"ATÜSTÜ
BİR NAĞIL"
(Novruz
Nəcəfoğlunun eyni adlı povesti haqqında)
Nağıllara uşaqlıqdan həqiqət
kimi inanırdıq. Xeyirxah insanların,
igid və qorxmaz qəhrəmanların,
əfsanəvi Simurq quşunun, azman divlərin, əcdəhaların,
küpəgirən qarıların,
butasının dalınca
gedən sevgililərin
yaşadığı sirli
bir aləm idi nağıllar. Biz o nağılların qəhrəmanlarına, ən
çox da Məlikməmmədə oxşamaq
istəyirdik, çünki
o, qarşısına çıxan
bütün maniələri
ağlının, iradəsinin,
dözümünün və
əlbəttə, qəhrəmanlığının
gücü ilə yox edirdi. O nağıllar bizə həyatda nikbin və mübariz olmağı, həqiqət
uğrunda sona qədər çarpışmağı
təlqin edirdi. O nağılların təsirindən
sonralar da ayrılmadıq, onlar bizə fantaziya təsiri bağışlasa
da, inamımızda yaşayırdı. Əslində, həyat, yaşadığımız
dünya özü bir nağıldı.
Həyatda mübarizə,
döyüş, hansı
məqsəd uğrundasa
atılış varsa,
hələ də o nağıllardakına bənzər
qara-qorxulu "əcdəhalar"
varsa, deməli, nağıl dünyası
davam edir.Bəlkə elə buna görə
yazıçılarımız hənsı bir əhvalatı, hadisəni
təsvir edərkən
nağıl poetikasına
müraciət edir, əsərlərinə nağıl
ahəngi qatırlar. Yazıçı-publisist Novruz Nəcəfoğlunun
"Atüstü bir nağıl" povesti də fikrimizcə, elə bu ruhda
yazılıb.
Əlbəttə,N.Nəcəfoğlunun təsvir
etdiyi hadisələr və onun povestinin
qəhrəmanları əsl
nağıl dünyasının
adamları deyillər.
Bu povestdə nə qorxulu divlər var, nə də əli qılınclı qəhrəmanlar. Amma əsərdə
təsvir olunan hadisələr və obrazlar nağıllardakı
kimi çətinliklərdən
keçir, dözüm
sınağından keçir,
bir insan kimi özünü təsdiq edirlər.
Povest qarlı
bir qış gününün təsviri
ilə başlayır. "Qışın zəlov-zəlov
vaxtlarıydı. Yerdə-yurdda dizə qədər qar vardı, hələ bir üstdən də elə hey aramsız yağırdı. Böyük çilənin
bu vədəsindəki
şaxtalara "tüpürcəyi
göydə dondura"
deyirlər". Belə bir
gündə Gündoğan
kolxozunun sədri Mətləb müəllimlə
elə o təsərrüfatın
partiya təşkilatı
katibi Rəhmanı
rayon mərkəzinə-büro iclasına çağırırlar.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, bu
yazıçının povest
və hekayələrində
daha çox ötən günlərə
qayıdış var,
müəllifin xatirə
dünyası zəngindir.
Rayon mərkəzi isə
kənddən çox
uzaqdadır, ən azı bu qarlı-şaxtalı
havada yeddi-səkkiz kəndi ötüb keçməlisən. Nəqliyyat da yoxdur.
Bəs nə etməli? Belə qərara gəlirlər ki, rayon mərkəzinə
atlarla getsinlər, onları Rəhmanın oğlu Gərayı da özləriylə götürsünlər. Mərkəzə
az qalmış-şosse
yola qədər Gəray atlarla geri qayıtsın.
Əsl "nağıl"
bundan sonra başlayır. Gəray-həyatda hələ yetkinləşməmiş-orta
məktəb şagirdi
üçün bu
"səyahət" əsl
macəra idi. "O yaşda hansı
uşaq belə bir macəranı sevməz ki?! Yerdə dizə qədər qar, hələ bir göydən də lopa-lopa tökür, sən də atın belində yol üstdə..Lap kinolardakı kimi".
Bu "səyahət" Gərayın həyatda
ilk sınağımı? Atası istəyir
ki, oğlunu hər bir çətinliyə
tablaşan görsün.
Təbii ki, nağıllarda olduğu kimi burada da
ölüm-itmi ola bilər. Uşaq üç atla geri qayıdanda uçuruma yuvarlana bilər, atlar qaça bilər ya da canavar
sürüsü rastına
çıxar.
Müəllif həm də yolçüların getdiyi
yolda ayrı-ayrı kəndlər, aşıb
keçdikləri dağlar,
qaylar, çaylar, yarğanlar, sıldırımlardan
söz açır, gözlərimiz qarşısında
təbiətin sərt
mənzərələrini canlandırır. Təbii ki,
təsvirlərdən bu
yerlərin yurdumuzun Uənub bölgəsini zənn edirsən, yanılmırsan. Novruz Nəcəfoğlunun
digər hekayə və povestlərində də həmin bölgənin sərt və həm də əsrarəngiz təbiəti, elə o dağlara, o qayalara oxşayan adamları tez-tez xatırlanır.
"Bu kəndin adı Şengidi,-dedi. Bəlkə də tarix dərsindən keçmiş
olarsan, hələ bilmirsənsə yəqin ki, yuxarı siniflərdə öyrənəcəksən,
bu kənd çox qədim bir kənddi. Sonra da əli
ilə bir az uzaqda, ancaq
orda-burda burmalanıb havaya qalxan, bəlkə də yalnız tüstüsündən
yaşayış yerləri
olduğunu soraq verən obaları oğluna işarə ilə göstərərək:- Bax, elə
o kəndləri də
bir vaxt Hülakülərin bu yerlərə köçürdüyü
türk-moğol tayfaları
salıb".
