HƏR SƏTRİNDƏN "TORPAQ
ƏTRİ" GƏLƏN YAZIÇI
Ötən yüzilliyin 80-ci illəriydi. Görkəmli
yazıçı, dramaturq, "Əməkdar incəsənət
xadimi" Məmmədhüseyn Əliyevin "Torpağın
ətri" adlı yeni romanı işıq üzü
görmüşdü. Azərbaycan kəndinin o
vaxtkı simasını əks etdirən, halal torpağın
qulpundan yapışan kənd adamlarının
obrazlarını özünəməxsus şəkildə
canlandıran, eyni zamanda zamanın, mövcud quruluşun
nöqsanlarından gah sətiraltı ibarələrlə, gah
da açıq-saçıq təhkiyələrlə yazan ədibin
irihəcmli əsəri cəmiyyətdə, oxucular
arasında, ədəbi mühitdə birmənalı
qarşılanmadı. Əlbəttə, dövrün əsas
"mərəzi" sayılan sosializm realizmini əsas tutan
bəzi tənqidçilərin "Torpağın ətri"ni
"təftiş" eləmələri təbii və
başadüşülən idi. Bununla bahəm,
romanın həqiqi təhlilini aparan bir çox ədəbiyyatşünas
alimlər, səriştəli qələm sahibləri onu dəyərləndirir,
yazıçının yaradıcılığında yeni
hadisə adlandırırdılar.
Məmmdhüseyn
müəllimin isə onda əsər barədə öz qənaətləri
vardı: "Mən ömrüm boyu kənddə
yaşamış, iri şəhərlərdən gen
qaçmışam. Yalnız tələbəlik
illərində, universitetin filologiya fakültəsində
oxuduğum zaman məcburən Bakı şəhərində
qalmışam. O vaxt şəhərdə tab gətirə
bilmirdim, bir ayağım kənddə idi. Mən
şəhərlə kənd arasında vurnuxurdum. 40-50-ci illərin (ötən əsr - müəllif)
çətinlikləri, Böyük Vətən müharibəsinin
doğurduğu ab-hava nə qədər insanları
sındırsa da, get-gedə ruh yüksəkliyi baş
qaldırırdı. Yazıçılar
mühiti qaynar idi. Süleyman Rəhimov, Mir Cəlal,
Əli Vəliyev, Əbülhəsən, Sabit Rəhman,
Süleyman Vəliyev, İlyas Əfəndiyev, Salam Qədirzadə,
Ənvər Məmmədxanlı, Mehdi Hüseyn nəsr aləmində
böyük nüfuz sahibləriydilər. Bu
görkəmli yazıçılar mənim kənd
mövzusunda yazdığım hekayələri bəyənir,
təqdir edir, qəzet və jurnallarda çap etdirmək
üçün tövsiyə verirdilər.
İlyas Əfəndiyevi heç vaxt unuda bilmərəm. Xeyirxah, və
nəcib şəxsiyyət kimi yadımdadır. İlk hekayələrimi ona oxumuşam, o,
Yazıçılar İttifaqında məsləhətçiydi.
Elə birinci görüşümüzdən "Məmmədhüseyn,
bundan sonra kim sənin əsərlərini
bəyənmədi, deməli, sənin düşmənindi,
dostun deyil. Çünki sən təpədən-dürnağa
yazıçısan, sən mənim sözlərimin səmimiliyinə
inan və elə bu şəikldə də yoluna davam elə.
Sənin cümlələrində, sətirlərində
torpaq ətri var. Kəndli psixologiyasına bələdsən
və yaxşu süjet qura bilirsən. Çox oxu,
çox da yaz ki, qələmin itilənsin, bərkisin" -
dedi.
Bəlkə
də qüdrətli İlyas Əfəndiyevin - ilk sənət
müəllimimin təsiriydi: mən "Torpağın ətri"
adlı romanımı yazdım. Bu əsəri
ilk gənclik illərində qələmə ala bilməzdim.
