UNUDULMAZ CƏFƏR CƏFƏROV
(Görkəmli sənətşünas,
professor Cəfər Cəfərovun anadan olmasının 100
illiyinə)
100 il keçir bu böyük insanın-Azərbaycan tənqidi və ədəbiyyatşünaslığının görkəmli nümayəndəsi, sözün həqiqi mənasında XX əsr ədəbiyyat tariximizdə layiqli yeri olan professor, Azərbaycan EA-nın müxbir üzvü Cəfər Cəfərovun doğum günündən. 1914-cü ilin 7 sentyabr
günündə Bakıda, xırda bir tacir ailəsində
dünyaya gəlmişdi. Cəfər müəllim
böyük bir həyat yolu keçmişdi..Onun
həyatında o qədər maraqlı səhifələr var
kigBir neçəsini nəzərinizə
çarpdırıram.
Moskvada təhsil almışdı. Otuzuncu illərdə
qəzetdə, Dövlət Dram Teatrında, Bakı
kinostudiyasında, Yazıçılar İttifaqında, Elmlər
Akademiyasında çalışmışdı,
sonra-Böyük Vətən müharibəsində iştirak
etmişdi. Müharibədən sonrakı
illərdə MK-da, ADU-da, "Pravda" qəzeti
redaksiyasında, Mədəniyyət Nazirliyində
çalışmışdı. Pedoqoci fəaliyyətlə
də məşğul olmuşdu. Son iş yerləri: Azərbaycan
KP MK-nın ideoloci işlər üzrə katibi və EA-da
Memarlıq və İncəsənət İnstitutu teatr və
kino şöbəsinin müdirig
Bu tərcümeyi-hal
hələ böyük Cəfər Cəfərovun kimliyi
haqda heç nə demir. Ömrü boyu yüksək
vəzifələrdə çalışan o qədər
Xadim tanıyırıq ki, onlardan ancaq quruca tərcümeyi-hal
qalıb. Ancaq Cəfər Cəfərov XX
əsr Azərbaycan tənqidi və ədəbiyyatşünaslığı,
teatr aləmi və sənətşünaslıq tarixində əbədi
izləri qalan bir ŞƏXSİYYƏTdir. Qırx bir öncə (1973) dünyasını dəyişsə
də, Cəfər Cəfərovun yazdığı əsərlər
qətiyyən öz müasirliyini itirmir. O əsərlər
küll halında ədəbiyyat tariximizin, teatr tariximizin ən
maraqlı bir səhifəsini təşkil edir. Ancaq
təəssüf ki, bu böyük alimin, tənqidçi və
teatr xadiminin 100 illiyi yada düşmür. Ölümündən sonra da onun heç bir
kitabı işıq üzü görməyib.
Cəfər Cəfərov çox məlumatlı,
bilikli, dünya ədəbiyyatına yaxşı bələd
olan son dərəcə savadlı bir insan idi. Onun həyat
yolu və yaradıcılığı haqqında ən
sanballı sözü Anar müəllim deyib. Kursivlə
nəzərinizə çatdırıram:
Cəfər Cəfərov-həqiqi mənada təbiətcə,
xislətcə təvazökar insan idi. Təvazö
onun xarakterinin zahiri örtüyü deyildi, üzvi keyfiyyətiydi.
Cəfər
Cəfərov güclü adam idi. Onun barəsində küncdə-bucaqda hərzə-hədyan
danışanlara baş qoşmağı, onların səviyyəsinə
enməyi öz qüruruna sığışdıra bilmirdi.
Cəfər
Cəfərov -cəsur adam idi, tənqidçi,
alim fikrinin ardıcıllığı, sənət
mövqeyinin prinsipiallığı, inandığı
anlayışlarda, əqidəsində, zövqündə
sabitliyi-dövrün bütün sınaqlarından mərd-mərdanə
çıxmışdı.
Bu sözləri o insan söyləyir ki, o, həyatda, ədəbi
aləmdə dəfələrlə Cəfər Cəfərovla
ünsiyyətdə olmuşdu. Və onun şəxsiyyətini,
insani keyfiyyətlərini bəlkə də hamıdan
çox anlayan, dərk edən və sevən nadir adamlardan biridir
Anar. Ona görə "nadir" deyirəm
ki, Cəfər Cəfərovu sevən, onu bir insan və alim
kimi yüksək qiymətləndirən dostlarının
çoxu həyatda yoxdur.
