YENİ TƏDQİQAT ƏSƏRİ:
"BÜTÜN YÖNLƏRİ İLƏ YARADICI"
Bəzən onlarla irihəcmli tədqiqat əsəri ilə
tanışlıq bizə mövzunun əhatə olunması
baxımından dolğun təsir bağışlamır. Yəni əsərdə
xeyli sayda mənbə-məxəzlərə müraciət
olunsa da burda ədəbi tənqidin meyarı, əsas göstəriciləri
öz əksini tapmadığından müəllifin amalı
aydın görünmür. Mövzudan kənar
fikirlərin baş alıb getməsi əsərin əsas qayəsini
arxa plana keçirir. İşin elmi
yeniliyinin, ciddi araşdırmanın, özünəxas
üslubun olmaması və problemin öz həllini
tapmaması əsəri uğursuzluğa düçar edir.
Bu, tədqiqatçının predmeti tədqiq
etmək imkanının aşağı səviyyədə
olduğunu göstərir. Belədə
dövrün, ədəbi qəhrəmanın ictimai-mənəvi
xarakteri yetərincə açılmadığı da ortada
olur. Nəticədə bu kimi monoqrafiyalara
mənbə kimi müraciət olunmur və bu "tədqiqat əsərləri"
rəflərdə illərlə qatı
açılmamış qalır.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru,
akademik İsa Həbibbəylinin yeni - "Bütün
yönləri ilə yaradıcı" tədqiqat əsəriylə
tanış olanda, ədəbiyyata təfəkkürün
işığında yanaşmanın ədəbi tənqidimizə
qazandırdığı dəyərləri bir daha dərindən
duydum. Kitabı vərəqlədikcə
qarşımda forma və məzmunca yeni bir elmi
araşdırma gördüm. Müqəddimə ilə
yekun da daxil olmaqla 9 bölməni əhatə edən bu əsər
ilkin olaraq məndə belə bir fikir doğurdu ki, İsa Həbibbəylinin
Rəşad Məcid yaradıcılığına bələdliyi,
onun ictimai-ədəbi fəaliyyətini sərf-nəzər
etməsi bu ədəbi ömrə olduqca ciddi və əhatəli
yanaşmanın təzahürüdür. Ədəbiyyatşünas-alim
Rəşadın yaradıcılığından əxz
etdiyi fərdi xüsusiyyətləri ədəbi tənqidin
predmeti etməyi, mətnlərin içərisindən
görünən düşüncə adamının
obrazını yaratmağı vacib bilmişdır. Bunlar təbii ki, ədəbiyyat tariximizin zaman-zaman
yetişdirdiyi simaları gələcək nəslə tanıtmaq,
ədəbi yaddaşa ötürmək yükünü
şərəflə daşımaq missiyasıdır. Başqa bir tərəfdən, İ.Həbibbəylinin
belə bir monoqrafik əsəri ərsəyə gətirməsi
ədəbi tənqidin problemlərinə akademik
yanaşmanın ziyalı təəssübkeşliyindən
yaranıb. Burda müəllif Rəşad
Məcid yaradıcılığını bütün istiqamətlərdən
və ən xırda, eyni zamanda əhəmiyyətli olan
detallarınacan tədqiq etməklə ədəbiyyatşünaslıq
elmini yeni bir ədəbi sima ilə zəngiləşdirmiş,
ona ictimai marağı artırmış oldu. Bununla çoxluğun belə bir fikrini də
qüvvətləndirdi ki, ötən əsrin sonlarından ədəbi
yaradıcılığı ilə yol gələn şair,
yazıçı-publisist Rəşad Məcid milli
düşüncənin ləyaqətli davamçısı
olan bir ziyalıdır.
Belə düşünürəm ki,
yazıçı-publisist, şair Rəşad Məcidi mətbuat-ədəbiyyat
adamları, ictimai-ədəbi mühit yetərincə
tanıyır, onun çoxçeşidli
yaradıcılığına da bələddirlər. Bu gün bu
yaradıcılığın mahiyyəti ictimai şüura rəsir
etmək gücündə olsa da nəsillər dəyişildikcə
bunlar unudulur. Elə ədəbiyyatın kəsb
etdiyi milli-mənəvi dəyərlərin yaşamasından
ötrü ədəbi tənqidin belə əsərləri
tədqiq edərək ədəbiyyatşünaslıqda
yerini və rolunu göstərməsi olduqca vacibdir.