Çünki çox cavan idim, səriştəm də az, müəyyən vaxta ehtiyac vardı. Beləliklə, əlli yaşım ötəndən
sonra özümü hazır bildim, oturdum hissə-hisə,
parça-parça, fəsil-fəsil irihəcmli əsəri
başa çatdırdım. Elə
bilirdim, İlyas müəllim yanımda durub, mənə
yazmaq üçün qol-qanad verir. "Torpağın ətri"nin ilk əlyazmasını da, qovluq
variantını da ustadım oxudu, qeydlərini söylədi,
rəy verdi, bəyəndi.
Bu
sözləri Məmmədhüseyn Əliyev
Yazıçılar İttifaqının Lənkəran zona
bölməsinin sədri olarkən düz 27-28 il
öncə mənə söyləyib. Bəlkə
də hanısasa qiymətli fikrini unutmuşam, nəyisə
kiçicik təhrif eləmişəm, amma indi haqq
dünyasında uyuyan tanınmış sənət fədaisinin
ruhu məni bağışlayar. Ona isə
tam əminəm ki, yazdıqlarım, yaddaşıma
köçürtdüklərim həqiqətdir və
söylənən fikirlər doğrudan da
yazıçımıza məxsusdur.
"Bütün böyük söz sərraflarını
kiçicik obalar, kəndlər yetişdirib. Əlbəttə,
yazıçıları iki qismə ayırmaq doğru deyil:
Şəhər yazıçıları və kənd
yazıçıları. Ancaq etiraf etmək
lazımdır ki, bəzən şəhərdən
qırağa çıxa bilməyən, müxtəlif səbəblər
üzündən kəndən gen düşən qələm
adamlarının əsərlərində kəndli ruhu, kənd
koloriti, kənd təbiətinin inikası
çatışmır. Bəzi ədiblərimiz
bunu süni surətdə əsərlərinə hopdurmaq istəyirlər.
Bu, alınmır. Mən
bütün məhəbbətimi kiçik əyalət şəhərinə
bağlamışam, burdan isə ətrafa çıxmaq
asandır. Tez-tez Lerikin, Yardımlının, Lənkəranın,
Astaranın, Masallının cənət guşələrinə
gedir, günlərlə qəhrəmanlarımın evlərində
qalır, onlarla ünsiyyətdə oluram. Nə
üçün? Obrazlarımı hərtərəfli
öyrənmək, könül dünyalarını kəşf
eləmək məqsədi ilə. Sözümdən
belə çıxmasın, yalnız cənub bölgəsini
gəzir-dolaşır, öyrənirəm. Yolumu Naxçıvana da, Qarabağa da, Gəncəbasara
da, Şəkiyə də, Quba-Xaçmaz bölgəsinə
də, aran zonasına da salıram. Kəndi-kəsəyi
daha real dərk eləmək, adamların görünməyən
iç üzlərini görmək naminə. Onda
əsər daha bitkin və təbii alınır".
Etirfa edim ki, mən Məmmədhüsyen Əliyevin əsərlərini
sevə-sevə, oxuya-oxuya böyüyüb boy atmışam. Hələ
ötən əsrin 60-cı illərində onun "Dağlar
oğlu" romanı hamı tərəfindən rəğbətlə
oxunur, əl-əl gəzirdi. Günlərin
bir günü bu kitab mənim də əlimə keçdi.
Onda 12-13 yaşım olardı. Məktəb kitabxanasından aldığım
"Dağlar oğlu" romanını uzun müddət evdə
saxladım, kitabxanaya qaytarmadım. Dönə-dönə
romanı mütaliə edir, yaşca böyük, orta məktəbin
yuxarı siniflərində təhsil alan
bacılarıma da oxumağı məsləhət
görürdüm. Bizim evdə hamı əsərdən
xəbərdar idi. Çünki romanın bədii sirləri,
yazıçı ustalığı, sənətkarlıq məsələsi,
təsvir vasitələri bir yana, əks
olunan hadisələrin, yer adlarının, toponimlərin
çoxu tanış və doğma gəlirdi. Romanın
əsas baş qəhrəmanı Mahmud Eyvazov bizim qonşu
Pirasora kəndinin yetirməsiydi, planetin ən qocaman sakini kimi
tarixə düşmüşdü. Haqqında
sənədli film çəkilmişdi, adı mərkəzi
mətbuatda tez-tez müsbət mənada hallanırdı.
