UNUDULMAğA
ÜZ TUTAN JANRLAR VƏ UNUDULMAZ ŞAİR HÜSEYN
KÜRDOğLU
Sevimli şairimiz Hüseyn Kürdoğlunun çox sayda
həcvləri, satirik və yumoristik şeirləri vardır. Təəssüf
ki, onlar nə çap olunub, nə də tədqiqata cəlb
edilib. Şairin
yaradıcılığına dair kitab yazmağa başlayanda
məlum oldu ki, arxivində rəngi saralmış vərəqlərdə
onlarla həcvləri, satirik və yumoristik şeirləri
vardır. Həcvlərdən
danışarkən deməliyik ki, həcv müəllifi hər
hansı bir şəxsin yaramaz hərəkətlərini təsvir
və tənqid edərək, ona kin və küdurətini
bildirir. Onlarda şəxsi motivlər üstün
olduğundan ictimai əhəmiyyəti az
olur. Odur ki, bir çox şairlər realist
satiranı bu cür həcvlərə qarşı qoyaraq,
şeirdə ictimai məzmunu, həyatiliyi, xəlqiliyi
qüvvətləndirməyə can atmışlar. Azərbaycan
şairlərindən Qasım bəy Zakir, Seyid Əzim
Şirvani, Asi, Müznib və başqaları
həcv yazsalar da, bu janr öz yerini realist satira və yumora
vermişdir. Bu, Hüseyn Kürdoğlu
yaradıcılığında da belədir. Lakin aydınca görünən bir məsələ
də vardır. Kürdoğlunun həcvləri
satira və yumorun qovşağında yer alıb.
Şair ilk satirik şeirini 1957-ci ilin oktyabr ayında Azərbaycan
Dövlət Universitetinin tələbələri Şəmkir
rayonunun Qaracəmirli kəndində pambıq
yığımında olarkən yazmışdır. "Dönərmiş"
adlanan şeirin üç bəndini oxuculara təqdim edirəm:
Neçə
gündür qonağıyıq Şəmkirin,
Ömür yolu bu mahala dönərmiş.
Qara
geymiş ağ pambığın əlindən
Yaşamaq da bir zavala dönərmiş.
Ağ
pambığı kim gətirdi bu kəndə,
Yerə girsin əkdirən də, əkən də.
Nahar
vaxtı saat dördə çəkəndə
Ac qarnımız tar-qavala dönərmiş.
Boynumuza
bir ağ torba salmışıq,
Elmi qoyub, pambıq yığan olmuşuq.
Aman allah, gör nə günə
qalmışıq?!
Bayramov* da ağsaqqala dönərmiş.
Elə o vaxtdan şair ömrünün sonuna kimi həcvlər,
satirik və yumoristik şeirlər yazmışdır.
Şairin həcv və satirik şeirlərində
insanı məhv yox, islah etmək bir problem kimi ortaya qoyulur. Şair özündən
razı, özünü öyən adamları ifşa edərək
yazırdı:
Qabarmayın
köpük kimi,
Yellənməyin yelpik kimi.
Sizi qara qəpik
kimi
Ataram tozun içinə.
Şairin
həcvləri, satirik və yumoristik şeirləri
aşıq poeziyası kimi axıcıdır, mənalıdır,
hikmətlidir:
Hələ
ki, hindəsiniz, ay cücələr, ay beçələr,
Caynağımdan hələ də ağrı çəkir
bir neçələr.
Bir
qızılquş şığıyar, sizləri vallah
heç elər,
Baş əyin,
tövbə deyin, bəlkə qüsurdan keçələr.
və
ya:
Xəyyam
özü meyxanadan parlamış,
Meyxanalar dahilər aşkarlamış.
Ustadımız
zəng edib ismarlamış,
Mehman olaq
seyyidi-şeydayə biz,
Üz tuturuq indi Buzovnayə biz.
Yazda
Buzovnanı qızıl gül bəzər,
Zurna
çalan ağcaqanaddan həzər
və
s.
Şairin yaradıcılığında vədinə
xilaf çıxanlar, söz verib sözünün
üstündə durmayanlar, yalançılar tənqid atəşinə
tutulur. Bu
baxımdan televizor ustası, şairin dostu, eloğlusu Bəşirə
yazdığı "Ay Bəşir" şeiri deyilənləri
təsdiqləyir:
Neçə
şeir yazdım, gəlib çıxmadın,
Çəkilməz
dərd imiş nazın, ay Bəşir!
İranda
bu qədər yalan danışsan,
Dönüb
qış olardı yazın, ay Bəşir!
