Sözə ehtiram Tanrıya itaətdir
Ağrı-acıdan mübarizliyə
cığır açmaq Xatirə Əzizin
yaradıcılıq meylləridir
Ədəbi fikrin bədii çəkisini məzmun, məna, poetik çalar, dolu - yığcam deyim və bir az da eyham müəyyən edirsə, ictimai çəkisini fəlsəfi-publisistik və subyektiv meyllər təyin edir (demək, ədəbi fikir bədii-ictimai məğzlərlə xarakterizə olunur). Və bu subyektdə öz yerini görməyi bacaran söz adamının zahiri qatında hər iki istiqamətin proyeksiyasını görmək mümkündür. Əminik ki, yaradıcılıq nümunələrində həyat, tale, bəxt və ən əsası da eşq prosedurlarına sistemli yanaşan istedadlı şair Xatirə Əziz də sözə varid olmaq şansını əldən verməyənlərdəndir. Buna da şübhəsiz, illərin zəhməti zəmin yaradıb. Səmimi deyək ki, onun şeiriyyətinin və publisistikasının ədəbi məğzində də bu proses özünü qabarıq göstərir. Və əbəs yerə deyil ki, onun böyük şövqlə qələmə aldığı təzətər şeirlərin mahiyyət qatında bu təsiretmənin göstəricilərini görürük.
Xatirə Əziz xoşbəxt söz yiyələrindəndir ki, onun əksər şeirlərində vətəndaş-cəmiyyət münasibətləri başadüşülən və anlaşılandır. O, bu aspektdə şübhəsiz, zamanın təsir gücü ilə dəyişən meylləri ictimai nüanslar vasitəsilə əhatəyə salır, mahiyyətini açmaq istədiyi mövzunun ictimai-bədii siqlətini müzakirəyə cəlb edir, oxucusunu ailə-məişət, həyat-tale və nəhayətdə insan hüquqları prosedurlarına kökləyir, bu problemlərin fonunda bir rahatlıq axtarır.
Hələ uzun illər əvvəl ilk qələm nümunələri ilə tanış olduğumuz vaxtlarda biz Xatirə xanımın yaradıcılığının poetik yön və istiqamətini müəyyən etmişik. Bu, o vaxtlardır ki, onun bir-birindən kövrək şeirləri geniş oxucu kütləsinin ixtiyarındaydı. O vaxtlar ki, Xatirə xanım «Alıb əlimə başımı, Gedirəm...» deyirdi. O vaxtlar həyat israrında dürüstlüyü ilə diqqət çəkən, yaşam əhatəsində naşı olmayan şair ovqata bükülməyin sirrini dərk etməklə, bu prosesin ictimai səmtini də tapmağa müvəffəq olmuşdu; həm də onun poetik fikir çaları məhz bu dərketmədən sıçrayırdı. Xoşbəxtdir ki, bu gün də Xatirə Əziz yaradıcılığının ana xəttini qadın-şair sığalı ilə arxivə ötürdüyü o mənalı illərin poetik ovqatı təşkil edir.
Düz
yolla gedirəm, yolum daş olur,
Hara əl
uzatsam əlim boş olur,
Hər
gün ağlamaqdan gözüm yaş olur,
Yoxdur bir ağlayan günümə mənim.
Oxucu diqqətini ilk baxışdan gileyə tuş etmək
maraq əhatəmizdən kənardır. Lakin sosial
yaşayışımız, həyat-tale münasibətlərimiz
yad müxtəlifliyə səmtlənmədə israrlıdır
deyə, bu nöqteyi-nəzərə üz tutmamaq
qeyri-mümkünsüzdür. Bu mənada,
Xatirə xanım da onu narahat edən ictimai meyllənmədə
bir dürüstlük axtarır.