Bir dəfə
qəribə hadisə baş verdi. Mən
vərəqləri əzilmiş kitaba nəzər salarkən
atam Hüseyn başımın düz üstünü kəsdirdi.. "A bala, o nə kitabdır
elə gecə-gündüz əlindən yerə qoymursan?
Dərsliyə oxşamır. Ver,
baxım" dedi. Mən əlüstü
kitabı açdım, içrəidə yazıçı
Məmmədhüseyn Rüstəm oğlu Əliyevin şəkli
vurulmuş, haqqında qısa məlumat verilmişdi. Atam baxan kimi ciddi sifəti yumuşaldı, təbəssümlə
"bizim həmyerlimizdir, mənimlə də
yaxınlığı olub, yaxşı edib oxuyursan, daha
kitabı niyə bu hala salmısan?" söylədi və
onu mənə uzatdı. O vaxt mən atamı nə qədər
sorğu-suala tutsam da, heç nə öyrənə bilmədim.
Bircə dedi ki, indi sənə nə desəm də yaddan
çıxararsan. Çünki o hadisələr
sənin yaşına uyğun deyil, dərk edəsən.
Yaxşı oxu, böyü, vaxt gələr,
deyərəm.
"Dağlar oğlu" isə sevimli stolüstü
kitabım idi.
Əsərdə demək olar bütün insan və yer adları,
atalar sözləri, müdrik kəlamlar, epizodlar, əhvalatlar
yaddaşıma hopmuşdu: Pirasora, Barzavu, Qılqılov,
Qoşmalian, Sədəfli, Divəğəş,
Qışlaq, Zuvand, Nəmin, Ərdəbil, Bərnəsə,
Talıbqışlaq, Kələxan, Paşahal,
Çaxmaqlı, Morayurd, Gədik, Təblayağ, Kələxan,
Tülü, Conu, Nanəbulaq, Saxtabərə, Çiçəkli,
Burulğan, Qarabulaq, Şanaşin, Sarıbulaq, Talış
dağları, Qızyurdu, Kömürgöy, Xan
bulağı, Qoşabulaq, Yarpaqlı, Savalan, Mistan, Tatoni,Dəmirçi,
Hamarat, Rəzgöv, Dəmirçilər, Bədirbad, Cəngəmiran,
Dirig, Çayrud, Seyidlər, Dilimbulaq, Yovşanbulaq, Nəlbəkibulaq,
Oğlanqala, Alaşar, Mastayıl, Lerik, Yamaclı. Roman qəhrəmanları:
Mahmud Eyvazov, Gülsabah, Qurban, Yasəmən, Ağabanu,
İmaməli bəy, Mirzə Qulam xan, Sərxan, Məşədi
Sərdar, Mirzə Fərəc, Mirzə Kazım xan, Mirzə
Yusif bəy, Mustafa xan, Heydər, Aləmxanım, Kəblə
Həsrət, Araz, Elxan, Hətəmbanu, Mariya, Xəlil,
Ağamir, Güllü, Abdulla, Nemətulla xan, Tərlan,
Elçin, Qəyyum, Cavanşir, Şahsuvar, Tahir, Balaməmməd,
Mürsəl kişi, İntiqam, Səlimə, Atəş,
Şahbala, Sarışoğlu, Suğra, Xatirə, Nuru,
Qılmanzadə, Məcid, Zeynəb, Güleyşə,
Gövhər, Şiraz, Mirzə Qiyas, Manaf, Xeyri, Şəfi, Mələk,
Namaz bəy, Bənövşə, Teymur, Şəmsi Canizadə,
Xədicə və sair və ilaxır. Həm qədim
yurd yerləri, toponimlər, həm də insan adaları xəyalımı
uzaq-uzaq yerlərə aparıb çıxarırdı.
Axı, romanda rəsvir və tərənnüm olunan insan məskənləri,
coğrafi adlar mənə tanış və
doğma idi. O kəndləri görmüş, o bulaqlardan əyilib
ovuc-ovuc su içmiş,, dağları,
qayaları seyrə dalmış, gədiklərdən,
yamaclardan aşmışdım. Yazıçı
isə həmin yerləri bir daha mənə sevdirmişdi.