Lakin Cəfər Cəfərovun özünün və
dostlarının ölümüylə Cəfər Cəfərov
dünyası bitmir. Çünki Cəfər müəllimin
əsərləri qalır və tam qətiyyətlə deyə
bilərik ki, bu əsərlərin əksəriyyəti
heç vaxt öz müasirliyini itirməmişdir.
Bu gün-onun 100 yaşından da bir ay keçmiş bu
böyük alimin yaradıcılığını nəzərdən
keçirəndə onun çoxcəhətli sənət
dünyası səni doğrudan da heyrətləndirir.
O, ədəbiyyata
tənqidçi kimi gəldi. 1934-cü ildə,
"Ədəbiyyat qəzeti"nin 30 may sayında "Həyat
burulğanı və ondan çıxış yolu" məqaləsi
dərc edildi. Bu məqalə o zamanın gənc
nasiri Ənvər Məmmədxanlının
"Burulğan" povestinə həsr olunmuşdu. O, bu
əsərin ruhunu, müəllifin məramını duyaraq təhlil
edirdi, əsasən obrazların səciyyəsinə diqqəti
yönəldirdi. Yazırdı: "Ənvər doğru
olaraq göstərir ki,yeni insan meydana
çıxarmaq üçün bu yeni həyatın
alovlarında yanıb, ağrıları ilə böyümək
və bunu dərindən dərk etmək lazımdır". Bu fikir o zamankı ədəbi tənqiddə
başlıca şüarlardan biri idi. Yeni insan!
Cəfər Cəfərovun tədqiq obyekti ilk növbədə
bədii ədəbiyyat idi və o, sonralar görkəmli bir
teatr tənqidçisi kimi fəaliyyət göstərəndə
də təhlillərində ədəbi düşüncə
meyarı öndə dururdu. Onda Azərbaycan ədəbiyyatının
keçmişinə və müasir durumuna aydın və
konseptual mövqe formalaşmışdı. Azərbaycan ədəbiyyatının həm milli
meyarlar baxımından, həm də Qərb ədəbiyyatı
mövqeyindən qiymətləndirilməsi onun tənqidçi
kredosunun ayrılmaz xüsusiyyətləri idi. O, sənətdə
yenilik, novatorluq tərəfdarı idi. Yazırdı ki:
"Şeirdə tradisiya məsələləri ilə əlaqədar
olaraq bir mühüm cəhəti də qeyd etməliyik. Məsələ burasındadır ki, ənənə
dedikdə ancaq klassik Azərbaycan şeirini nəzərdə
tutmaq olmaz. Bəs Heyne, Bayron, Puşkin,
Mayakovski-onların qoyub getdiyi tradisiya? Bu ikinci
tradisiyanın əhəmiyyəti heç də birincidən
az deyildir".
Cəfər Cəfərovun ədəbi-tənqidi irsində
teatr və dramaturgiyanın tədqiqi birinci sırada durur. Gəlin, onun bu sahədə
ardıcıl fəaliyyətini əks etdirən
yazılarının adlarını çəkək:
"Hacı Qara", "Azərbaycan dramaturgiyası",
"Dramaturgiya və teatrımızın yeni yüksəlişi
uğrunda","Yüksək keyfiyyətli dramaturgiya
uğrunda", "M.F.Axundovun dramaturgiyası"
(monoqrafiya)., "M.F. Axundov və teatr", "Nəcəfbəy
Vəzirov", "Vilyam Şekspir", "Cavid
teatrı", "Cəfər Cabbarlı",
"Dramaturgiyada yüksək sənətkarlıq
uğrunda", "Naxçıvan teatrı", "Antoni
və Kleopatra", "Təklik faciədir",
"Yalansız", "Azərbaycan teatrı"
(monoqrafiya), "Teatrda müasirlik"-bunlar sırf teatr və
dramaturgiya ilə bağlı məqalələr idi və o məqalələrin
hər biri ümumən sənət tariximizin qiymətli
nümunələridir. Görkəmli tənqidçi
Yaşar Qarayev yazır: "Cəfər Cəfərovun təhlil
üslubu və dili ayrıca, müstəqil bir dil və
üslub vahidi kimi bizim ədəbi tənqidimizdə
çoxdan seçilir və tanınır.
..Müəllifin şərhində teatr problemləri, estetik
istilah və anlayışlar səhnə nəzəriyyəsinin
son nailiyyətləri ilə yeniləşən ən
müasir məzmunu ifadə edir".