Sözsüz ki, bu tərzdə misraların cəm
olduğu şeirlərin ictimai təsiri miqyasca böyüyəndir. Yəni
buradakı fikirlərin əksərində cəmiyyət-vətəndaş
münasibətləri aydın dillə ifadə edilir, ictimai
yanaşmalar dövrə uyğun təfsirə uğrayır,
həmçinin sosial qayə, ictimai həssaslıq və bu zəmində
ehtiva edən həyati reallıq uyğun müzakirə obyekti
kimi diqqət çəkir. Müəllif
bu prosesdə fəal tərəf olaraq zamana mütabiq
gerçəklər əxz edir, etinasızlıq və diqqətsizlik
hallarını xeyirxahlıqla tənqid edir.
...Eşq
deyilən sirr gününü,
Yelə verib gör, gününü.
Min bilərdin
hər gününü,
Bilərdin ki, sevgi nədir.
Yadına
salsaydın bir yol,
Qonağım olsaydın bir yol.
Qəlbimi
alsaydın bir yol,
Bilərdin
ki, sevgi nədir...
Xatirə Əziz şeirlərinin əsas ədəbi-ictimai
xarakterlərindən biri faktlara istinad etməsidir. Bu prosesin həyat
materialları əsasında səciyyələnməsi real zəminlər
yaradır və buradakı fikirlərin ədəbi qayəsi
öz poetik normasına qalxa bilir. Bu
yüksəlmədə təkcə müəllif ictimai dərketməsi
alqışlanmır, həm də oxucu yanaşması
qaneedici faktor kimi öz miqyasını böyüdür.
Nəticədə müəllif-oxucu münasibətləri
tənzimlənir və şeirlərin ictimai çəkisi
artır. Bizim Xatirə Əzizdən
gözlədiyimiz də məhz budur. Elə
yuxarıda fakt kimi göstərdiyimiz şeir
parçalarında da həyat-eşq fonunda sevgi adda
duyğusal bir şeyin əslində olmadığı ehtimal
xarakteri daşıyır. Müəllif bu
hissi sadəcə, bir qədər yumşaq şəkildə əxz
edib.
Hər şeir təbii ki, özündə bir neçə
səbəb birləşdirir. Bu mənada, insan
düşüncəsinin yürütdüyü məsələlər
həyat prosesləri kimi diqqət çəkir. Heç şübhəsiz, Xatirə Əziz
yaradıcılığının ictimai-ədəbi məğzi
də bu məqsədin bir istiqamətidir. Xatırladaq
ki, zamana fəlsəfi baxışlar sıçradan bu
xanım-şairin ara-sıra ədəbi ictimaiyyətlə
görüşündə də həyat prosesləri vacib
fakt kimi diqqət çəkir.
Ay adam, nə belə yığhayığdasan?
Yığanın nə varı, nə özü
qalmır.
Bir yol var
sonacan - insanlıq yolu,
Ordan hər
keçənin bil, izi qalmır...
Qoşul
yaxşılara, neçə kəs qalır,
Adları bir səsdi, həmin səs qalır.
Qalırsa
ad qalır, yaxşı-pis, qalır,
Nə
biri, nə onu, nə yüzü qalmır...
Bu kimi misraların cəm olduğu şeirlərin fəlsəfi-ictimai
ovqatı, cəmiyyətə yanaşma tərzi və oxucuya təsiretmə
məğzləri fərqlidir. Burada həm də bir
nəsihətvermə faktı özünü qabardır.
Əslində, Xatirə xanım
özünün ictimai-fəlsəfi və ədəbi
düşüncələrində zamana uyğun hisslər cəm
edib, lakin miqyaslar müxtəlif olduğu üçün
istiqamətlər də təbii ki, fərqlidir və bu
üzdən müəllif fikri oxucu yaddaşına bir
neçə səmtdən ötürülür.
Xatirə Əzizin bir neçə şeirində əsas
etibarilə fəlsəfi etüd xarakterli fikir yükü,
ictimai mənası olan mövzular yer alır və bu
mövzuların işlənmə taktikası məhz fəlsəfəyə
sirayət edir.
Bir növ, müəllif insan dərkini fəlsəfi
ovqatlara yönəldir, onları həyat məsələləri
ilə üz-üzə qoyur. Bu tərz
şeirlərdə yaddaşımızdakı vacib
oyanışların real-gerçək nöqtələrə
işıq sıçratması da diqqət çəkən
əsas məqamlardandır. Həmçinin
yuxarıdakı bəndlərdə insanın sonuncda bir
heç olduğu anlaşılır; ağıllı
insanın axirət qazanması tövsiyyə olunur, heç nəyin
əbədi olmadığına işarə edilir.
