Bela Tarr: mənim
bütün filmlərim komediyadır
Dünya kinosunun ən tanınmış rejissorlarından biri olan Bela Tarr
1955-ci ildə Macarıstanın
Peç şəhəində
anadan olub. İlk 20 dəqiqəlik sənədli filmini on altı yaşında lentə alıb. Yasudziro Odzu, Andrey Tarkovski, Bresson kimi rejissorlardan
təsirlənən Tarr
sonralar özünün
ən gözəl filmlərini çəkib.
Rejissorun "Şeytan
rəqsi", "Lənətlənmiş",
"Verkmayster harmoniyaları",
"Turin atı" kimi
filmləri ona məşhurluq gətirib.
Bela Tarr 2010-cu ildə ekranlaşdırdığı "Turin atı" filmindən sonra kinokaryerasına son verdiyini açıqlayıb.
Rejissorun
2013-cü ildə verdiyi
müsahibəni təqdim
edirik.
-"Turin atı"
filmi doğurdan da sizin ən
fəlsəfi filminizdir. Nitşenin düşüncəsi ilə sizin şah əsəriniz olan film arasındakı əlaqəni izah edə bilərsinizmi?
-Fəlsəfə və kinonun dili çox
fərqlidi. Fəlsəfə kinodan kənar
bir məkanda çalışır. "Turin
atı" filmini fəlsəfə filmi olaraq adlandırılmağını
sevmirəm. Çünki hər ikisi bir-birindən olduqca uzaqdır. Bu sadəcə bir filmdi. Mənim üçün əsas sual atın aqibətinin necə olmasıdır.
1985-ci ildə filmin ssenarisini yazan Laslo Krasnaxorkai
bu sualı vermişdi. Və buna cavab tapa bilmək üçün otuz ilə qədər gözlədik. "Turin atı" filmi həmin suala bir cavabdı.
-Atın taleyi insanın taleyinimi təsvir edir?
-Elə də demək olar. Ancaq simvolik formada bu çox
çətindi, nəinki
fiziki baxımdan: Tamamilə bir-birinə bağlı olan üç canlı var. Biri olmadan digəri
yaşamır. Onlar öz
çevrələrindədilər. Nəticədə isə az izah və əhəmiyyətdi.
Əsas olan yaşamaq uğrunda mübarizədir.
-Filmdə qonaq gələn adamın Nitşevari bir xarakter olduğunu
söyləmək mümkündür?
-Tam formada demək olmaz. İçkisi qutardığı üçün yenisini almağa gələn adi bir qonşudur.
Şüşəni stolun üstünə
qoyduğu zaman düşüncəsini söyləyir,
danışır. Çünki goplamağı çox sevir.
Məndən qeyir-səmimi bir şərh ala bilməyəcəksiniz. Bunu yoxlamağa da ehtiyac yoxdur.(gülümsəyir)
Hər şeyi ən sadə formada deməyi xoşlayıram və film çəkməyin
həddindən artıq
mənfəətli iş
olduğunu hesab edirəm.
Biz fərqli düşüncələrə
sahib olduğumuz üçün
film çəkməyin də
zehni iş olduğunu hesab edərək insanların taleyini o qədər diqqətə almırıq.
Məncə rejissor bir neçə xarakteri anlamağı bacarmalı,
onları həyatına
oturtmalı və həqiqi həyatda onların gündəlik yaşantılarını nümayiş
etdirə bilməlidi.
Filmimdən intellektual zövq
ala bilirsinizsə, bu məni hədsiz dərəcədə məmnun
edər. Ancaq yenə
də qeyd etmək istərdim ki, haqqında bəhs etdiyim filmim intellektual çalışmanın məhsulu
deyil.
-Turin atı filmində həm də dünyanın sonu ilə əlaqəli atmosfer hiss olunur. Amma burada siz bu
fikirlərdən çox
uzaq görünürsünüz.
Həmin
film dünyanın sonu
ilə bağlı fikirlərinizə aydınlıq
gətirirmi?
-Məncə dünya öz-özlüyündə heç
zaman sona çatmayacaq. Çevrilişlər, dəyişilmələr, yeniləşmələr davamlı
olaraq baş verəcək. Amma bu dünya xeyli sayda kiçik canlılardan ibarətdi.
