DƏRDİN DƏ DİLİ VARMIŞ...
Sabir Sarvan "Qibləm ürəyimdi" adlı
yeni
şeirlər kitabı
ilə
oxucularının görüşünə gəlib və bu görüş
altmış
yaşı
ərəfəsində öz poetik fərdiyyətini bir daha təsdiqləmək üçün ən vacib bir məqamdır. Əslində, onun buna ehtiyacı
yoxdur, çünki Sabir Sarvan elə
ilk şeirlərindən oxucu
auditoriyasının rəğbətini
qazanan şairlərdəndir. Bununla belə,
oxucuların yeni nəsli dalğası gəlir, xüsusilə, zövqlərin dəyişdiyi,
başqalaşdığı hallar da nəzərdən
yayınmır və yeni oxucu nəslinin
Sabir Sarvan kimi şairləri qəbul edib-etməyəcəkləri
məsələsi ortaya
çıxır.
Amma zaman nəyi diktə etsə, yeni nəsillər nəyə
inansa, iman gətirsə, şeirə,
poeziyaya hansı münasibətdə bulunsa
belə, dəyişməyən,
köhnəlməyən şeirin
özəlliyidir. O şeirin ki, sözü adilikdən qeyri-adiliyə,
yəni poeziya halına gətirib çıxarır, dünyanı,
gerçək aləmi,
həyatı, təbiəti
bizə yenidən kəşf edir. Sabir Sarvan qırx ilə yaxındır şeir yazır və bu qırx
ildə də hər şeirində özünü sözə
çevirir.
Yatmadım səhərə kimi,
Yaramı duza köçürdüm.
Aranı dağa daşıdım,
Payızı yaza köçürdüm.
Gördü ui, təzə cığaldı,
Qımışdı dünya bığaltı.
Ağlımı ağ buxaq aldı,
Ruhumu saza köçürdüm.
Fanidə ömür sürürdüm,
Altdan işimi görürdüm.
Özümü sözə çevirdim,
Sözü kağıza köçürdüm.
Bu "köçürmə əməliyyatı" əslində,
bir şair ömrünün boynuna düşən müqəddəs
yükdü. Bu yükü
sonacan şərəflə
daşımaq da var, altında əzilmək də, amma hər iki
halda Sözə bağlılıq, onun itaətində olmaq və ya onu
ram eləmək böyük
bir missiya kimi şairin öhdəsinə düşür.
Sabir Sarvanın sözlə bağlılığı peşəkar
səviyyədədir.
Mərhum
deməyə dilim gəlmədiyi Arif Əmrahoğlu Sabir Sarvanın şeirləri haqqında hələ 14 il əvvəl
yazdığı bir məqalədə qeyd edirdi ki: "Sabir hiss, duyğu, ovqat şairidir. O, sözün potensial imkanından gücü çatan dərəcədə
istifadə etməklə
emosional ovqatın obyektiv təəssüratını
yaratmağa çalışır.
İlk vurğunluğun
psixoloji yaşantılarının
maraqlı poetik obrazlarla ifadəsi ilk baxışdan bəlli nastolji hiss oyadır. Amma Sabir yenə də özünəməxsus
şəkildə qabarıq
ifadəsini çalışmadan
nağıl detalına
müraciət edir.
Bu məqamda isə
reallıqla xəyal və yaddaş arasında sərhədlər
itir. Yaşanan hər bir istək, hiss sonradan yaddaşa köçür
və tanrı bəndəsinə isə
əbədi itirilmiş
bir anı, məqamı yenidən yaşamaq istəyi qalır. Təki nağıl bitməyə".
Sabir Sarvanın
şeirləri və ümumən həyata poetik münasibəti üçün səciyyəvi
olan bu fikirlərlə
tam razılaşırıq. Doğrudan da,
onun şeirlərində
bir nağıl ovqatı duyursan. Sevgi nağılı, işıq
nağılı, gözəllik
nağılı səni
öz cazibəsinə
çəkir. Bunlar hisslərin,
duyğuların nağıllarıdır,
özü də gerçək nağıllar.
Sonluğun acılı ya
şirinli təəssürat
yaratması da o nağılın aşıladığı
ovqatdan asılıdır.
Budur, Qan haqqında həqiqət nağılı:
Bu yurd neçə dəfə qana çəkilib,
Quruyan dəniztək sinib özünə.
Axtarsan Vətənin sərhədlərini,
Düş tarix boyunca qanın izinə.
Bu da bir bənövşə nağılı:
Beş-altı günlüyə yaz
idi baxtı,
Bir dar çuxur idi sarayı-taxtı.
