İŞIĞINIZ NUR, OCAĞINIZ GUR OLSUN
"Hüseyn Cavid. Vətənə
qaydış" kitabını oxuyarkən və eyni adlı fotoalboma baxarkən
düşündüklərim
"Zaman keçəcək,
onilliklər, yüzilliklər
bir-birini əvəz edəcək, hər şey dəyişəcək,
dünya yeni yönə, yeni zövqə istiqamətlənəcək,
ancaq xalqın milli-mənəvi dəyərlərinə
öz müqəddəs
münasibəti heç
vaxt dəyişməyəcəkdir". Qarşımdakı
"Hüseyn Cavid. Vətənə qaydış" kitabını oxuyarkən
və eyni adlı fotoalboma baxarkən bir daha buna əmin
oldum.
"Dahilərin qaydışı
möhtəşəm olur". Çünki o qaydış xalqı, milləti üçün
böyük önəm
kəsb edən bir qaydışdır.
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, şairə, publisist Sona xanım Vəliyevanın tərtibçisi, redaktoru
və ön sözünün müəllifi
olduğu "Hüseyn
Cavid. Vətənə qayıdış" kitabında "Dahilərin
qaydışı möhtəşəm
olur" sərlövhəsi
bütün varlığıma
hakim kəsildi. Cavid dünyasından
və Cavid dühasından doğan sevgilə yazılan ön sözdə sələflərə qarşı
layiqli varislik qayğısını duydum.
Bu qayğı Cavid şəxsiyyətinin
əyilməzliyindən, dahiliyindən
doğan sevginin, səmimiyyətin təzahürüdür.
Hörmətli Sona xanım! Çox haqlı olaraq buyurursunuz ki, "Cavidə dönmək, milli soy-kökə dönmək, milli kimliyini dərk etmək deməkdir".
O, Cavid ki, "milli müəyyənliyi ilə bağlı düşüncələrini" qələmə aldığı
və xalqına catdırdığı üçün
uzun illər "marksist-leninçi tənqidin
məziyyətlərinin" qurbanı oldu. Yaradıcılığı "ziddiyyətli, təzadlı", özü
isə "mürəkkəb
şəxsiyyət", "xırda burja yazarı" adlandırıldı.
H.Cavidin "son dərəcə mürəkkəb
və ziddiyyətli bir şəxsiyyət"
olduğunu iddia edən tənqidçi alim Mehdi Hüseyn
digərlərinə nisbətən
daha iradla bildirirdi ki, "Cavid nə Sovet
məfkurəsini qəbul
edə, nə də naliyyətlərini görə bilmir".
Amma zaman bu "məfkurəni görən və qiymətləndirənləri" yox Cavidi yaşatdı. Əliağa
Vahid demiş: "Cavid əbədidir, qalacaq name cahanda".
Doğrudan da "Dahilərin qaydışı möhtəşəm
olur". O qaydış ki, bəşəri sevgidən doğan, "bütün zamanlarda yolumuza nur saçan"
qələmi, sözü
ilə milləti, Vətəni yolunda canını fəda edən Hüseyn Cavidin qaydışıdır.
O qaydış ki, onda Böyük Türk Dünyasını
özünə, dünəninə
böyüklüyünə çağrış var. O qaydış
ki, "Kəssə hər kim
tökülən qan izini, Qurtaran dahi odur yer
üzünü" deyə
bütün dünyanı
sülhə, sevgiyə,
dostluğa çağrırır.
O qaydış ki, İblis xislətlilərin
nəfsinə, tamahına
qarşı bir qalxandır, "insan idrakındakı kamillik zirvəsinə" gedən
yolda İlahi dərki anladan hikmətdir.
O qaydış bir daha sübut etdi ki, "Peyğəmbər"i yaradan
dahi "bütün zamnaların şairi"dir
və nə yaxşı "inqilab epoxasının şairi ola" bilmədi.
Amma
"Ədəbiyyat tarixində
düz bir xəttlə, ziddiyyətsiz,
bütün ömrü
boyu bir istiqamətlə irəliləyən,
yaradıcılıq tərəddüdü
və şübhələri
keçirməyən böyük
bir sənətkar"
oldu Hüseyn Cavid.