Bir tək canlının yox olması və yaxud sonu
dünyanın bir hissəsinin sonudur. Fimdəki atın ölümü söhbətin mövzusudursa,
o zaman onun ölümü də dünyanın müəyyən
hissəsinin sonudur.
Yaşayan hər bir canlının dəyərli
olduğuna inanıram.
Hər bir insan müəyyən
qədər qürura
sahibdir. Bizim vəzifəmiz
isə bu qüruru qorumaqdan ibarətdir.
-Bir az əvvələ qayıdaqg
Film çəkməyə necə başladınız
və sizi buna təşviq edən nə idi?
-Gənc yaşlarımda belə bir şiddətli
istəyim olmayıb. Bu əsasən mən
gördüyüm dünyanın
çirkinliklərindən yaranan istək idi. Filmlərə baxmağı çox
sevirdim. Ancaq izlədiyim
filmlərin çoxu məni qane etmirdi. Həmin filmlər getdikcə
məni daha çox sıxırdı.
Bu kimi düşüncələrə
qarşı çıxmaq
üçün özüm
film çəkmək qərarına
gəldim. "Fərqli filmlər" də çəkilir deyə göstərmək
istədim.
-Kinokaryeranızı sona çatdırdığınız üçün bu günün filmlərindən
razı olduğunuz deyə bilərikmi?
-Xeyir, mən ümumiyyətlə bu günün dünyasından
heç razı deyiləm. Və artıq filmlərlə
yeni nələrsə
söyləyə biləcəyim
fikirlərə sahib olmadığımı
düşünürəm. Əks halda bu özümü
təkrar etmək anlamına gələr.
O zaman da filmlərim məndən yox, başqa məsələlərdən bəhs
edər.
-Filmləriniz çox qaranlıq olsa da, fərqlidi. "Verkmayster harmoniyaları"
filmini sizin ən ürəkaçan
filminiz hesab etmək olar?
-Mənim bütün filmlərim ürəkaçıcıdır.
Yalnış anlamayın,
bədbin insan ölmək üçün
nərdivanla dırmaşıb
ağaca çıxan
və ordan özünü atan adamdır! Qaranlıq film çəkdiyini hesab etdiyinz adam
səhər saat dörddə yuxudan qalxıb soyuqda, yağışda film çəkə
bilmək üçün
avadanlıq daşımaz.
Hətta sizin tam rahat ola
bilməyiniz üçün
belə deyim ki, mənim bütün filmlərim komediyadır. Onlara da gülmək
olar. Acı bir gülüşləg
Sizcə həyatın
özü də bunlardan ibarət deyilmi?
-Flimləriniz davamlı olaraq ağ-qara çəkməyinizin
xüsusi bir səbəbi var?
Əslinə qalsa elə xüsusi və ya şəxsi səbəb yoxdur. Ağ-qara filmlər
çəkəndə daha
detallı incələmə
edə bilirəm.
Filmdəki planların iki
rəng üzərindən
daha ruhi hala gəlməsini əldə edirəm.
Bu səbəbdəndir ki,
ağ qara
rəng filmə bir başqa yaraşıq verir.
- Özünüzə yaxın
hiss etdiyiniz və ya sevdiyiniz kino
adamları varmı? "Verkmayster harmoniyaları"
filmində ilham pərinizin Xanna Şiqullaya istiqamətlənərək,
Con Kassavetis və Reyner Fassbinderdən təsirləndiyini hesab etmək olar?
Həm bəli,
həm də xeyir deyə bilərəm. Hər zaman səssiz
və sakit şeylərə qarşı
çox həssas olmuşam. Xüsusilə plastik sənətə
və rəsmlərə
baxmağı çox
sevirəm.
- Rejissorluq işini dayandırdınız.
Bundan sonra nə etməyi
fikirləşirsiniz?
Uzun müddət
Budapeştəki kino atelyemi işlədəcəm. Bu iş
vasitəsi ilə maddi və mənəvi
imkanı olmayan kino adamlarına işləmək imkanı
yaradacam. Bir də Xorvatiyanın
Split şəhərində film məktəbi açmaq istəyirəm.
- Niyə məhz Xorvatiya?
Çünki Dalmatsiya çox qəribə bir yer, Split isə tarixi şəhərdi.
Ədalət.-2015.-28
aprel.-S.6.