MÜASİRİMİZ SABİR
("Sabir poeziya günləri"ndə
aldığım təəssürat)
Ədəbiyyatda müasirlik problemi ilə bağlı çoxlu müzakirələr olub, elmi və publisistik əsərlər yazılıb, monoqrafiyalar qələmə alınıb. Həmişə bir sual bu müzakirələrin,
yazılan əsərlərin məhvərində dayanıb,
kimə, hansı sənətkara müasir demək olar,
hansı əsər zamanın, əsrlərin
sınağından keçir və müasirliyini hifz edir? Bu suala
çoxlu cavablar verilib, amma zaman keçdikcə məlum olub
ki, o sənətkar müasirdir ki, öz əsərləri ilə
bu gün də bizi düşündürən, narahat edən
suallara cavab verir. XX əsrin böyük
klassiki Mirzə Ələkbər Sabir və onun əsərləri
bu gün üçün də müasirdir.
Sabir nəinki
11 il yaşadığı XX əsrin, vəfatından
keçən bu 104 il ərzində də həmişə
bizim müasirimiz olmuş, ictimai-siyasi həyatımızda, mənəvi
dünyamızda əbədi yol yoldaşımıza
çevrilmişdir. Nəriman Nərimanovun bir fikrini
xatırlayaq: "İnsan var ki, ölər, yox olar və onun
yoxluğunu ancaq yaxın əqrəbası hiss edər. İnsan var ki, ölər və onun yoxluğu
xüsusi bir milləti heyfsiləndirər. İnsan var ki, ölər və onun ölməyi
bütün millətlərə təsir edir". Sabirin ölümü yalnız fiziki
ölümdür. Çünki onun təsir
gücü, millətin taleyində oynadığı rol o qədər
böyükdür ki, biz bu ölüm haqqında qətiyyən
fikirləşmirik.
Sabirin Azərbaycan
ədəbiyyatında yeni bir parlaq şəxsiyyət
olduğunu, şeirlərinin isə poeziyada novator xüsusiyyətini
onun ölümündən az sonra
xüsusi qeyd edildi. Bu barədə mərhum
professor Abbas Zamanovun "Sabir və müasirləri"
kitabında xeyli mülahizələrlə
qarşılaşırıq. Sabirin ən yaxın dostu
Abbas Səhhət "Məlumat" qəzetində "Qara
xəbər" adlı məqalədə yazırdı:
"yalnız bir istəkli rəfiq, mehriban dost itirdiyimdən
bu qədər mütəəssir deyiləm; bir böyük
millət bir qiymətli şair itirdiyindən kədərim
bilmüzaəfdir. Sabirin vəfatı millət
üçün bir ziyai-əbədidir, bir zərbeyi-fəlakətdir
ki, onun ağrısını millət öz vücudunda hələ
sonralar dərk edəcəkdirg
Sabir! Alimlər, ədiblər, şairlər öləndə
sən onlar üçün mərsiyə yazırdın,
nitqlər söylərdin. İndi sənin
üçün mərsiyə oxuyan yoxmu, əcəba? Xeyr, nə qədər ölməmişəm, səni
yaddan çıxartmaram. Sən yaddan
çıxmazsan, sən aləmi-mənada dirisən. Bir milləti diriltməyə çalışan
özü ölərmi? Yox, ölməz!"
Sabirin həmyerlisi
Əbdürrəhman Tofiq isə belə yazmışdı:
"Sabirin adını tarix unutmaz. Onu bilənlər
hər vaxt adını ehtiram ilə zikr edib, təzim edər.
Çünki o, böyük bir şair idi, şeirin
böyük bir ustadı idi, təbi-şairanəsi o qədər
geniş və parlaq idi ki, istədiyini hər zaman və hər
yerdə söyləməkdə azad idi... Sabir
bizim o qədər böyük bir şairimizdir ki, ondan sonra
onun yerinə gələn hənuz yoxdur".
Abbas Zamanovun kitabında Seyid Hüseynin bir xatirəsi təqdim
edilir.
