“Azərbaycan rəssamlarının
tənqidə münasibəti çox pisdir”
Ziyadxan Əliyev: "Min politoloqun
məruzəsindənsə, Tahir Salahovun bir Xocalı
qaçqını portreti tutarlı olardı"
Əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünas Ziyadxan Əliyev Adalet.az-a müsahibə verib
"Azərbaycan sənətşünaslığında
dil kasadlığı var"
- Sənətşünaslıq sizin
anlamınızda geniş bir məfhum olaraq nədir, nəyə
xidmət edir?
- Sənətşünaslıq
sənət tarixini öyrənir, sənət tarixində
baş verən hadisələri, cərəyanları təhlil
edir. Bütün bunların cəmiyyətə
çatdırılmasına xidmət edir. Sənət aləmində elə mürəkkəb,
ümumi kütlənin başa düşə bilməyəcəyi
proseslər baş verir ki, bunların geniş ictimaiyyətə
çatdırılması üçün sənətşünas
izahına gərək duyulur.
- Müasir Azərbaycan sənətşünaslığının
hazırki vəziyyətini necə dəyərləndirirsiniz?
- Azərbaycan
sənətşünaslığının inkişaf mərhələsi
Sovet dövrünə təsadüf edir. Sovet
dövründə bütün sənətlər, hətta elm
sahələri gerçəklikdə baş verən hadisələrə
göz yumulmasına, bir növ, təriflənməsinə
xidmət edirdi. İncəsənətdə
sosialist realizmi cərəyanı mövcud idi. Bununla əlaqədər da elan olunmamış
sosialist tərifi hökm sürürdü. Daha çox sosializmi tərifləyən müəlliflər
təbliğ olunar, onlar üçün hər cür şərait
yaradılardı. Bu səbəbdən də
sənətşünaslar mədhiyyə ustalarına
çevrilmişdilər. Sovet gerçəkliyində
nəyisə tənqid etmək çox çətin məsələ
idi. İndikindən fərqli olaraq qəzet
səhifəsinə çıxan hər hansı imza o şəxsin
taleyini həll edirdi.
Səhəri gün o şəxsi işdən
çıxarır, vəzifəsini aşağı salır,
ən yaxşı halda isə kəskin tənqid edirdilər. Ancaq o zamanlar
tənqidin müstəsna təsiri də vardı. İndi kimi tənqid etsən də xeyri yoxdu,
çünki uzağı rəssam deyə bilər ki, mən
belə görürəm, belə də çəkirəm.
Bu məqamda məsuliyyət sənətşünaslarln
üzərinə düşür. Sənətşünaslar
ona bildirməlidir ki, sənin belə görməyin
üçün təfəkkürün, bədii
potensialın çatışmır.
Qısası, müasir Azərbaycan sənətşünaslığının
vəziyyəti bir çox səbəblərdən
yaranmış şəraitə müvafiq deyil. Bizim sənətşünaslığımız
Sovet dövründən bu günə kimi sanki tarixi
arayış funksiyasını yerinə yetirib. Bu filan rəssamın əsəridir, filan ildə
yaranıb, filan üslubdadır, üç fiqur oturub, ikisi
arxa planda, biri isə ön plandadır. Bunu
adi tarixçi, jurnalist də deyə bilər.
- Bu barədə
qocaman rəssamlarımızdan olan Tofiq Ağababayev də eyni
fikri səsləndirmişdi...
- Adi nəqletmədir də. Bunu sıravi, sənətlə əlaqəsi olmayan
insan da görür ki, 4 nəfər var, ikisi oturub, ikisi ayaq
üstdə durub.
Tənqidçilik barədə Asif Atanın çox gözəl fikri var. O deyir ki, tənqidçilik özündə üç keyfiyyəti birləşdirməlidir; Şairlik, filosofluq və cəngavərlik.
- Şairlik sənət tənqidçisini tənqidin əsas qayəsindən uzaqlaşdırmır ki?