Dünən
dediklərin gəlmir huşuna,
Xarab
televizor qoyub qarşına,
Boşalt,
çanağını keçirt başına,
Örtülsün
tac ilə dazın, ay Bəşir!
Məclis
qurulanda məzəylə, meylə,
Dəmlənib, çəmlənib gedirsən göylə.
Tüpür
bu sənətə, aşıqlıq eylə,
Döşündən
düşməsin sazın, ay Bəşir!
Nəzir
qoy ağlına ocaqda, pirdə,
Özünü suya çək Arazda, Kürdə.
Şair
Kürdoğlunu aldatma bir də,
Daha bəd
yazılar yazın, ay Bəşir!
Şairin satira və yumorunun hədəfi bəzən
indi görkəmli alimlər olan professorlar Şirindil
Alışanov (şairin kiçik qardaşı), dostu Rəhim
Əliyev, şairi müalicə edən həkim dostu
Köçəri olub. Əslində onların "tarixə"
düşmələrinin səbəbi özləri
olublar.Onlar birləşib şairə ünvanlanan satirik və
yumoristik şeirlər yazıblar. Hüseyn
Kürdoğlu da cavablarını artıqlaması ilə
verib. Onlar şairə
"sataşmaqla" tarixi bir həqiqəti
unudublarmış. Unudublarmış ki,
şaha, şirə, şairə toxunmaq olmaz. Şah nəslinin kökünü kəsər,
şir səni parçalayar, şair isə ömürlük
səni bədnam edər. Şairin "Üç
dost" şeirində olduğu kimi:
Nizko
coşur: Mən azəri türküyəm,
Xilaskarım, pənahımdır Türkiyəm.
Düşmənləri
yonub tökən kərkiyəm,
Bax belədir
yurdumuzun üç əri:
Nizko, Şirko, bir də həkim Köçəri.
Sakitləşib
fəlsəfəyə keçillər,
Yenə araq gətirdillər, içillər.
Yamanları
alaq kimi biçillər
Nizko
söyür çox lotunu, ləçəri,
Çəpik çalır Şirko ilə Köçəri.
Şairin
yaradıcılığında içkiyə aludə
olanların tənqidi əhəmiyyətli yer tutur:
Ay həriflər,
mənə nə, vedrə və ya camla için,
Qoşa dümbək də çalın, oynaşın,
ilhamla için.
Küpünə
girmiş ilə, ya ki, elə xamla için,
Savaşın, ya boğuşun, axırı ham-hamla
için.
Şairin siyasi motivli həcvləri, hadisələrə
vaxtında müdaxilə etməsi güclüdür. Burada eyni
zamanda bəzi azərbaycanlı kişilərin
keçmişdəki və bugünümüzdəki
olayları, başımıza gətirilən müsibətləri
unudaraq ermənilərlə işbirliyi qurması, erməni
qadınlara meyl göstərməsi tənqid atəşinə
tutulur. Bu baxımdan "Haykanuşun sərgüzəşti",
"Haykanuşun ilk məktubu" və
"Arağı" səciyyəvidir:
Kim bilir Haykanuşun keçmişiniğ - Heç bir kəs.
Bəlkə
də xarici bir radioda diktor imiş...
O viran
qalmışını bəs niyə tərk etmiş axı,
Ermənistan ona da guya darısqal gor imiş.
Harsuna,
axçiyə uyduq nə zamandan bəri biz,
Yetmiş illik bu məhəbbət gözümüzdə
tor imiş.
Şairin
"Haykanuşun ilk məktubu" şeiri də bu
baxımdan ibrətamizdir:
Məşədi,
Haykanuşun indi Qarabağda gəzir,
Baği-cənnət deyilən bir gözəl oymaqda gəzir.
Balaban nəğməsinə
şən dığalar, axçiklər,
Yığışır,
yallı gedir, kölgəli irmaqda gəzir...
Məşədi,
Haykanuşundan nigaran olma dəxi,
Gün düşür üstünə haqdan, güvənir
baxta, gəzir.
Şairin
"Arağı" şeiri də ciddi bir məsələdən
söz açır:
Qoruyun
canuvuzu, içməyin İran arağı,
Öldürür indi müsəlmanı, müsəlman
arağı.
Harsun
övladına farsın qapısı mərhəmdir,
Gizlicə ağı qatıb, eylədilər qan
arağı.
