ATƏŞKƏS YALLISI
MÜASİR
ƏDƏBİYYAT
Ondan
artıq povestin, bir romanın, neçə-neçə hekayənin,
ruscadan tərcümələrin, sayını-hesabını
itirdiyi yüzlərlə publisistik məqalənin, radio
verilişlərinin müəllifidir OgAğlı kəsəndən
qələm əlindədir, özü demişkən,
başqa heç nəyi bacarmır. Bu, istedadlı nasirimiz Məmməd Orucdur...
Ədəbiyyata yetmişinci illərdə, kimsənin himayəsi olmadan gəlib. Təbii təhkiyə tərzi, təsvir etdiyi obrazların dolğunluğu ilə dərhal oxucu rəğbətini qazanıb. Ədəbi tənqid də xəsisliklə də olsa, onun yaradıcılığı haqqında söz deyib. Məmməd Oruc reklam aşiqi deyil. Özünü təbliğlə məşğul olmur. Amma ondan yaşlı qələm yoldaşları (Elçin, Bayram Bayromov, İsi Məlikzadə, Əkrəm Əylisli) vaxtilə Məmməd haqqında ürək sözlərini deyiblər. Rus dilində T.Kalyaginanın tərcüməsində kitabı çıxıb. Məmməd Orucun "Göz dağı", "Leylək körfəzi", "Murad quşu", "Sarıköynək" povestləri, "Köçürülmə" romanı və bir sıra hekayələri müasir nəsrimizin seçimli nümunələridir və Azərbaycan nəsrini bir sərgi kimi xarici ölkələrin birində "nümayiş" etdirsələr, heç şübhəsiz, onun da hansısa əsəri orada uğur qazana bilər. Bu uğura səbəb o ola bilər ki, Məmməd Orucun nəsri öz "təhkiyeyi-kəlamı", dilinin sadəliyi və saflığı, təsvir etdiyi obrazların milliliyi, istifadə etdiyi bədii təsvir vasitələrinin özünəməxsusluğu və əlbəttə, yazıçı səmimiyyəti ilə diqqəti cəlb edir. Məmməd həyatdan elə lövhələr seçir ki, bunlar bizə tanışdır, amma bədii sözün qüdrətilə o lövhələri, canlı insan surətlərini bizim gözlərimiz qarşısında canlandırır.
Budur, "Azərbaycan" jurnalının builki 8-ci sayında Məmmədin "Atəşkəs yallısı" povesti işıq üzü görüb və istəyirəm ki, qələm dostumun bu povesti barədə fikir və mülahizələrimi oxuculara çatdırım.
Povestin qəhrəmanı bir yazıçıdır və bu obrazı seçərkən Məmməd bəlkə də heç bir çətinlik çəkməyib. Məmməd bizim ədəbi mühitə çox yaxşı bələddir, yazıçıların həyat tərzi, gündəlik qayğıları, ortabab və çətin keçən ömür-gün qayğıları, əsərlərini kitab kimi çap etdirməyə çətinlik çəkdikləri, bu qarışıq zəmanədə Abbas Səhhət demişkən: "Ürəyimdə daha yox qönçə dodaqlar dərdi, vardır ev dərdi, qadın dərdi, uşaqlar dərdi" ilə məşğul olduqları ona yaxşı tanışdır. Məmməd Oruc da məhz bu həqiqətləri qələmə alır və əlbəttə, biz bu povesti oxuyarkən ümumən keçən əsrin 90-cı illərindən bəri keçdiyimiz həyat yolunun müəyyən bir mənzərəsini seyr edirik. Azərbaycan ziyalılarının bir qisminin ümumiləşdirilmiş obrazı ilə tanış oluruq.
