Bir səsin
sehri
İyirmi beş
il bundan öncə, günlərin bir günü
Şamaxının Çuxanlı kəndindən Bakıya
arıq, qarayanız, çəlimsiz bir qız
uşağı yol aldı.
O qız hələ çoxlarının eşitmədiyi, dinləmədiyi səsinin arxasınca yüyürürdü, istəyirdi ki, bu səsi muğam biliciləri eşitsinlər, ona dəyər versinlər. Bu niyyət, bu arzu onu Asəf Zeynallı adına musiqi texnikumuna gətirdi. O qız özünə inanırdı. İmtahan verdi, səsini bəyəndilər.
Beləliklə, Elnarə Abdullayevanın təhsil illəri başladı. Texnikumda oxuduğu o dörd ildə sinif otağından başqa heç hara getmədi. Çünki tələbələr arasında da eləsi vardı ki, toya gedirdi, tədbirlərə çağırılırdı, hətta konsertlərə dəvət alırdı. Amma Elnarəni nə toya çağıran vardı, nə konsertlərə, heç belə bir arzusu da yox idi. Sakitcə başını aşağı salıb müəllimi Ağaxan Abdullayevi dinləyər, ondan muğamın sirlərini öyrənirdi.
O Ağaxan Abdullayev ki, muğam sənətində öz möhürünü vurub, dəst-xəttini qoyub. Və Ağaxan Abdullayevin müəllimlik sənətində ən böyük qələbəsi indi dünyaca şöhrətli, səsiylə fələklərə meydan oxuyan Alim Qasımovun ustadı olmaq idi. İndi Ağaxan müəllim fəxr edə bilər ki, bu günün səs möcüzəsi ilə hamını heyrətə gətirən Elnarə Abdullayevanın da müəllimi olub.
Texnikumda oxuyanda böyük ustad Hacıbaba Hüseynov da onun səsini dinlədi. Hacıbaba müəllimin yanına onu vaxtilə bu təhsil ocağının yetirməsi olmuş tarzən Mehman Mikayılov aparmışdı. Həmyerli idi Elnarə ilə. Hacıbaba müəllim o səsi dinlədi, deyəsən, sinirləri tablamadı, gözləri yaşardı, dedi: "Oğlum, Mehman, sən Allah, bu səsi qoru, bu səs tutiyadı". Sonralar, bir müddət Elnarə Mehmanla bir yerdə şənliklərə, toylara, konsertlərə gedəcəkdi.
Ağaxan Abdullayevdən muğamın sirlərini öyrənən, Hacıbaba Hüseynovdan xeyir-dua alan Elnarə tezliklə başqa bir sənətçinin də qayğısını hiss elədi. Bu sənətçi - Alim Qasmıov idi. O, boş vaxtlarında Alimin sinfinə gedər, onun dərslərini dinləyərdi. Doxsanıncı illər Alim Qasımovun həyatında bir-birinin ardınca parlaq sənət uğurları qazandığı illər idi. Onun səsi dünyanın gur konsert salonlarından gəlirdi, Azərbaycan muğamı Alimin səsi ilə fransızları, ingilisləri, almanları, ispanları riqqətə gətirirdi. Alim Qasmov muğam sənətinə - oxuduğu muğamlara yaradıcılıqla yanaşan bir sənətçidir və onun hər muğamda səsinin "gülləri" ilə nələr yaratdığı hamıya məlumdur. Alimin dərslərinin özü bir konsert idi. Deyim ki, Elnarənin muğam dünyasının incəliklərinə bir az da dərindən bələd olması, qəzəliyyata münasibəti, dəflə rəftarı, hətta oxuyan zaman bəzən gözlərini yumub o Sirri-Xuda ilə dərdləşməsi də Alım Qasımovdan gəlir.
1994-cü ildə Elnarə texnikumu bitirdi, artıq Ağaxan Abdullayevdən, Alim Qasımovdan nə lazımdı öyrənmişdi. Ancaq hiss edirdi ki, Bakıda kimsəyə lazım deyil. Lap olsun toy, kim onu çağıracaq? Olsun radio-televiziya, kimin çağırışına gedəcək? Və yaxud, kim onu konsertlərin birinə çıxışa dəvət edəcək? Qərara aldı ki, dönsün Şamaxıya. Bu, Mehmanın da ürəyindən oldu, indi bu səsin sehrini ilk növbədə, Şamaxı əhlinə, sonra yaxın-uzaq rayonlara çatdırmaq olar. Və belə də oldu. Elnarə öz səsiylə ürəkləri fəth etməyə başladı.