Kürdoğlunun bu satirik şeiri böyük həqiqətdən
xəbər verir. Məlumdur ki, Sovet İttifaqı dağılandan
sonra ermənilər İran vasitəsilə ölkəmizə
ucuz qiymətə spirt və spirtli içkilər
ötürürdülər. Məlum
olmuşdur ki, həmin spirtli içkilər nəinki
insanın sağlamlığı üçün təhlükəlidir,
eləcə də övladsızlığa gətirib
çıxarır. Qəribədir ki,
onlar məkirli niyyətlərindən indinin özündə
belə əl çəkmirlər. Talabian Oveys adlı
İran vətəndaşı 27.491 ədəd spirtli
içkilər üçün nəzərdə tutulmuş
Azərbaycan markasını Biləsuvar Gömrük məntəqəsindən
İrana keçirərkən tutulub (Bax: 525-ci qəzet,
10.01.15). İranda spirtli içkilər istehsal
olunmur. Sual olunur, bəs bu markalar hara
aparılırdı. Təbii ki, Ermənistana.
Orada Azərbaycan markaları belə təhlükəli
içkilərin üstünə vurularaq qaçaq yolla
ölkəmizə göndəriləcəkdi.
Kürdoğlunun
həcvləri və satirik motivli şeirlərinin əksəriyyəti
haqsızlığa, dünyanı qana boyayanlara qarşı
çevrilmişdir - desək, həqiqətdən uzaq olmaz:
Yeri,
göyü qızıl qana çalxadır,
Yelsin kimi bu dünyanın alkaşı.
Araq nədir,
şərab nədir, qan içir,
İndi mülki-Süleymanın alkaşı.
Adiləri
ram eyləmək asandır,
Faciədir
hər sultanın alkaşı
və
s.
Şair hətta
dördlüklərində də bu məsələyə
toxunur:
Yaxşılar
nə çəkir yaman əlindən,
Aman xainlərin, aman, əlindən.
Dünya
nələr çəkdi alkaş Ayının
Qanı
tarixlərə daman əlindən.
Şairin
ermənilərlə bağlı dördlükləri də
çox mətləblərdən söz açır, mənfur
qonşuların iç üzünü açıb göstərir:
Yaxşıların dünyada baxtı yeyin olurmu?!
Yamanların kələfi düyün-düyün
olurmu?!
Aqil, kamil
bir adam varsa gedin, soruşun,
Erməni qafasında qurdsuz beyin olurmu?!
və
s.
Şairin
ikiüzlülərə, yaltaqlara qarşı, onların əməllərinə
qarşı ünvanlanan dördlükləri də
çoxdur:
Əyri
danışırsan, düz görə-görə,
Ağıl kəsə-kəsə, göz görə-görə.
Bir
çaylaq daşına dönəcək üzün,
Sürtük adamlara üz görə-görə.
Şairin
dördlüklərində də zəmanədən şikayət,
giley-güzar özünü qabarıq şəkildə
göstərir:
Nifrəti,
nifaqı kimlər qaynadır,
Tarixə daş atma, tarix aynadır.
Bizə
at nallayıb, yüyən tutanlar
İndi yurdumuzda köhlən oynadır.
Şairin
dördlüklərində nifaq salan, böhtanla məşğul
olan, yolundan azan ermənilərin gördükləri əməllərə
görə bir gün cavab alacaqları da göstərilir:
Baxsan
hansı kitaba, baxsan hansı qanuna,
Erməni qeyrətsizi ləkə salıb namusa.
Özgələr
qoltuğunda qanlar tökən qurumsaq,
Gərək daş-torpaq yeyə, laxta-laxta qan qusa.
Hüseyn Kürdoğlunun həcv, satira və yumor
motivli qoşmaları da çoxdir. Şairin "Saymaram" və
"Hamı fala baxdırır" qoşmaları həm sənətkarlıq,
həm də hədəfə düz dəyməsi
baxımından fərqlənir:
Heç
kökdən düşmədi eşqimin sazı,
Yığdım kitablara dürrü, almazı.
Vecsiz
qürrələnən adamsaymazı,
Ulaq belindəki çula saymaram.
Şairin
"Hamı fala baxdırır" qoşmasında cəmiyyətdə
baş verən anlaşılmazlıq, mövhumata, cəhalətə
meyl kəskin satira atəşinə tutulur:
Aman Allah,
gör nə günə qalmışıq,
Alim, şair gedir fala baxdırır.
Filosoflar
falçılıqdan söz açır,
Eləsi var, kora, lala baxdırır.
Tələ
qurub ayaq altı eşənlər,
El malını yeyib-yeyib şişənlər.
