ƏDƏBİ HƏYAT
REALLIQDAN FANTASTİKAYA,
FANTASTİKADAN REALLIĞA
(Sadıq
Elcanlının romanları haqqında)
telequrucu,
Azərbaycan televiziyasının bədii ədəbiyyat və
publisistika baş redaksiyasının baş redaktoru kimi onu
tanıtmağa ehtiyac duymuram. Televiziyada
hazırlanan əksər bədii və publisistik verilişlərin
hazırlanmasında Sadıq Elcanlının böyük əməyi
var və biz bu verilişlərə baxarkən həzz
alırıq, estetk zövqümüz, sənətə məhəbbətimiz
artır. Amma Sadıq Elcanlı ilk növbədə,
yazıçıdır, özü də çox maraqlı
yazıçıdır. Bir amması da
budur ki, o, telequrucu kimi daha çox tanınır, nəinki
istedadlı, həm də özünəməxsus bir
yazıçı kimi. Sadıq Elcanlı
bəzi qələm dostları kimi özünü təbliğ
eləmir (halbuki, əlində böyük imkanı ola-ola), bu
barədə olduqca təvazökardır. Bir
günahı da biz tənqidçilərdədir. Vaxtında Sadıq Elcanlının nəsr əsərləri
barədə söz deməmişik. Qoy
buzlar ərisin və bu yolda ilk addımı ataq.
Sadıq
Elcanlının "Sükutun sonu" adlı 900 səhifədən
çox nəsr kitabında üç romanı, üç
povesti, dörd kinopovesti, iyirmiyə yaxın hekayəsi var.
"Azərbaycan" jurnalında da "Zülmət"
adlı bir romanı dərc edilib. Böyük həvəslə
bu əsərləri oxumağa başladım və
sözün həqiqi mənasında istedadlı bir
yazıçı ilə qarşılaşdım.
Yetmişinci illərdə, gənc Sadıq ədəbiyyata
bir tənqidçi kimi gəldi və onun bir neçə
yazısı göstərdi ki, bu cavan müəllifdə tənqidçi
təfəkkürü formalaşır. Amma bir də
gördük ki, S.Elcanlı ilk hekayələrini yazdı və
tənqid deyilən o "başıbəlalı" vadiyə
az-az gəlib-getdi. 1985-ci ildə
Sadığın "Sirli səsin sorağı" adlı
ilk nəsr kitabı işıq üzü gördü.
Daha sonrakı illərdə "Əbədi sevginin xatirələri",
"Yaddaş yarası", "Qanlı quzğun
meydanı", "Sükutun sonu" kitabları da çap
olundu. Tənqid və publisistika adına da
bir kitabı çıxdı: "Mənim mövqeyim".
Burada söhbət Sadiqin nəsr əsərlərindən
gedir, amma onu deyim ki, Sadiqin tənqidi və publisistik əsərləri
ilə onun roman və povestləri arasında bir
yaxınlıq hiss edirəm. O yaxınlıq da bundan ibarətdir
ki, Sadıq Elcanlı analitik təfəkkürə malik bir qələm
əhlidir. O, tənqidi-publisistik yazılarında olduğu
kimi, bədii əsərlərində də yüksək təhlil
mədəniyyətinə malikdir. Birincisi; o, təsvir
etdiyi həyat hadisələrinə təkcə bir
yazıçı kimi deyil, həm də bir tədqiqatçı
kimi yanaşır. Elmin, texnikanın
bugünkü nailiyyətləri, sivilizasiyanın uzaq və
yaxın mərhələləri, tarixi hadisələrin
dinamik inkişaf prosesi, kosmosda və kainatda baş verən dəyişmələr
onun əsərlərində bariz şəkildə nəzərə
çarpır. Yox, o, alimlik və
professorluq iddiasında deyil ki, əsərlərində məlumatfüruşluğa
meyl eləsin. Sadəcə olaraq, onun əsərlərinə
daxil etdiyi bilgi və məlumatlar da bədii şərhlər
səviyyəsindədir, quru və cansıxıcı deyil.
İkincisi; Sadığın təsvir etdiyi obrazlar da əsasən
elm adamları, ya da dünyanın sirlərini öyrənməyə
can atan adi adamlardır. Ona görə də
Sadığın qəhrəmanları idrak, düşüncə
sferasına məxsus obrazlardır. Lakin
Sadıq onları sırf alim və ya düşüncə
dairəsinə məxsus obrazlar kimi təsvir etmir, onlar
duyğular prizmasında, ürək "ərazisində",
hissiyyat "meridianlarında" daha çox diqqəti cəlb
edirlər.
