GƏNC FİKRƏT QOCA
Yaşar Qasımbəyli,
filologiya elmləri üzrə fəlsəfə doktoru,
AMEA-nın Nizami adına
Ədəbiyyat
İnstitutu
(əvvəli
ötən sayımızda)
Bu - gənc
şairin fikirləşib tapdığı və kəşf
etdiyi uğurlu bir lirik mübaliğədir: "Dəstəyə
əl atıb çağırdım: - Alo! Təcili
yardım, kömək eləyin. - Alo! Buyurun, deyin, xəstənin
neçə yaşı var? - Milyard, daha çox olar. -
Uzatmayın, xəstəliyi nədir? - Nüvə silahı
asılıb başının üstdən, bir ayağı qəbirdədir.
- Tez eləyin, zarafatı buraxın, Hansı ünvana gələk,
deyin! - Ünvan? Bizim səyyarə - Yer kürəsi".
Göründüyü kimi, lirik qəhrəmanın
Yerpərvərliyi qəlbinizi riqqətə gətirir.
O, həqiqətən də yaşadığı planetin yalnız
sakini yox, həm də sahibi kimi özünü təsdiq etməyə
can atır. Bu duyğu və düşüncə
şeirin ikinci personajı həkim tərəfindən qəribə
qarşılansa da, XX yüzilin ikinci yarısında
yaşayan insanın arzu və qayğılarını obyektiv
ifadə edir. Çünki
dünyamızı yalnız bu cür düşünən və
Yer kürəsini öz evi, öz doğma Vətəni hesab
edən və sevən insanlar xilas etməyə qadirdir.
"Mənim əsrim" (1962) şeiri də müəllifin
mənsub olduğu zaman və məkan haqqındakı təkrarsız
düşüncələrinin ifadəsidir. Əgər
"Telefonla söhbət"də məkan Yer kürəsi
şəklində bədiiləşibsə, "Mənim əsrim"də
isə zaman özünün ən böyük
ölçü vahidlərindən birinin adıyla əbədiləşib.
Gənc şair zamanın - öz əsrinin
şərəf və ləyaqəti barəsində dərin
xəyallara dalır. Öz əsrinin ziddiyyətləri
və dəhşətli təzadları onun şəxsi və
dəruni kədərinə çevrilir: "Qardaş, XX əsrdir,
hər kəs öz işində. Ağalar Yer
kürəsini qarpız kimi dilimləmək istəyir.
Görəsən, nə demək istəyir..." XX əsr
haqqında zəmanəmizin V.Mayakovski, N. Hikmət, B. Pasternak,
P.Elyuar, P.Neruda, S.Vurğun, R.Rza, Ə.Kərim və başqa
görkəmli sənətkarlarının bənzərsiz
müşahidə və düşüncələri
vardır. Amma gənc Fikrət Qocanın
aşağıdakı misraları öz misilsizliyinə və
orijinallığına görə heç də onlardan geri
qalmır. Hətta gənc şairin yanğısı və
qayğıkeşliyi bir sıra xüsusiyyətlərinə
görə öz sələflərindən də emosional və
təsirli duyulur: "Yenə də Qərbdə körükləyirlər
hərbin kürəsini. Yoxsa nəhəng bir
külqabıya döndərmək istəyirlər yer kürəsini.
İnsanlardan yadigar, Bir yığın insan
ah-naləsi qalar, Əsrlərlə qalaktikanın sükutu
içrə dolanar". Bu şeir,
xüsusən ondakı "Yoxsa nəhəng bir
külqabıya döndərmək istəyirlər yer kürəsini"
misrası ədəbi ictimaiyyəti sözün həqiqi mənasında
riqqətə gətirmişdi. Ustad Rəsul Rza "nəhəng
bir külqabı" istiarəsini yüksək qiymətləndirərək
o vaxt ədəbi gəncliyə həsr etdiyi məşhur
"Ümid və arzular" (1963) məqaləsində
yazırdı: "Onun təşbehləri, obrazları fikrin
açılmasına xidmət edir. O, yer kürəsini "nəhəng
bir külqabıya" döndərmək istəyənlərə
qarşı qəzəbini bildirəndə bu təşbehin
tutumu bizim gözlərimizdə əzəmətli bir mənzərə
açır".