1994-cü ilin sentyabr ayını xatırlayıram. Onda mən
heç Elnarənin üzünü görməmişdim.
Dahi Məhəmməd Füzulinin anadan
olmasının 500 illik yubileyi ilə əlaqədar
Şamaxıda olduq. Bizim dəstədə
tanınmış şairlər, alimlər, aktyorlar,
müğənnilər (Əzizə xanım Cəfərzadə,
Musa Yaqub, Hikmət Ziya, Mikayıl Mirzəyev, Ramiz Novruzov, Səkinə
İsmayılova, Aygün Bayramova, Laləzar Mustafayeva və
b.) vardı. Çıxışlardan sonra
konsert başlandı. Məlum məsələdir
ki, belə konsertlərdə fəxri adı, titulu olan xanəndələri
lap axıra saxlayırlar, əvvəldə isə "bədii
özfəaliyyəti" qabağa çıxarırlar.
Tədbirin aparıcısı elan etdi: "Segah" təsnifi:
oxuyur Elnarə Abdullayeva.
Səhnəyə arıq, qarayanız bir qız
çıxdı. Və bir azdan hamı o səsin sehrinə
düşdü. Ən çox da biz
qonaqlar. Bu anda 1967-ci ildə Bakıda,
filarmoniyanın səhnəsində Qədir Rüstəmovun
ilk konserti yadıma düşdü. Onda da diktor elan eləmişdi:
"Reyhan": oxuyur Qədir Rüstəmov. Onda
da səhnəyə arıq, çəlimsiz, qavalı
böyründə biri çıxdı. Tamaşaçılar
arasında qımışanlar da oldu. Əhsən
Dadaşov - o böyük tarzənin ansamblıydı
çalan və bir azdan hamı o möcüzəli səsin
sehrinə düşdü. Oxudu, bitirdi və
qavalı böyründə çıxıb getmək istədi,
amma arası kəsilməyən alqışlar altında, həm
də Əhsən Dadaşovun təkidilə Qədir
qayıtdı, ikinci bir mahnı da oxudu. İndi
budur, Elnarə oxuyur. Necə oxudusa,
alqışlar kəsilmədi və o da yenidən, hamıya
baş endirib bir mahnı da oxudu.
İllər keçəcək, mən bu iki sənətkarı
bir toy məclisində görəcəyəm. Qədirin
oğlunun toyunda. Artıq bu zaman Qədir
Rüstəmov bütün Azərbaycanın və Şərqin
əfsanəsiydi, Elnarə də sənətdə etiraf
olunurdu. Və Elnarə deyir ki, toydan əvvəl Qədir
müəllim mənə zəng etdi, toya dəvət etdi,
çaşdım, dedim ilahi, bu nə böyük xoşbəxtlikdir.
Getdim vəgO toyu yığcam halda hansı kanaldasa göstərdilər
və Elnarə orada Qədir yolunu davam etdirən Mustafa
Mustafayevlə nələr elədi, yəqin
baxmısınızgQədirin Elnarəyə müraciəti,
onu dəvət etməsi isə heç də adi məsələ
deyil, görünür, böyük ustad bu qızın səsindəki
ecazı duyurmuş.
Elnarə xeyli müddət Şamaxıda yaşadı,
burada ailə həyatı qurdu, övladları dünyaya gəldi. Tezliklə onu
televiziyanın "Səhər" proqramına dəvət
elədilər və bu səsin heyranları çoxalmağa
başladı. Dəvətlərin sayı
bundan sonra artdı, bir ayağı Şamaxıda, bir
ayağı Bakıda-televiziya kanalları, toylar, şənliklər,
tədbirlər. "Qırxıncı
otağın" qapıları üzünə
açıldı. Amma Elnarə xanım
beş-altı uğurlu çıxışdan sonra səsinə
arxayın olanlardan deyildi. Bilirdi ki, sənətin
çox sirləri var, bu gün oxuduğun bir mahnını sabah eynən təkrar edə bilməzsən, hər
muğamı oxuyanda da gərək ora öz səsinin məxsusi
çalarlarını qatasan. Öyrənir,
axtarışlar aparır, hətta eksperimentlərə də əl
atırdı.
