DOĞUMUN VƏ ÖLÜMÜN
MÜBARƏK, YUSİF SƏMƏDOĞLU!
(Böyük
Azərbaycan yazıçısı Yusif Səmədoğlunun
80 illiyi) cüzə bir daha onu bu dünyaya qaytarmayacaqdı. Səməd Vurğun
ocağının ağbirçəyi Xavər xanımın
ağlar görkəmi bu ocaqda bir çat
yarandığından xəbər verirdi. Ancaq insanın hər gün gördüyü,
ünsiyyətdə olduğu, illər boyu
doğmalaşdığı həmcinsindən əli
üzüləndə bir istək də onu tərk eləmir -
lap mövhumi də olsa, özünü belə bir fikrə
inandırır ki, möcüzə baş verəcək. Vaqif
Səmədoğlunun bir şeirində deyildiyi kimi:
Bir
gün səslənəcək
və
ölüm qədər yaxın,
doğma
bir səs eşidəcəm.
Ömrün
səslərində bir boşluq səslənəcək,
və mənə
gərəksiz olacaq
yer
üzünün bütün özgə səsləri.
Və o
an
nə
sayrışan ulduzların xışıltısı,
nə
uşaq qəhqəhəsinin parıltısı
daha
lazım olmaycaq mənə.
Ölüm
qədər yaxın
doğma
bir səs eşidəcəm...
Amma o doğma səsi heç bir möcüzə bizə
qaytara bilməz.
"Yuxunuz şirin olsun, dirilər!"
Çox çəkməz - ağlar ana - Xavər
xanım da dünyasını dəyişəcək. Sonra Aybəniz
xanım. Sonra Aygün xanım. Ən sonda Vaqif Səmədoğlu. Amma Səməd Vurğun ocağı sönməyib.
Nəsil davam edir.
Yusif Səmədoğlunu ilk dəfə haçan, harda
gördüyümü xatırlaya bilmirəm. Amma nə vaxt
gördümsə, Səməd Vurğunla - atası -
böyük şairimizlə onu müqayisə elədim.
Mən təbii ki, Səməd Vurğunu
görməmişəm, amma uşaqlıqdan onun şeirləri
ilə nəfəs almışam və biləndə ki, Yusif
onun ilk övladıdır, istər-istəməz zahiri
görkəmcə bu iki insanın bir-birinə necə
oxşadığı barədə düşünmüşəm.
Onların şəkillərini yanaşı
qoymuşam və görmüşəm ki, natura etibarilə
atasına ən çox oxşayan Yusifdir. Bu, mənim qənaətimdir. İş elə
gətirdi ki, mən Yusif müəllimin baş redaktor
olduğu "Azərbaycan" jurnalında işlədim, hər
gün olmasa da, həftədə bir-iki dəfə onu
görür, çağıranda sanki Səməd Vurğunun
hüzuruna gedirmiş kimi yanına tələsirdim. Bizim nəsil Səməd Vurğunu dilimizin əzbərinə
çevrilən şeirlərindən, bu şeirlərin təsiriylə
Azərbaycanı sevən, bu torpaqda doğulduğu
üçün böyük qürur hissi keçirən
atalarımızın, analarımızın məhəbbətindən
sevmişik. Bəli, məhəbbətindən!
Çünki uşaq olmağına baxmayaraq şairə bu
qeyri-adi məhəbbəti hiss etməmək mümkün
deyildi. Əllinci illərdə bizim evdə iki
böyük ağlaşmanın şahidi olmuşam.
1953-cü ildə (onda mənim 5 yaşım vardı) - mart
ayında "ellər atası" Stalin öldü. İlk ağlaşma onda oldu. 1956-cı ilin
mayında Səməd Vurğun vəfat etdi və onda da hiss
elədim ki, bu, adi ölüm deyil. Amma tezliklə Stalinin şəxsiyyətə pərəstişi
bir kompaniya halına keçdi, "ellər atası" fəxri
zirvədən aşağı yumbalandı, vaxtilə onun
ölümünə ağlayanlar heykəllərini
uçurdular. Amma Səməd Vurğun
unudulmadı. Hətta 90-cı illərdə bəzi naəhl
adamlar tərəfindən Səməd Vurğuna, guya sovet
şairi, kommunizm ideallarının tərənnümçüsü
kimi "qiymət" veriləndə də, onu xalqın
ürəyindən çıxarmaq mümkün olmadı. Çünki Səməd Vurğunu unutmaq azərbaycanlı
olduğunu unutmaq demək idi.