Bu Yazıçı daha qələmlə, bu qələmin ərsəyə gətirdiyi əsərlərin qonorarı ilə dolana bilmir. Məlumdur ki, indi kitab çap elətdirmək üçün gərək bir sponsorun ola, o sənə maddi yardım göstərə. Yoxdur beləsi və Yazıçı həm də işsizdir. Müəllif onu uşaqlıq dostu Eyvazxanla qarşılaşdırır. O Eyvazxan ki, dövran-zaman Yazıçı kimilərini işsizliyə, maddi məhrumiyyətlərə düçar etdiyi halda ("Bir il idi ki, yeni qəzetlərin, jurnalların redaksiyalarında iş axtarırdı, amma uğurlu nəticə yoxdu, bu bir ildə ona qalan işsizlik haqqında yazdığı "İşsizlik" adlı povesti idi ki, onu da hələ üzə çıxarmamışdı"), onu "iş adamı" kimi məşhurlaşdırır. Eyvazxan Yazıçının halına "yanırmış" kimi "Bəyəm, mən ölmüşəm ki, sən iş axtarasan" deyir və onu öz ofisində işə götürür. Yazıçının işi nədən ibarət olacaq? "Sənin bu ofisdə işin telefonlara cavab vermək olacaq". Ofisdəki hesabdar qadın da Yazıçını tanıyır, "mən sizin daimi oxucunuzam" deyir.
Paradoks deyilmi? Heç də yox! Biz iyirmi ildən
artıqdır ki, bu mənzərənin şahidiyik. Ziyalılarımızın keçirdiyi acı həyat
təcrübəsi artıq bizə tanışdır. Və bunu yeni quruluşun, Sistemin mexanizmində
axtarmaq lazımdır.
Məmməd Oruc xarakter yaratmaqda, təsvir etdiyi hər
hansı bir obrazı ümumiləşdirməkdə
bacarıqlıdır və biz bunu onun digər nəsr əsərlərində
də izləmişik. O, bu balaca povestdə də öz məharətini
göstərə bilib. Yazıçı və Eyvazxan... İki maraqlı, orijinal və zamanın öz bətnindən
doğan obrazlar. Hər ikisi həyatidir.
Yazıçı qürurludur, mənən safdır,
vicdanına ləkə düşməyib, ailəsini namuslu
yolla dolandırmaq istəyir. Eyvazxan isə
"keçid dövrü"nün "məhsulu"dur.
Pulu var, alqı-satqı ilə məşğuldur,
şirkət düzəldib. Pullaşdıqca
da iştahı artır. Maddi cəhətdən
artıqca, mənəvi cəhətdən kiçilir,
cılızlaşır, hətta eybəcərləşir.
O, Yazıçıya ironiya ilə "şair" deyə
müraciət edir. Bu ironiya Nadanın
Ağıl Sahibinə istehzasıdır.
Yazıçı siyasətə qarışmır. Çünki
doxsanıncı illərdə "siyasət" sözü
doğrudan da, min bir çalar kəsb edirdi və hər
partiyanın öz "siyasəti" vardı. Həmin illərdə Atəşkəs məsələsi
ortaya çıxdı və əlbəttə, bunun ölkəmiz
üçün, onun iqtisadi baxımdan dirçəlməsi
və qüvvə toplaması üçün əhəmiyyətini
danmaq olmaz. Hərçənd ki, xain
qonşularımız bu rejimi dəfələrlə
pozmuş, günahsız insanların məhvinə səbəb
olmuşlar. Eyvazxan da bu Atəşkəsə
sevinir. Ancaq bu sevincdə maddi qazanc iyi gəlir.
Eyvazxan deyir: "Mən YAP-ın üzvüyəm. Heydər
Əliyevçiyəm, mən azərbaycanlıyam, mən Azərbaycan
xalqına xidmət edirəm... Bizim bir vəzifəmiz var: Azərbaycan
xalqına, Azərbaycan dövlətçiliyinə namusla xidmət
etmək!" Amma: "Yazıçı bu idarənin Azərbaycan
dövlətçiliyinə necə xidmət etdiyini bilirdi,
bilirdi ki, bu idarə qazancının üçdə ikisini Azərbaycan
dövlətindən gizlədir. Bunun nə demək
olduğunu, əlbəttə, anlayırdı, amma başa
düşə bilmirdi ki, dövşanı arabayla tutan
dövlətdən bunu necə gizləmək olar?" Atəşkəsə "heyran" kəsilən
Eyvazxan Yazıçıya məsləhət görür ki,
Atəşkəsdən yazsın.
