BİR "QƏRİBƏ DÜNYA",
BİR "SİRLİ DÜNYA"
Yazıçılar Birliyinin sonuncu qurultayında, fasilə
zamanı mənə yaşlı bir insan yaxınlaşdı. Təbii ki, qurultay
iştirakçıları yazıçılar, sənət
adamları və ələlxüsus jurnalistlər idi və mən
də bu insanı tanıyırdım.. O,
mənə iki kitabını - "Sirli dünya"nı və
"Qəribə dünya"nı bağışladı,
"vaxtınız olsa, oxuyarsınız", - dedi.
Kitab oxumaq, özü də maraqlı bir kitabı
mütaliə eləmək oxucu üçün yeni bir aləmin
sirrinə bələd olmaq deməkdir. O xüsusda ki, kitabda bir mətləb
ola, səni düşündürə. Adını çəkdiyim bu iki kitabın müəllifi-Nəsib
Bayramoğlu da öz kitablarında bunu bacara bilib.
Qısaca olaraq onun barəsində bir-iki söz; Nəsib
Bayramoğlu Qəbələdə anadan olub, Universitet təhsili
alıb, Bakı Ali Partiya məktəbinin məzunu olub, bir
sıra idarələrdə çalışıb,
hal-hazırda isə Mingəçevirdə yaşayır. Bədii
yaradıcılığa keçən əsrin 60-cı illərindən
başlayıb, "Qəribə dünya",
"Boyunduruq", "Arı və demokratiya", "Mingəçevirdə
qalan ömür", "Yuvalar", "Tənha məzar"
kitablarının müəllifidir. Yazıçılar
Birliyinin üzvüdür.
"Sirli dünya"dan başlayım.
Yer üzündə yaşayan hər bir janlı bizim
üçün sirli bir aləmdir. Heyvanı da, quşu
da, ağacı da, dağı da, dənizi də,
çayı da... hətta arısı da. Nəsib
Bayramoğlunun Arı dünyasına niyə hədsiz dərəcədə
meyl etməsinin səbəbi mənə məlum deyil, hər
bir insanın hansı bir canlıyasa meyli, marağı ola bilər. Kimi göyərçin
aşiqidir, kimi at həvəskarı, kimi bülbülü,
kimi qaranquşu, kimi bapbalaca sərçəni, kimi də
çinar ağacını sevər. Nəsib
Bayramoğlu da Arı aşiqidir. "Sirli
dünya" kitabını oxuyandan sonra inanın ki, mən də
arıları sevdim, inandım ki, "ilk baxışdan
çox sadə görünən bir varlıq, sən demə,
İlahi möcüzəsi imiş". Sən
demə böyük Aristotel, Demokrit, İbn-Sina Arı
haqqında dəyərli bilgilər vermişlər. Hətta Aristotel "Arı günəşi"
adlı bir kitab da yazıb. Sən demə,
Napaleon da arını çox sevərmiş, döyüşə
yollananda həmişə geydiyi plaşın döşündə
arı emblemi olarmış. Ona görə
də, insanları gözəl nemətlə dolandıran bu
çalışqan canlı haqqında bilmədiklərimizi
öyrənmək lazımmış. Nəsib
Bayramoğlu bu kitabında alimlik eləmək, bəzi elm
adamlarına məxsus quru bir dillə danışmır.
Sadə. Amma çox
maraqlıdır ki, əsl mütəxəssis bizi arılar
dünyasına aparır. Öyrənirik
ki, arıların da öz dövləti varmış, bu
dövlətin də özünə məxsus toxunulmaz ərazisi,
sərhədləri, Şah-rəhbəri, qoşunu,
silahı, dəyişməz qanunları, mahir kəşfiyyatçıları,
dolub boşalan və yalnız idxaldan ibarət olan büdcəsi,
müəyyən ailəyə mənsubluğunu bildirən
spesifik iyi-pasportu vardır. Öyrənirik
ki, arı ailəsində ən demokratik prinsiplər
mövcuddur. Öyrənirik ki, bal
arısı haram sevməz, söyülməz,
qınanılmaz. On minlərlə arı top
şəklində bir məkanda birləşir və ailə təşkil
edir. Yad arılar bu ailəyə üzv ola
bilməz. Müəllif çox vaxt yalnız balı
ilə maraqlandığımız bal arılarının
verdiyi məhsullarla da bizi tanış edir. Birincisi baldır və
hamımızın ləzzətlə daddığı, min
bir dərdin dərmanı olan bal əvəzsiz
qidadır. Ana südüdür, "sədəf
boydası yüz o qədər balın kolorisinə bərabər
tutulan ana südü əvəzsiz bir dərmandır".
