Mənim müharibəm
Gördüklərim,
düşündüklərim və ağrılarım (may,
1993, aprel, 1999)
Nemət VEYSƏLLİ,
Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Akademiyası, redaktor
(əvvəli
ötən saylarımızda)
Ermənilər bizimlə dost
olublarmı?
və ya
Biz ermənilərlə dost
olmuşuqmu?
Bu barədə
az məlumatı olan oxuculara onu da demək istəyirəm ki,
bizim kənd - Yuxarı Veysəlli sabiq Dağlıq Qarabağ
Muxtar Vilayəti erməni yaşayış məskənləri
ilə - sözün həqiqi mənasında əhatə
olunub. Çartaz, Sos, Məşədkənd,
İsfahan. Bizim kənd ilə rayon mərkəzi
- Martuninin arası beş-altı kilometrdi. Ümumiyyətlə, bizim kəndə oxşar
Ağdamın, Cəbrayılın da yaşayış məskənləri
vardı. Sonrakı illərin
müşahidələri, təhlili onu göstərir ki,
1923-cü ildə sabiq DQMV-i yaranandan sonra da münaqişə
və mübahisə ocağı olması üçün qəsdən
bu cür ərazi-inzibati prinsipinə - bizim başbilənlərimiz,
ata-babalarımız ermənilərin bu niyyətini,
strategiyasını aydın dərk etməyiblər. İlk növbədə o illərdə imişlilər
- Sarxanlı, Buludlu, Cəfərli camaatı da uzaqgörənlik
etməyiblər. Bizim kəndin ətrafında,
Martuniyə bitişik otlaqlarını, mal-qara, qoyun
üçün nəzərdə tutulmuş təsərrüfatlarını
unudublar, çəkilib aran tərəflərə gediblər.
Məsələn, Şuşa, Xankəndinə bitişik erməni
kəndlərinin çoxbilmiş əhalisi, başbilənləri
tərəkəmə camaatının örüş kimi
istifadə etdiyi min hektarlarla torpaqları zəbt ediblər,
sonrakı illərdə də qarış-qarış,
addım-addım, on hektarlarla qara torpaqlar Moskvanın köməkliyilə
sənədləşdiriblər, ərazi-inzibati bölgüdə
isə özlərinin xeyrinə həll ediblər.
88-ci ilə kimi, münaqişələrdən qabaq qəribə
mənzərə yaranmışdı. Şuşaya, Xankəndinə
bitişik erməni kəndlərinin əhalisi, təsərrüfatlarının
üzvləri gəlib Aşağı və Yuxarı Veysəlli,
Qacar, Dilağarda, Aşağı Divanalılar - bir sözlə,
azərbaycanlılar yaşayan kəndlərin
qulağının dibində, vaxtilə biganəliyimiz
üzündən əlimizdən çıxan torpaqlarda
bağlar, təsərrüfatlar, heyvandarlıq və kökəltmə
kompleksləri yaradırdılar. Ötən əsrin
50, 60, 70-ci illərində yuxarılarda yaşayan erməni kəndlərinin
əhalisi avtobuslarla, üstüaçıq maşınlarla,
çantalarında da hasları, tut araqları onlarla Azərbaycan
kəndlərinin başının üstündən
keçib, qabaqlar onlara məxsus olmayan torpaqlarda əkin-biçinlə
məşğul olurdular. Havalar payıza
çönəndə becərilən məhsulları,
turşuya qoyulmuş pomidoru, xiyarı, kələmi, kartof və
soğanı da yığıb çəkilirdilər
dağlara. Vaxtilə Azərbaycan bəylərinə
məxsus torpaqlarda salınmış ucu-bucağı
görünməyən üzüm, nar və şaftalı
bağlarının hesabına emal zavodları tikmişdilər.
Bu zavodlarda istehsal edilən və sabiq
SSRİ-nin müxtəlif şəhərlərinə göndərilən
"Martuni", "Kuropatkino", "Çeşi"
adlı çaxır şüşələrinin etiketlərində
bu məhsulların Azərbaycana, Azərbaycan torpaqlarına məxsusluğundan
əsər-əlamət belə olmazdı.