"Qanlı quzğun meydanı", "Əbədi
sevginin xatirələri", "Yaddaş yarası"- bu
üç əsəri Sadıq Elcanlı "mifoloji-fantastik
roman" kimi təqdim edir.
Azərbaycan
romanının son otuz-otuz beş ildə
keçdiyi yol bu janrın inkişafında təkcə ideya-məzmun
cəhətdən deyil, həm də forma-struktur
baxımından da bir sıra yenilikləri ilə diqqəti cəlb
edir. Azərbaycan romanı dünya nəsrində
baş verən yeniliklərlə səsləşən
nümunələr ortaya qoyur və bu sırada yeni roman tipləri
ilə qarşılaşırıq. Roman-detektiv,
roman-fantaziya, roman-dialoq, roman-besseller, roman-reportaj,
roman-assosiasiya, roman-xronika, fantastik roman, psixoloji-fantastik roman,
roman-dekorasiya, roman-utopiya, yarımtarixi romangbunlar son iyirmi ilin
bir sıra romanlarına müəlliflərin özlərinin
müəyyənləşdirdiyi və janrın mahiyyətini
ifadə edən adlar kimi düşünülüb. Sadıq Elcanlı da mifoloji-fantastik roman
janrının nəsrimizdə ilk nümunələrini
yaradıb, - desək, səhv etmərik. Mifologiya məlum:
xalqın lap qədim mifik təfəkkürü ilə
bağlı əfsanələr, rəvayətlər,
dünyanın, kainatın yaranması ilə bağlı ilkin
təsəvvürlər, Tanrı, Göy, Yer, Zaman, O
dünya-Cənnət, Cəhənnəm haqqında irreal
düşüncələr... Fantastika də məlum:
bütün bunların ağlasığmaz "həqiqətlər"
şəklində təcəssümü. Sadıq
Elcanlı bu iki anlayışı bir roman tipi kimi nəsrimizdə
reallaşdırır.
Hər üç roman fantastika ilə
reallığın vəhdəti üzərində qurulub. Yəni romanlarda təsvir
olunan qəhrəmanlar bizim müasirlərimizdir, hadisələr
öz başlanğıcını -start nöqtəsini
yaşadığımız, nəfəs
aldığımız gerçəklikdən
götürür. Sonra romanlarda Tarixi Yaddaş, Ulu Kök, Uzaq
Keçmiş məfhumları ön plana keçir, sonra
Tarixlə, Qıdimliklə Müasirlik arasında paralelizm
gedir. Məqsəd nədir? "Qanlı
quzğun" romanında oxuyuruq: "Tariximiz bizə qanla
yazılmış dərslərlə doludur; niyə öyrənə
bilmirik, niyə zaman-zaman unuduruq o dərsləri? Gündoğandan Günbatanacan dünyaya səsi
yayılan, Asiyanın sinəsinə böyük tarixi səhifələr
yazan qüdrətli Nuh oğlunun qılıncı qəlbində
boğulmadımı? Əfsanələrin
əbədi yaddaşında Atlı xan adıyla yaşayan,
bütün Avropanı sarsıdan cahan cəngavəri Atilla əllərini
qardaş qanına niyə batırdı? Şərqin
ikinci Atillası olan Şah İsmayıl Xətai soy
qardaşı Sultan Səlimlə üz-üzə gələndə
Çaldıran düzünün göylərindən
Allahın gözləri baxmırdımı?" - bu sözlər, bu suallar romanda irəli
sürülən ideyanın başlıca mahiyyətini ifadə
edir. "Yaddaş yarası"nda müəllif
bir daha bu tarixi yaddaşı silkələyir, türk
dünyasının birliyinə xələl gətirən
"qardaş qırğınının qara
üzünü" açıb ağardır.