"Mənim əsrim" şeirində gənc
şairin üslubu və poetik təhkiyəsi o dövrün
möhtəşəm və təntənəli üslubundan kəskin
surətdə fərqlənirdi. Müəllifin əsrimiz
haqqındakı mülahizələri, fikirləri ən
yaxın və ən əziz adam barəsindəki
narahat düşüncələr təsiri
bağışlayır. İnsanın yeganə
və doğma Vətəni - Yer kürəsini xilas etmək
üçün o bütün insanlığa üz tutur.
Və 53 il əvvəl yazılmış
və səslənmiş bu xitab bugün də son dərəcə
təbii və səmimi səslənir:
Sən insansan,
Ayaqlarına sığınıb
yer kürəsi.
İnsansan, yaşayırsan,
Həyata cavabdehsən.
Dünyanın taleyini
Çiynində daşıyırsan!
Qəribədir
ki, yuxarıdakı misralarla 53 il sonra işıq üzü
görmüş "Yaşayaq" (2015) şeirinin son sətirləri
arasında heyrətamiz bir həmahənglik var. Xalq
yazıçısı Anar böyük poeziyanın mahiyyətindəki
və siqlətindəki bu sirri həssaslıqla açır:
"Şair, doğrudan da şairdirsə - onun 16
yaşında yazdığlı şeirlə 46 yaxud 66
yaşında yazdığı şeirlər arasında,
şübhəsiz, fərq olacaq. Amma bu fərq
- əzəmətli, qollu-budaqlı, qocaman bir ağacın
yarpaqlarıyla həmin ağacın çox illər, bəlkə
çox əsrlər bundan qabaqkı pöhrə
vaxtının yarpaqları arasında fərq kimidir. Ağac həmin ağacdır - qovaq, çinar, əbrişim
ya palıd. Yaşı başqadır,
görkəmi başqadır, illərinin sayı fərqlidir.
Şair həmin şairdir, poeziyasının
alın qırışları çoxalıb, şeirinin
başı ağarıb, amma şairin sifəti həmin sifətdir.
Əsl şairin üzü olur, bu üz dəyişir,
amma başqalaşmır, ya başqalaşır, amma
yadlaşmır". Əsl şair
yaradıcılığındakı bu uyğunluğu gənc
Fikrət Qoca ilə müdriklik yaşına qədəm
qoymuş Fikrət Qoca arasındakı mənəvi-estetik
birlik və vəhdət emosional şəkildə bədiiləşib:
Qardaşım, bacım,
gözünü geniş aç!
İşığa doğru
qaç!
Yaşadığın zamana,
dünyaya yaxşı bax!
Biz doğma bir ailəyik,
Gəlin əl-ələ verək,
İnsan kimi yaşayaq.
60-cı illərin poetik prosesində əsas və mərkəzi
təmayüllərdən biri - mövcud estetik meyar və dəyərlərə
tənqidi münasibət idi. Gənc ədəbi nəsil 20-30-cu
illərdə Azərbaycan ədəbiyyatında
formalaşmış və 40-50-ci illərdə isə daha da
möh-kəmlənmiş bədii norma və
kriteriyalara tamamilə yeni mövqelərdən
yanaşırdı. Bədii təfəkkürün
ictimai gerçəkliyə münasibəti, müsbət və
mənfi qəhrəman bölgüsü, ədəbiyyatın
qabaqcıl və baş qəhrəman konsepsiyası, milli
keçmişə və dəyərlərə yanaşma,
çağdaş dünyaya baxış və s., demək
olar ki, poetik gəncliyin əsərlərində ciddi dəyişikliklərə
uğrayırdı. Ədəbi gəncliyin
erkən poeziyasında diqqəti cəlb edən əsas
yenilikçi cəhət mövcud ədəbi qayda və
kanonlara, məşhur obraz və obrazlar sisteminə dekonstruktiv
yanaşma idi. Dekonstruktivizm
altmışıncıların, xüsusən, ilk
yaradıcılıq illərində müxtəlif poetik
üslub və axın nümayəndələrini
yaxınlaşdıran, bir çox cəhətdən birləşdirən
ən qüdrətli tendensiya idi. İndiyə
qədər ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslıqda
bu özünəməxsus proesesin ayrı-ayrı xüsusiyyətləri
və əlamətləri nəzərdən keçirilib.
Amma o dövrdəki poetik prosesin əsas təkanverici
təmayülü kimi qeyd etdiyimiz tendensiya elmi
araşdırmaların obyektinə çevrilməyib.
Gənc
Fikrət Qoca poetik manifest ruhlu ilk şeirlərindən birində
- "Hamıya borcluyam..." (1962) da poeziya sevərlərə
və bütün xalqa üzünü tutub deyirdi:
Ataya borcluyam mən,
Anaya borcluyam mən.