- Bu dilin incəliyinə işarədir. Mən son dövrlər yüzlərlə elmi araşdırmalar aparmışam və belə bir hal müşahidə etmişəm ki, yazılan nümunələrin hamısının dili çox qurudur. İncəsənət haqda o dildə yazmaq olmaz. Hamısı arayış üslubundadır. "Səttar Bəhluzadə yaradıcılığında romantizm" mövzusunu müdafiə etmişdim, mənə irad tutdular ki, dili çox poetikdir. Mən cavabımda dedim ki, təsviri sənətlə məşğul olan şəxsi iki cür adlandırırlar; ona ya rəssam, ya da şəkilçəkən deyirlər. Sənətşünaslar da eləcə; biri var sənət tarixçisi, biri də var tənqidçi. Mən Səttarın bütün yaradıcılığına, onun cikinə-bikinə bələdəm. Səttar Bəhlulzadənin yaradıcılığı başdan -ayağa poetikadır, bunu quru dillə necə yazmaq olar. Ümumiyyətlə, Azərbaycan sənətşünaslığında hazırda dil kasadlığı var, əksəriyyəti rusdillidir, azərbaycanca yaza, danışa bilmirlər.
- Bu məsələdə onları da qınamaq düzgün olmazdı. Çünki sənət tarixi və nəzəriyyəsi ilə bağlı anadilli vəsaitlər azlıq təşkil edir.
- Vəsait əsərdir, əlavə nə
material lazımdır mənə. Dostoyevskini,
Çernişevskini oxumalıyam?
- Söhbət bədii ədəbiyyatdan yox, nəzəri-praktiki vəsaitlərdən gedir... Yaxşı... Ən azından Belinskini oxumaq lazımdır...
- Nəyimə lazımdır Belinski? Ondansa gedib Fərabini oxuyaram. Neynirəm xarici müəllifləri... Azərbaycan sənətşünasları bu günə kimi sənət tarixini yəhudilərin, ingilislərin yazdıqları əsasında öyrənirlər. Bu xalqlar da bizi istəmədiklərindən sənət tariximizi yanlış istiqamətlərə yönəldiblər.
-
İndiyədək yazdıqlarınız arasında Azərbaycan
təsviri sənəti üçün hadisə sayıla biləcək
əsər olub?
- Mənim son kitabım Səttar Bəhlulzadəyə həsr olunmuş "Günahlı dünyanın günahsız adamı"dır. Bu onun yaradıcılığına tamamilə yeni yanaşmadır. İndiyədək onun yaradıcılğına bu qədər obyektiv yanaşma olmayıb, ancaq jurnalist yanaşmaları olub, gəlişi gözəl sözlər səsləndirilib...Cəmil Müfidzadənin, Altay Hacıyevin, Zakir Hüseynovun yaradıcılığı ilə bağlı kitab hazırlamışam. Arif Hüseynovun, Rafael Abbasovun yaradıcılığından yazmışam, bu yaxınlarda nəşr olunacaq. Hazırda Bəhruz Kəngərlinin yaradıcılığı ilə bağlı monoqrafiya üzərində işləyirəm. 1947-ci ildən bu yana onun yaradıcılığı haqda yanlış fikirlər səsləndirilib, düzgün olmayan faktlar irəli sürülüb. Mənim monoqrafiyamda bütün bunlar obyektiv şəkildə öz əksini tapıb. Sonuncu kitabım da "Boyalı gülüşlər"dir ki, bu da özlyündə bir tarixdir, mən iki il ərzində orda yer alan hadisələri, əhvalatları bir yerə toplayıb nəşr etdirdim. İndiyədək belə bir kitab nəşr olunmamışdı.
- Oxumuşam. Çox orjinal kitab idi...
- Orda böyük qəhrəmanlıq etməmişəm. Ancaq hər halda bu cəsarət tələb edirdi.
Mən digər sənətşünaslara nisbətdə az-çox tənqidi fikirlərimi səsləndirirəm. Obyektivliyimi qoruyuram.
- Niyə
az-çox, lazımi qədər yox?
- Elə lazımi qədər. Mənim iki ayamam var, biri "Dili
acı", biri də "Kompromissiz adam"dır.
"Rəssamlıq
intellektlə istedadın vəhdətidir"
- Azərbaycan
rəssamlarının tənqidə münasibəti necədir?
- Azərbaycan
rəssamlarının tənqidə münasibəti çox
pisdir. Hamısı deyir ki, məndən yoxdur.
Rəssamlar İttifaqının 1700-ə qədər
üzvü varsa, onun cəmi 30-40 nəfəri həqiqi rəssamdır,
qalanı şəkilçəkəndir, intellekti az olan adamlardır. Rəssamlıq
isə sözün əsl mənasında intellektlə
istedadın vəhdətidir.
- Siz Rəssamlar İttifaqının Sənətşünaslıq
bölməsinin rəhbərisiniz. Bu kimi hallarla niyə
mübarizə aparmırsınız?
