"QISA QAPANMA"
ƏDƏBİ
HƏYAT
(MƏMMƏD ORUCUN YENİ ROMANI HAQQINDA)
Ondan artıq povestin, artıq iki romanın, neçə-neçə
hekayənin, ruscadan tərcümələrin,
sayını-hesabını itirdiyi yüzlərlə
publisistik məqalənin, radio verilişlərinin müəllifidir
O.
Ağlı kəsəndən qələm əlindədir,
özü demişkən, başqa heç nəyi
bacarmır.
Bu, istedadlı nasirimiz Məmməd Orucdur...g
Ədəbiyyata yetmişinci illərdə, kimsənin
himayəsi olmadan gəlib. Təbii təhkiyə
tərzi, təsvir etdiyi obrazların dolğunluğu ilə dərhal
oxucu rəğbətini qazanıb. Ədəbi
tənqid xəsisliklə də olsa, onun
yaradıcılığı haqqında söz deyib.
Məmməd Oruc reklam aşiqi deyil. Özünü
təbliğlə məşğul olmur. Amma
ondan yaşlı qələm yoldaşları (Elçin,
Bayram Bayramov, İsi Məlikzadə, Əkrəm Əylisli)
vaxtilə Məmməd haqqında ürək sözlərini
deyiblər. Rus dilində - T.Kalyaginanın
tərcüməsində kitabı çıxıb. Məmməd
Orucun "Göz dağı", "Leylək körfəzi",
"Murad quşu", "Sarıköynək" povestləri,
"Köçürülmə" romanı və bir
sıra hekayələri müasir nəsrimizin seçimli
nümunələrindəndir və Azərbaycan nəsrini bir
sərgi kimi xarici ölkələrin birində
"nümayiş" etdirsələr, heç şübhəsiz,
onun da hansısa əsəri orada uğur qazana bilər. Bu
uğura səbəb o ola bilər ki, Məmməd Orucun nəsri
öz "təhkiyeyi-kəlamı", dilinin sadəliyi və
saflığı, təsvir etdiyi obrazların milliliyi, istifadə
etdiyi bədii təsvir vasitələrinin özünəməxsusluğu
və əlbəttə, yazıçı səmimiyyəti
ilə diqqəti cəlb edir. Məmməd həyatdan
elə lövhələr seçir ki, bunlar bizə
tanışdır, amma bədii sözün qüdrətilə
o lövhələri, canlı insan surətlərini bizim
gözlərimiz qarşısında ustalıqla
canlandırır.
Budur, "Azərbaycan" jurnalının 2015-ci ilin ilk
saylarında (№ 1-2) onun "Qısa qapanma" romanı dərc
edilib. Çox böyük həvəslə romanı
oxumağa başladım və isti-isti bu yazını qələmə
aldım.
Oxucular
yaxşı bilir ki, qısa qapanma elektrik dövrəsi naqillərinin
kiçik müqavimət vasitəsilə qeyri-normal iş
rejimində birləşməsi zamanı əmələ gəlir
və bu zaman cərəyan şiddəti kəskin
artdığı üçün dövrədəki naqil və
aparatlar hədsiz qızır, hətta yanğın baş
verir. Məmməd Orucun romanında da insan taleyi belə bir
"qısa qapanmaya", "cərəyan şiddətinə"
məruz qalır, insanların həyatında doğrudan da
yanğın baş verir. Fiziki anlayışların mənəvi
prizmalardan izlənilməsi birinci hadisə deyil və insan həyatındakı
o "qısa qapanma" da tədricən, hiss olunmadan baş
verir, qarşısını almasan, sonra yanğına
çevrilir. Keçək mətləbə.