Yaradıcılığında ancaq ziddiyyət və qərəzlilik axtaran sovet tədqiqatçıları
H.Cavidə yalnız
"siyasi ideyalar və ideallar mövqeyindən" yanaşdılar. Bu yanaşmada H.Cavidi "proletar yazarı",
"inqilab şairi"
kimi görmək arzusunda olanlar da var idi.
Amma unutdular ki, "qafqaziyanın ən bənam, müqtədir, məşhur
şairi", "inqilab
şairi" ola bilməz. Elə inqilab şairi ola
bilmədiyi üçün
Azərbaycanda sovet tənqidi "vulqar-sosioloji
mərhələ" deyilən
dövr də Cavid yaradıcılığına
münasibətdə özünün
bütün zəif cəhətlərini subyektiv
maksimalizmi, metodoloji və estetik təzahür ifratları ilə" meydana çıxardı.
"Mənim tanrım
gözəllikdir, sevgidir"
deyə bəşəriyyəti
sülhə, dostluğa
səsləyən H.Cavid
"XX əsr Azərbaycan
romantizminin nəhəng
siması" kimi tanınmağa başladı
və mənsub olduğu romantizm yaradıcılıq tələblərini
müdafiə edərək
ömrünün sonuna
kimi buna sadiq qaldı. Bu sadiqlik onu "Şərq romantizmini yaradanlardan biri" kimi tarixə saldı.
Yaradıcılığında Şərq və Qərbin mədəni, mənəvi-əxlaqi
dəyərlərini, türkün
düşüncə müstəvisində
təhlilə çəkib,
tədqiq edən H.Cavid üçün Vətən anlayışı
Azərbaycanla məhdudlaşmırdı,
o, Turanı Böyük
Türk Dünyasının
Vətəni sanırdı.
Ona görə də "Cavid romantizminin dalğaları bəzən
Turana da sığmır, onun hüdudlarını aşaraq
Şərq-İslam dünyasına
və bütün yer kürəsinə yayılırdı. Bu isə onun bəşəriliyini
şərtləndirir".
"Türk dünyasını
bir araya gətirən nəhəng
bir körpü" adlandırılan H.Cavid üçün vahid türk ədəbiyyatı,
mədəniyyəti və
böyük Turan dünyası vardır. Bütün ömrü
boyu bu birliyi
uğrunda mübarizə
aparan, insanlığı
sevgiyyə azadlığa
səsləyın şair
"Hürriyyət! Ah, o məncə fəqət dadlı bir xəyal... Dünyada varmı hürr
əcabə? İştə bir sual!" deyə sordu.
O, Hürrün carçısı
olduğu üçün
"gərgin, amansız,
şiddətli, rəhimsiz
bir mübarizə və mücadilə"nin qurbanı oldu. "Günün
nəbzini tuta bilməməkdə" günahlandırılan
H.Cavid əsrin nəbzini tuta bildi.
"Cavidcə həyat
yaşamaq və yaşatmaqdan ibarətdir". Odur ki, bu gün onu
layiqli varisləri yaşadır. Cavid işığını,
Cavid oçağını
daima nurlandırır.
Bu nurda Sizin də, ailənizin də payı var Sona Xanım!
Azərbaycan Respublikası Prezident
Administrasiyasının ictimai-siyasi
məsələlər şöbəsinin
mudra Əli Həsənovun təşəbbüsü
və "Kaspi" qəzeti - Kaspi Təhsil Mərkəzinin layihəsi əsasında
2013- cü ildə
"Hüseyn cavid. Əsərləri" (ilk Türkiyə nəşri, 2013) kitabının
İstanbulda nəşr
olunması xüsusi böyük maraqla qarşılanıb.
Kitabın nəşrində Azərbaycan
Respublikası Prezident
Administrasiyasının ictimai-siyasi
məsələlər şöbəsinin
mudra Əli Həsənovun və Sizin xüsusi xidmətiniz olub. Bütün
bunlar bir daha deməyə imkan verir ki,
Siz Cavid işığını, Cavid
ocağını daha
güclü nura qərq etməyə layiq varissiniz! İşığınız nur,
ocağınız gur
olsun! Amin!
Qərənfil Dünyamin qızı
"Əməkdar
jurnalist"
Ədalət.-2015.-8 dekabr.-S.6.