- Rəssamlar
İttifaqı ictimai təşkilatdır, dövlət təşkilatı
deyil. Heç kimə də heç nə
vermir. O Sovet dövründə idi, kiməsə ev, təqaüd verirdilər. Hamı
könüllü gəlib üzv olur. Bunun
da heç bir ziyanı yoxdur. Rəssamlar
İttifaqında rəssamlıq öyrətmirlər ki.
Yaxud Rəssamlıq Akademiyasında rəssamlıq
öyrədirlər bəyəm? Rəssamlıq
istedaddır, bunu Allah insana bəxş edir. İstedadlı gənc yaxşı müəllimə
rast gələrsə, düzgün istiqamətə yönləndirilə
bilər. O da çox az-az olur.
- Nə
olsun ki, ictimai təşkilatdır, uzun illərdir fəaliyyət
göstərir. Sovet dövründə də 15
respublikanın analoji qurumları içərisində ən
öndə gedəni olub. Bu baxımdan öz nüfuzunu
qorumalıdır, yoldan keçəni ora götürmək
düzgün deyil axı...
- Yoldan
keçən niyə olur e? Rəssamlıq təhsili, diplumu, əsəri
var, 3-5 sərgidə iştirak edib, qurtardı getdi... Qəbulun əsas şərtləri də budur.
İttifaqda həvəskar rəssamların da
bölməsi var. Əvvəllər bəyəm diplomla rəssam
olurdular. Səttar Bəhlulzadənin, Rasim Babayevin
heç doğru-düzgün rəssamlıq təhsili yoxdur.
- Söhbət
diplomdan yox, istedaddan gedir...
- Biz sənət
adamları əsərə baxarkən onun keyfiyyətini nəzərə
alırıq. Demirik ki, bunu akademiyanı bitirən
insan çəkib.
"Tokay
Məmmədov gərək bacarmadığı işə
girişməyəydi"
- Nəysə...
Azərbaycan heykəltaraşlıq sənəti
niyə hələ də Tokay Məmmədovla Ömər
Eldarovun ümidinə qalıb?
- O sizin fikirinizidir. Azərbaycan
heykəltaraşları arasında istedadlı insanlar
çoxdur. Akif Əsgərov, Arif
Qazıyev, Natiq Əliyev, Sahib Quliyev, Xanlar Əhmədov kimi
istedadlı tişə ustaları çoxdur. Siz
gördüyünüz dövlət sifarişləridir,
onları nəzərə alaraq bu qənaətə gəlmisiniz...
Bu məsələni dövlət sifarişi ilə məşğul
olan səlahiyyətlilərdən soruşmaq lazımdır
ki, siz niyə gənclərə etibar eləmirsiniz. Mən bir dəfə Ömər
müəllimin özünə də dedim ki, nə qədər
gənclərə şərait yaratmamışıq, bizdə
"Koroğlu" kimi heykəllərinn sayı
çoxalacaq. O heykəlin, ümumilikdə Azərbaycan heykəltaraşlığının
bu günə düşməsinin bir xeyli səbəbləri
var.
- "Koroğlu" nəinki
sənət biliciləri, hətta adi tamaşaçılar tərəfindən
də bəyənilmədi.
- Sizinlə razıyam. Bu ilk heykəldir ki, nəinki professionalların, adi
insanların da xoşuna gəlmir. Bu heykəlqoyma
prosedurunun düzgün keçirilməməsi ilə əlaqədardır.
Sovet dövründə hər hansı heykəl
sifariş verirlirdisə, həmin sənətkar ilk öncə
onun eskizini edərdi. O eskizə Rəssamlar
İttifaqında professionallar tərəfindən baxılar,
lazımi iradlar tutular, göstərişlər verilərdi.
Daha sonra Mədəniyyət Nazirliyinin ,
meriyanın, Nazirlər Kabinetinin nümayəndələri
ardıcıllıqla gəlib baxar, öz qeydlərini bildirərdilər.
Sonda Prezident Aparatının Humanitar şöbəsindən
nümayəndə gəlib baxar, prezidentə məruzə edərdi.
Prezident əsəri dəyərləndirməyə gəlmirdi,
çünki, o, əmin idi ki, əgər bu beş
mərhələdən keçibsə, heç zaman çiy
əsər ola bilməz. "Koroğlu" heykəli
bu sadaladığım mərhələləri keçməyib.
Onu sadəcə, prezident görüb, o da ki, bir
metrlik maket şəklində. O boyda heykəlin də səhvlərini
eskizlə tutmaq olmaz.