Sadıq Elcanlı öncə qeyd etdiyimiz kimi miflə
fantaziyanı qovuşdurur, onun tarixi-əfsanəvi rəvayətlərdən
götürdüyü hadisələr, olaylar bədii təxəyyülün
gücü ilə canlandırılır, milli
yaddaşımızın türkçülük enerjisini hərəkətə
gətirir. O,
müasirlikdən -bu günün həqiqətlərindən-reallıqdan
mifoloji dünyaya-fantaziyaya pəncərə açır. Bu pəncərədən öz qəhrəmanını
-Ceyhunu Arhun ata mindirib çox qədim minilliklərə-quzğunların
diyarına aparır. Quzğun dağında tarixi əcdadlarımızın
müharibə, cəng-cidal səhnələri, düşmənlərlə
mübarizəsi istər-istəməz onu da mifikləşdirir,
obraz reallıqdan əfsanəvi dona
bürünür. O, burada aşiq olduğu Hunayla xoş anlar
yaşayır. Sonrakı fəsillərdə
zaman dəyişimi baş verir. Qanlı
Quzğun meydanındakı amansız döyüşləri
20 yanvar qırğını əvəz edir və
yazıçı "keçmişdən gələn gəlini"
müasir dünyamıza gətirir. Fantaziyadan
reallığa belə bir keçid məhz tarixi
yaddaşın "bərpasına" xidmət edir. Yenə
də öncə qeyd etdiyimiz bir məqama diqqət yetiririk:
"Bir vaxtlar bütün Asiyada at oynadan Böyük Hun məmləkətinin
mərd övladları tarix boyu acı xəyanətlərlə,
hiyləgər siyasətlərlə, ağır məğlubiyyətlərlə
üz-üzə gəlmiş, zaman-zaman planlı şəkildə
sıxışdırılmış,
sarsıdılmış Böyük Türk ağacı
şovinist cəllad baltalarıyla budaq-budaq budanmış, nəsil-nəsil
doğranmış, qanına qəltan edilmişdir. İndi
bircə azad, müstəqil Türk dövləti olması,
qalan türk xalqlarının imperiya əsarətində əzilməsi,
bütöv xalq-dövlət qurumlarının formal xarakteri, əslində,
acınacaqlı köləliyi, sistemli istismarı faktı
Hunayı sıxır, sarsıdır, qəlbən
ağrıdırdı".
Sadığın mifoloji-fantastik əsərləri
içərisində, zənnimcə, ən maraqlısı, həm
də bədii mükəmməlliyi ilə diqqəti cəlb
edən romanı "Yaddaş yarası"dır. Bu əsərdə
hadisələr, olaylar sürətlə, sanki bir göz
qırpımında bir-birini əvəz edir, bir-birindən fərqli,
hər biri özünəməxsus cəhətləri ilə
seçilən obrazlar, onların qarşılıqlı
münasibətləri oxucunu özünə çəkir.
Hadisələr daha çox real aləmdə-bir
kənddə, bir şəhərdə cərəyan edir.
Təsvir olunan Qaradaşlı kəndi sirr
içindədir. Burada Qərbi deyilən
bir ağac var ki, "yeddi ildən bir lap yuxarı, şah
budağında ilanotu bitir. Qərbi
ağacının yarpaqları gec tökülür, meyvələri
həmişəkindən iri, dadlı olardı. Haradansa quzğunlar axışıb gələr,
Qaraqaşlının göylərində süzərdi.
Həmin il Qərbi ağacına pir deyərdilər,
ona üz tutub arzu-murad dilərdilər". Bu kənd də çox vahiməlidir, "vahimənin
əsas səbəbi dağların dibindən, torpağın
dərinliklərindən qopub gələn qeyri-adi uğultular,
iniltiyə bənzər səslər idi.gGecə bu səslər
səngiyib sakitləşəndən, yatandan sonra kəndə
əvvəl-əvvəl lal sükut çökürdü.
Bir qədər sonra lal sükutun bətnindən
vahiməli səslər pöhrələyirdi". Bir məşhur alim bu kəndə gəlir və
"Qaraqaşlı kəndinin sirləri
açılır" adlı məqalə də yazır,
amma o alimin yazdıqları heç kimin beyninə batmır.
Halbuki, bu kəndin tarixi, onun mənşəyi
çox qəlimlərə gedib çıxır və
müəllif, ya məlum olan mifoloji bilgilərlə, ya da
öz bədii təxəyyülü ilə sirlərə,
bilməcələrə vaqif olur. Bunu mifik obraz olan Qaf -
ana və onun üç övladıyla (Qarasellə,
Qaradöşdü Qaflı Quzgunla, Qaragüc Qurdla) əlaqələndirir,
kəndi faciədən, torpaq çöküntüsündən,
vahiməli səslərdən xilas etmək üçün
oğlanlarına tapşırıqlar verir. Beləliklə,
əfsanə ilə reallıq, mifik dünya ilə gerçək
aləm "qovuşur". Romanda Seltay, Sülhiyyə
müəllimə, Taleh Bakıxanov, Qılman Qayatac, Qaratay
kimi maraqlı obrazlar diqqəti cəlb edir və burada yeddi
yaşlı Seltaylı qocaman akademik Qılman Qayatac əsərin
ideyasının, müəllif məramının ifadə
olunmasında xüsusi rol oynayırlar. Uşaq-Seltay
əslində, yaşından qocadır və "yeddi min
yeddi yüz yetmiş yeddi ilin yuxusundan oyanıb" və bu
dünyanı da uzaq - mifik dünyanın mənzərəsindən
anlayır.
