaza bilməz". Bu sətirlərdən
sonra Nisə Bəyimlə Xurşudbanu Natəvan arasında
bir doğmalıq axtarmışdım: "Bu necə taledi,
bu necə bəxtdt, İlahi, səsimi eşidirmisən? Könlümə bu qədər azvadlıq odu,
özümə bir kölə ömrü vermisən".
Bu elə bir dərddi, yanğıdı, ağrıdı ki,
Məhsətidən, Heyran xanımdan, Natəvandan üzü
bəri yol gəlir və indi Nisəbəyimin şair taleyində
yaşayır... Bir neçə əsr
keçib. Dərdin, ağrının rəngi,
çalarları, çevrəsi dəyişsə də,
mahiyyəti, məzmunu dəyişməyib. O dərd, o
ağrı dünyanın ən həssas barometri olan şair
ürəyinə çox asanlıqla yol tapır. İllah da kövrək qadın ürəyinə".
Mənə
ürəyimdən yol verin gedim,
Yarpaqdan, çiçəkdən, daşdan
ayrılım.
Torpaqdan
yol verin, göydən yol verin,
Bahardan, payızdan, qışdan ayrılım.
Gecədən,
gündüzdən yol verin mənə,
Yol verin, ruhumu çəkib aparım.
Açıq
gözlərimdən göz yaşlarımı,
Dərdimdən ahımı çəkib aparım.
Mənə
ölümümdən yol verin, göylər,
Ən böyük sədləri uçura bilim.
Ən
çətin sınaqdan yol verin mənə,
Yoxdan var olmağı bacara bilim.
O zaman biz
bu şeiri Nisə Bəyimin "proqram" şeirlərindən
biri kimi qələmə vermişdik. Sonda qeyd
etmişdik ki, onun şeirlərində ifadə olunan mənəvi
sarsıntılar, qəm, kədər motivləri ancaq və
ancaq şəxsi, subyektiv hallardan irəli gəlmir, həmişə
fərdin əzablarına dünya kədəri
qovuşmalıdır, daha doğrusu, şəxsin
iztirablarında dünyanın da nəbzi döyünməlidir.
Nisə Bəyimin
"İlahi vaxt", "Ulduz səsləri", "Ayla,
günlə bərabər", "Mənə dünyanı
sorma" şeir kitablarında artıq ilk kitabındakı
potensial enerjinin gücünü, təsirini hiss etdik. Yaradıcılığın yönünü,
axarını müəyyənləşdirmək həmişə
şairlər üçün bir qədər çətin
olur. "Yoxdan var olmağı"
arzulayan bir şairin get-gedə var olmağı göz
qabağında idi. Nisə Bəyim istər
öz fərdi duyğularını, istərsə də zaman,
həyat, gerçəklik və dünya ilə bağlı
hisslərini, düşüncələrini bir spektr ətrafında
birləşdirməyi bacardı. Və
sübut elədi ki, bu dünyada yalnız öz qəminə,
kədərinin içinə sığınmaqla yox, həm də
bir huşyar gözüylə dünyaya boylanmaq da
lazımdır. Sən özünü
dünyada, dünyanı da özündə dərk edəndə
İlahi Vaxta qovuşa bilərsən. Çünki
dünya sirlərlə, möcüzələrlə doludur.
Şair də ona görə bu dünyaya gəlir ki, bu sirlərə,
möcüzələrə vaqif ola bilsin.
VAXT AXARINDA DÜNYANI DƏRK
ETMƏK...
Dünyayla
aramda bir sirr var mənim,
Nə gözdən oxunar, nə dilə gələr.
Kimin
ürəyinə daha yaxındır
Nə mən deyə billəm, nə dünya bilər.
Bu sirr
dolandırır bizi başına,
Hərdən başını da itirir dünya.
Çıxarıb
atıram hərdən başımdan
Hərləyib başıma gətirir dünya.
Dünyanın
ürəyi sirlə doludur,
Taleyin sirridir sevinc də, qəm də.
Hər
şeyi dəyişən vaxtın hökmünə,
Dünyanın gözüylə baxıram mən də.
Öz
ömrünün vaxt axarını tapmağa, onun arxasınca
arzularına qovuşmağa can atan lirik qəhrəman
ağrılarla üzləşir, dərdlər əl çəkmir
ondan. "Vaxt etüdləri", "Vaxt
duyğuları", "Vaxt macəraları", "Vaxt
ağrıları" və b. silsilələr də bu
ovqatlardan yaranır. Çoxçalarlıdır
bu vaxt duyğuları.
Kimsənin
duymayacağı bir həyəcanla,
Oxu
duaların ən gözəlini!
