"Ədalət"in vaxtı: Sayman
Aruzla
"Zaman mənimlə ədalətli
davranıb"
İnsanı həyata bağlayan səbəblərdən biri də arzularının arxasınca getmək bacarığıdır. Dünənin nostalgiyası,
sabahın xəyalı insan hafizəsinin, düşüncəsinin
qaçılmaz məqamları olsa da, müdrik insan bu arzular
naminə bu gününün gerçəkliyini
yaşamalıdır, zamanın, təbiətin ona nə demək
istədiyini anlamalıdır. Həmsöhbətimin təbiri
ilə desək: "Zamandan düz istifadə etməkdənsə,
zamanında düz istifadə etmək daha yaxşıdır.
Elə isə "Ədalətin vaxtının
növbəti qonağını tanıyaq:
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Güney Azərbaycan Şöbəsinin
rəhbəri, şair Sayman Aruz (Həsənzadə) - 1977-ci
il, martın 21-də Cənubi Azərbaycanın Sulduz şəhərində
anadan olub. Orta təhsilini bitirdikdən sonra Təbriz Azad
Universitetinin Kənd təsərrüfatı və fars dili və ədəbiyyatı fakültəsinə
daxil olub.
Yaradıcılıq
nümünələri dövrü mətbuatda, "Mərdom
və cameə", "Məhdi Azadı", "Şəms",
"Yarpaq", "Yaşmaq", "Günəş" və
s. dərgi və qəzetlərdə cap olunub. 2001
və 2009-cu illərdə İran İslam Respublikasında
keçirilən şeir festivalında birinci yerə layiq
görülüb. İranda qadağa qoyulan
"Süküt kimi sakit", "Barış xətabaləri"
və Bakida nəşr olunmuş "Bahar gəlmədi",
"Paltarlarım adamsızdır", "A hərfinə
uduzmaq" adında şeir və "Yüz il inqilab"
adında roman kitablarının müəllifidir. Dünya Azərbaycanlıları Yazarlar Qurumunun
(DAYAQ) təsisçisi və rəhbəridir.
Hazirda Bakıda yaşayır.
...Və
Sayman Aruzun zaman anlayışı:
Zaman nədir
və sizin üçün nə əhəmiyyət kəsb
edir?
Həqiqət
budur ki, məkan anlayışı var, zaman anlayışı
məkanı dərk etmək üçün
yaradılıb. Bir məkandan A nöqtəsindən
B nöqtəsinə olan müəyyən məsafəni
başa düşmək üçün zaman
anlayışına ehtiyac var. Əslində, zaman
anlayışının əhəmiyyəti yoxdur. Məsələn Mövlanə deyir ki, ağcaqanad
baharda doğulur, payızda ölür, deməli
qışı görmür. Yəni onun
ömründə bizim təqvimimiz yarımçıq
qalır. Yaxud deyirlər ki, Allah
dünyanı 7 günə yaratdı. Amma onun hər bir
günü bizim bildiyimiz gün deyil, Allahın dərgahında
zaman anlayışı tamamilə fərqlidir...
Ya da
ümumiyyətlə yoxdur...
Bəli,
zaman anlayışı insanlar üçün yaradılıb
ki, gününü, işini qura bilsin,
qarışıqlıq olmasın. Arif insan laməkan
olduğu kimi, lazaman olar.
"İnsan
zamanı öz həyatını tənzimləmək
üçün yaradıb
Zamanı insan yaradıbsa, onu idarə
edən, ona diktə edən də özüdür?
Əslində insan zamanı öz həyatını
nizama salıb, tənzimləmək üçün
yaradıb. Amma əksinə oldu, insan özü zamanın əsirinə
çevrildi. Sanki biz robot yaratmışıq ki, ev işlərində kömək etsin, amma
özümüz robotun nökərinə çevrilmişik.
Onu gah təmir edirik, yağlayırıq, qoruyuruq, təmiz
saxlayırıq...
