"TƏNHA LALƏ"
(Hüseynbala
Mirələmovun eyni adlı povesti haqqında)
Hüseynbala Mirələmovun "Tənha lalə"
povesti çox maraqlı və birnəfəsə oxunan bir nəsr
əsəridir və istərdim ki, oxucularla bu povest barədə
öz fikirlərimi bölüşüm.
Nizami Cəfərovun
fikrincə: "Bir sıra ideya-məzmun və
struktkr-poetexnologiya xüsusiyyətlərinə görə
roman keyfiyyətlərinə də malikdir. Hər
şeydən əvvəl ona görə ki, üç
müxtəlif ailənin (sevginin) taleyinin müqayisəli əsasında,
"əsər içərisində əsər"
prinsip-modeli ilə yazılmış povestdə hadisələrin
epik çoxşaxəliliyi janrın (povestin) miqyasından
müəyyən qədər kənara
çıxır".
Əlbəttə, N.Cəfərovun bu mülahizəsinə
haqq qazandırmaq olar, ancaq mənim fikrimcə, "Tənha
lalə" daha çox povest janrının tələblərinə
cavab verir.
Hadisələr üç müxtəlif ailənin taleyi
fonunda cərəyan etsə də, "epik çoxşaxəlilik"
roman üçün mühüm əlamət sayılan
"epik vüsətə" gətirib çıxarmır, əsasən
oxşar talelər, hətta oxşar obrazlar diqqəti cəlb
edir. Bundan başqa "Tənha lalə"də
süjet yalnız sevgi, ailə-məişət çərçivəsindən
kənara çıxmır. Elə Nizami Cəfərov
da əsəri məhz povest kimi təhlil edir (Bax: Nizami Cəfərov.
"Hüseynbala Mirələmovun
yaradıcılığı və ya ədəbi tərcümeyi-halı",
Bakı, 2014, səh.75-90).
Povestin süjet xətti bir neçə
cütlüyün sevgi macərası üzərində
qurulmuşdur.
Xatirə-Dəniz, Əsmər-Samir, Əsmər-Zaur,
Əsmər-Balaş, Zaur-Zərnigar. Bütün
hadisələr, obrazların bir-birilə
qarşılıqlı münasibətləri məhz sevgi xətti
ilə davam etdirilir və bu xətt boyunca biz müəllifin
başlıca məramını ("sevgi insan həyatının
mənası və mahiyyətidir") izləyirik. Obrazların yaşantıları, sevgiləri ilə
bağlı rast gəldikləri maneələr, keçirdikləri
sarsıntılar müəyyən mənada oxşar talelərin
həyat dramı kimi nəzərə çarpsa da, burada fərqli
məqamlar da nəzərdən qaçmır.
Povest Tibb
İnstitutunu yenicə bitirib həkimliyə başlayan Xatirənin
dəniz sahilində düşüncələri ilə
açılır və biz dənizin saflığı, təmizliyi
fonunda bu qızın mənəvi aləmi ilə tanış oluruq. Müəllif dənizlə
insan qəlbi arasında bir harmoniya, bir vəhdət
axtarır: "Külək onun saçlarını
dağıtmaqla, yaxasını dartmaqla uşaq
olmadığını yadına salırdı... Əslində, qızın qəlbində dənizdəki
kimi bir fırtına var idi. Bu tufan sanki
onun bütün ruhunda çağlayırdı. Ayrı
səmtlərdən əsən güclü külək gur
saçlarını üzünə dağıdır, bir an keçməmiş geriyə atıb
dalğalandırırdı. Xatirə sanki dəli
xəzrinin acığına başını dik tutaraq irəliləyirdi".
Həmin
bu düşüncələr zamanı Xatirənin xarakterini
müəyyənləşdirən bir detal diqqəti cəlb
edir: "İndi bu tufanda, nəhəng gəmiləri
beşik kimi yırğalayan, sahilə qayıtmaq istəyən
balıqçı qayıqlarını qamqalaq kimi
atıb-tutan dəlisov havada bapbalaca quşcuğazın nədən
özünə yer tapa bilmədiyi, sığınacağa
çəkilib daldalanmadığı Xatirəni təəccübləndirdi.