1960-cı
ildə, 25 yaşlı Yusif Səmədoğlunun ilk hekayələr
kitabı çapdan çıxır: "220 N-li otaq".
Cavan yazıçı kitabın birinci səhifəsində
belə bir qeyd vermişdi: "Atam Səməd Vurğunun əziz
xatirəsinə ithaf edirəm".
"Gözlər" hekayəsi Səməd Vurğunun
(hekayədə adı çəkilməsə də, Şair
odur), reallığına qətiyyən şübhə
doğurmayan bir hadisə qələmə
alınmışdır. Ovçu, dostları ilə birgə Q. kəndinə
gedir. Sabah sübhdən yenə ova
çıxacaqdılar. Şairin kəndə
gəlməsini eşidən camaat klubun qabağına
toplaşır. Şair görünən
kimi hamı ilə hal-əhval tutur.
Və bu
zaman... "Cavanların qabağında, on
yeddi-on səkkiz yaşlarında ucaboy bir qız
başını aşağı salıb
dayanmışdı. Qızın alnına
tökülmüş qıvrım teli arabir əsən mehdən
tərpəşir, qalın, çatma qaşlarını
sığallayırdı. Həyəcanlandığından,
yorulduğundanmı qız ağır-ağır nəfəs
alır, qabarıq sinəsi qalxıb enirdi.
...Şair
ağır addımlarla bir an durdu, adəti
üzrə yenə əlini saçlarına aparıb
qaşlarını çatdı. Bir az
dumanlı görünən gözlərində gəncliyə,
təbiətin qüdrətinə təşəkkür ifadə
edən bir qığılcım yandı. Şairin
qızla maraqlandığını görən camaat
danışığını kəsdi. Şair mənalı
nəzərlərlə bir qızı, bir də
dağları süzdü, sönmüş papirosunu yerə
tullayıb dedi:
-Qızım,
get mənə bir atlama qayır gətir. Gözlərinə şeir yazacam.
Qız son dərəcə ağır bir hərəkətlə
başını qaldırdı. Gözlərinin ikisinə də ağ gəlmişdi. Sanki
şairdən və təbiətdən aman istəyirdi. İşin belə olacağını heç kəs
gözləmirdi. Hamı pərişan
halda nəzərlərini şairə dikdi. Şairsə...
Şairsə sarsılmışdı. Bənizi
qaralmış, dodaqları titrəyirdi.
...Şair qıza yanaşdı, onu qucaqlayıb
başını bağrına basdı. Titrək səslə:
- Qızım, bağışla, - dedi, - görmədim,
qızım bağışla, görmədim!"
Son dərəcə həssas olan, ürəyi kövrək
Şair klubda çox qalmır, bu ağır səhnə onu
sarsıtdığından şəhərə tələsir.
Və illər keçir, qəlbini
sındırdığına görə o qız yadından
çıxmır.
Və bir gün həkimlərin ciddi səyi ilə
sağalan o qız şairin yanına gəlir.
Bu hekayədə Yusif Səmədoğlu böyük bir
məhəbbətlə xalqın sevimli şairinin - atası Səməd
Vurğunun obrazını yaratmışdır.
Məncə, Yusif Səmədoğlunun Səməd
Vurğuna münasibətini - oğulun Ataya məhəbbətini
açıqlamaq üçün "Gözlər" hekayəsindən
ən gözəl mənbə tapmaq çətindir.
O ki
qalldı "220 N-li otaq" hekayəsinə, bu hekayə
Yusif Səmədoğlunun Səməd Vurğun ideallarına
nə dərəcədə sadiq qaldığını
göstənən səciyyəvi ədəbi nümunədir.
İllər keçdikcə Səməd Vurğun
yaradıcılığına dönə-dönə
müraciət etdikcə bir daha aydın olur ki, o, təpədən-dırnağa
azərbaycançı, milliyyətçi, Vətənçi
şair olmuşdur. Hətta "Zəncinin arzuları"nda
da, "Zamanın bayraqdarı"nda da Səməd Vurğun
Azərbaycan ruhundan bir addım belə geri çəkilməmişdir.
