"Hiss və düşüncələrimi
ədəbiyyat üçün saxlayıram"
İlqar Fəhmi:
"Filmdə və ədəbiyyatda orta xətti tutmağın
tərəfdarı olmuşam"
Azərbaycanda yaradıcı insanlar çoxdur: istər poeziyada, istərsə də nəsr ədəbiyyatında kifayət qədər dəyərli nümunələrimiz və qələm sahiblərimiz var. Amma özündə həm poeziyanı, həm nəsri
birləşdirən, həm də bu nəsrin daha kütləvi
baxış üçün ekranlaşdırılmasına
yardım edən və üstəlik bunu keyfiyyətli şəkildə
təqdim edən ədiblərimiz barmaqla sayılası qədərdir.
Adalet.az belə yaradıcılardan biri – Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin katibi, şair, yazıçı-ssenarist İlqar Fəhmi
ilə müsahibəni təqdim edir:
İlqar müəllim, əvvəlcə
sizi ssenariniz əsasında çəkilmiş və bu
günlərdə təqdim olunan "Axırıncı
dayanacaq” filmi ilə təbrik etmək istərdim. Həqiqətən
də uğurlu iş alınıb. Bir
tamaşaçı kimi zövq aldım. Eyni zamanda
şahidi oldum ki, Azərbaycan tamaşaçısı belə
təqdimatlar üçün darıxıb. Sırada daha nələr
var, sizin ssenarinizlə yeni ekran əsərləri gözlənilirmi?
– Planda
bir filmimiz var, yəqin ki, ilin axırına qədər istehsalata
buraxılar. Amma tamaşaçının darıxmaq məsələsinə
gəlincə, burda nüanslar var. Bizdə kütləvi
tamaşaçı üçün problem nədədir:
özümüzü tamaşaçı yerinə qoysaq, əsasən
son on ildə ya elita üçün çəkilən fəlsəfi
kinolar, hansı ki, bunu müəyən təbəqə,
kinonu bilən adamlar qiymətləndirir, ya da ümumi kütlə
üçün başdansovdu çəkilmiş səviyyəsiz
filmlər görmək olar. Mən neçə
illərdir ki, filmdə, ədəbiyyatda orta xətti
tutmağın tərəfdarı olmuşam. Yəni film elə olmalıdır ki, nə həddən
artıq elitar olsun, nə də kütləvi
tamaşaçının ən aşağı səviyyəlisi
üçün nəzərdə tutulsun. O baxımdan
"Axırıncı dayanacaq” da mənim digər filmlərindən
sonra buna hesablanmış bir filmdir. Daxilində
təbii ki, müəyyən fəlsəfəsi,
düşündürücü məqamları var, amma zahirən
çox sadə, kütləvi tamaşaçının da
asan başa düşə biləcəyi, onun da
zövqünü oxşayacaq bir filmdir. Ona
görə tamaşaçının elə ürəyincə
oldu. Tamaşaçı məhz bu cür
filmlər üçün darıxmışdı. Ümumiyyətlə götürəndə, kino var,
amma sırf hər iki tərəfi qane edəcək, müəyyən
qədər fəlsəfəsi, emosianallığı olan, həm
də eyni zamanda sadə insanlar üçün əlçatan
olan filmlər azdır. Bir də
görürsünüz ki, yeni film çəkilib, amma orda o qədər
fəlsəfi incəliklər var ki, onu adi
tamaşaçı anlamır, yalnız bu sahənin
insanları – kino sahəsində işləyənlər dərk
edirlər. Ya da əksinə olur, ziyalı
insan görür ki, bu, bazar əhlinə hesablanmış,
aşağı səviyyəli filmdir, o da bu cür kinolara
baxmaq istəmir.
"Hər sənət sahəsinin
öz içində qapanmasının əleyhinəyəm”
Ümumiyyətlə,
tamaşaçını qruplaşdırmaq təkcə Azərbaycana
xasdır, yoxsa bütün dünyada belədir?