Quşcuğaz kolun üstündə
dayanıb-durmadan cik-cik cikkildəyirdi. Qanadlarını
küləyin istiqamətinə gərir, küləyin onu quru
bir yarpaq kimi aparıb harasa çırpacağını hiss
etdiyindən budaqdan-budağa atlanırdı".
Bu detal çox yerində işlənib və
quşcuğazın dənizin fırtınası önündə,
dəli küləklər qarşısında müvazinətini
itirməməsi Xatirənin taleyi ilə assosiasiya edilir. Xatirə də
o quşcuğaz kimi həyatın sərt, amansız
dalğaları ilə üzləşir, ancaq özünü
itirmir. Bundan sonra müəllif onun Xəzər
adlı bir gənclə tanışlığını,
görüşlərini və bu gənclərin bir-birinə
mehr-məhəbbətini təsvir edir. Xəzərin
saf təbiəti, Xatirəyə ürəkdən
bağlanması qıza xoş gəlir və onun qəlbində
ilk sevgi qığılcımları şölələnir.
Sonra bu qığılcımlar alova
çevrilir və sönmək bilmir. Xatirənin
anası da bundan xəbər tutur və mümkün qədər
qızını bu məsələdən yayındırmaq
istəyir. Çünki Xatirə onun yeganə
övladıdır, onu min bir əziyyətlə
böyüdüb, əri evdən çıxıb gedəndən
sonra çox əziyyətlər, məşəqqətlər
çəkib.
Oxucu gözləyir ki, bu gənclər arasında sevgi
macərası necə bitəcək, onlar istəklərinə
çatacaqlarmı - ancaq müəllif süjetə gözlənilməz
bir situasiya-intizar motivi daxil edir. Xatirənin ürəkdən
bağlandığı Xəzər birdən-birə yoxa
çıxır. "Xatirəni məngənə
kimi sıxan gümanlar bezdirmişdi. Fikirlər,
yozumlar beynində bir-birinə qarışmışdı.
Bəlkə başında bir qəza var? Bəlkə anam Xəzərin mobil telefonuna zəng
edib onun qəlbinə toxunan bir söz deyib? gAradan neçə ay keçib. Mən
Xəzərə öz münasibətimi bildirməmişəm.
Bəlkə Xəzər çəkinib bir
söz deməyib. Axı o, mənim hər
bir hərəkətimdən, danışığımdan,
gülüşümdən hər şeyi başa
düşürdü. İşə gələndə,
işdən çıxanda yolboyu onun daxili aləmində nələrin
baş verdiyini, hansı həyəcanları
yaşadığını hiss edirdim".
Əsərin finalına qədər Xatirənin
intizarı tükənmir və anasının təkidlərinə
baxmayaraq o, Xəzərə inamını itirmir.
Bundan sonra müəllif povestə ikinci, daha maraqlı və
əsərin sevgi xəttini gücləndirəcək, bir
çox mətləblərə aydınlıq gətirəcək
yeni əhvalatlar daxil edir.
Povestdə müvəqqəti olaraq Xatirə-Xəzər
xəttini Əsmər-Samir, Əsmər-Zaur, Əsmər-Balaş
xətləri ilə əvəz edir. Məqsəd nədir?
Niyə müəllif başladığı bir sevgi macərasını
sona çatdırmır?.. Oxucunu
intizarda saxlayır? Fikrimizcə, əsas məqsəd
həyatda bir-birinə oxşar, amma həm də fərqli
talelərin də olmasını təsdiq etmək, əsaslandırmaqdır.
Xatirə öz dərdini Əsmər Sultanlıya - kifayət
qədər tanınmış, xəstələrin pənah gətirdiyi
bu məşhur həkimə açır. O, institut illərində
Xatirənin müəllimi olub və indi onun xəstəxanasında
işə düzəlib. Əsmər xanım gənc həmkarına
deyir ki: "Bilirsən, qızım, insan həyatda yoxsul
yaşamağa da, illərlə kirayələrdə əzab-əziyyətlər
çəkməyə də, hər cür çətinliyə
dözməyə də güc tapar. Ancaq
sevgisiz, sevdiyin adamdan aralı yaşamaq çətindir,
böyük dərddir".
