Təzə işığın, təzə
aynan mübarək, Səttar Zərdabi!
Hər düşən yarpaq,
qırılan hər ağac yaşıl ormanların, meşələrin,
itirdiyimiz hər yaxşı adam
isə cəmiyyətin
faciəsidir. Ağaclar
qırıldıqca, tükəndikcə
təbiət, yaxşı
insanlar da sıralarımızdan azaldıqca,
cəmiyyət sozalır.
Təbiət itirdiklərinin
yerinə daha mükəmməlini yaradır,
cəmiyyət isə
itirdiyi mənəvi böyüklərin yerində
mənəvi cılızlar
bitirir. Əkin-biçin dünyasıdır. Həsən bəy Zərdabi əkinindən qalma bir ziyalı dostumuz var idi;
köçdü bu gidi dünyadan. Bir yaxşı dost, bir qeyrətli ziyalı, bir haqq-ədalət sevdalısı da aramızdan getdi; Səttar Zərdabi də haqq dərgahına
qovuşdu.
O gün bu xəbəri
həmkarım İdris
Hacızadə mənə
deyəndə kompüter
masasının arxasında
eləcə donub qaldım. Axı bu necə olar? Mən yuxarıya - iş otağıma qalxanda hər zaman qorxa-qorxa baxdığım
yerdə onun rəsmi asılmamışdı.
Polis masasının önündəki divar boş idi. Sevinmişdim
ki, bu gün
salamatlıqdır. Sən demə,
mən yuxarıya qalxdıqdan sonra Səttar Zərdabinin fotosunu gətirib divarın qara haşiyəyə vərdişkar
yerindən asıblar.
Bu kədəri, qəlbimdən
heç zaman silinməyəcək bu nisgili dostlarımla Facebookda paylaşmaq istədim: "Bir güzgü də sındı, bir işıq da söndü. Hərdən bu güzgüyə
baxıb özümüzü
tarazlayardıq". Bu
iki cümlədə Səttar müəllimin böyük mənəvi dünyası əks olunub.
Həsən bəy Zərdabi
adına "Dünya Azərbaycanlıları
Xeyriyyə Cəmiyyəti"nin
rəhbəri olan Səttar Zərdabi bu vəzifəyə təsadüfi seçilməmişdi.
Onun bəstə boyu, arıq, sınıq qaməti xeyirxahlıqla dolu idi. Ömür boyu xeyir işlərə
çiyin vermişdi;
daşıdığı əqidə
yükü ağırdan-ağır
idi. Bəlkə də elə
ona görə də qaməti əyilmişdi. Həmişə
onu görəndə Məmməd Arazın məşhur bir misrasını xatırlayırdım:
"...Çiyinlərimin biri
aşağı, o biri
yuxarı dartıb məni..."
Səttar müəllim düşüncə,
əməl etibarilə
hər zaman ucalarda olub. Amma nə
yazıqlar ki, cəmiyyətin soyuq əlləri, soyuq nəfəsi onu hər zaman üşüdüb, zahirən
büzüşdürüb. Ömrünün sonuna kimi
"Azərbaycan Nəşriyyatı"ı
işçilərinə ayrılmış
yataqxananın darısqal,
sıxıcı otağında
ailəsi ilə birgə yaşadı.
Onunla vidalaşmağa gələnlər
də onu həmin darısqal otaqdan yola saldılar
torpağın qoynuna.
Nədənsə, Allah adamlarının
yaxası hər zaman ehtiyacın əlində olur...
Bir ara xeyli
vaxt işsiz qaldım. Qarşılaşanda
Fariz, gəl yanıma, səni dolandıracam deyirdi. Sonra da zarafatla
əlavə edirdi: görürsən ki, hər zaman işığımız yanır.
Doğrudan da, Səttar Zərdabinin işığının
söndüyünü görmədim,
gecənin hansı vədəsi onun pəncərəsinin önündən
keçsəydim, "güzgü"sünü
işıqlı görərdim. Baş redaktoru
olduğu qəzetin adı "Güzgü"
idi. Qəzet orijinal üslubda,
unikal düşüncə
tərzi ilə ərsəyə gəlirdi.
Qəzetin səhifələrində yazılı mətnlərə
çox yer verməzdi. Sözü çox vaxt
satirik rəsmlərlə,
dostluq şarjları və digər rəssam düşüncəsinin
bəhrəsi olan portret cizgiləri ilə cəmiyyətə
çatdırardı. Əyri adamlar, düz sözü deyəndə dili topuq çalanlar
"Güzgü"yə baxmaqdan qorxardılar.
Belələri daim qorxu altında yaşayırdı,
çünki nə zamansa "Güzgü"yə
tuş gələcəklərindən
ehtiyatlanırdılar.
...Çox təbii adam idi.
Əyni-başı həmişə kör-köhnə olsa da, sözü, ruhu təp-təzə,
dip-diri olardı.
İçində gülüş var
idi, gözlərində
kədər. Əlbəttə, o çox istəyərdi ki, içindəki yumoru, gülüşü
gözlərində də
əks etdirsin, amma görünür, onun kədəri gülüşündən çox
ağır imiş və tərəzinin gözünü basıb,
gözlərində yuva
salmışdı.
Bir dəfə
də Teymur Əhmədovun redaksiyasında
qarşılaşdıq. Teymur müəllimdən
vəsiqə istəyirdim,
o isə vəsiqə
verməkdə tərəddüd
edirdi. Soruşdu ki, vəsiqəni
nə üçün
istəyirsən?
- Bir köhnə maşınım var, hər addımda yol polisləri saxlayır ki, ekologiyanı çirkləndirirsən.