Kolların dibindən üzümə
baxtı,
Mən o bənövşəni
niyə dərmədim?
Duruşu həyalı, baxışı
incə,
Bir üzü gül
idi, bir üzü qönçə,
Yandırıb-yaxacaq məni ölüncə,
Mən o bənövşəni
niyə dərmədim?
Sabir Sarvanın
ən yaxşı şeirləri hansılardır,
- deyə sorsanız, mən sevgi şeirlərinin üzərində
dayanaram. Deyirlər ki, bu çağda sevgilər bayağılaşıb, daha
məcnunvari, leylivari hisslər yoxa çıxıb. "Sevgilər tükənir bu yer üzündə"
(Ramiz Rövşən).
Azca həqiqət var bu fikirdə. Amma bir həqiqət də var ki,
sevgi nə qədər tükənsə
belə, bu dünyada lap iki sevgili qalsa belə,
dünya o iki sevgilinin hissləri, saf duyğuları ilə nəfəs alacaq. Sabir Sarvanın şeirlərində
də sevgi məhz tükənməzlik,
bitməzlik, məhəbbətin
əbədiliyi ideyası
öz poetik ifadəsini tapır.
Özü də Sabir Sarvan sevgi barədə
ümumi, tərənnüm
ruhlu şeirlər deyil, konkret münasibətlərdən doğan,
yaşanılan hissləri,
duyğuları ifadə
edən şeirlərlə
diqqəti cəlb edir. "Gözəl
xanımlarla gözəl
şeirlər" onun
fikrincə, birdir.
Qız üzü, qız baxışı təkcə
zahiri gözəllik əlaməti deyil, həm də sevgiyə pərəstiş
nişanələridir. Sevdiyin gözəldən vüsal
yox, sevgi istəyirsən və bu sevgi üçün
yaşamağa dəyər.
Burada Füzulidən gələn
bir meh görürsən.
Olanım ürəkdi vermişəm
sənə,
İstər ayaqla keç, istər tac
eylə.
Gah görün gözümə,
gah da uzaqlaş,
Məni həsrətinə
yalavac eylə.
Varamsa, aldığım hər
bir nəfəsdə,
Buyruğun-qulluğun gözlərim üstə.
Saxla bülbül kimi
sarı qəfəsdə,
Ya da ki, kölgəlik qarağac eylə.
Səni udum-udum anım
gizlicə,
Günahım, pənahım sanım
gizlicə,
Qovrula-qovrula yanım gizlicə,
Məni buğda dəni,
dərdi sac eylə.
Mən də bir dünyayam, qəmdi bazarım,
Özgə aləmlərə
düşməz güzarım.
Gördün ki, azalır dərdim-azarım,
Amandı, yubanma, tez əlac eylə.
Bu şeirin məzmununu sadə bir həqiqət
təşkil edir: sevən aşiq öz duyğularını,
içindən keçən
və artıq həyatının mənasına
çevrilən sevgi hisslərini gizlətmir. Yalvarış deyil bu, sevginin əbədi olacağına inam gətirən bir qəlbin etirafıdır.
Şeirdəki "yalavac", "qarağac", "sac" qafiyələri
necə də dəqiq seçilib.
"Rəqqasə" şeiri mənim fikrimcə, Sabirin lirik-dramatik situasiyalara müraciət etməklə
sanki bir teatr, səhnə fonunda sevgi tamaşasıdır.
Bu tamaşada rejissor işi, qurulan mizanlar, rəqqasənin iztirablarını,
sevgi həsrətini dəqiq ifadə edir. "Barmaqları
ucunda səhnəyə
gəldi o qız",
"kəpənəkdən yüngüldür narın,
məxmər yerişi"-
hamının göz dikdiyi, dərdlərini unutduğu bu salonda bircə dərdli odur: "Bir çiçəyin, bir gülün adını unudantək oğlan onu unutdu". "Ayrılığın
önündə Sevgi
əliyalınmış. Həsrətdən özgə hər
şey Bu dünyada yalanmış?!" Amma rəqqasə
bu ayrılığa meydan oxuyur, alqış səsləri
kəsilmək bilmir.
Sənət eşqi qalib
gəlir. Şeir bitir,
amma o rəqqasə qızın taleyi düşüncəmizə hakim kəsilir.