Yamanca pərişan
görünür halın,
Yenəmi qəm-qüssə çəkirsən, ana?!
Yuxular
gözümdən keçdiyi kimi,
Hər
gün ürəyimdən keçirsən, ana...
Əllərim
darıxıb əlindən ötrü,
Əllərin
dayağım, qoy tutum bir az.
Ömrümün
adına bir layla söylə,
Dərdimi-sərimi
unudum bir az...
Ana heysiyyəti ədəbi yanaşmada duyğusallıq
yaradır, lakin şair ana böyüklüyünə fərqli
bir tapınma qədər sirayət etmək cəhdindədir
və bunda öz həyat qayəsi üçün bir təsəlli
tapır. Nəticədə,
şair zaman aşırımlarına tuş gəlir...…
Zaman aşırımları ictimai dərketmədə
vizual enmədir, lakin vaxta əks-uyğun aşınma
zamanı mütabiq əks etdirmədə sanki bir heçdir;
çünki ideoloji çək-çevirlər mental məxsusluğa
əks nöqteyi-nəzər yaradır, nəticədə zərurətdən
ictimai dərketməyə qədər çox şey mənəvi
sarsıntıya məruz qalır. Və mənən
aşağılanan insan seyretməsində
hissi-düşüncə kənar şəxsin, seyrçi fərdin
ovqatını təlx edir. İnsanı
haradasa bu tərz aşınmadan bədii yanaşma ilə kənar
etmək mümkündür.
Bəllidir ki, bədii dərketməyə meyl də
zaman çevrilməsidir; fərdin bu çevrilmədə
oyaqqalma çevikliyinə də zənnimizcə, məhz bu
real-ictimai məğz səbəb yaradır. Düşünürük
ki, Yaradanın fərqli yanaşma etdiyi şair də elə
bu reallığa söykənir və zamana uyğun çevrilmədə
mümkün əhatə yaratmağı bacarır. Lakin bir qism insanlar var ki, onlar məqsədəçatma
reallığında sadə seyretmələrə deyil,
mümkün dərketməyə sirayət edirlər. Nəticədə zahirə baxışla, daxilə
keçiddə bir ortaqlıq yaranır. Heç
şübhəsiz, müasir poeziyamızın
tanınmış nümayəndələrindən olan Xatirə
Əziz də özünün bədii dərketməsində
fərqli zərurət yaradır. Bu zəruri
yanaşmanı istedadlı şairin əksər şeirində
dürüst görmək mümkündür. Bu şeirlərin bədii keçid anı məna və
məzmunda qabaran poetik təsiretmə ilə təzahür
edirsə, bu şeirlərin ictimai seyretməsi həyat zərurətləri,
metafizik (metahissi) əhatədə ruhi təcəlladır.
...Tanrım,
dedim baxtıma
bir
günlücə gün köçür,
Xanım-xatın
qızlarım
çadırdan gəlin köçür...
gözlərimin önündə...
Göründüyü
kimi, ruha zidd, hissə müxalif dərketmə bir az da başqalaşma qorxusu yaradır. Bu zəmində, müəllifin çadır-həyat
məsələsinə yanaşma tərzi ürəkağrıdandır.
Üstəlik, bu köçetmə məsələsində
bir özgə səmtlənmə də var; sadəcə, biz
onu yuxarıdakı fikirləri ifadə edən şəxsin
özü qədər tam anlamaq gücündə deyilik...
Mən ki
ürəyimi sənə vermişdim,
Bilmədin, ay zalım, qədrimi mənim.
Bilməzdim
insafın yoxuymuş sənin,
Sındırdın
bu sevən qəlbimi mənim,
Almısan
əlimdən səbrimi mənim...
Bu fikirdə bir söykəkolma faktı var və bu,
oxucu üçün effektiv təzahüretməyə meyl
yaradır.