Qarabağın tən ortasında, anadan olduğum kəndin
bütövlükdə erməni yaşayış məskənləri
ilə tam əhatə olunub, uşaqlıq və yeniyetməlik,
gənclik çağlarım da məhz bu torpaqlarda
keçib. Mən vicdanıma təzyiq göstərib deyə
bilərəm ki, hə, ermənilər həmişə
qonşularına qarşı düşmənçilik
münasibəti bəsləyiblər. Mən
öz gördüklərimi, düşündüklərimi
yazmaq istəyirəm.
...Bütün
detalları, təfərrüatları yadımdan
çıxıb. Qapımızda bir neçə
qoyun, camışımız vardı. Anam
qatıq, nehrə ayranı, yağı, qaynanmış
südün bıçaq kəsməyən qaymaq, şor
düzəldərdi. Bütün
sadaladıqlarımı qalın palanı olan eşşəyin
belinə yükləyib yollanardım Quzey Çartaza. Kəndimizin yuxarı başından, rəhmətlik
Vahid Həsənovun evinin yanından, Quzey Çartaza daş
yol dönürdü. Yolun döşəməsi iri-iri ağ və sal daşlardandı. Əslində bu yol vaxtı ilə kəl və at
arabaları üçün nəzərdə tutulmuşdu.
Ötən əsrin 30-40-cı illərində
salınmışdı. Quzey Çartaza
gedən at və öküz arabası yolu niyə məhz
Aşağı Veysəllinin torpaqları hesabına
salınmışdı, bu da məlum deyildi.
...Məhz
bu missiya ilə həmişə gedib-gəldiyim,
dayandığım həyətdə eşşəyimi
zoğal ağacının gövdəsinə
bağlayardım. Vallah, həyət sahibinin, erməni
qadınının adı yadımda qalmayıb. Bilirsiniz, neçə ilin söhbətidi - ən
azı altmış ilin. Həmin erməni qadını
apardıqlarımın hamısını - damlasına qədər
natural şəkildə buğdaya, alma,
armud qurusuna, pula dəyişdirərdi. Üstəlik
məni çaya, çörəyə də dəvət edərdi.
İsti əllərini üzümdə, boynumun
ardında gəzdirərdi.
Bizim kənddə su dəyirmanı olmadığına
görə tez-tez Ağoğlan dərəsinə - Zadorun, Məşədkəndin,
Keşkəndin dəyirmanlarına gedərdim. Adlarını
çəkdiyim bu dəyirmanlardan başqa Arşevin,
Sarışın və Musetin də dəyirmanları bu dərədəydi.
Yaşlı
ermənilərin söylədiklərinə görə, dəyirmançı
Muset kişi Böyük Vətən
müharibəsi zamanı almanlara əsir
düşmüşdü və onların aviasiya hissəsində
təyyarə mexaniki kimi çalışmışdı. Əsir olduğu illərdə maşınların,
texnikanın sirlərini yaxşı öyrənmişdi.
Ağoğlan dərəsində, çayın kənarında,
Qarabulaq kəndinin Şahgəldi adlı kəhrizi də
vardı. Kəhriz su dəyirmanın beş-on
addımlığındaydı. İlahi,
Şahgəldi kəhrizinin necə də gur axan, dupduru,
dadlı-tamlı suyu vardı. Havalar soyuqlaşanda
lağımlardan, su quyularından, kəhrizin ağ
və nəhəng, ilməli, ornamentli ağ daşdan olan
novlarından havaya isti buxar qalxardı. On-on bir
yaşlarımda gördüklərimə, o kəhrizdən su
içmək, çay kənarları ilə düzülmüş
"Kəhriz kompleksinə" tamaşa etmək indiki gözəllik
meyarları ilə müqayisəyə gəlmir, o ayrı aləm,
ayrı xoşbəxtlikdi.
Ötən əsrin 50-60-cı illərində bizim kəndin
əhalisinin əksəriyyəti dən üyütmək
üçün bu dəyirmanlara gedərdi. Yaşlı
erməni dəyirmançıları deyim ki, bizimkilərlə
özlərinkilər arasında ayrı-seçkilik
salırdılar, insafən bunlar da olmayıb.
Rzalar obasının uşaqları, yeniyetmələri
mal novatına, adətən, aşağılara - Əstəməz
tərəfə, Tola düzünə, Füzuli-Martuni asfalt
yolunun sağ tərəfinə, dərin dərələrə,
uca təpələrə gedirdi. Heyvanlar çöllərdə
doyunca otlayandan sonra, qarınları şar
kimi şişirdi, susuzluqdan mələşirdilər.