Sabir Sarvan şeir texnikasına mükəmməl yiyələnən şairlərdəndir. Onun şeirlərində bədii təsvir vasitələrinin bir silsilə təşkil etməsi, təşbehlərin, metaforaların, bədii təyinlərin məqsədə müvafiq, şeirdə obrazlılığın, poetikliyin canlanmasına hesablanması peşəkarlıq nümunəsidir. Məsələn, onun "Küçədə ağlayan qarı" şeirində bitkin bir tablo-sözlərin yaratdığı tablo nəzərə çarpır. Bu qarı kimdir? Şairi onun kimliyi maraqlandırmır, oğulları tərəfindən atılan ana da ola bilər, bir kimsəsiz də... Söhbət onun ağlamağından gedir və bu mənzərəni şair ürək ağrısı ilə belə təsvir edir: "Küçədə ağlayan qarı, Açım-açım açan güllər Başını tovlayıb gedib, Əsim-əsim əsən yellər Ömrünü talayıb gedib Nənnilərdən gələn yolun Son ucu harda dayanır?!" "Küçədə ağlayan qarı, Baxdım könlümü göynətdin. Ağlamaq yaxşı şeydimi, Mənə ağlamaq öyrətdin?!" İstedadlı bir insan-Feyzi Mustafayevin xatirəsinə həsr olunan şeirdə də səciyyəvi detallarla qarşılaşırıq: "Ən böyük qəhrəmanlıqdır körpəlik təbəssümünü son günə kimi üzündə qoruyub saxlaya bilmək". Ümumiyyətlə, Sabir Sarvanın şeirlərində insan teleləri, bu talelərin ömür sınaqları, ən çox da yaşamaq yanğıları göz önünə gəlir. Zamanın, çağdaş dünyanın bu gününü seyr etmək üçün publisistik səpgili şeirlər deyil, sadəcə insanın çağdaş durumunu, nələr düşündüyünü şeirdə canlandırmaq daha münasibdir. Sabirin şeirlərində işıqsızlıqla işıq arasında çırpınan, getdiyi yolu bəzən çaşbaş salan, uğuruna inanmayan insanların da düşüncələri öz əksini tapır, ya da sevinci bol, ürəyi geniş adamların nikbinliyi də gözdən qaçmır. Yəni həyatın, dövranın, yaşadığımız mühitin rəngləri, təzadları, yaxşı-pis nə varsa, diqqətdən yayınmır. Bir tərəfdən: "Kirpiyim baş-başa gəlir, Sıxıram, göz yaşı gəlir. Nə bir kəsə hirsim tutur, Nə bir kəsdən xoşum gəlir Yaşaya bilmirəm daha" - etirafını eşidirik, bir tərəfdən: "Başımı yenə də salıb aşağı Keçirəm ürəkdən çörəkdən ötrü" sızıltısıyla qarşılaşırıq, bir tərəfdə isə "Yaz günü torpağa düşən toxum tək Böyümək istəyim böyüyür yenə" nikbin not... Ya da: "Yeridim həsrət içində, Çürüdüm xiffət içində, Keçsə də zillət içində, Mən bu ömürdən doymadım".
Sabir Sarvan ömrünün altmışına doğru yol alır və bu ömür poeziyaya həsr olunan bir ömürdü. Ona bu yaşda nəyi isə irad tutmaq, bu şeir kitabında hansı şeirlərinsə bir az "aşağı temperaturda" yazıldığını iddia etmək niyyətində deyilik. Ancaq bu kitabdakı şeirlərinə yox, şəxsən özünə aid bir iradımız (daha artıq tövsiyəmiz!) var: Sabir Sarvan öz poetik istedadından yetərincə faydalanmalıdır, yaradıcılıq enerjisini daha gur alovlandırmalıdır.
Sabir Sarvanın bu kitabında çox bəyəndiyim bir şeirlə sözümü bitirirəm:
Bölsən fəsillərə
mənim ömrümü,
Gülü tək-tək bitdi,
qar dizə çıxdı.
Qəlbimin
xalları, dərdimin rəngi,
Lalədən
boylandı, nərgizə çıxdı.
Bilmədim
sağdamı, soldamı durum,
Arxa da uçurum, ön də uçurum.
Dedim daş daşıyım,
bir yuva qurum,
Hər daşın altından kor gürzə çıxdı.
Yox imiş havama göydə uçanlar,
Mənə sirr verənlər,
könül açanlar.
Darda gen dolanıb uzaq
qaçanlar,
Hərəsi bir cürə "təmizə"
çıxdı.
Suları sovulmuş göldü
ürəyim,
Üzü cadar-cadar çöldü ürəyim.
Çırpına-çırpına
qaldı ürəyim,
Nə
qışla barışdı, nə yaza
çıxdı.
Ədalət.- 2015.- 4 iyul.- S. 15.