Kimsənin
eşitməyəcəyi bir səslə
Danış
nağılların ən gözəlini!
Kimsənin
bilməyəcəyi bir dillə
Ağla
sevənlərin ən gözəlini!
Kimsənin
ağlamayacağı sevda ilə
Aç
ölüm qapısını!
Kimsənin
duymayacağı bir həyəcanla
Yaşa
ölümlərin ən gözəlini!
Nisə Bəyimin
vaxtla bağlı poetik monoloqları onun sonrakı
kitablarında da ("Qürub rəngləri", "Günəşdən
yağan yağışlar", "Aran fraqmentləri",
"Yeddinci kitab") davam edir. Deyə bilərik ki, Vaxtla,
Zamanın gedişatıyla, özünün Vaxta, Zamana,
Dünyanın bu halına münasibətiylə bağlı
fikir və düşüncələrini bir az
da genişləndirir. Amma fikrimizcə, vaxtla
bağlı bəzi şeirləri yeni bir söz demək,
fikir söyləmək missiyasını yerinə yetirə
bilmir, İLAHİ VAXTIN həndəvərində gəzib-dolanır.
Nisəbəyim çağdaş qadın yazarlar
arasında təkcə şeirlərinin fəlsəfi ahənginə
və məzmununa görə deyil, həm də poetikasına
görə xüsusilə seçilir, fərqlənir. Vaxtilə biz onun belə bir
şeirini füzuliyanə düşünüş tərzinin
ifadəsi hesab edib alqışlamışdıq:
Eh,
dünya özü him-cimsə,
Biləmməz
sirrini kimsə,
Onu sevə
bilmədimsə,
Bu, mənim günahım deyil.
Varmı
göydə, yerdə həyan,
Olmadı
haqq mənə əyan,
Bəndəsini
tanımayan,
Haqq mənim allahım deyil.
Qəm
buludları qat-qatsa,
Dağılacaq
ahım çatsa,
Hələ
göylər salamatsa,
O ah mənim
ahım deyil.
Böyük
Füzulinin belə bir beyti var: "Deyil bihudə gər
yağsa fələkdən yağsa başıma daşlar,
Binasın tişeyi-ahımla viran etdiyimdəndir". Şair
deyir ki, əgər göydən başıma daşlar
yağsa, əbəs deyil, ahımın külüngü ilə
özülünü dağıtdığımdandır bu.
Nisə Bəyim də elə bunu deyir: "Əgər
göylər salamatsa, O ah mənim ahım deyil". Demək, hələ ah çəkməmişəm,
çəksəm, göylərin ulduzları
parçalanıb yerə tökülər.
Nisə Bəyimdə belə obrazlı, poetik
düşüncə tərzinin universallığını
nümayiş etdirən şeir parçaları çoxdur. O, şeirlərində qəfil,
gözlənilməz obrazlar yaratmağa o qədər də
meyl eləmir, çünki obrazlılıq elə ibtidadan
onun şeirlərinin canındadır.
Məni
dinləmədən qapanma mənə,
Məni dinləmədən ötmə yanımdan.
Qulaq as,
gör ruhum necə çırpınır,
Gör necə ayrılır canım qanımdan.
Gör
necə yaxındır olumla ölüm,
Biri o birində necə dincəlir.
Hansı
gün xeyirdir, hansı gecə şər,
Biri digərinə necə tən gəlir?
Ayıra
bilməzsən məni kədərdən,
İçimin, çölümün
işığı dərddi.
Görüb
görmədiyin vaxt yaddaşında
Nə varsa Allahdan aşağı-dərddi.
Bu şeir başdan-ayağa təzadlar üzərində
qurulub. Üçüncü bəndə Şair və Dərd
çözümü ilə qarşılaşırıq.
Onun bütün "dərdli" şeirlərinin
başlanğıcıdır bu misralar. Çox
qəribədir ki, Nisə Bəyimin Dərdlə bağlı
şeirlərini oxuyanda səni dərd yox, işıq seli
bürüyür. Çünki onun
söhbət açdığı DƏRD sufiyanı dərddir,
ilahiyə qovuşmağa doğru yol gedən haqq
adamının dərdidir. Və istedadlı Azərbaycan
şairəsi Nisə Bəyim haqda söhbətimizi də elə
bu haqqa doğru yol gedən bir Tanrı bəndəsinin
sözüylə bitirək:
Mən bu
əyri dünyanın,
Əyilməmiş üzüyəm.
Əvvəlindən
sonuna
Deyilməmiş sözüyəm.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2014.-26
may.-S.14.