Günün duran vaxtı uşaqlı,
böyüklü, mal-qaramız, qoyun-quzumuzla birgə
axışardıq Keşkənd kəhrizinin üstünə. Kəhrizin
başına təkcə Veysəlli camaatı yox, eləcə
də Keşkəndin biçinçiləri, bağda-bostanda
çalışan kolxozçuları da gələrdilər.
Mənbəyini kəhrizdən götürən arx
qırağı bostan, tut ağaclarıydı. Özümüz
də, mal-qaramız da kəhrizin bumbuz, indi həsrətini
çəkdiyimiz suyundan doyunca içirdik. Hətta, çox vaxt qara
camışımızı kəhrizin lap
aşağısında, axırıncı novunda
başdan-ayağa yuyurdum, çimizdirirdim. Yuyulandan, çiməndən sonra camışın
qalın dərisi par-par parıldayardı.
Özümüz də, heyvanlarımız da iri,
qol-budaqlı, bir az da əldən-ayaqdan
uzaq tut ağaclarının dibində dincələrdik.
Novata gedən yeniyetmələrin, erməni biçinçilərinin, bağban və dəryazçılar günün duran vaxtı sərin kəhriz üstünə, tut ağaclarının dibində toplaşması qədim meydan teatr səhnələrini xatırladırdı. Ermənilərin topası ayrı, bizimkilərinki isə ayrı olardı. Onlar tut bağlarının içərilərində, biz isə nisbətən qıraqda süfrə açardıq. Keşkənd kəndinin üstündə qonşularımızla eyni süfrə arxasında oturduğumuz, deyib-güldüyümüz yadıma düşmür. Bəlkə də olub, amma yadıma düşmür. Hərdən həm erməni, həm də bizim ağsaqqalların təşəbbüsü ilə hər iki milləti təmsil eləyən cavanlardan ibarət güləş yarışı, komanda təşkil edilərdi. Güləş yarışmasında neçə nəfərin iştirak etməsi şərt deyildi. Amma seçilib meydana çıxacaq cavanların sayı hər iki tərəfdən eyni olardı. Məsələn, beş nəfər azərbaycanlı, beş nəfər də erməni. Qeyri-rəsmi hakim də müəyyənləşərdi, ermənilər tərəfdən deyək ki, Suren, biz tərəfdən isə Məhəmməd. Təvazökarlıqdan uzaq olsa da, günorta vaxtı Keşkənd kəhrizi üstündə təşkil edilən bu güləş yarışmasında, sözsüz, mən də iştirak etmişəm. O günlərdən uzun illər keçsə də, bir səciyyəvi məqam yadımdan çıxmayıb. Güləş "yarışında" erməni cavanları açıq-aşkar uduzsalar da, cığallıq edirdilər, heç nədən dava salırdılar və erməni ağsaqqalları da onların tərəfini saxlayırdı. Həmişə də erməni dığalarının çirkli boyunlarının ardından iy, qoxu gəlirdi və məhz buna görə də güləş zamanı olmazın əzabını çəkirdim.
Ermənilər primitiv şəkildə təşkil edilmiş güləşdə guya ədalətsiz uduzduqlarını bəhanə edib bizi, mal-qaramızla birgə "kəhrizlərinin" üstündən qovurdular.
- Gedin, öz torpaqlarınıza, öz kəhrizinizin üstünə, orada da dincəlin. - deyirdilər.
Amma, əslində bu kəhrizin üstündə qonşularımızdan daha çox, bizim camaatın istirahət etməyə haqqı vardı. Çünki bu kəhrizi araya-ərsəyə gətirən çoxsaylı quyular məhz bizim - Yuxarı Veysəllinin torpaqlarında qazılmışdı. Kəhrizə kimi, lağını tam düzənliyə, bayıra çıxana qədər uzanan quyular bizim on hektarlarla bərəkətli torpaqlarımızı zay etmişdi. Quyular qazılan yerlərin arasında, böyür-başında heç nə əkmək mümkün deyildi. Bu belə.