Elə
insanlar var ki, onlar dediyiniz kimi lazamandırlar, bəziləri
zamanına uyğun deyillər, ən azından özləri
belə hesab edir. Hər halda razılaşaq ki,
belə insanlar var onların bu zamana aid
olmadığını anlayırsan. Bu nədən
qaynaqlanır?
İnsan təbiətin bir hissəsidir. Zamanın mənası
yoxdur, sadəcə, onun təkamül tərəfini seyr etməyin
mənası var. İnsan öz təkamülünü
axtarır. İnsanın beynindəki zaman
anlayışı, kobud desək, təbiətin vecinə
deyil, o, öz axarı ilə gedir. Təbiətdə
isə müxtəlif zamanlar və məkanlar var paralel
zamanlar. Bu artıq sübut olunub ki, paralel
zamanlar bir-birinin yanında öz tepmi ilə hərəkət
edirlər. Bəzi Quran təfsirçiləri
belə deyirlər ki, insan dua edərkən əgər ürəkdən,
səmimi şəkildə edirsə, o dua dünyanın
yaranmamış vaxtına qayıdır. Əgər
insanın duası təbiətin mütləq şüuru ilə
harmoniya yaradırsa, dünyadan öncəyə gedib
çıxan bu duaya nəzərən Allah insanın gələcəyini
yazır. İnsan müxtəlif vaxtlarda,
müxtəlif dövranlara hərəkət edə bilər.
Ruh və cism anlayışı var. Məsələn, Mövlanə
deyir ki, ürək insanı ariflərin məkanına, can isə torpaqla suyun həbsinə çəkib
aparar. Ruh zamanda həll olub onun bir hissəsinə
çevrilir və müxtəlif zamanlarda çox rahat hərəkət
edə bilir.
"Cismim
bu zəmamənindir, ruhumsa başqa
Bəs siz necə, öz
zamanınızdasız?
Yox, mən
hərdən Şəmsi Təbrizinin, Mövlanənin,
Əttarın zamanına qayıdıram.
Bu,
yaradıcılıqla əlaqədardır, yoxsa
özünüzü məhz o zamanda görmək istəyirsiz?
Bu,
ruhumun azadlığıdır. Ruhumla cismim
heç vaxt uyğun gəlməyib. Cismim
bu zəmamənindir, ruhumsa başqa. Həzrət
Əli və onunla yanaşı bir çox müdriklər belə
deyblər ki, insanlar öz zamanlarına bənzəyirlər,
zəmanəsinin övladı olurlar. Belə
baxanda, zamanla uyğunlaşırıq ki, ictimai işimizi,
yaradıcılığımızı, şəxsi həyatımızı
qura bilirik. Sadəcə olaraq, ruhu zəncirləmək,
onun boynuna ip salıb idarə etmək olmur. O, onsuz da istədiyi
yerə gedəcək. Amma cism ona yoldaş ola
bilmədiyi üçün ziddiyət yaranır. Cism əziyyət çəkir, qocalır, ruh isə
cavan qalır. Ruh həmişə hərəkətdədir,
keçmişə, gələcəyə merac edir. Biz bir hədəfə baxırıq,
özümüzə bu gün lazım olanı ondan
götürürük, amma hədəflə bağlı digər
məlumatları yaddaş arxivləşdirir, başqa vaxt
lazım olanda istifadə edir. Yer Kürəsi, insan,
hüceyrələr hamısı hərəkətdədir. İnsan hüceyrələrinin titrəyişindən
bir dalğa gəlir gözə. O dalğa bizim
gözümüzün dərk edə biləcəyi
dalğadır, onun hüdudlarından kənar olsa, hədəfi
görməyəcəyik. Balıqların,
qarışqaların da səsləri var, amma biz eşitmirik,
çünki qulağımız bunun üçün nəzərdə
tutulmayıb, necə ki, itlərin hiss etdiyi qoxunu hiss edə
bilmirik. Yəni biz görmürük,
duymuruq, amma o demək deyil ki, bu yoxdur. Biz
özümüzü tanımırıq, öz ruhumuza, bədənimizə
əmr edə bilmirik, qafilik. Öncə
özümüzü tanımalıyıq.