Deməli, məqsəd sevginin necə böyük bir
qüvvə olduğunu, həyatın, gözəlliyin mahiyyətini
təşkil etdiyini nəzərə çarpdırmaqdır. Bəlkə də
Əsmər xanımın sevgi hekayətlərini eşitməsəydi,
Xatirə öz sevgisinə bu qədər möhkəm
bağlanmazdı.
Əsmər Sultanlı üç həyat
yaşamalı olur, bunlardan ikisi həqiqi sevginin
yaşantıları kimi diqqəti cəlb edir. Orta məktəbin
son sinfində oxuyarkən o, Samir adlı bir oğlanı sevir.
Əsmər kübar nəslindəndir, anası
türk sultanının nəticəsidir. Ona
görə də qızının belə bir kasıb
oğlana ərə getməsinə razı deyil və onu bu
sevdadan yayındırmaq istəyir. Diqqət yetirin: Xatirənin
anası da eynən bu cür hərəkət etmişdi. Ancaq fərq burasındadır ki, Xatirənin sevdiyi
oğlan birdən-birə yoxa çıxmışdı (bu məsələ
əsərin sonunda aydınlaşacaq), Əsmərin sevdiyi
oğlan isə ailəlikcə xaricə köçür.
Əsmər Tibb İnstitutuna daxil olur. Oranı
müvəffəqiyyətlə bitirir. Bu
zaman onun həyat yolunda Balaş adlı bir gənc peyda olur.
Onun mədəni hərəkətləri, təmkinli
davranışı, qadınlara qarşı səmimi
münasibəti Əsmərdə ilk baxışda xoş təəssürat
oyadır. Çox keçmədən
onlar evlənirlər və məlum olur ki, Balaşın o rəftarı,
o münasibəti tamamilə saxta imiş. Müəllif
Balaşın peşəkarlıq fəaliyyətini belə səciyyələndirir:
"Balaş istehsalatda bişmişdi. Bizneslə
məşğul olur, sahibkarlıq fəaliyyəti göstərirdi.
Balaş biznes müqavilələrində həmişə
özünəməxsus ustalıqla insanların daxili
dünyalarında gizlənmiş fikir və məqsədlərini
öyrənməyə çalışırdı. Buna görə əli çox vaxt gətirirdi".
Müasir
dövrün iş adamı üçün bu keyfiyyətlər
lazımdır, bunlar Balaşda var. Bəs onun mənəvi aləmi?
Əsmər
Balaşla ilk görüşlərindən hiss edir ki, onda bu
adama qarşı heç bir sevgi duyğusu yoxdur. "Mənim gözlərimdə o işıq
yanmır" deyir.
Nəhayət, Əsmər qərara alır ki, Balaşa
ərə getsin. Samir bir daha geri qayıtmayacaq və əlbəttə,
Əsmər onu bəyənən, onunla ailə həyatı
qurmaq istəyən kiməsə yox deməməlidir.
Beləliklə, nikah baş tutur, təbdəbəli bir
toy olur. Amma elə ilk gündən aralarında incikliklər
başlanır, get-gedə bu incikliklər ciddi
narazılığa çevrilir. Balaş
Əsmərin aspiranturada oxumasına etiraz edir, puluna,
var-dövlətinə arxalanıb Əsmərinə qəfəs
bülbülünə çevirmək istəyir. Amma o, Əsmərin müqaviməti ilə üzləşir.
Beləliklə, maraqlar, istəklər
toqquşur, ailənin gələcək taleyi sual altında
qalır. Əsmər Balaşın eyiblərini
çəkinmədən onun üzünə deyir, getdiyi
xarici ölkələrdə bir neçə məşuqəsinin
olduğunu və ona tam laqeyd və biganə
yanaşmasını Balaşa bildirir. Balaş
isə heç utanıb çəkinmədən "Hər
halda mən kişiyəm" deyib özünə haqq
qazandırır. Beləliklə, ailədə
ağır və üzücü münasibət davam edir.