Zahiri mənada insan yüksəlməyə meyllidir; həyata
uyğunlaşa bilməmək bu zərurətin mənsəbidir. Yəqin bu xüsusda Xatirə
xanım ömür-tale məğzlərini hərdən
ictimai kəsərsiz hesab edir:
...Şirvandan
başlanıb ey,
Düzlənib,
daşlanıb ey,
Könlümə
tuşlanıb ey,
Sən gələn
yollar...
Abır-həya, insan salxarı, ağırlığaenmə
kimi vizuallıq insanın öz-özünə divan
tutması ilə nəticələnir. Bir bəndini
misal gətirdiyimiz şeir boyu müəllif insani dəyərlərə
ehtiramını gizlətmir, lakin etika xatirinə həyat
çıxıntılarında ilişib qalmağın da
insan xarakterinə yad olduğunu ərz edir.
Donub,
qaralıb daha
ürəyimdə ağ səsim.
Səs
salıb Təbriz, İrəvan,
Ucal Qarabağ səsim.
Hərdən bizə elə gəlir ki, həyat
izharları yaradıcı şəxs üçün həyat
qayəsidir. Çünki zamanın əks etdirdiyi həqiqətlər
bu tipiklikdə real qiymətini alır. Buna
görə həyata bağlılıq insan düşüncəsində
əsas yerlərdən birini tutur. Zənnimizcə,
şeirlərinin hamısında vətən, yurd sevgisi sərgiləyən
Xatirə Əzizin yaradıcılığında da əsas
qayəçi ruh müəyyən mənada həyat və
tale məsələlərinə sirayətetmə ilə təzahür
edir. Səmimi deyək ki, onun könül oxşayan
şeirlərində öz ənənəçilik ruhu ilə
diqqət çəkən təbiət gözəllikləri,
vətən, torpaq məhəbbəti, haqqı dərketmə,
sevgi ahəngi və s. də məhz həyat-tale fonunda oxucuya
çatır.
Xoşovqat yanaşma Xatirə Əzizin
yaradıcılıq cəhdləridir. Bu cəhdlər oxucunu bir az duyğu selinə batırırsa, bir az da
giley-güzara tuş edir. Onun əksər
şeirində oxucu həm ruha rahatlıq bəxş edən
sakitlik görür, həm də qəlbə acı qədər
sirayət edən rahatsızlıq aşkarlayır. Bu müxtəliflik şairin bədii dərkində
məsuliyyət yükü kimi diqqət çəkir, eyni
zamanda oxucu bu zəruri yanaşmada bir həyat elementi axtarır.
Bu axtarış onu mübarizliyə səsləyir,
onda sabaha inamı artırır.
Ağrı-acıdan mübarizliyə, sadə hissdən
zəruri yurd sevgisinə cığır açmaq Xatirə
xanımın yaradıcılıq meylləridir. Bu meyllər oxucu diqqətini
üç vacib məqama çəkir: həyata
baxış, gerçəkliyə inanma və hissi qavramalara əsaslanma.
Bu kodeksləri onun oxucu-şair
yanaşmalarına bədii keçid kimi də qəbul etmək
olar.
Xatirə Əziz şeirlərinin maraq doğuran istiqamətləri
çoxdur. Və sanki bu, qarşıdakı proseslərə
güzgü tutmaq üçün oxucuya əsas verir.
Əminik ki, bu «uzaqgörmə»ni müəllifə
yaddaş tərpənməsi tövsiyə edir.
Onun bu kimi ictimai məqamlarla bol olan şeirləri
günümüzün reallıqları kimi də başa
düşülə bilər. Bu isə müəllif
ictimai dərketməsidir. O müəllif ki, ədəbi
ovqatını təzələyir və bir-birindən təzətər
şeirləri ilə ona ictimai-fəlsəfi ovqat göstərən
poeziya qapısının kilidini açmaq üçün
yoldadır.
Qoy bu
yolun işığı gur olsun, Xatirə Əziz!
Hikmət Məlikzadə,
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvü, Prezident mükafatçısı
Ədalət.-2014.-27 may.-S.7.