Amma insan özünü
tanımadan zamana diktə eləmək istəyir... Elə isə zamana diktə edənlər kimlərdir
seçilmişlər?
Təxminən
10 il bundan öncə belə bir yuxu
gördüm ki, Bakıya gəlmişəm, məşhur adam
olmuşam. Bu gün o yuxuda gördüklərimi
yaşayıram. Sanki kimsə mənim
beynimə gecəykən yerləşdirdi ki, sən
seçilmiş birisən. Deməyim odur
ki, insanlar müəyyən bir yerdə artıq seçilirlər.
İnsanın təbiətlə münasibəti
o həddə çatandan sonra təbiət insanı
özü seçir, bəzən məcbur edir. Bəlkə
də elə alın yazısı budur, insanlar onun
izahını verə bilmirlər, ya da zaman və məkan
anlayışını "sındırandan sonra
anlayacaqlar...
Şeirlərinizdə zamanı əks etdirmisizmi? Yəni insan və
zaman münasibəti varmı?
Yox, buna
cəhd etməmişəm. Şeirlərim daha
çox Güney Azərbaycanın milli oyanış hərəkatına
həsr olunub. Şovinizmə olan
etirazlarımı əks etdirmişəm.
Bütövlüyə can atan hissələrin
oyanışı, mübarizəsindən yazmışam. Hətta
sevgidən yazanda belə orada bir asilik hiss olunub. Çünki üsyankar olmasan, tələb yaranmaz.
Nəyinsə gərək əksinə gedəsən,
ziddiyətlərin məhsulu daha gözəl olur. Mövlanə deyir, gecə gündüzün əksidir,
amma ikisi bir yerdə həyatı yaradır. Necə ki, soyuq və isti, şirin və acı
ziddir, amma həyatın dadıdır. Həmçinin,
şeirlərimdə irfani və fəlsəfi anlamlar da var.
Onlara gərək dərindən varasan, çünki başa
düşmək bir az çətindir. Şimali Azərbaycanda şeirlər nisbətən
sadə yazılır, oxuyan kimi anlaşılır. Mən də bəzən kodlardan, simvollardan istifadə
edirəm.
Yəni
anlayana...
Doğrudan da elədir. Mən belə dərin mənalı
şeirlərin tərəfdarıyam.
Bəs
anlamayanlar? Onları nəzərə
almırsız? Şimallılar üçün bir az sadə yazmaq istəməmisiz?
Düşünmüşəm
ki, az olsun, öz olsun. Bir müəllif
hamının sevimlisi ola bilməz, hamı
üçün yaza bilməz. Peyğəmbərlər
dahi idi, müdrik idi, amma hər kəsin peyğəmbəri
deyildilər, onları istəməyənlər də
vardı. Yazı var ki, müəllifi nə
qədər sağdı, oxunur. Yazı da
var ki, zamansızdır, bütün dövrlərdə ona
müraciət olunur. Şair gərək
oxucunu düşündürsün, onu axtarışa vadar
etsin, oxuduğunun mənasını tapmağa
çalışsın. Yazı ölməzlik
qazanmalıdır, ona əsrlər sonra da müraciət
olunmalıdır. Yaşayarkən
unudulmuşlar var, amma minillər qabaq cismani ölənlərsə
bu gün əsərləri ilə yaşayır.
"Zamandan
şikayət etməyə haqqım yoxdur
-
Zamanın sizdən aldıqları çox olub, yoxsa
verdikləri?
-
Düzü, zamanı elə də mühakimə etməmişəm.