Azərbaycanlılarla ermənilərin "dostluğu,
qardaşlığı" barədə sovet dönəmində
çox təbliğat aparılıb. Şairlər
bu "dostluğu" tərənnüm eləyən
şeirlər yazıblar, "Kür, Araz, Ararat, qardaş olub
Hayıstan-Azərbaycan" mahnısı bəstələnib,
inqilabi-tarixi romanlarımızda Azərbaycan və erməni
bolşeviklərinin birgə mübarizəsindən söz
açılıb. Azəri
oğlanlarımızın erməni qızlarına sevgisi də
bir çox əsərlərin mövzusuna çevrilib. Azərbaycan-erməni ədəbi əlaqələrindən
söz açan tədqiqat əsərləri yazılıb.
Və bir yazıda oxumuşam ki, ermənilərin
Varpeti Avetik İsahakyan bizim böyük şairimiz Səməd
Vurğun vəfat edəndə demişdi ki, "kaş mən
öləydim, Səməd Vurğun yaşayaydı".
Bunlar məlum. Amma dünyada
böyük Puşkinin "sən köləsən,
azğınsan" deyə haqqına söylədiyi bir erməni
xisləti var ki, o xislət əsrlər boyu türk
qanını içməyə amadə olub, erməni
uşağı doğulan kimi "türk sənin
düşmənindir" deyib. Şaumyanlar,
Androniklər, Nicdelər, indiki Ermənistan rəhbərləri
məhz bu amalla yaşayıblar, yaşayırlar.
Ancaq bu
dünyada millətindən asılı olmayaraq bir müqəddəs
İNSAN kəlməsi var... Məmməd Oruc
"Qısa qapanma" romanında məhz belə bir
İNSANI-erməni Edqar Lalayanı bizə tanıdır.
Romanı oxuyub başa çatdırandan sonra
doğrudan da inanırsan ki, ermənilərin içində
İNSAN da olurmuş. Əslində, Məmməd Orucun
yazıçı məramı da elə bu məsələ
ilə bağlıdır - Edqarı-millətçi olmayan,
yaşadığı məkanı öz Vətəni bilən
bu ermənini nümunə göstərir ki, baxın, ibrət
götürün, O - İnsandır, sizin kimi cəllad deyil,
"böyük Ermənistan" xülyasıyla
yaşamır.
Romanın iki əsas personajı var - qoca aktyor, bir vaxt məşhur
olub tamaşaçıların alqışlarını
qazanan, indi isə tək-tənha yaşayan Sərxan Səmədzadə,
bir də jurnalist Edqar Lalayan. Onlar həqiqi dost olublar və məlum
hadisələr zamanı Sərxan Edqarı yeddi gün evində
gizlədir ki, onu öldürməsinlər. Sonra
onu gəmi ilə Krasnovodskiyə yola salır. Edqar
Peterburqda yaşayır və bu iki dost müntəzəm
olmasa da, bir-birilərindən xəbər tuturlar, hətta Sərxan
bir dəfə Peterburqa da onu yoluxmağa gedir.
Aradan illər keçib. Sərxanın həyat
yoldaşı-rus qadını ölüb, oğlu da yoxdu -
Qarabağ uğrunda döyüşlərdə həlak olub və
gəlini oğlu Seryocaynan bərabər başqa bir şəhərdə
yaşayır. Edqar da təkdir və özünün
dediyinə görə illər boyu yaşadığı
Bakı üçün darıxır.
Və gözlənilmədən günlərin bir
günü Sərxanın qapısı döyülür. Gələn
Edqardır. Üç günlüyə,
Peterburqda yaşayan bir azərbaycanlının - Namazov Cahangir
Əli oğlunun pasportuyla gəlib. Bu
üç gün ərzində ermənini öz evində
gizlətdiyi üçün Sərxan təbii ki, onu
qorumalıdır, kimsə bunu bilməməlidir.
Bəs onları nə birləşdirir? Hansı
duyğu, hansı insani hisslər müasir Allahverdi ilə
İmamverdini bir araya gətirir? M.Oruc bu
hissləri çox inandırıcı təsvir edir. Əvvəla,
Edqarda ermənilik-türkə qarşı nifrət hissi
yoxdur, o, Universitetdə-rus bölməsində azərbaycanlılarla
bir yerdə təhsil alıb, bizim folkloru yaxşı mənimsəyib,
Sərxanın evində həmişə əziz bir dost kimi
qarşılanıb. Buna görə də o, erməni
kimi yox, İNSAN kimi düşünür.