Teymur müəllim yumorla dilləndi:
- Olmaz da, oğlum,
olmaz, ekologiyanı çirkləndirmək olmaz.
Səttar
Zərdabi də bizim dialoqa qarışdı:
- Teymur müəllim, bu Çobanoğlu çox təbii yoldaşdır, o nə deyir, düz deyir. Bir də ki, cəmiyyətin kirini-pasını
yuyanda ekologiya da çirklənir.
Bu söz Teymur müəllimə çox
ləzzət etdi, vəsiqənin möhürünü
vurub mənə uzatdı. Allah sənə
qəni-qəni rəhmət
etsin, Səttar kişi, sən
doğrudan da, kişiliyin bütün şərtlərini özündə
cəmləmişdin, bircə
maddi imkandan başqa. Özünün
bir çox ehtiyaclarını ödəyə
bilməsə də, çoxlarının karına gəlirdi. Sehrli "Güzgü"sü cəmiyyətin
şər qüvvələrinə
hər zaman barmaq silkələyirdi.
Zaman-zaman xeyirə yol açdı, insana könül verdi. Duyana, anlayana
qol-qanad, ilham bəxş etdi.
1937-ci ildə doğulub Səttar Zərdabi; repressiyaların insan həyatına, taleyinə qan çilədiyi, qılınc çaldığı bir tarix dönəmində. Bir əsrin 77 ilini yaşadı və bu illər ərzində sevgisi, məhəbbəti heç vaxt tükənmədi. Onun sevgisi də, nifrəti də dəlicəsinə idi. 37-də doğulub, 77 yaşında dünyasını dəyişdi. Ardıcıl görünən bu 7 rəqəmi xalq qəhrəmanı Koroğlu dəlilərinin sayını yadıma saldı. Doğrudan da, Səttar bir yazıçı-şair, naşir, jurnalist, publisist, zərdabişünas və bir vətəndaş kimi maraqlı obraz idi. Lap Koroğlu dəlisi kimi. Hərdən Koroğlu dəlilərinin adını sıralayanda; İsabala, Tüpdağıdan, Toxmaqvuran, Halaypozan, Dəmirçioğlu... və Səttar demək istəyirəm. Çünki onu hər zaman düşüncəsində dəli-dolu, qələmində zor, fəhmində iti, xarakterində cəsurluq, qorxmazlıq görmüşəm. Bir Koroğlu dəlisi də var, adını indi çəkəcəm - Tanrıtanımaz. Səttarın öz tanrısı vardı və o Tanrıya heç vaxt xəyanət etmədi. Yalnız gerçəyə, düz oğlu düzə, həqiqətlər hakiminə baş əydi. Başın sağ olsun, Səttar! Biz səni həmişə diri bilirik. İndi sadəcə olaraq yerin ana torpağında - Kür qırağındadır.
Çox sevdiyi maarifçi Həsən Bəy Zərdabiyə ehtiram əlaməti olaraq Zərdabi imzasıyla yazıb-yaratdı. Həsən bəyin ənənələrini sevdi, o ənənələri yaşatmaq uğrunda çalışıb-vuruşdu. Azərbaycan əleyhinə yazıb-yaradan erməni yazıçıları da onun "Güzgü"sünün daimi hədəfi idi. Xalqını sevən cəfakeş ziyalı, həm cəmiyyətdəki mənəvi korlarla, həm də qəsdimizə duran düşmənlərlə mübarizəyə ömrünün son anlarına qədər duruş gətirdi. Təəssüf ki, qəzet və saytlar Səttar müəllimin ölüm xəbərini paylaşarkən də onun mədəni inkişaf yolundakı böyük zəhmətinə, geniş yaradıcılığına, yarım əsrlik əməyinə qısqanclıq ediblər. Səttar Zərdabi yaradıcılığına yetərincə işıq sala bilməyiblər.
S. Zərdabi bir neçə kitabın, yüzlərlə şeir və məqalənin müəllifi idi. Onun "Kim sevirsə idmanı" adlı şeirinə Oqtay Zülfüqarov mahnı bəstələyib və bir neçə əsəri müxtəlif teatrlarda tamaşaya qoyulub. Şair-dramaturq S. Zərdabinin son illərdə fəaliyyətinin böyük bir hissəsi Həsən bəy Zərdabi irsinin təbliği ilə bağlı idi.
...Bir həmkarımın Səttar müəllimin sağlığında yazdığı düşüncələrini də özümdən uzağa qova bilmədim. Müəllif yazır ki, Səttar Zərdabi Kürün pıçıltılarını, ana Kürün nəğməsini dinləməkdən doymazmış. Bu da bir yurd sevgisidir. İnsana doğma olanları unutmamaq hissidir. Xatirəsi bizim üçün hər zaman əziz olan həmkarımız doğma kəndində, kürün nəğməsi ötən sahillərdə dəfn olundu.
Bir güzgü də sındı, bir ışıq da söndü, demişdim. Yana-yana, acıya-acıya qəflətən pıçıldamışdım bu duyğunu. İndi xəbərin kəskin həyəcanı ötüb, amma yenə də o fikirdəyəm. Sadəcə bir qədər fərqli demək istəyirəm: güzgü də, işıq da sınanda, sönəndə mahiyyətini, həyati funksiyasını itirmir. İşıq sınanda yüzlərlə yeni rəng çalarları yaranır, güzgü sınanda isə hər qəlpəsi təzə bir aynaya dönür. Təzə işığın, təzə aynan mübarək, Səttar Zərdabi!
Ədalət.-2014.-12 noyabr.-S.6.