Arada uzun
illər ötəndən sonra, yəni 1983-cü ilin
fevralında Məmmədhüseyn müəllimlə Lənkərandakı
iş otağında - Yazıçılar
İttifaqının zona bölməsində söhbətləşərkən
hisslərimi cilovlaya bilmədim. Ötən
zamanların şirinli-acılı xatirələrini,
"Dağlar oğlu" ikihissəli romanı haqda
düşündüklərimi nəfəs dərmədən
danışdım. Xeyli kövrəldi.
"Çətin, ancaq yaşamalı, mübarizə
aparmalı dövran idi" - dedi. Masanın
üstündən məşhur romanın Moskvanın
"Sovetskiy pisatel" nəşriyyatında 1982-ci ildə nəfis
şəkildə çıxmış rus variantını
götürdü. "Sın qor"
("Dağlar oğlu") adı altında nəşr
olunmuş kitabın ilk səhifəsinə bu sözləri
yazdı: "Poeziyasına böyük ümid bəslədiyim
istedadlı şairimiz Ağacəfər Həsənliyə
xatirə üçün M.Əliyev, 1983".
Bu
görüşəcən yazıçı-dramatruqla tanış idim. Bakıda, Lənkəranda
rastlaşmış, maraqlı söhbətlərimiz
olmuşdu. Ancaq heç vaxt məndən
kimliyimi, Lerikin hansı kəndində doğulduğumu,
hansı nəslə-kökə mənsubluğumu
soruşmamışdı. Birdən ayağa durub
fikirli-fikirli soruşdu:
- Ağacəfər,
hər şairin, yazıçının bir şəxsi tərcümeyi-halı
olur, o məlumdur, bir də ədəbi aftobioqrafiyası. Şeirlərini az-çox jurnallarda, qəzetlərdə
oxumuşam, yəni yaradıcılığınla
tanışam. Bəs onu indiyə qədər
deməmisən, hansı kənddənsən, kimin oğlusan?
- Məmmədhüseyn
müəllim, siz bu haqda məndən heç nə
soruşmamısınız, mən də məlumat verməmişəm.
- Həə,
mən çox dar mənada yerliçiliyə əhəmiyyət
vermirəm, istedadlı adam, bütöv, təmiz
insan hardan olursa-olsun gözümün
işığıdı, bəsit, köntöy, özündənrazı,
talantsız xudbinin birisi isə gözümün düşmənidig
- Mən Lerikin Rvarud kəndindənəm, Hüseyn Həsənovun
oğlu - deyə yazısının sözünü kəsdim,
onu intizarda qoymadım.
- Bildim,
bildim, İsgəndərov Şamilin qaynı Hüseyn. Kənddə
ferma müdiriydig Allah rəhmət eləsin!
- Yox, Məmmədhüseyn
müəllim, səhv saldın, mənim atam ferma müdiri
olmayıb, iyirmi ildən yuxarı kolxoz sədri işləyib.
Sizi yaxşı tanıyır. Dediyiniz
Salayev Hüseyndi, Şamil müəlldimin bibisi oğlu və
qaynı, o da anamın yaxın qohumudu.
- Hə,
indi tanıdım. Atan mərd, xeyirxah,
çörəkverən, vətənpərvər, əliaçıq,
namuslu kişiydi. Nə vaxt
dünyasını dəyişib?
- Atam
sağdı, hərdənbir sizi məndən soruşur. Gərək iki köhnə kişini
görüşdürüm. Özü da
lap bu yaxın günlərdə.
- Nə
danışırsan? Çox gözəl
fikirdi, mən hazır, otuz ildən yuxarıdır Hüseyn
kişini görmürəm. Konkret surətdə
deyim, bir dəfə mənə yaxşılığı da
dəyib.
- Nə
yaxşılıqdı elə?