O,
"M.F.Axundovun dramaturgiyası" monoqrafiyasında ilk dəfə
olaraq böyük sənətkarın dramaturci irsini hərtərəfli
tədqiq obyektinə çevirir, ədəbiyyatımızda
sözün həqiqi mənasında inqilab yaradan Axundovun
komediyalarını ümumən mədəniyyət tarixmizin
fenomenal hadisələri hesab edir. Cəsarətlə
deyə bilərik ki, Axundov dramaturgiyası haqqında hələ
bu sanbalda, belə professional səviyyədə ikinci bir əsər
yazılmayıb. Burada vaxtilə böyük ədibimiz
Mirzə Cəlilin Axundov haqqında söylədiyi qiymətli
bir kəlamı xatırlatmaq yerinə düşər:
"Axundovun öz əsərlərində, o cümlədən,
komediyalarında qaldırdığı hər bir məsələdən
"qan iyi" gəlir". Cəfər Cəfərov da
sanki bu fikri öz monoqrafiyasında reallaşdırmağa
çalışır və buna nail olur.
Məsələ burasındadır ki, Cəfər Cəfərovun
zamanında teatr və dramaturgiyanı tədqiq edən
araşdırıcıların sayı o qədər də
çox deyildi. Buna səbəb o idi ki, dramaturgiya tənqidi sahəsində
professionalların sayı az idi. Bir də, şeirə və nəsrə nisbətən
dram əsərləri haqqında, həmçinin teatr problemləri
ilə bağlı yazılarda ümumi nəzəri biliyin azlığı,
bu iki sənət növünün mahiyyətinə bələdsizlik
nəzərə çarpan nöqsan idi. Cəfər
Cəfərov bu boşluğu müəyyən mənada
aradan qaldıra bildi.
Cəfər Cəfərovun aydın, səlis məntiqi
vardı və o, istənilən bir dram əsəri, ya
dramaturgiyanın ümumi vəziyyəti, ya da ayrı-ayrı
dramaturqlar, recissorlar və aktyorla bağlı məqalələrində
bu məntiq bəzən çox sadə şəkildə ifadə
olunurdu. Ancaq
bu sadəlikdə bir dərinlik hiss olunurdu. Onun
yazıları həm də bədiilik elementləri ilə
"yüklənmişdi". O, oxucunun fikrini elə ilk
cümləsindən özünə cəlb edirdi. Görkəmli dramaturqumuz İlyas Əfəndiyevin
"Sən həmişə mənimləsən" pyesi və
rnun tamaşası haqqında qələmə
aldığı "Təklik faciədir" məqaləsini
xatırlayaq. Bu yazıya ən gözəl
tənqidi hekayə də demək olar. Məqalə belə
başlayırdı: "Bu, məlum həqiqətdir, nəsillərin
uzun tarixi göstərir ki, təklik doğrudan da faciədir. Ədəbiyyat və sənət bu faciəni bir
çox gözəl əsərlərlə təsvir
etmişdir. Dakin təkliyin faciəsi hələ
bitmədiyindən, sənətkarlar təkrar-təkrar bu
mövzuya qayıdıb, onun müxtəlif şəkillərini,
çox zaman duyulmaz çalarlarını bizə göstərirlər.
Nə üçün təklik mövzusu belə
davamlı təbiətə malikdir? Çünki təkliyi,
tənhalığı doğuran subyektiv səbəblər
deyil, ictimai quruluşun ziddiyyətləri, insana qarşı
bu və ya digər dərəcədə ədalətsizliyidirg"Sən
həmişə mənimləsən"
tamaşasının qəhrəmanlarından biri deyir ki,
insanlarla əhatə olunduğun halda, Robinzon Kruzo kimi
yaşamaq olmazgvə "bizim quruluşumuzda insan cəmiyyətdən,
onun mübarizəsindən kənarda qalarsa, heç bir zaman
xoşbəxt ola bilməz". Bu, belədir. Lakin təklik və tənhalıq
mövzusu hələ diridir və şüurlarda öz təzyiqini
hiss etdirməkdədir".
Onun əksər yazıları məhz bu tipli bir tezislə
başlayır və sonrakı sətirlərdə həmin
tezis öz elmi-tənqidi təcəssümünü
tapır.
Cəfər Cəfərovu səciyyələndirən
ümdə bir cəhəti də qeyd etmək istərdik. O, axtarışı sevirdi.