Elnarənin dünyaya göz açdığı
Şamaxı və ümumən Şirvan bölgəsi əzəldən
Azərbaycanın musiqi-muğam mərkəzlərindən
biri olub. Ustad Mirzəməhəmməd nəinki Azərbaycanda,
bütün Qafqazda tanınırdı. Yavər Kələntərlinin
səsini kim unudar? Xanəndə Veys,
Eynulla Cəbrayılov, muğamları da aşıq
havaları kimi zövqlə ifa edən Aşıq Şakiri, Cəyirli
Abbası, Aşıq Məmmədağanı, Bəyləri,
Şərbəti, Xanışı necə? Alim Qasmov, Ağakərim
Nafiz, Əvəzxan Xankişiyev, Mələkxanım, Zabit Nəbizadə,
Nemət - Şirvan torpağının Azərbaycana bəxş
etdiyi gözəl sənətçilərdir. Və Elnarə.
Son illərdə isə Abgül, Mirələm. Yəni
Şamaxı-Şirvan bölgəsi əzəldən
musiqi-muğam havası üstə köklənib. Bunu qeyd eləməkdə məqsədim odur ki, Elnarə
Abdullayeva da bu ənənədən bəhrələnib.
Özü etiraf edir ki, Alim Qasımovla
yanaşı, gözəl muğam bilicisi, neçə təsnifin
müəllifi Ağakərim Nafizdən də çox şey
öyrənib. O möhtəşəm konsertdə Elnarə
Ağakərimin bəstələdiyi "Ey bəradərim..."
mahnısını oxudu, sənətdə can qoyan, amma
çox zaman gözdən uzaq düşən Ağakərim
Nafizin necə sevindiyinin şahidi oldum. Onun ifa
etdiyi "Şirvan şikəstəsi"ndə Aşıq
Şakirin, Alim Qasımovun, Bəylərin zəngulələri
yaşanır.
Elnarə Abdullayeva indi Bakıda yaşayır. Qaynar
musiqi-muğam mühitində. Daha əvvəlki
illərdə olduğu kimi nadir hallarda deyil, tez-tez televiziya
kanallarına dəvət olunur, konsertlərdə, tədbirlərdə
onun da səsini eşidirik. Və bu yaxınlarda...
Heydər
Əliyev adına möhtəşəm
sarayda Elnarə Abdullayevanın böyük konserti oldu.
Mən o konsertdə olmadım, dəvətli deyildim və
bundan incimirəm də. Amma İctimai televiziyada bu konserti izlədim.
O konsertdə
Elnarəyə heyranlıqla qulaq asan, hətta gözləri
yaşaran neçə tamaşaçını, hətta tanış sənətçini müşahidə
etdim.
Ayrı-ayrı
muğam parçaları, təsniflər, xalq mahnıları
bir-birinin ardınca qatar kimi
düzüldü, o sehirli səsin hökmüylə ürəkləri
riqqətə gətirdi.
Nədir bu səsin sirri, sehri ki, hamını öz itaətində,
cazibəsində saxlayır?
İlk növbədə, səsin özü son dərəcə
məlahətlidir. "O səs ürəkdən gəlir" kimi
şablon bir ifadəni işlətmək istəməzdim, o səs
bəlkə də bizim dərk edə bilmədiyimiz Ulu Ruhdan,
Tanrı diyarından gəlir. O səsin haçansa
batacağına, sönəcəyinə, qocalacağına
inanmıram.
Elnarənin oxuduğu təsnifləri, xalq
mahnılarını hamı oxuyur, amma Elnarə onları
özünəməxsus oxuyur. Oxuduğu "Çahargah",
"Segah", "Şur", "Rast" təsnifləri
heç kimin ifasına bənzəmir. Öz nəfəsini,
öz yanğısını qatır o ifalara.
Unudulmuş, az ifa olunan xalq
mahnılarına daha çox meyl edir, o mahnıları
"dirildir".
Deyirlər ki (bunu Elnarənin öz dilindən
eşitmişəm), bir erməni yazarı Elnarədən,
onun sənətindən kitab yazıb. Bunu necə izah edək?