- Atan
qabaqcıl kolxoz sədri kimi Lerikdə raykomun bürosunun
üzvü idi, mən kənd məktəbində direktor
işləyirdim. Məndən tez-tez mərkəzi
komitəyə yalan məlumatlar yazır, istəməyənlər
işdən çıxamağıma hər vəchlə cəhd
edirdilər. Atam Rüstəm böyük
axund idi, ateist sovet hökumətinə etiraz əlaməti kimi
İrana keçmişdi. Çox zaman
ağzıgöyçəklər bu faktın qulpundan
yapışırdılar, mənə "düşmən
oğlu" damğasını yapışdırır, ləkələmək
üçün dəridən-qabıqdan
çıxırdılar. Müharibədən
sonrakı illərdə Qasımov soyadlı bir katibin məndən
qətiyyən xoşu gəlmirdi, məni hətta həbs
etdirmək üçün inzibati orqanlara xəlvəti
göstəriş vermişdi. Büro bu barədə qərar
qəbul eləyərkən Hüseyn kişi
də orada imiş. O, raykomun binasından çıxarkən
qəfildən rastlaşdıq. Yüyürə-yüyürə
mənə tərəf gəldi: "Qasımov prokurora sənin
tutulmağın barədə məxfi göstəriş verdi. Nə durmusan, burada?
Qaç get, Lənkərana, orda partiya uçotunda dur. Mən səni heç görməmişəm".
Beləliklə, Lerikdən gizlin surətdə Lənkərana
baş götürüb getdim, Qasımovun hiyləsindən
canım qurtardı. Bax, o kişinin bu alicənablığını,
mərdliyini necə yerə vura bilərəm, necə unudaram?
Ona əziyyət vermə, məndən
yaşlıdı. Haçan bu yanlara yolunu
salsa, xəbər elə, görüşünə
özüm gedərəm, həvəslə, böyük
ehtramla. Bəs nə üçün mən
onun vəfat etdiyini düşünürdüm?
- Bizim kənddə
iki Hüseyn vardı. Biri atamdır, digərinin
adını çəkdiniz. Yəqin siz
atamı Salayev Hüseynlə qarıqşdırırsız?
Axı, o, dünyasını erkən dəyişib.
- Olar. Hər şey mümkündü. Lənkərana köçəndən sonra
iş-güc, ailə-uşaq başımı elə
qatdı, göz açmağa macalım olmadı.
g Aradan
bir neçə həftə ötdü. Çiskinli-yağışlı
günlərin birində yolum həmişəbahar Lənkərana
düşmüşdü. Atam da Lerikdən
gəlmişdi. Biz bacım Bənövşəgildə
görüşdük. Yaxşı
fürsət idi, itirmək olmazdı. Mən
axşama hazırlıq məsələsini
tapşırıb, Məmmədhüseyn müəllimi
axtarmağa getdim. Böyük Bazarın lap girəcəyində
sürücüsü ilə rastlaşdım. O,
yazıçının iş kabinetində olduğunu bildirdi.
Tələsə-tələsə
özümü ora çatdırdım. Əhvalatı
Məmmədhüseyn müəllimə danışdım.
"Kişi o boyda yolu gəlib, belə çıxır
qonaqlığı onun boynuna qoyduq, ayıbdı, mənim hər
cür imkanım var, yaxşısı budu, bizə gedək"
- dedi. Bacımgilin artıq hazırlıq
gördüyünü söylədim. Beləliklə,
bir-birini tanıyan iki şəxsiyyəti
görüşdürdüm, onlar xeyli xoşhal olub, mənən,
ruhən zənginləşdilər.
***
Bu il
görkəmli yazıçı-dramaturq ,
publisist şair Məmmədhüseyn Əliyevin 90 yaşı
tamam olur. Ədəbiyyatımızda "Dağlar
oğlu", "Dağda bahar", "Qulplu
qızıllar", "Torpağın ətri", "Ana fəryadı",
"Prokuror" kimi qiymətli nəsr və dram əsərlərinin,
çoxlu sayda hekayə və şeirlərin müəllifi
kimi tanınan ədibi xatırlamağa, haqqında söz
açmağa dəyər. Axı, unutsaq,
unudularıq, - deyiblər. Bir də həqiqətən
Məmmədhüseyn müəllim tapındığı, təskinlik
tapdığı sözə bacardığı qədər
xidmət edib, xəyanət etməyib.
P.S. Təəssüf
ki, vaxtilə Azərbaycan, rus və bir sıra dünya
xalqlarının dillərində əsərləri çap
olunan yazıçı-dramaturqun yeni əlifba ilə indi
kiçicik bir hekayəsi də əlimzdə yoxdur. Məncə, bu biganəliyə son qoymağın
vaxtı çatıb. Çünki
yazıçının buna mənəvi haqqı var.
Ədalət.-2015.-16
aprel.-S.6.