"-Mənə elə gəlir mən Bakının
üzünə baxmağa utanıram.
-Niyə?
-Çünki
bu məsələlərdə mənim mənsub olduğum
millət daha çox günahkardı.
Sərxan
sərt cavab verdi:
-Biz əvvəl insanıq, sonra millət".
İkincisi,
o, məlum hadisələr zamanı, həyatının bir
tükdən asılı olduğu o yeddi gündə dost evinə
sığınıb və başqa nankor soydaşlarından
fərqli olaraq bu yaxşılığı unutmur. Üçüncüsü, Bakı onun
üçün Yerevandan daha doğma və əzizdir. Və nəhayət, İnsan və Millət məsələsində
Sərxanla Edqarın fikir ayrılığı yoxdur.
Romanda bu iki dostun üç insanı ziyarət etməsi
(hər ikisinin anasının qəbirlərinə baş
çəkməsi, dənizdə boğulan Vitaliki yad etmələri)
təsirli səhnələrdir.
M.Oruc istər
povestlərində, istərsə də
"Köçürülmə" və "Qısa
qapanma" romanlarında retrospektiv təsvirlərə
xüsusi aludəçilik göstərir və bu üsul
obrazların keçmişi ilə bu günü arasında
canlı bir körpü yaradır. O, hər iki obrazın həyatındakı
enişləri, yoxuşları, ən sarsıntılı
anları təsvir edir və bu prosesdə obrazlar daha
dolğun, təbii ki, "boyaların
qatışığında" - bütün müsbət və
mənfi xüsusiyyətləri ilə əks olunurlar. Sərxanın
gündəliyindəki həyəcanlı sətirlər,
Bakının 90-cı il günləri, rus qadınından
olan oğlunun Qarabağ uğrunda döyüşlərdə
həlak olmasından doğan ata iztirabı, Edqarın
anasının daşnakçı xisləti, oğluna zorla qədim
erməni əlifbasını öyrətmək istəməsi
və bəzi erməni qadınlarına xas olan müsəlman
aşnasının olması, Sərxanın ateizmə meyli,
bir erməni qızının ona vurulması, latış
qadını Zintra ilə sevgi macarası (ondan bir oğlu da
olur), Edqarın Bakı yeməkxanalarında kamança
çalması...bütün bu olayları, rəssam dililə
desək, cizgiləri M.Oruc bircə-bircə obrazların "rəsmlərinə"
köçürür.
"Qısa qapanma" isə sonda baş verir. Anasının qəbrini
ziyarət edəndən sonra Edqar dərk edir ki, Vətən
sandığı Bakıya heç vaxt qovuşa bilməyəcək,
çünki o, İnsan kimi insan olsa da, milliyyətcə ermənidir,
onu tanıyacaqlar (hərçənd ki, Bakı başqa adla
yaşayan nə qədər erməni qadını var).
Doğrudur, onu bir neçə adam
tanıyır, amma humanist Azərbaycan xarakteri yol vermir ki, bu
İnsan ermənini ələ versinlər. Və
Edqar elə Bakıdaca ölür.
Romanda Edqarın taleyi ilə paralel başqa bir hadisənin
də şahidi oluruq. Ermənistandan, ata-baba yurdundan
qaçqın düşən Sərməstin anadangəlmə
lal oğlu Nalə də Yerevana gedib çıxır.
Gürcüstandan keçib, tanış
olduğu yollardan adlayıb uşaqlıq dostu Arakeli tapır.