O, bizə Azərbaycan dilinin zərifliyini, incəliyini,
şirinliyini daddırmışdır. O, bizə Azərbaycanı
sevdirmişdir.
"220
N-li otaq" hekayəsinin qəhrəmanı da
başdan-ayağa patriotdur, bütün varlığı ilə
Azərbaycana bağlıdır, Moskvada təhsil alan dostunun birdən-birə dəyişməsi
(adət-ənənələrimizə dodaq büzməsi,
tarı yox, saksafonu, trubanı sevməsi, rus qızlarına məftun
olması) onun mənliyinə toxunur, ironiya ilə "Bizdən
Azərbaycana salam!" deyən dostlarından əbədi
ayrılır.
"Komendatdan
pasportumu geri alanda o qoca kişi diqqətlə üzümə
baxdı və soruşdu:
-Orada
heç kim qalmadı? Yoxsa,
gecdir, yatmaq vaxtıdır.
Mən nə etdiyimi bilmirdim. Yazıq qocanın üstünə
qışqırdım:
-Xeyr,
qaldı! Bir fahişə qaldı, bir də o
fahişəyə oxşayan iki oğraş".
Yusif Səmədoğlu ruhən, necə deyərlər,
kök və qan qrupca Səməd Vurğuna nə qədər
oxşasa da, öz taleyini yaşamışdır. Onlar XX əsrin
bir-birindən fərqli iki zaman qütbündə
yaşamışlar. 1956-cı ildə 50
yaşını adlamış Səməd Vurğun artıq
illər boyu çəkdiyi mənəvi əzablardan,
açıq, ya gizli təqiblərdən,
"qazandığı" xərçəng xəstəliyindən
vəfat etdi. Bu zaman Yusif Səmədoğlunun
21 yaşı vardı. Səməd Yusif
oğlu həyatında fərəhli anlarla bərabər
çox-çox acılıqlarla da üzləşmişdi,
o böyük şöhrət pyedestalına bu
acılıqlardan keçə-keçə yüksəlmişdi.
Uşaqkən anasını, sonra atasını
itirmişdi, yoxsulluq və ehtiyacla üz-üzə
qalmışdı. Bəy oğlu idi, amma
yeni quruluş ona bəy kimi yaşamağa heç macal vermədi,
əlinə silah götürüb komsomollarla bir sırada bəylərə
qarşı mübarizəyə qalxdı. İlk sevgisi uğursuz oldu. Şeir
aləmində isə çox tez parladı, ancaq heç vaxt
başından qeylü-qal əskik olmadı, böyük
şair kimi etiraf olunsa da, ona qarşı açıq və
gizli təqiblər, mətbuat səhifələrində
ünvanına yağdırılan hədyanlar həmişə
yoluna çıxdı. Ancaq bütün
bu görünən və görünməyən tərcümnyi-halı
ilə Səməd Vurğun elə sağlığında
xalqın ürəyində öz möhtəşəm heykəlini
ucaltdı.
1956-cı
ildə, Səməd Vurğun vəfat edəndə dövr, zəmanə
artıq mülayimləşmişdi, ölkədə Stalinin
şəxsiyyətə pərəstişi bir nömrəli tənqid
hədəfinə çevrilmişdi, xalq, deyəsən, rahat
nəfəs almağa başlamışdı, repressiya
zamanı sürgünə göndərilənlərin sağ
qalanları bəraət qazanıb geri qayıdırdılar.
Moskvada, Qorki adına Dünya Ədəbiyyatı
İnstitutunda təhsil alan Yusif Səmədoğlu sonuncu kursu
Bakıda-ADU-nun filologiya fakültəsində başa
çatdırdı.
Yusif Səmədoğlunun
rəsmi tərcümeyi-halında tərcüməçi-redaktor,
ədəbi işçi, redaksiyada şöbə müdiri,
kinostudiyada baş redaktor, direktor müavini, "Ulduz" və
"Azərbaycan" jurnallarının baş redaktoru, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin birinci katibi, Millət vəkili
sözləri yazılmışdır. Bütün bunlar iş, əməl, ictimai fəaliyyət dairəsini
əhatə edir. Yazıçı Yusif Səmədoğlu
isə Söz adamı idi. Bir "Qətl
günü" romanı, "Deyilənlər gəldi
başa" yarımçıq romanı, on beş
hekayəsi, üç kino-ssenarisi... bunlar bir yerə cəm
olsa, bir kitaba sığışar. Amma bu əsərlər
XX əsr Azərbaycan gerçəkliyini, Azərbaycan
insanının mənəvi aləmini əks etdirmək
baxımından çox dəyərli bədii nümunələrdir.