Bunu iki mənada yoza bilərik. Birincisi; onun axtarışları məqsədyönlü
idi. Cəfər müəllim istər
teatrda, istərsə də dramaturgiyada gözə çarpan
sənət yeniliklərinin aşiqi idi. O, Şekspirdən-bu
dahi sənətkardan yazanda Şekspiri bütün incəliklərinə
qədər Azərbaycan oxucusuna tanıtmaba can atırdı və
buna nail olurdu. Şekspirin Azərbaycan səhnəsində
tamaşaya qoyulan "Antoni və Kleopatra"
tamaşasından yazanda da teatrın
axtarışlarını təqdir edirdi. "Toy"
komediyasının yeni quruluşda səhnədə təcəssümünə
də elə bu axtarışlar müstəvisindən
yanaşırdı. İkincisi; Cəfər
Cəfərov Azərbaycan teatrının təxminən bir əsrlik
tarixini qələmə almışdı. "Azərbaycan teatrı (1873-1973)"
monoqrafiyası (əsərin sonuncu fəsli-
"Axtarışlar davam edir"- Yaşar Qarayev tərəfindən
qələmə alınıb) uzun illərin gərgin
axtarışlarından doğmuşdu. Bu əsər
alternativi çətin tapılan qiymətli bir tədqiqat əsəridir.
Faktların həqiqəti burada elmin həqiqətinə
çevrilir.
Cəfər Cəfərovun AXTARIŞÇI bir alim
olduğunu sübut eləməyə ehtiyac yoxdur. Ancaq ehtiyac
duyulursa, onun "Hüseyn Ərəblinski. Sənəti və mübarizəsi" məqaləsini
misal gətirə bilərik.
"15-16
il bundan əvvəl Hüseyn Ərəblinski haqqında ilk dəfə
əsər yazmaq fikrinə düşəndə hiss edirdim ki,
onun həyatına, sənətinə dair məlumatım, təsəvvürüm
azdır, səthidir. Ömründə səhnəldə
görmədiyin sənətkar haqqında belə zəif təsəvvür
əsasında nə yazmaq olar və kimi inandırmaq
olardı? Vaxtın darlığı
ucbatından axtarışlarla məşğul olmağa imkan
qalmadı. Əldə etdiyim məlumat və faktlarla,
Sidqi Ruhulla, Kazım Ziya, Ə.Salahlı, İ.Hidayətzadə,
R,Təhmasiblə qısa söhbətlərlə
kifayətlənməli oldum. Özümü doğrultmaq
üçün yalnız bunu deyə bilərəm ki, məlumatım
az olsa da, həvəsim, ehtirasım
güclü idi. İçəridən
alışıb-yanırdım. Yazmamaq
mümkün deyildi. Mənə elə gəlirdi ki,
Ərəblinskini duyuram, görürəm, o mənə daxilən
çox yaxındır və ola bilməz
ki, onun haqqında qələmdən yalan sızsın; qəlplik
Ərəblinski ilə uyuşan şey deyildi".
Beləcə, Cəfər müəllim Ərəblinski ilə bağlı axtarışlarını davam etdirir, vaztilə, inqilabdan əvvəl onun haqqında, tamaşaları barədə yazılan məqalələri arayır və nəticədəgsən də Ərəblinsikini, bu patriarx Azərbaycan aktyorunu duyursan, görürsən, tamaşalarını baxırsan, hətta onunla həmsöhbət olursan. Bu, əksər teatr tənqidçilərinə müəyəssər olmayan bir yenilik idi. Onun Cahangir Zeynalov, Abbas Mirzə Şərifzadə, İsmayıl Hidayətzadə, Rza Təhmasib və Həqiqət Rzayeva haqqında yazdığı məqalələri oxuyanda da eyni hissi keçirirsən.
Cəfər Cəfərov böyük teatr bilicisi idi. Bu bilgi
dünya teatr sənətinə bələdlikdən gəlirdi.
Recissura sənətini, aktyor oyununu, ümumən
teatra aid tərtibat, rəssamlıq, musiqi məsələlərinə
professional qiymət verməyi bacarırdı.
Cəfər Cəfərov haqqında söz açanda
bir də unutmaq lazım deyil ki, o, həm də estetik fikrimizin
inkişafında da öz alim-nəzəriyyəçi əməyini
əsirgəməmişdir. "Estetik fikir tariximizdən",
"Estetika və sənətşünaslıq",
"Estetik zövq", "Sənətlərin təsnifi"
gbu məqalələr elə bu günün özündə
də "Estetka" dərsliklərinin ən sanballı fəsilləri
ola bilər.
Cəfər Cəfərov böyük Alim,
böyük Şəxsiyyət və böyük İnsan
idi. Müasirləri də deyirdi bunu, indi sağ qalan
dostları, sənət adamları da deyir bunu, biz də
deyirik... Unudulmaz Cəfər Cəfərov... 100 yaşın
mübarək!
Ədalət.-2014.-14
oktyabr.-S.7.