Eyni, oxşar situasiya ilə qarşılaşırıq:
"Arakel onu, həmişə olduğu kimi, gülərüzlə
qarşıladı; həmişə olduğu kimi, kövrəlib
ağladı. Ondan fərqli olaraq, dostu Arakel
asanlıqla ağlaya bilirdi və gözlərindən
gildir-gildir yaş gəlirdi. Yenə
Arakelin gözlərinin gildir-gildir yaşı onun sifətini
islatdı. Arakelin atası Hovasap da,
anası Məryəm də, hələ ərə getməmiş
bacısı Açul da gülərüzlə onun
qarşısına çıxdılar. Açul
da onun kimi anadangəlmə lal-kar doğulmuşdu və o, hiss
eləyirdi ki, onun bu evə ayaq basmasına Arakel qədər də
Açul sevinir". Nalənin məqsədi
budur ki, İrəvana gəlməkdə fikri anasının nəşini
Azərbaycana aparsın. Qəbri
tapırlar və Nalə anasının nəşini dostu
Arakellə qəbirdən çıxardıb, səliqə ilə
yığcam çamadana dolduranda yaxalanır. Onu dəli hesab edirlər.
Bu paralel səhnə də göstərir ki, Arakel-Nalə
dostluğu və Arakelin ailəsinin də Naləyə səmimi
münasibəti İnsan, yoxsa erməni dilemmasını ortaya
qoyur. Görünür, ermənilər arasında Edqar
kimi düşünənlər varmış.
M.Oruc mükəmməl yazı texnikasına yiyələnən,
Azərbaycan dilinin incəliklərinə yaxşı bələd
olan nasirlərimizdəndir. Onun təkcə orijinal nəsr əsərləri
deyil, rus dilindən tərcümə elədiyi əsərlərdə
də dil canlıdır, şəhdli-şirəlidir... Tərif olmasın, elə bir cümlə tapammazsan
ki, orada bir pintilik, səliqəsizlik, üslub səhvi meydana
çıxsın. Amma təkcə rəvan
yazmaq, dilin gözəlliyini qorumaq azdır. "Bu dildə varlığın hər sədası
var, bir neçə sait də düşməmiş kənar.
Bu dil təmizlikdə-uşaq nəfəsi Gözəllik
utanar bu incə dildən" (Əli Kərim) - dilin gözəlliyi
həm də obrazların danışıq tərzini, xəlqi
və intellektual səviyyəsini, təsvir olunan məkanın
dəqiq cizgilərini canlandırmaq məharətini
özündə ehtiva edir. Digər tərəfdən,
müasir romanlara xas olan psixoloji məqamları, yəni
obrazın daxili dünyasını əks etdirmək də
ustalıq tələb edir. İlk
baxışda elə görünür ki, romanda ciddi bir
konflikt, qarşıdurma yoxdur, amma əslində, roman iki
insanın taleyində baş verən mənəvi
sarsıntıların, gərgin, son dərəcə dramatik
kolliziyalarını əks etdirir. Hadisələrin
dramatizmi, birinin ardınca digərinin daha gərgin bir tonda
baş verməsi sonadək davam edir. Romanda
90-cı illərin ictimai - siyasi mənzərələri,
Bakıda və Dağlıq Qarabağda baş verən hadisələr
yeri gəldikcə xatırlanır və bu da təsvir olunan
dövrün reallıqlarını göz önünə gətirir.
"Qısa qapanma" ateist Sərxanın son anda (Məmməd
onun öləcəyini düşünərək bu səhnəni
təqdim edir-V.Y.) Allaha üz tutması, ondan imdad diləməsi ilə
başa çatır: "Mənzilində gözlədiyi
qısa qapanma sanki ürəyində başlayırdı. Hələ ölüm havası heç zaman onu bu qədər
yaxından vurmamışdı. Birdən-birə titrəməyə
başlayanda, astadan, dodaqlarının ucunda:
-Allahım,
aman ver, - dedi, - sənnən bircə günlük möhlət
istəyirəm.
Ömründə ilk dəfə idi ki, Allahın
adını tutub, Allahın adını dilinə gətirib
kömək istəyirdi".
Və beləliklə, sırf humanizm mövqeyindən
yazılan roman sona yetir. Yazıçı Məmməd Orucun bu uğuruna
sevinirik.
Ədalət.-2015.-11 aprel.-S.15.