USTAD ŞAİR
ƏDƏBİ HƏYAT
Azad qardaşım var, onunla xoşam,
Mən gərək
sahili sahilə qoşam.
İki bölünməkdən elə
qorxmuşam,
Çöpü də ikiyə bölmərəm daha.
İllər nə tez gəlib keçdi, Söhrab əmi.. İndi doxsanın astanasındasan.
Yaxşı yadımdadır, 1993-cü ilin
oktyabr ayında Naxçıvana - böyük
şairimiz, sənin dostun Məmməd Arazın 60 illik yubileyinə yola düşdük. Bir həftə Naxçıvanda
- bu qədim odlar diyarında əsil poeziya havasına büründük.
Hansı
məclisə gedirdiksə,
orada Məmməd Arazı da, səni də böyük səmimiyyətlə
qarşılayırdılar. İş elə gətirdi ki, biz mehmanxanada bir otaqda qaldıq.
Və o bir həftə ərzində mən Söhrab əmi, sənin təkcə poeziyana deyil, həm də insanlığına vuruldum.
Sənin
dilindən yalnız şeirlərini deyil, həm də Təbrizli, Savalanlı, Pişəvərili xatirələrini
dinlədim. Mən Təbrizdə
olmamışam, amma sən Təbrizin obrazını yaratdın gözlərim qarşısında.
Yetmiş yaşına qədər Təbriz həsrətilə
qovrulurdun. Müstəqillik dövrü gəldi
və sən Təbrizi gördün, əzizlərinlə qovuşdun.
Ondan xeyli əvvəl - 1971-ci ildə
anan Nəsibə xanım Bakıya gəldi. Sən Təbrizə qovuşmamış
anan qovuşdu sənə və onun gəlişi təkcə səni yox, bütün qələm dostlarını
sevindirdi. Yadımdadır ki, neçə şair dostun bu görüşə - ananın gəlişinə
şeir həsr etdilər. Əliağa
Kürçaylı yazırdı:
Daşa
dönmüş ümidlər,
Duyğular cana gəlir.
Yola çıxın, igidlər,
Uzaqdan ana gəlir.
Bir nəfərin anası,
Milyonların istəyi.
Bir oğul təmannası,
Bir torpağın
diləyi.
Nəsibə ana yenidən Təbrizə qayıtdı,
az sonra
haqq dünyasına qovuşdu.
Bir də yaddaşımda
1989-cu ilin may günlərindən
biri canlanır. Yazıçılar İttifaqında respublikamızdakı ictimai-siyasi
vəziyyətlə əlaqədar
partiya iclası çağırılmışdı. Təkcə kommunistlər deyil, kommunist olmayan yazıçılar da o iclasda iştirak edirdilər. Bəziləri
hələ də o zamankı respublika rəhbərlərinin təslimçi
ruhunu ifadə edir, "səbir",
"təmkin" sözlərini
az qala
şüara çevirirdilər.
Bu zaman SƏN, Söhrab
əmi, heç kimdən çəkinməyərək
"düşmənə qarşı
ancaq silahla vuruşmaq olar" dedin və gözlərində
qeyri-adi bir parıltı görsəndi.
Bu parıltını 23-14 yaşında, əlinə
silah alıb haqq yolunda ölüm-dirim
mübarizəsinə girişəndə
görmüşdülər.
Sən o taylı
Astarada adi bir sənətkar ailəsində dünyaya göz açmışdın. Ancaq həyat
mübarizə meydanıdır
və bu meydanda 18 yaşınacan bir fədai kimi döyüşdün.
Pişəvərinin şəxsi möhürdarı
idin və səni Bakıya-gələcək
döyüşlərə hazırlıq üçün
zabitlər kursuna göndərmişdilər. Amma geri qayıda bilmədin.
Bir əsrdə
cənubdakı qardaşlarımız
üç dəfə
əlinə silah alıb azadlıq savaşına çıxdılar
və hər dəfə arzuları ürəyində qaldı. Lakin azadlıq
eşqi sönmədi.
Üsyanları hamıdan çox!