Baxtı dönüb uca taxtdan düşənlər
Fal açdırır, istiqbala baxdırır.
Yol uzundur dünyanın düz vaxtına,
Yalan çıxır hökmranlıq taxtına.
Ana var ki, itkin oğul baxtına,
Ana var ki, cah-calala baxdırır.
Şairin "gəraylı" üstündə yazılmış çox maraqlı hərbə-zorbaları da vardır. Hərbə-zorba qədimdən aşıq yaradıcılığında geniş yayılan şeir şəklidir.
Burada bir məqamı bilmək vacibdir. Keçmişdə
bağlama deyişmələr ustad aşıqların
arasında geniş yayılmışdı. Üstün gələn aşıq məğlub
olanın sazını əlindən alarmış.
Bağlama deyişmələr dörd mərhələdən
ibarət olardı: dəvət, dəvət alan
aşığın cavabı (bunlar da şeirlə olurdu) və
qıfılbənd. Deyişmə zamanı
aşıqlar şeir şəkillərinin əksəriyyətindən,
xüsusən də hərbə-zorba, bağlama, gəraylı,
ustadnamə, təcnis, qıfılbənd bağlamalardan
istifadə edirdilər. Məclisə
saz-söz biliciləri, ağsaqqallar hakimlik edərdilər.
"Bağlama deyişmə"lərin hərbə-zorba mərhələsində
bəzən aşıqlar coşar, təhqiramiz
həcvlərə keçərdilər. Hakimlər
buna imkan verməzdilər. Adətə
görə aşıqlar təhqirdən qaçmalı, təhqiramiz
həcvlərə yol verməməli idilər. Bütün görkəmli aşıqlar deyişiblər.
Burada bir-iki misal verməyi münasib bildik:
Ləzgi
Əhməd:
Sənin
adın Dədə Qasım,
Yandıracam oda, Qasım.
Ləzgi
Əhmədin əlindən
Gedəcəksən dada, Qasım.
Xəstə
Qasım:
Əhməd
belini dağa ver,
Gəl hirsinə qadağa ver.
Qurtarsan Xəstə
Qasımdan,
Bir ye, beş sadağa ver.
Aşıq
Ağacanla Hüseyn Bozalqanlının hərbə-zorbası
da çox maraqlıdır:
Aşıq
Ağacan:
Demədimmi
çıxma dağlar başına,
Tupu olar, boran-qar olar onda.
Əl
uzatma gözün görən yuvaya,
Gürzə
olar, şahmar, mar olar onda.
Hüseyn
Bozalqanlı:
İstəmirəm
sənə dəyəm, dolaşam,
Bağırsam qulağın kar olar onda.
Əlindən alaram telli sazını,
Gen
dünya başına dar olar onda.
Hüseyn
Kürdoğlu da hərbə-zorba yazıb, lakin həddini
aşmayıb:
Gədələr, eyibdir, eyib,
Cevizin ləpəsin yeyib,
Sizə də cür-cücə deyib
Yığaram qozun içinə.
Demişəm,
deyirəm yenə,
Bir gəlin imana-dinə.
Qulaqlayıb sizi yenə,
Basaram buzun içinə.
Şair aşıq poeziyasının zirvəsi
hesab olunan təcnis janrında da çoxlu şeirlər
yazmışdır. Lakin bu janrda yumoristik şeir yazana ilk dəfədir rast gəlirəm. Akademik Ziya
Bünyadovun 70 illiyinə həsr etdiyi "Ya Ziya"
şeiri heyranedicidir. Şeir insanın qəlbinə
yayın bürküsündə məlhəm olan bulaq suyu kimi
yayılır:
Həm
qılıncın, həm qələmin əsgəridir
Ziyamız,
Gündə yazır, gündə baxır kitab-kitab
yazıya.
Çoxdur
bu gün qürrələnib alim deyən özünə,
Çoxsunu atmaq gərək biyabana, yazıya.
Cahil bilməz
elm-ürfanın qiymətini, qədrini,
Nadan üçün nə fərqi var, ya qaranlıq, ya
ziya.
Dürdanələr
həvəsiylə söz bəhrinə baş vuran,
Kamil qəvvas dedikləri ya özüməm, ya Ziya.
Yetmiş
yaşda gözün yenə nazlı dilbər axtarır,
Gördüklərin, sevdiklərin bəs deyilmi, ya Ziya?!
Şeiri ona görə bütöv verməli olduq ki, təcnis
yarımçıq veriləndə tam təsəvvür
yaranmır.
(ardı var)
Ədalət.-2015.-6 fevral.-S.5.