"Bir
yüngülvari müqəddimə"də İsa müəllim
bu yaradıcılığın içində gəzişmələr
etmiş, "ədəbiyyat cəmiyyətində" Rəşad
Məcid yaradıcılığını "bütün
yönləri ilə" təhlil süzgəcindən
keçirərək ortaya yığcam, eyni zamanda sanballı
bir tədqiqat əsəri qoymuşdur. Burda
yazıçının yaradıcılığı
dövrlər üzrə qruplaşdırılmış, hər
dövrün ədəbi məhsuluna özünəxaslıq
prizmasından yanaşılmışdır. Bununla, İsa müəllim ədəbi tənqidimizdə
forma və məzmun baxımından belə tədqiqatların
vacibliyi məsələsini də ortaya qoymuşdur.
Müəllif dövrlərə böldüyü
yaradıcılıq yolunu səciyyəvi
başlanğıcdan inkişafa aparan xüsusiyyətləri,
bütün janrlarda özünüifadəyə söykənən
amilləri, bədii-publisist düşüncəni, ciddi təhlil
obyekti kimi aktuallıq prizmasından işıqlandırır. Rəşadın
ədəbi fəaliyyətinin elmi-nəzəri aspektdən
araşdırılması bu yaradıcılığın bir
neçə istiqamətdən öyrənilməsinə əsaslanır.
Bunlar yeni dövr ədəbiyyatın tam fərqli,
özünəxas xüsusiyyətləri, vəzifələri
çərçivəsində tədqiq edilmişdir.
İ.Həbibbəylinin R.Məcid
yaradıcılığına, ictimai-ədəbi fəaliyyətinə
nəzər yetirməsi bu ədəbi ömrə olduqca ciddi
və əhatəli yanaşmasından irəli gəlmişdir. Müəllif
Rəşadın yaradıcılığından əxz etdiyi
yeni fərdi xüsusiyyətləri ədəbi tənqidin
predmeti etməyi, mətnlərin içərisindən
görünən düşüncə adamının
obrazını yaratmağı vacib sanmışdır. Bunlar təbii ki, zaman-zaman ədəbiyyat tariximizin
yetişdirdiyi simaları gələcək nəslə
tanıtmaq, ədəbi-elmi, ictimai yaddaşa ötürmək
ənənəsinin yeni dəyərlər qazanması təcrübəsindən
doğmuşdur.
İsa müəllim tədqiqat
işığını Rəşadın 18-20
yaşlarından ədəbi yaradıcılığa
marağının poetik düşüncəsində, gənclik
təxəyyülündə xəfif rənglərdən
yaratdığı mənzərəyə salmış, bütövlükdə
əsərlərini ədəbiyyatşünas
baxışları ilə sərf-nəzər etmişdir. Onun ilk yaradıcılıq
dövrünün hiss-həyəcanlarına həssaslıq
göstərmiş, ustad şairlərin (M.Araz, Ə.Kərimli...)
ədəbi təsirilə şeirlər
yazdığını və bu lirik-ictimai məzmunlu nümunələrdə
lirik "mən"in düşüncəsində
yetişib-formalaşdırdığı ədəbi məhsullarına
elmi-nəzəri baxışlarını sistemli şəkildə
ifadə etmişdir.
Elə ədəbiyyatşünaslıqda, ədəbi tənqiddə
elmi-nəzəri təhlil, mövzunun bütün istiqamətlərdən
tədqiqi başlıca meyardı. Burda müqayisə,
ümumiləşdirmə, fərdiləşdirmə prinsipləri
təhlilin canını ifadə edir. Akademikin
araşdırmasının əsasını da bu xüsusiyyətlər
təşkil edir. R.Məcidin
yaradıcılığında oxşarlıqları da həssaslıqla
duyan müəllif bu yaradıcılığın
kökündə dayanan təbiiliyin mahiyyətinə diqqət
yetirir. Nədir bu təbiilik?