Qonşu Çartaz kəndinin fəndgir və uzaqgörən kolxoz sədri də Yuxarı Veysəlli camaatının yararlı torpaqlarının gözü, əkin-biçin, bağçılıq üçün sərfəli olan Tola düzündə də belə bir əməliyyata əl atmışdı. Ta Qızıl qayaya kimi uzanıb gedən bağları, Çevorkaqan istirahət mərkəzini içməli su ilə təmin etmək üçün həmin ərazidən on kilometrlərlə ərazini yarıb gedən, sözün həqiqi mənasında, torpağı yararsız hala salan quyular qazmışdılar. Biz o zamanlar uşaq və yeniyetmə idik. Bu quyuları torpaqlarımızın tən ortasından qazmağı onlara kim, hansı təşkilat icazə vermişdi, bilmirəm. Yuxarı Veysəllinin o vaxtkı kolxoz sədrimi, Füzuli rayon rəhbərlərimi, bunları da bilmirəm.
Sabiq Vilayətin rəhbərləri sonralar bu kiçik, öz işi-gücü ilə məşğul olan kəndə daha böyük problemlər yaratdılar. Ümumi əkin sahəsi qıt olan kəndin Tola düzü deyilən böyük bir ərazini DQMV-nin bağ və təsərrüfatlarını ziyanvericilərdən qorumaq, dərman və gübrə səpmək üçün xalq arasında "kukruznik" adlanan təyyarələr üçün aeroport meydanı yaratmaq fikrinə düşdülər. Maraqlıdı, niyə məhz inzibati-ərazi baxımından başqa bir rayona tabe olan kəndin torpağı seçilmişdi. Bu da başadüşülən deyildi. Çox axmaq və mənasız təşəbbüsdü: niyə belə bir aeroport meydanını ərazicə Yuxarı Veysəllidən qat-qat böyük olan Çartaz kəndinin torpaqlarında axtarmırdılar? Hətta, Yuxarı Veysəllidə Tola düzünün ermənilərlə aeroport meydanı kimi istifadəyə verilməsində razılıq verənlər də tapılıb. Bu işə razılıq verən, razılıq aktına imza atan veysəllilərin kimlər olduğunu, adlarını, soy-adlarını yaşlı nəsil nümayəndələri yaxşı xatırlayır. Erməni aviasiya mütəxəssisləri Tola düzünə rabitə qurğuları, hətta göydə uçan quşun hərəkətlərini belə izləyən antenalar, ekranlar, havanın dəyişməsini dərhal bildirən həssas cihazlar da quraşdırmışdılar və onu da deyim ki, istədiklərinə də nail olmuşdular.
Sabiq DQMV-nin fəndgir və uzaqgörən rəhbərləri, qonşu Çartaz kəndinin kolxoz sədri gözümüzün qabağındaca torpaqlarımızı zəbt etdilər. "Kukuruznik"lər sutkada dəfələrlə havaya qalxır, Vilayətin təsərrüfatlarını dərmanlayırdı.
Maraqlıdır ki, o zamanlar Füzuli rayon, kənd təsərrüfatı mütəxəssislərinə, torpaqlarına cavabdeh olan rayon partiya komitəsi, onun Əlahəzrət birinci katibi hansı mövqe tutmuşdu, bilinmir? Sabiq DQMV-nin hiyləgər, Moskva ilə yaxşı əlaqələr quran rəhbərləri, əlbəttə, Veysəllidə nisbətən savadsız, bu işin sonralar hansı fəsadlar törədəcəyini aydınlığı ilə dərk edə bilməyən kəndin bəzi fəallarını, ağsaqqallarını aldada bilərdilər. Bəs o böyüklükdə Füzuli rayonu, onun rəhbərləri, ziyalıları haraya baxırdılar?
Bu dünya xali deyil. Buna oxşar başqa bir fikri də yada salmaq istəyirəm. Deyiblər, buynuzsuz qoçun qanı yerdə qalmaz. Veysəllidə Tola düzünün aeroport meydanı kimi istifadəsinə etiraz edənlər də tapılıb. Bakıda, Xankəndində edilən hədə-qorxu, təzyiqlərə baxmayaraq razılıq aktına imza atmayanlar da olub. Veysəlli camaatı arasında onların adları hamıya yaxşı məlumdu.
...Günlərin bir günü Veysəlli camaatı - ağsaqqallı, qarasaqqallı bir yerə toplaşıblar, deyiblər ki, daha bəsdi. Biz Ağalar bəyin, Aslan Yüzbaşının, Məşədi Soltanalının törəmələriyik.
(ardı var)
ədalət.-2015.-10 dekabr.-S.5.