–
Dünya üzrə, həm də istənilən sənətdə
belə olur: biri var kütləvi sənət, biri var sırf
elitar, bir də var bunların arasında mövqe tutan sənət. Xüsusən
90-cı illərdən sonra belə bu orta xəttə
yaradanların çoxalması nəzərə
çarpmağa başladı, bunların əsərləri
ümumilikdə orta statistik ziyalı təbəqəsi tərəfindən
rahat anlaşılan oldu. Əslində orta ziyalı təbəqə kəmiyyət
etibariylə də çoxluq təşkil edir. İstənilən sənətin
var öz əhli, yəni peşəkarı, var bu sənətin
həvəskarları, yəni köhnə dillə desək,
xiridarı. Məsələn,
biz qələm əhliyik, öz işimizin bütün incəliklərindən
xəbərdarıq, bu sahədə peşəkar
sayılırıq. Amma biz rəssamlıqda,
kinoda, teatrda və digər sahələrdə ümumi
anlayışa malik olsaq da, o sənətləri detallara qədər
bilmirik. Deməli xiridarıq. Biz bir tamaşaçı gözü ilə
baxırıq, deməli biz o sənət üçün orta
statistik ziyalı təbəqəyik. Bu
baxımdan bizim hansı birimizə xoş gələr ki,
çəkilən film sırf kino əhli üçün,
yazılan müsiqi sırf müsiqiçilərçün,
rəsm əsərləri rəssamlarçün olsun? Əlbəttə istəyərik ki, bu sənət
nümunələrindən biz də mənəvi zövq alaq.
Eyni şeyi də onlar bizdən istəyirlər. Hər sənət
sahəsinin öz içində qapanmasının əleyhinəyəm.
Qapalı dairələr təhlükəli olur.
Ona görə də, sənətdə orta xətt
götürülərək ümumi ziyalı təbəqəni
əhatə etmək lazımdır, nəinki bir qrup
insanları, o sənəti anlayan elitarları. Elə klassikaya da baxsaq, istər Avropa və ya
Rusiyada, Balzakdan tutmuş Tolstoya qədər – onların əsərləri
nə sırf elita üçün idi, nə də bulvar romanları
deyildi. Orta xətti tuturdular. O vaxtlar
da özünü elitar fəlsəfi sayan yazarlar vardı,
amma onlar tarixdə qalmadılar. Tarixdə məhz orta təbəqəni
nəzərə alan, qızıl
ortanı tutub gedən əsərlər qaldı. Bu baxımdan da qeyd etdiyim üçlük
bütün dünyada var. Həm də bütün sahələrdə.
Bir müəllif üçün
hansı daha rahatdır – intellektual ədəbiyyatdan yazmaq,
yoxsa daha çox kütləyə hesablanmış əsərlərə
üstünlük vermək?
– Bu,
müəllifin daxili əhval-ruhiyyəsindən
asılıdır. Xarakterdən, psixologiyadan irəli
gəlir. Yazıçı var ki, daxilən
çox lovğadır, özlüyündə hesab edir ki, o qədər
dərin, fəlsəfi düşüncəyə malik
insandır, yazısını da, adi oxucunun başa
düşməyi çox çətindir. Bu cür yazarları nə qədər başa
düşülmürlərsə, bu onlara daha böyük
zövq verir, özlərini kütlədən yuxarı
tuturlar, öz qələmlərinə aşiq olurlar. Bəzən də məqsədli şəkildə
daha da qəliz yazırlar ki, onları başa düşən
olmasın. Elə mövzulara toxunurlar ki,
sırf müəyyən qrup anlasın. İnsanlarda bir
bütləşdirmə xüsusiyyəti var, bu cür qələm
adamları da məhz bütləşmə üçün
çalışırlar ki, barələrində dərin,
müdrik adam düşüncəsi
formalaşsın. Bəzən istədiklərinə də
nail olurlar. Hamı düşünür ki,
çox dərin fəlsəfi fikirli ədibdir, amma ondan
bir-iki misra nümunə göstərməyə gələndə,
susub qalırlar. Eləcə də,
kütlə üçün işləyən yazarlarda da
kompleks olur, onlar daha çox keyfiyyətə deyil, kəmiyyətə
üstünlük verirlər ki, nə qədər çox
oxunursa, kitabları böyük tirajlarla satılarsa, bu
onları daha da ruhlandırır. Yəni
dediyim odu ki, hər şey yaradıcı insanın hansı
psixoloji tipə aid olmasından irəli gəlir.
Yenə də filmlərə
qayıdaq, indiyədək neçə əsəriniz
ekranlaşdırılıb və ya ssenariləriniz əsasında
film çəkilib?
–
Yalnız dövlət sifarişini götürsək,
dördü çəkilib, beşinci də ssenari
formasında nazirlikdədir, hazırlıq prosesindədir. Bundan başqa telekanallarda üç serial, bir
neçə bədii film çəkilib. Bir
çoxu yarımçıq qalıb, keyfiyyət məni qane
etməyib, yarıda saxlamalı olmuşam, ya da verilən vədlər
tutulmayıb deyə mən həvəsdən
düşmüşəm.