"Nəzərə almaq lazımdır ki, bədii
yaradıcılıqda əsas məsələ cavan
yaradıcı şəxsin bu təbii prosesi keçib, daha
tez özünü ifadə edə bilməsindən ibarətdir. Və Rəşad
Məcid də böyük ədəbiyyata gedən yolun
başlanğıc mərhələsinin öyrənmə-təsirlənmə
dövrünü yaşayaraq, keçərək qısa
müddət ərzində şeirdə öz
sözünü deməyi bacarmışdır". Beləliklə, müəllif R.Məcidin getdikcə
bu təsirlərdən ayrılaraq şeirdən-şeirə
fikir və poetikanın fərdi, cilalı xüsusiyyətləri
ilə öz cığırına, yoluna
düşdüyünü mətnlərdən
aldığı nümunələrlə təhlil-tədqiq
müstəvisinə çıxarmışdır. Əsərlərinin mahiyyətində ifadə
olunmuş ideyanı açmış, fikir qatlarında
ümumiləşdirmələr apararaq, özünəxaslıq,
fərdilik xüsusiyyətinə nəzəri qənaətini
bildirmişdir. Burdan aydın olur ki, buna qədər
R.Məcid haqqında deyilmiş fikirlər müəyyən qədər
təəssürat xarakteri daşıyırdısa,
"Bütün yönləri ilə yaradıcı" tədqiqat
əsəri müəllifin elmi-nəzəri süzgəcindən
keçirilərək ədəbiyyatşünaslığın,
ədəbi tənqidin mövzusuna, predmetinə
çevrilmişdir.
Əsərdə mənə, ümumən ədəbi tənqidimizə
maraqlı görünən tərəflər, xüsusi məqamlar
yetərincədir. İsa müəllimin ədəbiyyata
qayğısı, ədəbi tənqidə ciddi və
davamlı münasibəti, tədqiqatın ağır zəhmətinə
qatlaşması ictimai fikrin inkişafı prosesinə xidmətinin
göstəricisidir. Belə bir
yığcam formada monoqrafik əsərin bir çox aspektdən
işlənilməsi, sənətkarın ədəbi
imkanlarının üzə çıxarılması
baxımından da təqdirəlayiqdir. Tədqiqatçı
bununla onu göstərdi ki, söz-fikir adamının ədəbi
yaradıcılığının nəzəri cəhətlərini,
elmi yeniliyini, xarakterini yığcam formada, özünün
tempi-ahəngi ilə də təhlil-tədqiq etmək
mümükündür.
İ.Həbibbəyli
müqəddiməsində, sonrakı bölmələrdə
"10 sentyabr" hekayəsinin Rəşadın
yaradıcılığında "nasirlik fəaliyyəti
qazanması" fikrini önə çıxarsa da, təhlilin
miqyası əsla bu hekayənin kölgəsində
qalmamış, yaradıcılığının başqa
bir qanadı olan poeziyasının özəlliklə dolu səciyyəsini
maraqlı formada təqdim etmişdir. Bu bənzətmə-təhlilə
fikir verin: "Rəşad Məcid üçün şeir
"bir dolu ürəyin püskürmə
çağıdı, "dikəlib asfaltı deşən bənövşə"dir,
"sinədə boğmaq olmayan qəfil
hönkürtü" kimi təbii proseslərin nəticəsində
yaranmış bədii düşüncənin ifadəsidir".
Göründüyü kimi, belə bir
maraqlı, tutarlı təhlilin obyekti, ana yatağı Rəşadın
poeziya gülüstanıdır.
Rəşad Məcidin ədəbiyyat adamı olaraq
böyük həyata gəlişi özünün
xatırlamasında olduqca sadə təsir
bağışlayır. "Yazıçı tənqidi: "Esselər" mənim
də böyük maraqla oxuduğum məqaləsini yadıma
saldı. Və gördüm ki, bu məqalədə
ədəbi tənqid elementləri Rəşadın
özünün də elmi təfəkkürə malik
olduğunu göstərir.