Amma düşünürəm ki, zaman mənimlə
ədalətli davranıb. Məndən
çox şeylər alıb istər mənəvi, istərsə
də cismani olaraq, əvəzində çox şeylər də
verib. Zaman sevdiklərimi, ailəmi,
uşaqlığımı aldı. Ancaq bunun
müqabilində mənə bu günümü yeni ailə,
şöhrət, dostlar verdi. Ona görə də zamandan şikayət etməyə
haqqım yoxdur.
- Keçmişlə bağlı təəssüfləriniz
olurmu?
- İnsan həyatında ümumiyyətlə,
keçmişlə bağlı təəssüflər
çox olur.
Təbii ki, məndə də, olub. Amma həqiqət budur ki, insan öz səhvlərinin
məhsuludur. Elm də çoxsaylı təcrübə
və sınaqlar əsasında yaranır. Bəlkə də həyatımdakı o səhvləri
etməsəydim, indiki yerimdə olmazdım. İnsanı püxtələşdirən elə səhvləridir.
Daşı su o tərəf-bu tərəfə
çırpıb cilalayır.
-
Yaradıcı adamlar, adətən vaxt qrafiki ilə
yaşamırlar...
- Doğrudur, xoşbəxtlikdən Yazıçılar Birliyində sərbəst mühitdir, rəhbərlik bu baxımdan işçilərə şərait yarasıb. Amma öz gələcək planlarımla bağlı düşünürəm, onu həyata keçirməyə çalışıram. Fəaliyyətimlə əlaqədar mənim müxtəlif görüşlərim, tədbirlərim var və bunlara çox məsuliyyətli yanaşıram. Amma bütün bunlar mənim ruhi sərbəstliyimi əlimdən almır, çünki o planlar elə mənim ruhuma görədir, sevdiyim işlərdir.
-
Vaxtınızı ən çox nəyə həsr edirsiz?
- Düşünməyə. Fikirləşirəm, çək-çevir edirəm... Gələcəyimlə, yaradıcılığımla bağlı, bəzən fəlsəfi mövzular məni düşündürür. Hərdən hansısa şeiri, qəzəli o qədər düşünürəm ki, harda, hansı zamanda olduğumu da unuduram. Daxilimdə bu proses çox ciddi şəkildə gedir, içimdə böyük axtarış var. Mövlanə şeirə kəşf və şühud deyirdi. Yəni sən nəyisə axtarırsansa, ona da şahid olursan. Həyat da belədir, öz içində axtarmasan, özünü kəşf etməsən, həyatı dərk etməzsən. İnsan həyatı bir dairədir. Durduğun yer həm başlanğıc, həm də sondur.
"Zamandan
düz istifadə etməkdənsə, zamanında düz
istifadə etmək daha yaxşıdır
- Vaxtla
bağlı insanlara nə tövsiyə edərdiz?
- Özlərini vaxtın əsiri etməsinlər. İnsan çox məsuliyyətli ola bilər, hər şeyi vaxtında edər, amma həyatda heç bir təsiri olmaz. Nə qədər alimimiz var, amma onlardan nə qədəri dünyada öz sözünü deyə bilir?! Deməli zamandan düz istifadə etməkdənsə, zamanında düz istifadə etmək daha yaxşıdır. Bəxt insanın qapısını bir dəfə döyər, xoş o adama ki, qapını vaxtında aça bilir. Təbiətin öz qanunları var, onun üçün sənin nəyi saat neçədə etməyin əhəmiyyətsizdir, o öz bildiyini edəcək. Təbiət sənin ümumilikdə nə etdiyinə baxır, ona görə səni qiymətləndirir. İnsan özü özünə daha düzgün qiymət verə bilər, bir şərtlə ki mərifət sahibi olsun, dərk etsin.
Biz də "Ədalətin vaxtının qonağına Vaxtın onunla həmişə ədalətli davranmasını arzu edirik.
Şəfiqə
Şəfa
Ədalət.-2015.-2 aprel.-S.8.