Arı zəhəridir ki, insanı öldürməyə
deyil, onu min bir dərdlərdən xilas etməyə qulluq
edir. Vərə mumudur ki, "daxili
orqanlarımızın məlhəmi"dir, həm də
mumiya xüsusiyyətlərinə malikdir. Çiçək
tozudur ki, bu, arı ailəsinin artırılmasında birinci
rol oynayır. Sarı mumdur ki, "insanlar
bu mumdan həm müəyyən hallarda dərman kimi, həm də
bəzi işlərdə vasitə kimi istifadə edirlər".
Əlbəttə, Nəsib Bayramoğlunun "Sirli
dünya"sında arılarla bağlı çox mətləblərdən
danışılır, hamısını burada bircə-bircə
sadalamağa vaxt yoxdur. Bəzi başlıqları yada salıram:
"Arılarda iş bölgüsü", "Arılarda
vuruş taktikası", "Arı və musiqi",
"Arı və sinoptika", "Arı bayramları",
"Arılarda qənaət", "Arı rəqsləri",
"Arı və narkotika", "Arının düşmənləri",
"Arıda memarlıq və inşaat işlərinin
aparılması" və s. Bir sözlə, bu kitabda
arıların sirli dünyası birər-birər öz
qapılarını bizə açır.
"Qəribə
dünya" kitabında isə biz müəllifin illər
boyu topladığı, sonra yazıya aldığı
maraqlı əhvalatlar və kiçik hekayətlərlə tanış oluruq. Adətən,
yumorostik səpkili maraqlı əhvalatlar müəyyən
şəxslərin başına gələn hadisələrlə
əlaqələndirilir və bu mənada lətifə
janrının xüsusiyyətlərini özündə əks
etdirir. Nəsib Bayramoğlunun "Qəribə
dünya"sındakı maraqlı əhvalatlar isə, bir
neçə nümunə istisna olmaqla konkret adı,
ünvanı olmayan şəxslərin həyatından
fraqmentlərdən təşkil olunub. Uydurma
əhvalatlar nəzərə çarpmır və hiss olunur
ki, Nəsib Bayramoğlu bütün bunları ya
eşitmiş, yada o əhvalatların canlı şahidi
olmuşdur.
Maraqlı əhvalatlar həcmcə yığcamdır,
burada insan ağlının, idrakının tizfəhmliyi, hazırcavablığı
ön plana çəkilir. Bu əhvalatlarda müəyyən
ənənənin də rolu olmamış deyil. Belə ki, xalqımız Molla Nəsrəddin lətifələri
ilə deyib-gülüblər, o məzəli, şux lətifələrin
arxasında xalq müdrikliyinin nəfəsini duymuşlar.
Nəsib Bayramoğlunun maraqlı əhvalatlar kimi təqdim
elədiyi yazılarda da bu ənənələrini
davamını görürük. Bu mənada
üç kiçik əhvalatı diqqətinizə
çatdırmaq istəyirəm.
Birinci:
"Çığıran və
çığırmayan". İki
dalaşandan biri o birisinin üstünə elə
çığırdı ki, sanki ətini kəsirdilər.
Babam dedi: - İndi baxarsan, çığırmayan
çığıranı döyəcək. Doğrudan
da elə oldu. Mən soruşdum ki, ay baba,
sən bunu nədən bildin? O dedi: - Çünki həmişə
çığıran gücü boğazına,
çığırmayan qoluna verər.
İkinci:
"Babamın nəsihəti". Paltarımı geyinəndə
babamın mənə diqqətlə baxdığını
görüb soruşdum: - Nə olub, babacan? O dedi: - Oğlum,
paltar geyinəndə bilirsənmi, birinci nədən
başlamaq lazımdır? Duruxduğumu görən babam irəli
gəlib başımdan keçirmək istədiyim köynəyi
əlimdən alaraq belə dedi: - Paltarını dəyişəndə
çalış ilk olaraq şalvarı əyninə çək
ki, qaçaqaç olsa, biabır olmayasan!"
Üçüncü:
"Allaha tapşırmışam". Bir
dağlı arana biçinə gedirmiş. Yolda
qabağına çıxan tanışı ondan soruşur:
- Qardaş, xeyir ola, hara belə? - Arana
çörək qazanmağa gedirəm. - Axı, mən bilən
sən tək deyilsən. Bəs uşaqları,
ələlxüsus arvadı kimə tapşırdın?