Qurbanları hamıdan çox!
Zindanları hamıdan çox!
Qan tarixi daha çoxdur!
Neçə ildir bu millətin
Hələ milli haqqı yoxdur!
Söhrab
əmi! Sənin yetmiş illik
yaradıcılığını o taylı-bu taylı, mənən bölünməz
Azərbaycanın bədii
salnaməsi hesab etmək olar. Mərhum şairimiz Cabir Novruz yazırdı
ki: "Söhrab Tahirin amal-azadlıq eşqi onun yaradıcılığını mübarizə ilə silahlandırmışdır. Məhz
buna görə də onun yaradıcılığı
bir tərəfdən
qəzəbli, bir tərəfdən kövrək,
bir gözü ilə ağlayan, o biri gözü ilə gülən, bir sətrində vuruşa atılan, o biri sətrində fəryad qoparan, bir nəğməsində
gələcəyə, inama,
ümidə çağıran,
o biri nəğməsində
həsrət təşnəsi
olan yaradıcılıqdır".
Yetmiş il
keçib o qanlı savaşdan, milli azadlıq hərəkatının
qan dənizində boğulmasından, amma sənin inamın və ümidin hələ də sönməyib.
Mən belə ölmərəm!
Ölsəm də əgər,
Gələrəm dünyaya odlu dil kimi,
Danışsın yenidən Xiyabanilər!
Yenə
alovlansın kəndlər,
şəhərlər!
Mənim
dil haqqımı itirənləri
İtirsin vətənin torpaqlarından!
Öpsün hər bir dilə azadlıq verən
Yoldaş
Azadlığın dodaqlarından!
Bu misralar "Zindan
divarında yazılmış
şeir"dəndir. Sən
o zindanı görüb
gəldin, Söhrab əmi! 18 yaşında
öz doğma qardaşına pənah gətirdin, minillik bir tarixin yaddaşını
silkələməyə, Cənubun
dərdini unutmamağa
gəldin, misilsiz təbiət boyalarını,
xalqın qəhrəmanlıq
səhifələrini poeziya
dilinə çevirməyə
gəldin. S.Vurğunun,
SöRüstəmin, R.Rzanın,
O.Sarıvəllinin "Cənub
şeirləri" silsiləsinə
yeni rənglər, boyalar qatmaq üçün gəldin!
Budur, "Vətən
xəritəsi" - Savalanın,
Şahgölünün, Səhəndin,
Ərdəbilin, Təbrizin,
Ərk qalasının,
Mərəndin, Şivlinin,
Urmiya gölünün
canlı, təravətli
boyalarla təsviri: Savalanın qartalları qayalarla baş-başa verib, Şahgölü Günəşin gözündən
düşüb, Urmiya
gölü elə bil Təbrizin göz yaşlarından diyirlənib göl olub.
Hovuzların güzgü tutar
üzünə,
Güzgülərdə gəlinlərin bəzənər.
Kəhrizlərin pıçıldaşar gecələr,
Kəhrizlərdə nəğmələnər
küçələr,
Təbrizim, ay Təbrizim!
Sənin "Səttarxan" adlı poemanda Azadlıq, İnqilab mücahidinin parlaq obrazı ilə qarşılaşırıq. Bu qarşılaşma bizi təsvir edilən dövrün ictimai-siyasi mənzərəsinə çəkib
aparır. Poemada Səttarxanın
özü və ruhu canlanır. Səttarxan ölməmiş,
çünki Azadlıq
ölməmiş! Onun
son döyüşünü necə ustalıqla təsvir etmisən və adam
özünü o döyüşdə
hiss edir:
9 nəfər 9 minə qarşı vuruşur!
Səngərlərin qırağını
Ağır torpaq döyür, vurur.
9 nəfər qanlı ölüm ayağında!
9 minin qabağında
Güllə yatır gilizlərin arasında.
Beşaçılan qundaqları
Sinələrin yarasında!
Şimşək vardır bəbəklərin
qarasında.
Kəsir
ağrı Səttarxanı!
Tüfənginin qundağına damır
qanı!