Onun təsvir etdiyi hadisələr, insanlar,
mühit, cəmiyyət real dünyamızın
özüdür. O, bədii idrakın bütün
komponentlərini, nə yazmağın necə yazmağa
çevrildiyini əks etdirən usta bir yazıçı idi.
Romantika, realizm, mistika, fantasmaqoriya, mif, əsatir,
nağıl poetikası bu əsərlərdə bir-birilə
qaynayıb qovuşurdu. Gəlin, müxtəsər
də olsa, bu əsərlər haqda söz açaq.
II
"220 №-li otaq" kitabına toplanan hekayələr
Yusif Səmədoğlunun öncə qeyd etdiyim kimi, ilk qələm
təcrübələri idi. Bu hekayələrdə,
əgər belə demək mümkünsə, Yusif Səmədoğlu
da, onun təsvir etdiyi qəhrəmanlar da romantik gənclik
dövrünü yaşayırdılar. Ədəbi tənqid
Yusifin bu hekayələri haqqında xoş sözlər dedi və
müəyyən təcrübəsizliyinə baxmayaraq ədəbiyyata
istedadlı bir gəncin ayaq basmasını alqışladı.
Həmin istedadın püxtələşməsini
isə biz "Qalaktika" adlı ikinci hekayələr
kitabında gördük. "Qalaktika"da Yusifə və
onun qəhrəmanlarına xas olan romantik dövrün
ötüb keçdiyini hiss elədik. Artıq
bu hekayələrdə romantik xəyal və arzuların həyatın
sərt üzü ilə
qarşılaşdığını görmək çətin
deyildi.
"Qalaktika" hekayəsindəki professoru və Kərim
kişini xatırlayın. Onlar ömürlərini
başa vurmaqdadırlar, gənclik dövrlərin
xatırladıqca məyusluğa qatılırlar. Səbəb heç də qocalıq deyil.
Əsas səbəb odur ki, onlar məşhurlaşandan sonra
doğulduqları kəndi, eli, obanı
unutmuş, qəfəs bülbülünə
çevrilmişlər.
"Bilirsənmi, çox qəribədir, təsəvvür
edilməzdir, ancaq həqiqətdir. İnsan quşları
tutub qəfəsə salmağa adət etdiyi gündən bəri
bülbüllərin də yeni bir cinsi yaranıb. Onlar
yalnız bir şəraitə uyğunlaşıblar, yəni
ancaq qəfəsdə yaşayıblar, qəfəsdə
doğub törəyirlər və ən maraqlısı... Yox, ən dəhşətlisi də budur ki,
yalnız qəfəsdə oxuyurlar. Onların
birini qəfəsdən buraxsan, bircə saat də
yaşamaz".
"Qəfəs bülbülü" ifadəsi 60-70-ci
illərin nəsri üçün çox səciyyəvi
idi. O mənada
kı, həmin illərin nəsrində
meşşanlığın tənqidi çox mühüm
bir mövzuya çevrilmişdi. Yusif Səmədoğlunun
"Soyuq daş" hekayəsində də qızla
oğlanın sevgisi meşşanlığın soyuq nəfəsinə
tuş gəlir: Qız onlara qonaq gələn şəhərli
oğlanın zahir görünüşünə, şəhərdən
gətirdiyi "mədəniyyətə" aludə olur və
beləliklə gözəl bir məhəbbət dastanı
sona çatmamış soyuq daşa çevrilir. "Foto-fantaziya" hekayəsi isə cəmiyyətdə
qütbləşmənin doğulduğu mənəvi faciələrdən
söz açır.
(Ardı
var)nı sona çatmamış soyuq
daşa çevrilir. "Foto-fantaziya" hekayəsi
isə cəmiyyətdə qütbləşmənin
doğulduğu mənəvi faciələrdən söz
açır.
(Ardı var)nı sona çatmamış soyuq
daşa çevrilir. "Foto
ədalət.-2015.-10 dekabr.-S.7