- Belə bir fikir var ki, o heykəli
Tokay Məmmədovun tələbələri işləyib,
özü yox. Siz necə fikirləşirsiniz?
- Deməzdim.
Tokay müəllim çox yaxşı realist heykəltaraşdır. Onun Ömər
Eldarovla birlikdə hazırladığı
"Füzuli", fərdi şəkildə işlədiyi
"Üzeyir Hacıbəyov", "Nəsimi" heykəlləri
çox gözəldir. Bir vaxtlar mövcud
olan "XI qızıl ordu" heykəlini də Tokay Məmmədov
yaradıb. Tokay Məmmədovda monumental duyum yoxdur . O da gərək bacarmadığı
işə girişməyəydi. İnsan
bacarmadığı işə girişəndə nəticə
çox pis olur.
- Bu cür monumental heykəli kim daha uğurlu işləyə bilərdi?
- Zamanında bunu Mirəli
Mirqasımov mükəmməl işləyə bilərdi... Müasir dövrdə Xanlar Əhmədovla Sahib
Quliyev də "Koroğlu"nun öhdəsindən layiqincə
gələrdi. Mən onlarda bu potensialı
görürəm.
Xalq rəssamı, Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının Heykəltaraşlıq bölməsinin rəhbəri
Xanlar Əhmədovun Bakıda indiyədək böyük
monumental heykəli qoyulmayıb. 70 yaşı var, ancaq
bircə, Əsgər Kərimovla birgə işlədiyi,
Bayıldakı doğum evinin qarşısında qoyulan
"Xoşbəxt uşaqlar" kompozisiyası nəzərə
çarpır. Layiqli namizədin
seçilməsi üçün müsabiqələr təşkil
olunmalıdır. Onu da biz ədalətli
şəkildə keçirə bilmirik.
-
Ümumiyyətlə, bu ayrıca tənqid mövzusudur. Bir
çox rəssam və heykəltaraşlar keçirilən
müsabiqələrdən narazıdır...
-
Müsabiqəni ədalətli şəkildə keçirmək
bizim canımızda yoxdur. Fəxri adlar məsələsi
də elədir. 2000-ci ildə Dədə
Qorqud obrazı ilə bağlı müsabiqə təşkil
olunmuşdu, orda cavan rəssamların işləri
yaşlılardan üstün idi. Sakit Məmmədov,
Vaqif Ucatay və digər gənc rəssamların əsərləri
Tahir Salahov, Altay Hacıyev və Oqtay Sadıqzadənin əsərlərini
üstələyirdi.
Bu müsabiqənin qalibinin seçilməsi prosesində
nüfuzla istedad üz-üzə gəlmişdi. Münsiflər
də istedadı nüfuza qurban verdilər. Tahir Salahova yox deyə bilmədilər. Tahir Salahova yox deyəndə nə olardı, o, elə
universal rəssam deyil ki, bütün janrlarda uğurlu olsun.
Məsələn, əmək mövzusunda
çox gözəl işləyir.
- Sizin
fikrinizcə, Tahir Salahov portret janrında nə qədər
uğurludur?
- Qara
Qarayevin, Koroğlunun, Aydanın portreti uğurlu portretlərdir.
Ancaq ondan soruşsan ki, Dədə Qorqudu
oxumusan, cavab verəcək ki, yox. Tarixi, hər
kəs üçün maraqlı,
düşündürücü əsərləri mütləq
intellekti yüksək olan rəssamlar yarada bilər.
- Azərbaycan
rəssamlarının intellektual səviyyəsi həqiqətən
də çox aşağıdır...
-
Bütün dövrlərdə rəssamlığa həvəsi
olan insanlara məktəblərdə güzəşt edilib,
deyiblər əşi rəssamdır, ədəbiyyatı,
tarixi bilməsə də olar. İmtahanlarda
onları bir növ yola veriblər. Rəssam
Azərbaycan tarixinə aid kitab oxuyarsa, ordan azı on dənə
mövzu çıxara bilər. Biz tarixi
mövzuda müsabiqə təşkil etmişdik, nəticələr
həqiqətən də çox zəif oldu.
"Yağ-bal
içində əsl sənət nümunəsi
yaranmır"
- Tarixi
mövzuda çəkilmiş rəsmlər çox azlıq
təşkil edir. Bunun səbəbi nə ilə
əlaqədardır?
-
Bilirsiniz, sənətkar öz dövrünün aynası
olmalıdır. Bu gün Sabirin
yaradıcılığına müraciət edəndə
deyirik ki, ay aman, Sabir yüz il qabağı görüb e.