Beləliklə, Eyvazxanın maskası
açılır. Dövlətçilik adına
öz şəxsi mənafeləri üçün azmı
belə ehtikarlıq edənlər? Onların
çoxu ifşa da olundu. Amma hələlik
Eyvazxan o günə gəlib çatmayıb.
Müəllif bu iki obraz arasındakı münasibətlərə
xüsusi diqqət yetirir. Ofisdə işlədiyinin elə
birinci günü Eyvazxan Yazıçıya deyir: "Bəlkə,
düşüb aşağıdan mənə bir siqaret
alasan?" Yazıçı əvvəlcə
bunu qulaqardına vurur, özünü eşitməməzliyə
qoyur. Özündən yaşca kiçik
bir adamın onu uşaq yerinə qoyması ona pis təsir edir.
İkinci dəfə bunu deyəndə
Yazıçı aşağı düşür, bir qəzet
köşkündən siqaret alıb gəlir və sonra qət
edir ki, buranı tərk etsin. Axı,
alçaldılmış qürüruyla burada necə işləyə
bilər? Və ofisi tərk edir...
Amma... Eyvazxan ondan əl çəkmir. Qeyri-səmimi olsa da, qəbahətini etiraf edir və
Yazıçıya təklif edir ki, "Qurd
qapısı"nda onun şirkətinin anbarları var, otur
orda, nəzarət elə.
Təzə
iş yerində də Yazıçı bir çox hadisələin
şahidi olur. Ayrım balası Eldarla
Yazıçı arasında maraqlı söhbətlər
olur. Eldar əsgərlikdən
yayınıb və burada baş girləyir. Eşidəndə ki, Yazıçının
oğlu əsgərlikdədir və təəccüblənir
ki, bütün məşhur adamlar öz uşaqlarını əsgərlikdən
saxlatdıqları halda, Yazıçı niyə bunu eləməyib?
Belə bir dialoqa diqqət yetirək:
"Eldarın
növbəti sualı isə onu heyrətləndirdi:
- Bəs
niyə siz onu əsgərlikdən saxlatmadız?
Bu
sualın cavabını sualla qaytardı:
- Mən
onu əsgərlikdən niyə saxlatmalı idim ki?
Eldar
gülümsündü:
- Hamı
niyə saxlayır, siz də elə, ata döyülsüz?
Tez-tez
arvadı da onu beləcə ittiham eləyirdi, arvadının
cavabını vermirdi, amma indi susa bilmədi.
-
Yaxşı, tutaq ki, mən də oğlumu əsgərlikdən
yayındırdım, biri də hardasa gizləndi, digəri də
göndərdi Rusiyetə, bəs onda bu Vətəni kim qorusun?
Sözün
bu yerində Eldarın ucadan şaqqanaq çəkib gülməsi
ona qəribə gəldi:
- Siz lap televiziyadakı atalar kimi
danışırsız, müəllim, - dedi, - adamın lap
gülməyi gəlir".
Təbii səhnədir. Eldar kimi
düşünənlər çox olub. Yazıçı
isə öz etirafında səmimidir, yalan danışmır.
Povestdə bir rəmzi surət də diqqəti cəlb
edir. Bu da Qara itdir. Kimsə onu
azdırıb bura gətirib və bu Qara it Eyvazxanın nə
yuvanın quşu olduğunu başa düşür. Hər dəfə anbarların birində hansı
qadınlasa iki-üç saat məzə qılan Eyvazxana itin
etirazı, aramsız hürüşü sanki bəd əməllərə
qarşı bir etiraz kimi səslənir. "Bilmirəm
bu itin gözü niyə məni götürmür, yəni
onu bilmir ki, mənim çörəyimi yeyir?"