Sadığın romanlarında çoxlu mifik-fantastik
obrazlar, simvollar nəzərə çarpır və bunlar da əsərdə
görünən dünya ilə mifik dünya arasında
assosiasiya yaradır. Şamanizmin təsirini də hiss edirik.
O ki
qaldı Sadıq Elcanlının "Zülmət"
romanınagbu sırf çağdaş dünyamızla,
gerçəkliklə bağlıdır və fikrimcə,
Sadıq artıq mifoloji-fantastik roman səhifələrini
qatlamaq, bununla da müasir həyatımızdan yazmaq niyyətində
olduğunu açıqlamış olur (hərçənd
ki, romanda müəyyən mətləblə bağlı
tarixi əfsanələrə, rəvayətlərə istinad
var). Və deyim ki, indi Sadıq Elcanlını məhz
bu yöndə bir romançı kimi görmək istərdik.
"Zülmət" romanı müasir insan talelərini
əks etdirən bir əsərdir. Əsl adı Butay Kalba, Nargilə
qarı Cəfər oğlu Eləhmədov olan, sonralar
adını dəyişdirib Xasay Xaspoladov kimi tanınan icra
başçısı, onun tələbəlik illərindən
sevdiyi, sonralarsa evləndiyi Qəribə xanım, professor
Yalçın Qarabudaqlıgbu üç obrazın taleyi
romanın süjet xəttini təşkil edir. Ancaq romanda
Şükür, Gülnisə, Yalçın
Qarabudaqlının oğlu kimi nisbətən az
görünən, amma süjetin inkişafında müəyyən
rol oynayan, konflikti "dərinləşdirən" obrazlar
da diqqətdən yayınmır.
Romana bir sevgi tarixçəsinin nəqli, hekayəti kimi
də baxmaq olar. Bu aspektdə sanki hər şey gözləniləndir:
iki sevən insanın-Xasayın və Qəribənin illər
keçdikdən sonra bir-birinə qovuşmaları tanış hadisədir. Bu
qovuşmanı xələldar edən bir məqam var ki, o da Qəribənin
qocaman professor Yalçın Qarabudaqlının kəbinli,
ZAQSlı qadını olmasıdır. Professor Qəribədən
yaşca otuz il böyükdür,
yaşı əllini ötəndə tələbə
qıza vurulmuş, amma illər keçəndən sonra
qocalığın və cavanlığın fərqi
amansız dərəcədə hiss olunmuşdur. Qəribə ərini sevməmiş, Xasayın vaxtilə
ona yazdığı sevgi məktubları ilə təsəlli
tapmışdır. Məsələ
burasındadır ki, həyatda çox maniələrdən
keçən Xasay da evlənməmişdir. Beləliklə, rəsmən qeyri-qanuni olsa da, mənən
bu iki insanın qovuşmasına haqq qazandırmaq olar.
Amma romanın sonunda Yalçın Qarabudaqlının oğlu
("damarları nifrətlə kükrəyən, ilan kimi
qabaran, gözlərindən qəzəb yağan")
atasının intiqamını almağa gəlir, "qan iyi gələn
dənizdə" batan Xasaydan tələb edir ki,
atasının kəbinli arvadını ona versin. Xasay vəzifəsindən,
pulundan keçməyə də hazırdır, amma hamilə
arvadını verməyə yox...gXasayın iç
üzü açılır və Yalçın
Qarabudaqlının oğlu "sanki dünyanın pisliklərindən,
günahlarından, şər-xatasından baş
götürüb" qaçır, günahkarları
bağışlayır.
Əlbəttə, romanda yalnız son anda görünən
belə bir obrazın peyda olması o qədər də
inandırıcı görünmür. Amma buna da haqq
qazandırırsan ki, ömrü boyu guya haqq-ədalət
uğrunda vuruşmaq istəyən, anasının namusuna
toxunmaq istəyən Şükürdən intiqam almağa səfərbər
olan, beləliklə də öz ideallarından dönüb mənən
cılızlaşan bir insana (Xasaya) belə bir ibrət dərsi
vermək lazımmış...g
Bu roman göstərir ki, Sadıq Elcanlı müasir həyatdan
daha sanballı əsərlər yaza bilər.
Və yazmalıdır!
Ədalət.-2014.-11 oktyabr.-S.20.