- O bir Allaha! - Yaman da yerə tapşırmısan. Kişi təəccüblə
soruşur: - Nə olub, daha ondan etibarlı kimə
tapşıraydım ki? - A kişi,
arxayın ol, sən qayıdana kimi arvad əlli oyun
çıxarsa belə, qurban olduğum bircəciyini də sənə
bildirəsi deyil".
"Qəribə dünya" kitabında "Qısa sətirlər
silsiləsindən" deyimlər, duyumlar da maraqlıdır. Artıq burada müəllifin
özünün müxtəlif hadisələr, olaylar, həyat
və gerçəklik, insan xasiyyətləri haqqında
öz fikirləri ilə tanış
oluruq. Təbii ki, bunların heç də hamısı
uğurlu deyil, fikir söyləmək naminə deyilənləri
də var, amma əksəriyyəti qane edir bizi. Bəzi
nümunələr: "Yeyən yeyər qaymağı, Tutub
döyərlər maymağı". "Gədənin
bəyi olunca, Kişinin nökəri ol". "Nədənsə imkanı olanın insafı,
insafı olanınsa imkanı olmur". "Aclığından
çox, toxluğundan ölən görmüşəm".
"İş yekəliyə qalsaydı, barmaq
boyda güllə dəvədən yekə fili böyrü
üstə qoymazdı".
Kitabda müəllifin "Ovda" adlı kiçik
povesti və otuzdan yuxarı kiçik hekayələri də təqdim
edilir və biz burada da Nəsib Bayramoğlu üslubuna xas olan
şən-şux yumor hissi, bir əhvalatı yığcam
şəkildə ümumiləşdirmə
bacarığı ilə qarşılaşırıq.
Bu
yazılar içərisində "Zurna", "Qulluq
kreslosu", "Zəli", "Şor və
qızıl", "Papaq", "Gecə
savaşı", "Xəzinə" yazıları öz
bədii məziyyətləri ilə seçilir.
Bu
yazıların hər birində xalq ruhu, folklordan gələn
nəfəs hiss olunur. Məsələn, "Xəzinə"
hekayəsində "Həqiqi dost kimdir?" sualına cavab
tapırıq. Çöldə, iki balaca
çoban paslanmış zəncir üstündə
dadlaşırlar. Onlardan biri - Kərəm
elə zənn edir ki, bu, zənciri dartıb çıxarsan,
qızıl küpünə rast gələcəksən.
Amma belə olmur. Və beləliklə, Kərəm
dostluğa layiq deyil. "Qulluq kreslosu"
yazısı da ibrətamiz bir əhvalatı bizə təqdim
edir. Küncə qoyulmuş köhnə
kreslo vaxtilə neçə rəhbərin
hökümlülüyünü ifadə edib. O kresla
sanki sirr yuvasıdır, orada kimsə otursa, özünü
rahat hiss edəcək, hətta itlə pişik də ordan əl
çəkmirlər. Bir-birilə
boğuşurlar o kresloda oturmaq üstündə.
"İlahi, kreslo naminə ayaqdan dartmanı bəs görəsən
bu pişiyə kim öyrədib? Mən itlə
pişiyin kreslo davasına çıxmasına baxanda
düşünürdüm ki, həmişə iti görəndə
dabanına tüpürüb qaçan bu pişikdəki belə
hünər, belə cəsarət görən hardan
qaynaqlanır?gBaşa düşdüm ki,
bu sirr o köhnə qulluq kreslosunun sirridir. Çoxlarını
çaşdırıb tanınmaz edən bu kreslo sən demə,
təkcə insanı yox, onda oturan it-pişiyi də əjdahaya
döndərib quduzlaşdırarmış".
Gözəl şairimiz Məmməd Aslan "Qəribə
dünya" kitabına müqəddimə yazıb. Elə
sözümü də Məmməd müəllimin belə
bir fikri ilə bitirirəm: "Müəllifin bu kitabının
əsas qəhrəmanları; təbir caizsə, boyun əyməyə
məhkum olunmuş adamlardır. Onlar həyat keşməkeşlərinin
qəhrəmanlarıdır. Ən başlıcası, bu qəhrəmanları
Nəsib düşünüb yaratmayıb. Həyatın
özünün yaratdığı zavallılardır.
...Bunlar xalqın olduğu qədər də müəllifindir".
Ədalət.-2014.-21 oktyabr.-S.6.