Günlərin birində bu itin etirazı lap zil nöqtəyə
çatır: "Sahibkar qızın qoluna girib ayaqyoluna səmt
aparanda qara it hardansa çıxıb Eyvazxanın
üstünə elə cumdu ki, o, qızdan qabaq
özünü ayaqyoluna saldı və bu anda
bağırtısı bütün Qurd qapısını titrədən
qız qara itin caynağında qaldı".
Çox maraqlı tapıntıdır. Allahın
heyvanı da rəzaləti, murdarlığı
götürmür.
Bundan sonra Eyvazxan iti azdırmağı
tapşırır. Amma Qara it yenə qayıdıb gəlir və
küçüklərini də dünyaya gətirir. Eyvazxan isə tapança ilə onu
öldürür. Və bu da qudurğanlığın
son həddi...
Müəllif Yazıçının məişətinə
də biganə qalmır. İşlədiyi yerdən
yaxşı maaş alıb evə
qayıdanda arvadının necə sevindiyini, ona necə xidmət
göstərdiyini, qulluğunda durduğunu çox təbii təsvir
edir. Məsələ onda deyil ki, Yazıçının
arvadı povestdə çox az
görünür, amma M.Oruc o cür düşünən
qadınların obrazını yarada bilib.
Yazıçı burada da çox işləyə
bilmir. Çünki o, dövrün dəyişən
havasına uyğunlaşmağı bacarmır.
Eyvazxanın bəd əməllərinə qarşı
yalnız içəridən etiraz edən Yazıçı
nəhayət, burdan çıxıb getməyi qərara
alır və gedir də... Amma Eyvazxan yenə
ondan əl çəkmir. Və
Yazıçının evinə gəlir. Ona belə bir təklif edir ki, haqqında bir roman
yazsın, xeyli pul da təklif edir. Arvadı
pulu götürürsə də, Yazıçı onu
qaytarır.
"Eyvazxanla görüşüb evə qayıdanda
metroda da, avtobusda da günü sabahacan yazmağa
başlayacağı hekayəti düşünürdü. Artıq adını
tapmışdı: "Atəşkəs yallısı".
Və fikirləşdi ki, əlyazmasını redaksiyalardan
öncə Gülarə xanıma verəcək...
Və nəhayət ki, qələmi əlinə alanda
ona elə gəldi ki, üzünü Gülarəyə tutub
yazır".
Gülarə xanım Eyvazxanın ofisində hesabdar
işləyir, amma insanı, xüsusilə Yazıçı
kimi ziyalıları qiymətləndirməyi bacarır. M.Oruc bununla
demək istəyir ki, Yazıçının da özünə
görə mühiti var, keçid dövrünün əqildən
zay, cibdən kalan işbazları fonunda belə zərif ruhlu,
mənəvi aləmi sağlam insanlar yaşayır.
"Atəşkəs yallısı"
Məmməd Orucun günün reallıqları haqqında qələmə
aldığı əsərlərdən biridir və bu əsər
də göstərir ki, yazıçı əsl həqiqəti
kənar yerdə, mistik və irreal qüvvələrdə
deyil, həyatın, gerçəkliyin özündə
axtarmalıdır. Həm də bu əsər bir nasir
kimi Məmməd Orucun fərdi üslubunun püxtələşdiyini,
yazıdan yazıya daha da kamilləşdiyini sübut edir.
Povestin dili, təhkiyə tərzi, obrazların
düşüncə aləmi, keçirdikləri psixoloji həyəcanları
M.Orucun gələcək əsərləri üçün də
sanki bir "məşq" xarakteri daşıyır. O, potensial
yaradıcılıq imkanları tükənməyən
yazıdır və bizim ondan daha sanballı əsərlər
gözləməyə haqqımız var...
Ədalət.-2014.-15 oktyabr.-S.6.