Sabir sadəcə öz dövrünü görüb,
yazıb, onun müasir qalmasının səbəbkarı
bizik ki, hələ də düzəlməmişik. Bu gün Qarabağ mövzusunda əsərin
yaranmamasının səbəbi müəllifin canında vətən
yanğısının olmamasıdır. Məmməd
Arazın gözəl misrası var: Vətən daşı
olmayandan olmaz ölkə vətəndaşı. Xocalı haqqında kiməsə məcbur rəsm
çəkdirmək olmaz. Çəkmirsə,
bu, artıq onun vətəndaşlıq problemidir. Tahir
Salahov Qarabağ mövzusunda niyə işləmir
? Onun buna kətan almağa pulu, yoxsa
nüfuzu çatmır? Oturub Rusiyada. ATƏT-in
Minsk qrupunun nümayəndələrindən biri də
Rusiyadır. Orda sözü keçən
bir sənətkar kimi bildirsin ki, mənim ölkəm təcavüzə
məruz qalıb, on minlərlə şəhid vermişik.
Min politoloqun məruzəsindənsə,
Tahir Salahovun bir Xocalı qaçqını portreti tutarlı
olardı. Çünki dünya ona inanır.
Niyə Toğrul Nərimanbəyov çəkmirdi?
Otumuşdu Fransada... Hansı ki, o ölkə Azərbaycanın
qatı düşmənidir... Vaqif Ucatay kimi rəssamın
heç ailəsini saxlamağa pulu yoxdu, amma oturub burda vətənpərvərlik
edir.
Biz
üç ildir Xocalı faciəsi ilə bağlı
müsabiqə keçiririk . Gördük
ki, heç kim maraq göstərmir,
axırda məcbur olub, maliyyə vasaiti ayırdıq,
mükafat fondu təsis etdik. Çünki bu
millət pula meyllidir, dedik bəlkə belə nəsə
alındı. Ancaq yenə də
alınmadı, bütün çəkilənlər ancaq
qara-qırmızı rəngdə adi cızmaqaralar idi, bununla
da faciə əks olunmur.
-
Bütün sənət sahələrində belədir. Eləcə də ədabiyyatda. Bir-iki əsəri
istisna etməklə yazılan bütün nümunələr
poetik, bir növ mərsiyyə üslubundadır, konkret hadisələr,
onların mahiyyəti qaranlıq olaraq qalır...
- Rəssamlıqda
da həmin məsələdir. Anyanın- Manyanın
portreti.... Yenə deyirəm, içi dolu adam
bu mövzuda layiqincə işləyə biləcək. İnsanın içində yanğı olmayandan
sonra o ancaq pul üçün işləyəcək ki, bu da
effektli olmayacaq. Sabir istəsəydi, öz
biznesi ilə Şamaxının ən varlı insanlarından
biri olardı. 18 yaşında qərara gəldi
ki, ya haqqı deyib vicdan əzabı çəkməyəcəm,
ya da sabun bişirib bəy kefində dolanacam. O, birincini
seçdi. Keçdi haqq yoluna. Min bir zillət çəkdi, 49 yaşında da
dünyasını dəyişdi. Ümumiyyətlə,
bu bir həqiqətdir ki, yağ-bal içində əsl sənət
nümunəsi yaranmır.
- Demək
istəyirsiniz ki, rəssamlıq bir növ ayaqqabı dərdi
çəkməkdir?
- Sənət
tarixində yüzlərlə saray rəssamı olub, heç
biri də tarixdə qalmayıb.
- Niyə, tarixdə qalan saray rəssamları çoxdur...Leonardo da Vinçi, Jak Lui David, Fransisko Qoyya...
- Sən gedib o tərəflərə çıxma e... Daxildən söhbət gedir. Olsun üç- beş nəfər. Dünya tarixində minlərlə hökmdar, onların da bir o qədər saray rəssamları olub.
- Kəmaləddin Behzad, Sadiq bəy Əfşar, Soltan Məhəmməd kimi Azərbaycan rəssamları da saray rəssamı olublar. Sosial-məişət problemləri bilavasitə sənətkarın yaradıcılığını xarakterizə etməməlidir...
P.S
Ziyadxan Əliyev qeyri-müəyyən səbəbdən bu və
digər ünvanlamaq istədiyimiz suallara cavab verməkdən
imtina edərək, müsahibənin keçirildiyi yeri tərk
etdi.
Sahib
ƏSƏDBƏYLİ
Ədalət.-2015.-27 fevral.-S.8.