"Son
on ildə ədəbi materiala söykənən cəmi
üç film var: "Dolu", "Hökmdarın
taleyi" və "Aktrisa"
Bəs sizcə, niyə bu filmlərin
arasında məhz "Aktrisa” filminiz daha çox şöhrət
qazandı?
–
Çünki bunun özəyində filmin bədii əsər
üzərində qurulması dayanır, kökündə ədəbiyyat
materialı var. Adətən, rejissorların öz ideyası
ilə yazılan ssenarilər o qədər də uğurlu
alınmır. Bizim rejissorların əksəriyyətinin
ən böyük problemi ondadır ki, ədəbiyyatı yaxşı
bilmirlər. Bəzən ədəbiyyatda
çox işlənmiş, hətta çeynənmiş bir
mövzunu təzədən kinoda işləyirlər.
İndi çəkilən filmlərin əksəriyyətində
rejissor həm də ssenari müəllifi olur, nəticədə
ortaya qırıq-qırıq, epizodlardan, hissələrdən
birləşdirilmiş, ümumi xətti, süjeti olmayan bir
iş çıxır. Sanki rejissor filmi
heç kəslə bölüşmək istəmir. Hətta bilsə ki, bu filmi hansısa ssenarist ilə
işləsə daha uğurlu alınar, yenə də
paylaşmaq istəmir. Bu kompleksdən irəli
gəlir, rejissor anlamır ki, ssenari başqasının olsa
da, film uğurlu alınanda məhz rejissorun adı ilə
bağlı olur. Mən onun tərəfdarıyam
ki, rejissorların öz fantaziyasından irəli gələn
mövzulardansa, ədəbi əsərlərə söykənən
filmlərin çəkilməsinə üstünlük
verilsin. Məsələn, Aqil Abbasın əsəri
əsasında çəkilmiş "Dolu” filmi niyə
uğurlu alındı? Çünki ədəbi
əsərə söykənmişdi. Yaxud sovet dönəmində
ən uğurlu filmlərimiz –"Yeddi oğul istərəm", "Dəli Kür”,
"Axırıncı aşırım”, daha sonralar "Təhminə
və Zaur” – bunlar hamısı ciddi ədəbi materiala
söykənən filmlərdir. Mənim də
yaradıcılığıma baxanda, sırf öz əsərim
əsasında çəkilmiş film "Aktrisa”dır,
qalanları birgə işlənmiş ssenarilərdir, ona
görə adıçəkilən film daha uğurlu
alınıb. Amma əfsuslar olsun ki, son on
ildə çəkilən onlarla filmimizin içində ədəbi
materiala söykənən cəmi üç film var,
"Dolu", "Hökmdarın taleyi" və
"Aktrisa." Halbuki daha çox olmalıdır.
Ola bilərmi ki, əsərin bu qədər şöhrət
qazanmasının əsasında baş qəhrəmanın
gözəl, oyunbaz qadın olması dayansın? Adətən, insanlar belə
mövzulara daha həssas olurlar...
– Bəli,
həssas mövzudur. Əvvəla əsərdə şərq
mentaliteti ilə bağlı çoxlu məqamlar var. Məsələn,
avropalı belə əsər yazmazdı, onun
yazdığında kişi bir telefon
nömrəsi atardı qız üçün, zəngləşib
tanış olardılar. Yaxud əsərdəki
obraz – yazıçı ərli qadının pəncərəsinə
baxmaqla vicdan əzabı çəkməzdi. Avropalı üçün anlaşıqlı deyil,
bu sırf Şərq əxlaqıdır – baxıb, yaxın gəlməmək.
Qadın xəyanətinin həyatda mövcud
olduğunu bilsək də, onun filmlərə
daşınmasını qəbul etmirik. İkincisi,
oyunbazlığa gələndə isə dünyada 20-25 il bundan qabaq yaranmış bir fəlsəfi qol
var: Freydistlərin xətti ilə gedən Erik Börn adlı
psixoanalitik sonradan Transaksion analiz adlı fəlsəfi sistem
yaratdı. Onun fəlsəfəsinin mahiyyəti bundaydı:
oyun oynayan insanlar, insanların oynadığı oyunlar! İdeya bundan ibarətdir ki, insanları analiz etmək,
psixologiyasına girmək üçün onun bütün hərəkətlərini
oyun kimi qəbul edib, həmin oyunun arxasında nəyisə
axtarmaq lazımdır. İnsan həqiqətən
də evdə, ailədə bir başqa olur, işdə tamamilə
bambaşqa. Çox nadir insanlar var ki, hər
yerdə eyni cür olurlar. Deməli insanda
gündəlik olaraq dəyişkən proseslər gedir. Və həmin oyunların arasındakı fərqlər
insan haqqında çox şeylərdən xəbər verir.