Xatırladım ki, ötən il Rəşad Məcid bir maraqlı əsərini, "Dəlicəsinə" kitabını ictimai-ədəbi fikrin diqqətinə təqdim etməklə yaradıcı mühitdə bir rezonans yaratdı. Və bu kitab yaşından, ictimai mövqeyindən asılı olmayaraq, çoxluğun diqqətini çəkdi, mətbuatda əsər haqqında dəyərli fikirlər səsləndi. "Dəlicəsinə sevə bilsək" məqaləsində bu sətirlərin müəllifi də Rəşadın yaradıcılığına münasibətini bildirdi. Sözümün bu məqamında bunacan dediklərimlə səsləşdiyindən, həmin yazıdan bəzi fikirləri xatırlamağı vacib sayıram: "Rəşadın yazılarında dilin sadəliyi, fikrin sanbalı, müşahidələrinin itiliyi, hadisələrə çevik publisist münasibəti, qərəzsizliyi və bu sıradan çox xüsusiyyətləri onun ictimai-ədəbi mühitdə kifayət qədər tanınmasını şərtləndirir. O, yaşadıqlarının içindən görünən ovqat adamı kimi də maraqlıdır. Burda müəllif tarixi məqamlara həssaslıqla yanaşmış, mövzunu xarakterindən irəli gələn tamlıqla, yazı manerasına uyğun bir üslubda təqdim etmişdir. Bunun başlıca səbəbi müəllifin, hadisələrin mərkəzində olması, müşahidələrinə doğru mövqedən münasibət bildirməsidir. O, yazılarında elə keçidlər edir ki, burda soyuq mühakiməylə araşdırılan məsələlərə, ədəbi priyomlara, çevik, analitik çözümə heyrət etməyə bilmirsən. Dildə də, əməldə də yekrəngliyi müəllifin öz peşəsində səbatlı, dəqiq olmasından irəli gəlir. O, ədəbiyyat adamı kimi dünəndən bu günə uzun, həm də uğurlu bir yol qət etmişdir. Oxucuya maraqlı və inandırıcı görünən də məhz yazıçının yaşadıqlarına ictimai məzmun verə bilməsidir". Bu fikirləri yada salmaqda bir nüansa diqqət yetirilməsini istəyirəm: Əgər "Dəlicəsinə" haqqında mənim və başqalarının yazılarında müəllifin əsasən ictimai mövqeyi, naşirlik fəaliyyəti, şəxsi keyfiyyətləri təqdim edilmişdirsə, İsa müəllimin tədqiqatında hələ heç kimin cəhd etmədiyi, bəlkə də görmədiyi cəhətlər, bu ətrafda düşünmədiyi məqamlar ədəbiyyatşünas təfəkkürünün işığında təhlilə cəlb edilmiş, şəxsiyyətin ədəbi kimliyi, yaradıcılıq yolu hərtərəfli, bütün yönləri ilə müstəviyə gətirilmişdir.
Bu təhlillərdə mənə maraqlı görünən əsas cəhət, çoxları haqqında təkrarlanan ümumi fikirlər, ütülü müddəalar, bənzətmələrdən uzaq olan səciyyəvilik, mətnlərin dərinliyinə, mahiyyətinə vararaq fərqli, xarakterik detalları araşdırması boyu seçərək təhlil-tədqiq etməsi olmuşdur.