Bəlkə də bu dünyada
Hamıya borcluyam mən.
Yeni lirik qəhrəman sanki siyasi mübarizələr və
inqilablar, amansız qətllər və repressiyalar
dövründə öz missiyasını və vəzifəsini
unutmuş ədəbiyyatın, xalqdan uzaq
düşmüş başı bəlalı, sabiq lirik qəhrəmanın
borclarını da Vətənə qaytaracağına ürəkdən
and içirdi.
Akademik Bəkir Nəbiyev Fikrət Qocanın və ümumən,
altmışın-cıların
yaradıcılığındakı bu zəruri keyfiyyəti
həssaslıqla müşahidə etmiş və
"Şair fərdiyyəti" adlı məqaləsində
xüsusi vurğulamışdır: "Fikrət Qocanın
şeirləri isə vaxtın, müasirliyin ötəri,
keçici təsirlərinə məruz qalmayıb. Onun yaradıcılığının bu məziyyəti
barədə danışmaq vacibdir. Məncə,
bu məziyyəti yalnız şəxsi keyfiyyət kimi izah etmək
doğru olmazdı. Burada Fikrətin
poeziyaya gəldiyi dövrün dərslərinin, ədəbi-ictimai
meyarlarının da rolu böyükdür. Məlumdur ki, F.Qoca 60-cı illər nəslinə mənsub
şairdir. Bu nəsil bir çox cəhətdən,
indiki təbirdən istifadə edib desək, 60-cı illərin
yenidənqurması şəraitində
formalaşmışdır. Həmin nəsil
əvvəlki nəsillərin
yaradıcılığının məruz qaldıqları
çox sınaqlardan xəbərdar oldu və bu cəhət
gənc şairləri poeziyanın vəzifəsi, xalq mənəviyyatının
inkişafında yeri, rolu, sənətin taleyi barədə dərindən
düşünməyə vadar etdi. Fikrət
Qocanın əksər şeirlərinin, poemalarının
mövzusu və mətləbcə, ruhca köhnəlməməsinin
bir səbəbi də, məncə, elə bu amillə
bağlıdır".
Yeni ədəbi epoxanın ən görkəmli nümayəndələrindən
biri xalq şairi Fikrət Qocanın 60-70-ci illər
yaradıcılığı bədii təfəkkür
tariximizin yarım əsr əvvəlki hadisələrinə və
bir sıra yenilənmə proseslərinə bugünkü
gün səviyyəsindən çıxış edərək
işıq salmağa imkan verir. Poeziyada
altmışıncılar nəslinin həyata keçirdiyi
bir çox bədii eksperiment və təcrübələri, ədəbi
köhnəliklə yeniliyin mübarizəsi və bir-birinə
qarşılıqlı münasibətini, 30-50-ci illərin
siyasi qəliblərə sıxılmış poetikasının
əsas komponentlərinin inkarını və ya bədii
praktikada dekonstruksiyasını əsas nəsildaşları
ilə birlikdə Fikrət Qocanın erkən
yaradıcılığında da aydın surətdə
müşahidə edirik. Xalq şairinin
müasir poeziyamızdakı mövqeyini ustad Anarın dəyərli
mülahizələri aydın surətdə səciyyələndirir.
Aşağıdakı fikirlər həm də Fikrət Qoca
sevərlərin qənaəti və münasibətinin ifadəsidir:
"Ötüb keçməkdə olan XX əsrin təxminən
yarısı qədər bir müddətdə Fikrət Qoca
sözün yaradıcısı, qoruyucusu və yeniləyicisi
kimi öhdəsinə düşən vəzifəni şərəflə
yerinə yetirir. Gənc yaşlarından
özünə "Qoca" təxəllüsü seçən
Fikrət yeni şeir kitabı ilə bir daha sübut edir ki,
bugün də şeirimizdə cavanların cavanıdır.
Və bu yalnız Fikrətin yox,
hamımızın təsəllisidir".
Böyük
şairimizin həyatın sınaqlarına mərdliklə sinə
gərə-gərə özünün əzəmətli və
mübarək səksən yaşına günbəgün
yaxınlaşdığı bir vaxtda Anar müəllimin 15 il əvvəl bildirdiyi səmimi ürək
sözləri və arzuları daha da həyatbəxş və
emosional duyulur.
"Bütün məhsulların
bahalaşması ilə bağlı xəbərlər həqiqəti
əks etdirmir"
Ədalət.-2015.-20 avqust.-S.3.