O kitabda nə yazılıb, nədən
danışılır, xəbərimiz yox. Amma
hər halda, Elnarə öz səsiylə düşmən
ölkənin yazarını da tilsimləyib, sehrinə
salıbsa, deməli, belə çıxır ki, ermənilərin
içində də İnsan olurmuş. Hərçənd
ki, erməni musiqiçiləri bizim çox mahnını
öz adlarına çıxırlar.
Elnarə söz seçimində də mahirdir. Füzuli, Nəsimi, Seyid
Əzim, Vahid qəzəlləri onun repertuarında birinci
sıradadır. Mən israr edə bilmərəm ki, Elnarə
xanım Füzulidən, ya Nəsimidən oxuduğu qəzəllərin
mənasını tam dərk edə bilir, axı, hamı
Hacıbaba Hüseynov, Əlibaba Məmmədov, Ağaxan
Abdullayev,Canəli Əkbərov, Alim Qasımov, Ağakərim
Nafiz kimi məna biliciləri ola bilməz. Amma
Elnarə nəyi oxuyursa (lap elə çoxlarının
doğru-dürüst anlamadığı qəzəlləri
belə), onları tamaşaçıya, dinləyiciyə
aydın, səlis şəkildə çatdırır, sən
ifa olunan o qəzəlin ruhuna, məna və mahiyyətinə
vara bilirsən.
Ələlxüsus Nəsimdən oxunan qəzəllərdə
Elnarə o dahi şairin dililə dünyaya, cahana, əsrdaşlarına
və bizə çox həqiqətləri çatdıra
bilir. İstənilən bir qəzəl mətni onun səlis
ifadəsində heç bir təhrifə uğramır.
Bax, çox oxuduğu bu qəzəl kimi:
Mənəm
ol tilsimi-pünhan ki, bu gün cahana gəldim,
Əzəli nişansız idim, əbədi nişanə
gəldim.
Bu tilsimi
çünki aşdım, züləmata nur saçdım,
Bu neçə məqami keçdim ki, bu cismü canə
gəldim.
Oxudum bu
ismi-əzəm ki, vücudə gəldi Adəm,
Qoyun adımı siz Adəm ki, bu gün cahanə gəldim.
Nə kişi durur Nəsimi ki, bəyan edə bu razi,
Düzübən bu sözi, sazı mənəm uş zəbanə
gəldim.
Elnarə Abdullayeva Əməkdar artistdir. Fəxri
adı halallıqla qazanan sənətçilərdəndir.
Təbii ki, gələcək
uğurlarını da izləyəcəyik. Vaxtilə ona "qəmli mahnılar, mərsiyə
müğənnisi" kimi yanaşanlar da vardı.
Deyirdilər ki, Elnarə bizdə can qoymur, ağladır bizi. Amma unudulur ki, Azərbaycan muğamı qəmlə
üsyanın vəhdətindən yaranıb, qəmli oxumaq
heç də ağlağanlıq - mərsiyəxanlıq eləmək
deyil. Axı, övladı Qarabağda
şəhid olan anaların fəryadını, ya ana itkisini bəyan
edəndə necə qəmli oxumayasan? Amma
Elnarənin repertuarı zəngindir və bu repertuarda əksər
xalq mahnılarımız çoxluq təşkil edir. Deyim ki. bayağı
mahnıları eşitməmişəm onun ifasında. Toylarda da belə mahnılar sifariş ediləndə
qətiyyətlə boyun qaçırır, əvəzinə
dədə-baba mahnıları oxuyur.
Möhtəşəm
Heydər Əliyev sarayındakı konsert Əməkdar
artistin bu il qazandığı ən
böyük uğurdur. Və Elnarə Abdullayeva haqqında ilk
yazının ("Xalq qəzeti", 29 mart
1997) müəllifi kimi, mən ona yeni sənət zəfərləri
arzulayıram (deyim ki, illərdən bəridir Elnarə
Abdullayevanın televiziya kanallarda çıxışlarını
video-kasetlərə köçürmüşəm). Arzum
budur ki, təkcə təsniflərlə, xalq mahnıları
və bəstəkar mahnıları ilə kifayətlənməsin,
bütöv muğamlar ifa etsin (bunların televiziyanın
"qızıl fondu"na daxil
olacağına şəkkim-şübhəm yoxdur).
Vəssalam.
Ədalət.-2015.-7 aprel.-S.7.