Bu şeirlərin ruhunun göz-könülə, düşüncəyə axan "ağ işıq"ı təhlil predmeti kimi çox uğurludur. İsa müəllim, məhz şairin içində tapındığı bir işığın şeirlərə süzüldüyünü mətnlərin özündən seçib-sonalayıb aydınlığa çıxarmışdır. Bu şeirlərdə çeşidli məna çalarlarının "poetik hadisə" olduğunu dəyərləndirmiş, "onun təqdimatında ağ işıq daha effektlidir", deyərək bu lirik-epik nümunələri, yaradıcılığındakı fərqliliyi, özünəməxsusluğu arayıb-darayıb oxucuya təqdim etmişdir. Müəllif bu cür vətəndaşlıq qazanmış şeirlərində "zahirən" görünməsə də, hiss olunacaq tərzdə "süjet əlamətləri", "nağıl-təhkiyə"ni maraqlı predmet kimi təhlil edir. Və bütün bunları şairin bənzərsiz yaradıcılıq uğurları kimi dəyərləndirir. Şeirlərinin adlarının "epik təhkiyə, danışıq kimi səslənməsi" də bu poeziyanın ideya-mahiyyətini ifadə edir. Müşahidə-müqayisələrin, orijinal görünən təhlilin necə bir yeni düşüncə və baxışlara tapındığı aydın görünür. İsa müəllimin təqdimatından o da bəlli olur ki, Rəşad ədəbi mühitin bir sıra hadisələrini yüksək erudisiyası, ədəb-ərkanıyla, müsahibiylə üzbəsurət söhbətləşirmiş kimi səmimi ifadə edə bilən yaradıcı şəxsdir. Zənnimizcə, bu tip monoqrafik tədqiqat əsərləri ədəbi personalı bütün prizmalardan təqdim etməyin faydalı üsuludur. Mənə görə Rəşadın şeirlərinin ahəngində, rəngli təsvirində ipək ştrixlər var.
Bəzən kimlərinsə yaradıcılıq yolunun özünəməxsusluğunu elə bu sözün səslənişi ilə, ümumi şəkildə ifadə edirik. Əslində bu "özünəməxsusluğun" nədən ibarət olması, detalları açılmamış qalır. İsa müəllim bu sözün şablon ifadəsindən fərqli olaraq özünəməxsusluğun səciyyəsini özünəxaslığı ilə açıqlayır. Həm də çətin, diləyatmaz, anlaşılmaz terminlərdən uzaq, sadə deyim tərzilə belə ifadə edir: "Publisistikadakı özünəməxsusluq Rəşad Məcidin bu sahəyə qəzetçiliklə bədii yaradıcılıq arasında xüsusi bir fəaliyyət növü kimi yanaşdığını göstərir. Əslində Rəşad Məcidin publisistikası problemləri etibarilə qəzetçilikdən, ifadə vasitələri baxımından isə yaradıcılıqdan gəlir. Rəşad Məcidin publisistikasında məsələnin hər iki tərəfinin özünəməxsus ağırlığı vardır. Məhz həmin özünəməxsusluqların bir bütöv, tam halında ayrılmaz ifadəsi Rəşad Məcidin publisistikasındakı möhürüdür". Budur özünəməxsus yaradıcılıq xüsusuyyətləri. Bu özünəməxsusluq Rəşadın bütün yaradıcılıq növlərində olduqca aydın görünür.
Tədqiqatçının bölmələrə yekun fikrinin özü də özünəməxsusdur. Bu da əsərin ənənəvilikdən uzaq olan fərqli üsluba və formaya malik olduğunu göstərir. Əsərinin sonuncu, "Bütün yönləri ilə yaradıcı" bölməsi də indiyə qədər elmi-monoqrafik əsərlərdə görməyə adət etdiyimiz nəticədən forma-məzmunca fərqlənir. Bir ədəbi şəxsiyyətin çoxçeşidli yaradıcılığında bəlkə də çoxluğun duymadığı, sezə bilmədiyi xüsusiyyətləri İsa müəllim ədəbiyyatşünas təfəkkürü, düşüncəsi, məntiqi mahiyyətilə sənətkarlıq baxımından bir məcrada yekunlaşdırıb.
Və sonda İ.Həbibbəyli oxucu düşüncəsini hələ çox uzaqlara aparacaq bu yaradıcılıq yolunun pöhrədən inkişafa addımlayan "qayə"sini belə dəyərləndirib: "Bu böyük qayə aydın, işıqlı və mənalı bir amalın poetik ifadəsi, gerçək bir vətəndaşlıq duyğusunun bədii əks-sədası, müəyyən olunmuş həyat yolunun mühüm bələdçisidir".
Vəssalam.
Şəfəq
Nasir,
filologiya üzrə
fəlsəfə
doktoru
Ədalət.- 2015.- 11 iyul.- S. 11.