Əsmərin həyəcan keçirməsi ona
baha başa gəlir, uşağı tələf olur. "Balaşla bir yerdə yaşamaq Əsmər
üçün nə qədər əzablı olsa da,
dözür, həyatın sonrakı gedişatını,
taleyin ona nələr verəcəyini gözləyirdi".
Əsmər
aspiranturanı bitirir, tibb elmlər namizədi olur, kafedrada ona
iş verirlər. Balaş isə öz
kef-damağında, yenə əvvəlki xasiyyət, yenə
qadınına qarşı tam soyuqluq, laqeydlik. Oxucu düşünür ki, görəsən
Əsmərin taleyi necə olacaq? Elə bu
zaman Əsmərin həyatında yeni bir işıq yanır.
O, klinikadan evə qayıdarkən "Jiquli" avtomobilinə
yaxınlaşır, sürücüdən xahiş edir ki,
onu Badamdar qəsəbəsinə aparsın. Sürücünün
adı Zahirdir. Əsmər onu Samirə
oxşadır və bəlkə bu bənzəyiş onun
Zahirlə ünsiyyətinə yol açır".
"Bəlkə də Samirdən sonra ilk dəfə
idi, onda kişiyə belə bir hiss, maraq oyanmışdı. Əvvəllər
ona elə gəlirdi ki, Samirdən sonra ürəyində dəfn
etdiyi o qəribə, kövrək duyğuları bir daha
yaşaya bilməyəcək. Tənhalıq
onun bütün mənəvi aləmini bürümüş,
ruhuna hakim kəsilmişdi. Bəlkə də
həyatın ona bəxş etdiyi bu daxili əzağların,
iztirabların ağrısından əzildiyinə görə,
bəxtinə, taleyinə etirazını bu yolla bildirirdi".
Əsmər çox istəyir ki, Balaş ona nəvaziş
göstərsin, işi ilə maraqlansın, amma Balaş dəyişmir. Beləliklə,
sevgidən, adi ünsiyyətdən məhrum olmuş bir
qadının başqa bir insana vurulması çox təbiidir.
Bəlkə də, buna görə kimsə
Əsməri öz ərinə xəyanətdə təqsirləndirə
bilər, amma insan qəlbinin də öz qanunları var.
Hüseynbala Mirələmov qadın qəlbinin incəliklərinə,
psixologiyasına yaxşı bələd olduğunu bu povestdə
də nümayiş etdirir.
Zahirlə Əsmərin yaxınlığında (əvvəlcə
dostluq, sonra sevgi) əsas rolu təbii hisslər oynayır. Əsmər hiss edir ki, bu gənc
kasıb olsa da, mənəviyyatca saf və təmiz bir
insandır, ondan heç nəyi gizlətmir. Amma
Zahirin də öz həyat faciəsi var. O, texniki Universitetdə
oxuyan zaman Zərnigar adlı nişanlı bir qızla
rastlaşır, onu sevir və ata-anasının istəklərinin
ziddinə gedərək Zahirlə ailə həyatı qurur.
Amma bu ailə həyatı çox
sürmür, Zərnigar bir qəza nəticəsində
ağır yaralanır, uşağı da həlak olur. Və həm də ana olmaq qabiliyyətini itirir.
Beləliklə, əsərdə yeni bir tragik əhvalatın
başlanğıcı qoyulur. Bunu Zahir
Əsmərdən gizlətmir.
Zahirlə Əsmər arasında isə sevgi münasibəti
davam edir və bu münasibət artıq gizli də olsa, ciddi
hal alır.