Mən "Aktrisa”nı yazanda bunların
çoxunu heç bilmirdim, amma hiss edirdim ki, çox həssas
mövzuya toxunmuşam, ələlxüsus da şərq
insanı üçün. Qərbdən fərqli
olaraq, Şərqdə elə şeylər var ki, insan
onları açıq şəkildə deyə bilmədiyi
üçün dolayı yolla, hansısa oyunlarla
çatdırmağa çalışır. Oyun tematikasını Erik Börn bütün
dünya üçün götürsə də, Şərq
insanı üçün daha maraqlıdır, daha
aktualdır. Bu baxımdan "Aktrisa” nə
qədər qlamur, qərb düşüncəli
görünsə də, tamamilə Şərqə
bağlıdır. Biz oyun oynamağı
daha çox sevirik.
Həm də "Məclisi-üns”
adlı veriliş aparırsınız. Kifayət qədər yerini tutmuş və
tamaşaçı auditoriyası qazanmış bir
proqramdır. Bu gün Azərbaycan
tamaşaçısının daha çox əyləncəli,
şou xarakterli proqramlara üstünlük verdiyi bir vaxtda bu
cür ədəbi verilişlər nə dərəcədə
əhəmiyyətlidir?
– Bu
verilişi aparmağa nəyə görə razılıq
verdim?! Bizim teleməkanlarda, adətən, belə olur: əyləncəli
verilişdisə, maraqlıdır, ədəbi, elmi
verilişdirsə, maraqsız. Yaxud maarifləndirici
proqramlar mütləq akademik səviyyədə
olmalıdır ki, onun da tamaşaçıları yalnız
bu sahənin adamlarından ibarət olur. Təəssüf
ki, həm elmi tutumu olan, həm də sıravi
tamaşaçıları maraqlandıran verilişlərimiz
demək olar ki, yox səviyyədədir. Mən
aparıcılığa başlamazdan öncə
öz-özümə şərt qoydum ki, bu veriliş
Akademiya üçün olmamalıdır, elmi mühit onsuz da
bunların hamısını bilir. Biz
verilişi elə qurmalıyıq ki, hətta klassik şərq
ədəbiyyatını bilməyən, ona meyli olmayan
tamaşaçı da bu proqramda nəsə maraqlı bir
şey tapsın. Ona görə də qərara
aldıq ki, ədəbiyyatşünaslığın
çox da akademik məsələlərinə toxunmayaq,
söhbəti elə quraq ki, ümumi ziyalı təbəqəsi
üçün də maraqlı olsun. Məncə,
hədəfə nail olmuşuq, yeni tərkibdə "Məclisi-üns”
artıq 6 aydır ki, davam edir və kənardan
tamaşaçıların müsbət reaksiyalarını
görürəm.
Maraqlıdır, bu qədər film və
seriallarda ssenarist olaraq iştirak edirsiniz, veriliş
aparırsınız, romanlar yazırsınız, amma
haqqınızda belə fikir formalaşıb ki, "İlqar
Fəhmi gündəmdə olmağı sevmir”. Bu
fikir nədən qaynaqlanır? Sadaladıqlarımız
gündəm deyilmi?
– Bizim
insanlar belə düşünürlər ki, gündəmdə
olmaq mütləq verilişlərə qatılıb kiminsə
haqqında fikir bildirmək, daimi müzakirələrdə,
debatlarda iştirak etmək deməkdir. Mən
belə şeylərə vaxt sərf etməkdənsə,
öz yaradıcılığımla gündəmdə olmaq
istəyirəm. Belə müzakirələrdə
tez-tez iştirak edəndə, tamaşaçı, oxucu
artıq yaradıcı adamın bütün fikir və
duyğularından xəbərdar olur. Sabah
ortaya yeni bir əsər qoyanda artıq
yazıçının bütün hisslərinə bələd
olan oxucu üçün yenilik olmur. O yaxşı bilir
ki, mən mövzuya hansı prizmadan toxunacağam. Şəxsən mən, gündəmdə olan
yazıçıların əsərləri çıxanda
onu yalnız vərəqləyirəm, səthi oxuyuram. Çünki bu adamın fikir və
düşüncələrini o qədər yaxşı bilirəm
ki, istənilən mövzudakı yanaşmasından xəbərdaram.