Bir də xatırlayıram,
60-cı illərdə, tələbə
ikən filarmoniyada sənin "Poeziya gecə"ni. O gecənin bir qəhrəmanı vardı
- o da sən idin - Söhrab əmi! Salon sənin azadlıq saçan şeirlərinin təsirindən
çıxa bilmirdi:
Mənim
qollarımı iynə-sap
edin,
Tikin Culfaları
biri-birinə.
Söhrab
əmi! Burada, Şimalda öz qan qardaşların sənin istedadını, mərdanə keyfiyyətlərini
yüksək qiymətləndirdilər
- şeirlər kitabı,
universitet həyatı,
poeziya mühiti, ədəbi-elmi-publisistik fəaliyyət!
Və bir də uzun
illərin xətir-hörmət
sınağından çıxmış
"Əmi" kəlməsi.
Ədəbiyyata gələn bütün
sonrakı nəsillər
sənə "Əmi"
deyə müraciət
edir. Hətta qocaman Süleyman
Rüstəmin də sənə müraciətlə
"Əmi" dediyinin
şahidi olmuşam.
89 yaşlı Əmi - Söhrab Tahir, bu yazıda bir neçə dəfə işlətdiyim
"Sən" müraciətimə
görə bağışlarsan
məni! Yenə o Naxçıvan məfərini xatırlayıram
və o yeddi gündə mən sənə "Siz" deyə müraciət edirdim. Axırda cana doyub
dedin ki, "Vaqif, lazım deyil bu incə-mincə
qız kəlməsi
"Siz". Mənə "Sən" de!"
Bu yazıda mən
Söhrab əminin ancaq Azadlıq, İstiqlal ruhlu şeirlərindən söz
açdım.
Və əlbəttə,
bunsuz Söhrab Tahirin yaradıcılığını
təsəvvür eləmək
mümkün deyil. Amma Söhrab
əminin yaradıcılığı
çox zəngindir.
Onun Azərbaycan təbiətinin
gözəlliklərinə həsr olunan şeirləri var ki, bu şeirlərdə
təbiətin canlı
obrazını görürsın.
Yarpaq yığımıdır qəhqəhələrim,
Bu qızıl yağışda
meşə yuyunur.
Yol alıb gedirəm, sarı yarpaqlar
Şahlıq quşu kimi çiynimə qonur.
Quşların səsindən bulud
diksinir,
Tökülür üstümə pambıq
gülüşü.
Buludun süd dolu döşləri
çini,
Meşə sapsarıdır,
Dağlar gümüşü.
Əmi, sənin sevgi şeirlərin də örnək olası nümunələrdir. Yaxşı xatırlayıram: Naxçıvan səfərimizdə Məmməd Araz bir məclisdə səndən xahiş elədi, Söhrab bir sevgi şeiri oxu, qoy bura toplaşan cavan şairlər bilsinlər ki, sevgi hissdən, duyğudan, ürəkdən gəlir, o hissi yaşamadan şeir yazmaq olmaz. Sən Məmməd Arazın xahişini yerə salmadın, "Xəbərin olsun" şeirini oxudun:
Gəldim qapınıza, döndüm heykələ,
Mənim bu halımdan xəbərin olsun.
Bir yanğı sevgiydim, intizar oldum,
Mənim bu halımdan xəbərin olsun.
Divara mıxlayıb məni sərt külək,
Nə bir əl tutanım, nə də bir kömək.
Yandırıb gözümü bir
damcı istək,
Mənim bu halımdan xəbərin olsun.
Boylan tül pərdədən,
məni gör hərdən,
Mənəm, yoxsa aydır baxır şüşədən.
Asdım
şüşənizdən ümidimi mən,
Mənim bu halımdan xəbərin olsun.
Söhrab
əmi! Sən müasir poeziyamızın
ən qocaman nümayəndəsi, ən
ağsaqqal bir üzvüsən. Bu
"ƏN" kəlmələri təkcə yaşına görə deyil, Azərbaycan ədəbiyyatındakı
mövqeyinə görədir.
Ədalət.-2015.-4
aprel.-S.15.