Əsmər bu haqda belə düşünür: "Zahirin
timsalında mən çox alicənab, fədakar bir insan
görürdüm. ...Doğrusu, Zahirlə münasibətlərimizin
belə dərinləşəcəyini təsəvvür
etmirdim. Yalnız həmin gün, o ad
günündə mən ilk dəfə hiss etdim ki, qadın
olmaq nə deməkdir. Həyatın
şirinliyi üçün nələrdən keçməli
olduğumu yaxşı başa düşürdüm. Hər gün Zahiri görmək, bir yerdə olmaq,
onun nəfəsini duymaq, ona nəvaziş göstərmək
istəyirdim".
Bəs Balaşın taleyi necə olur? Onun Əsmərə
münasibəti "müasir adam"
sxeminə uyğundur. O, əvvəlcə Əsməri ev qadını kimi görmək istəyir,
lakin buna nail olmadıqda, başqa bir yol seçir. Öz qadınına qətiyyən qısqanmır,
hətta Zahirlə Əsmərin qarşılıqlı
münasibətini də soyuqqanlı qarşılayır.
Uşağın ondan yox, Zahirdən
olmasının da fərqinə varmır. Guya
"müasir" adamdır, halbuki, bu, mənəvi
pozğunluğun ifrat həddidir. Amma xaricdə
tutulduğu və bir daha sağalacağına ümid yeri
qoymayan AİDS (spid) xəstəliyi onda insani hissləri
oyadır, son dəfə Əsmərlə
görüşür və gözlərini əbədi yumur.
Amma son nəfəsdə ona bildirir ki, mənim
seyfimdə bir sənəd və iki məktub var.
Burada belə bir sual doğur? Balaşın bu
cür dəyişməyi məntiqi baxımdan doğrudurmu?
Əlbəttə,
həyatda hər cür gözlənilməzlik ola
bilər və Balaşın ölüm anında belə dəyişməyi
də yazıçı məntiqinə görə doğru
hesab edilə bilər.
Seyf açılır və məlum olur ki, orada
saxlanılan sənəddə Balaşın bütün
varidatı Samirə (Əsmərin Zahirdən olan oğluna) vəsiyyət
olunur. Əsmərə yazdığı məktubda isə
yenə Samiri ona tapşırır.
Bundan sonra daha bir faciə baş verir. Zahirin həyat
yoldaşı Zərnigar dünyasını dəyişir.
Müəllif məhz bundan sonra yenə Xatirəyə,
onun Xəzərlə yarımçıq qalmış sevgi
macərasına qayıdır. Əsmərin köməkliyilə
Xəzərin axtarışı başlanır. Məlum olur ki, Xəzər bir təsadüf nəticəsində
həbs olunub, bir neçə narkomanın əhatəsində
ikən onun cibinə bir neçə qara qutu qoyurlar. Polislər onun da qolunu qandallayır və
maşına mindirib aparırlar. Beləliklə,
günahı olmaya-olmaya o da həbs olunur. Xəzər
çox əzəb keçirir, həbsdən
qurtaracağını bilsə də, daha Xatirə ilə bir
daha qovuşmayacağını güman edir. Polkovnikə deyir ki, sizin işçilərinizin səhvi
nəticəsində mən məhəbbətimi itirmişəm.
Polkovnik isə ona belə deyir: "Məhəbbət ürəkdə
olur, oğlum, ürəkdən isə asanlıqla heç nə
düşüb itmir!.."
Müəllif
Xatirə ilə Xəzərin görüş səhnəsini
belə təsvir edir: "Xəzər heç nəyə məhəl
qoymadan "Xatirə!" - deyə ucadan
qışqırdı. Gözlərinə inanmayan Xatirə də
"Xəzər!" - deyə onun səsinə səs verdi. Məhəbbət dolu ürəklərin
harayı ilə qovuşmağa tələsən gənclərin
qarşısını daha heç bir qüvvə ala bilməyəcəkdi..."
Beləliklə "Tənha lalə" povesti xoşbəxt
vüsal səhnələri ilə bitir. Amma müəllif
öz qəhrəmanlarını bu vüsala qədər
ağır, çətin həyat imtahanlarından
keçirir. Demək istəyir ki, xoşbəxtliyə
nail olmaq üçün sınaqlardan keçməlisən,
mübarizə aparmalısan.
ədalət.-2015.-15 aprel.-S.7.