Həqiqətən də, onun kitabını
oxuyanda, yanılmadığımı görürəm.
İnsan fikirləri tez-tez dəyişmir, efirdə
dediklərini əsərdə də görmək
mümkündür. Ona görə də
düşünürəm ki, həddindən artıq gündəmdə
olmaq yazılan əsərin, qoyulan tamaşanın, filmin siqlətini
aşağı salır. Bu baxımdan da mən,
bütün hiss və düşüncələrimi ədəbiyyat
üçün saxlayıram.
Yazıçılar
Birliyinin Katibi təyin olundunuz. Yeni vəzifə,
yeni dəyişikliklər deməkdir. Sizin bu vəzifədə
olmağınız qurum üçün, ədəbiyyat
üçün nə vəd edir?
– Əslində, heç bir qurum ədəbiyyat üçün nəsə vermir, çünki ədəbiyyat fərdlərin içində yaranan haldır. Əgər bu fərdlər hansısa qurum və ya siyasi-ictimai proseslərin təsiri altına düşürsə, baxışlarını dəyişirsə, deməli o, heç də uğurlu ədib deyil. Yazıçılar Birliyi fərdlərin içində ədəbiyyat yaratmaq üçün deyil, yaranmış ədəbiyyatın təbliğinə, təşviqinə yardım edən qurumdur. Belə fikir yaranıb ki, Azərbaycanda yaxşı əsər yazılmırsa, deməli günahı Yazıçılar Birliyindədir. Bizdə, adətən, hər şeyi Sovet vaxtı ilə müqayisə edirlər ki, o vaxt hər şey verilirdi, qələm adamı təmin olunurdu. Bəli, amma əvəzində Sovet quruluşu ədibdən də istədiyini tələb edirdi, konkret ideologiyaya xidmət edən mövzularda əsərlər istəyirdi, yəni yazıçı senzura altındaydı. İndi yazıçı həmin təminatlardan məhrumdursa, əvəzində senzura da götürülüb, yazıçı istədiyi mövzudan yazır. Amma Yazıçılar Birliyi yazdıran deyil, yazılmışı diqqət mərkəzinə gətirən təşkilatdır. Bu baxımdan zənnimcə, Yazıçıdar Birliyi həmişə bacardığını eləyib, bundan sonra da edəcək. Amma təbii ki, öz gücü çatdığı qədər.
Yeri gəlmişkən,
elə bir şərait yaratmaq olarmı ki, ədiblər
özləri dəyişiklik təklifləri ilə
çıxış etsinlər?
– Yazıçılar Birliyindən kordinal şəkildə dəyişiklik gözləyənlərə dəfələrlə müraciət etmişik ki, buyurub öz təkliflərini versinlər. Amma heç kimdən səs çıxmayıb. Çünki konkret heç bir təklif yoxdur, ümumi danışıq var. Yaxud təkliflər var, ancaq böyük maliyyə vəsaiti tələb edən təkliflərdir. Amma Yazıçılar Birliyinin büdcəsində bu qədər vəsait yoxdur. Bəzən elə təkliflər olunur ki, onu icra etməyə heç Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin büdcəsinin də gücü çatmaz... Qurumun imkanları çərçivəsində təkliflər olunarsa, niyə də həyata keçirməyək?! Kənardan demək asanddır, amma reallıq da nəzərə alınmalıdır. Ümumilikdə götürəndə Yazıçılar Birliyi kimi ciddi, konservativ bir qurum dövrün tələbinə uyğunlaşmaqçün sürətlə yox, tədricən dəyişməlidir: hər yeniliyə dərhal meyil göstərməməlidir, bunu öz süzgəcindən, zamanın sınağından keçirib, yaxşı-pisi ölçüb-biçib həyata keçirməlidir. Yaxşı pisinə baxmadan, onun bunun sözüylə gözüyumlu şəkildə hər yeniliyin dalıyca qaçmaq, AYB kimi ciddi quruma yaraşmaz. Bu, yüngüllük əlamətidi. AYB isə yüngül təşkilat deyil.
Ədalət.-2014.-28 oktyabr.-S.5.