Müəllif sovet dövrünə, o illərin təsərrüfat
aləminə də yaxşı bələddir
və bizi o illərə qaytarmaqla bir daha təsəvvürlərimizi
genişləndirir. Dağ kəndlərinin
acınacaqlı təsərrüfat
həyatı, adi poçt və nəqliyyatın işləmədiyi
bir şərait bir neçə təsvirlə oxucuya çatdırılır. Büro iclası da bizə yaxşı tanışdır. "büro iclası uzun çəkdi. Uari təsərrüfat məsələləri
ilə də bağlı katib geniş arayış oxudu. Arayışda adı hallanan, işindən söhbət
gedən şəxsləri
birinci katib bir-bir ayağa qaldırır, bəzisinin
qısa izahatını
dinləyir, bəzilərinə
isə heç ağzını açmağa
imkan vermir, iradını bildirib məzəmmət edir, hərdən kükrəyir,
bununla da nəinki zala dəvət olunan, fəaliyyətlərinə qiymət
verilənləri, hətta
sağında, solunda,
yan-yörəsində cərgə
ilə oturmuş büro üzvlərinin, rayonun bu rəhbər
işçilərinin də
canını lərzəyə
salırdı. Çöldə,
bayırda yeri gəldi-gəlmədi "mənəm-mənəm"
deyib sinəsinə döyərək onun-bunun
qarasınca asıb-kəsən,
fağıra-məzluma meydan
oxuyan, gözü ayaqlarının altını
görməyib göylə
gedən yekə-yekə
kişilər burada, büroda dərsini bilməyən aciz-yazıq
uşaqlar kimi başlarını aşağı
salıb bir kəlmə -"bəli",
"xeyr" deməklə
canlarını qurtaranda
dodaqları altından
tanrılarına dua-səna
edirdilər". Həmin
bu büro iclasında arxadan cürət edib söz istəyən bir kişi-"Bərəkət" kolxozunun
sədri Qoçəhməd
kişi durub çıxış
edir və kənd təsərrüfatı
üzrə katibə iradlarını bildirir. Onun çıxışından
sonra birinci katib qəşş edir,uğunur, hamı da ona
baxıb gülürlər.
Birinci katib üzünü Qoçəhməd kişiyə
tutub deyir ki, sizin dedikləriniz
nəzərə alınar.
Bəs niyə "rayonun padşahı" bu tənqidlərə görə
kolxoz sədrini cəzalandırmadı? Məlum olur
ki, bu kişini
birtəhər tapıb,
dilə tutaraq o kolxoza sədr qoyublar. Belələrini də "yola
vermək" lazım
idi. Bu da
keçmiş günlərin
bir mənzərəsi.
Atüstü nağıl isə davam edir. Povestin qəhrəmanı Gəray isə geriyə-kəndə qayıtmalıdır. Müəllif onun hazırcavab, düşünüb-daşınan, böyüklərin hərəkətlərinə qiymət verməyə cəhd edən "zəmanə uşağı" kimi təqdim edir. Uşaqlıqdan yaşıdlarından seçilən Gəray böyüklərin də rəğbətini qazanıb. Amma indi çətin dağ yollarından təkbaşına geri qayıtmalıdır. Yolüstü keçib getdiyi kəndlərdə ona "bu axşam bizdə qal, səhər açılar, gedərsən" deyirlər. Amma o, bunu qüruruna sığışdırmır. Bu uşaq yaşına görə deyil, ağlına, dərrakəsinə görə seçilir. Nənəsindən, atasından eşitdiklərini, el ağsaqqallarının dediklərindən çox şey əxz edib. Məsələn, o fikirləşir ki, qarşısına canavar çıxa bilərmi? Dünya görmüş nənəsinin dediklərini xatırlayır: "Nənəsi deyərdi ki, canavarlar ancaq kiçik çilədə insan qanına yerikləyir, o zaman kiminlə rastlaşsa, gücü çatsa, fürsəti fovta verməz". Düşündü ki, indi qar çox olsa da,hələ böyük çilədi, deməli, canavarla rastlaşsa,atı çapıb canını qurtara bilər".
Gəray evlərinə gəlib çatır, amma möhkəm soyuqlayır. Amma bu sınaqdan da çıxır. Beləliklə, "şaxtalı, qarlı nağıl" sona çatır. "Ancaq burası Gəraya aydın olmadı ki, atası o sərt qışda, şaxtalı-boranlı
havada o uzaq dağ yolları ilə onları maşın yoluna çıxarmaqçün niyə
məhz onu seçmişdi. Olmaya Gərayı
sınamaq, imtahana çəkmək fikrindəydi.
Ya da ətrafdakılara
oğlunun böyüdüyünü,
cəsarətini, qoçaqlığını
göstərmək istəyirdi?!". Bəli, onun düşündüyü
həqiqət idi.
Ata da bu
sınaqdan çıxmalıydı.
Risq də olsa!
"Atüstü bir
nağıl" povesti
məişət-etnoqrafik səhnələrin
təsviriylə də
maraq doğurur.Müəllifin
əslən kənd adət-ənənələrinə bələdliyi, atçılıqdan,
maldarlıqdan, çölçülükdən
xeyli dərəcədə
məlumatlı olması
da nəzərdən qaçmır. O, bizim kəndçi babaların
təsərrüfat həyatı
barədə çox
şey bilir və bunları povest boyu, lazım
olan məqamda nəzərə çarpdırır.
Elə bilirəm, gənc oxucular üçün bu povest ata-babalarının
məişətini, adət-ənələrini,
kəndin öz dünyasını öyrənməyə
yaxşı bir mənbə olacaq.
Ədalət.-2014.-28
oktyabr.-S.6.