Oxuyuruq: "Sabirgxəstəliyinin son zamanlarda çox
inkişaf edib özünü narahat etdiyini söyləyərək,
müəllimi Hacı Seyid Əzim ilə olan bir
görüşünü misal gətirdi: "Mən, - dedi, -
bir dəfə Hacı Seyid Əzimin görüşünə
getdikdə gördüm ki, bütün şeirlərini
qarşısına töküb onlarla məşğuldur. Hər zaman zarafat edib əylənən Ağa o
gün çox bikef və kədərli idi. Səbəbini soruşdum. "Bir
şair üçün, -dedi, - bundan böyük bədbəxtlik
olmaz ki, gözünü həyata yumarkən bütün
ömrünün məhsulu olan əsərlərinin müqəddəratını
bilməsin. Məni kimi xatircəm edər ki, sabah öldükdən sonra bu əsərlərim
təb və nəşr edilib adım tarixlərdə
yaşayacaqdır. Mən bunların
künc-bucaqlarda itib tələf olmayacağından arxayın
deyiləm". Sabir Hacı Seyid Əzimin bu sözlərini
öz əsərlərinə keçərək əlavə
etdi: -Mən də indi eyni kədərlə kədərlənirəm.
Ölüm insandan çox da uzaq deyil. Hələ
vücudu mənim kimi hər xəstəliyə müstəid
olan bir adam üçün lap
qulağının dibindədir. Görünür,
mən də Hacı Seyid Əzim kimi öz kitabımı
görmədən həsrət ilə öləcəyəm".
Sabir
"Hophopnamə"nin üzünü
görmədi. Amma onun ölümündən
sonra dostları əsərlərini kitab kimi çap etdilər.
Sabir Sovet dönəmində də unudulmadı,
Azərbaycan şairləri içərisində ilk heykəli
ona ucaltdılar. Əsərləri dönə-dönə
çap edildi, yaradıcılığı geniş tədqiqat
obyektinə çevrildi. Çünki
Sabirin əsərlərində həqiqət hissi o qədər
güclü idi ki, onu mənəvi repressiyaya uğratmaq
mümkün deyildi. Görkəmli tənqidçi
Əli Nazim 1936-cı ildə yazmışdı: "Onun
şeirləri əməkçilərin ən dərin hisslərinə
qədər enmiş, anlaşılmış, sevilmiş və
düşünülmüşdü. Doğrudur,
Sabir təkfir olunur, baykot edilir. Mincidilir,
ölümə sövq olunurdu. Lakin
hamı anlayırdı ki, Sabir doğruçudur, doğru
yazır, həqiqəti göstərir".
Sabir bizim canlı müasirimizdir və bu fikri söyləyərkən
iki əsas məsələni açıqlamaq istərdik.
Birincisi - onun ədəbiyyat tarixində, xüsusilə
çoxəsrlik poeziyamızda hansı missiyanı yerinə
yetirdiyini açıqlamaq lazımdır. Bu barədə
çox yazılıb. Sabirin köhnə
şeirlə, yəni klassik poeziya ilə yeni şeir arasında
bir əsrlik uçurum açdığını ilk dəfə
Abbas Səhhət söyləyib. Amma bir sual: Sabir ənənəvi
üslubda yazırdı, hətta şeirlərində köhnə
formaları saxlayırdı, bəs necə olur ki, onun
şeiri həm öz sağlığında, həm də
ötüb keçən bu illər ərzində yüksək
qiymətləndirilir, "novator şeir", "inqilabi
şeir" adlandırılır? Sabir ənənəyə
möhkəm bağlı idi, lakin ənənəyə təqlidçi
kimi yanaşmırdı. Onun novatorluğu
və şeirdə inqilabiliyi aşıladığı fikirlərdə,
məzmunda idi. Görkəmli tənqidçi
Yaşar Qarayev yazır ki, Sabirə qədər ənənə
dirilik və həyat şəklində yox, sitat və mumiya
şəklində yaşayırdı. Sabirə
qədərki klassik lirika möhtəşəm bir monoloqa bənzəyirdi,
eyni bir lirik mən eyni bir Aşiqin və filosofun dilində səslənirdi.
Sabirdə isə poeziya artıq "Mən"in
monoloqu yox, Mənlə Dünyanın, Mənlə Xalqın və
Cəmiyyətin həqiqi dialoqu şəklinə keçir.
Sabir poeziyasında Xalqın səsi eşidilir.
"Hophopnamı" zülmə, ətalətə,
insan haqqına çevrilən hər cür naqisliyə
üsyan idi. Sabirin satiraları şeirimizdə
əsl inqilabi rol oynadı və bu inqilab şüurlarda
"oyan, haqqını tələb edə!" təkamülünü,
hərəkət marşrutunu təyin etdi. İlk dəfə idi ki, Xalq-onun bütün zümrələri,
kəndçisindən, fəhləsindən tutmuş
ziyalısına, despotuna qədər hamı özünü
görə bildi.
İkincisi-Sabir satiraları bu gün üçün də
müasirdir və gəlin, "Hophopnamə"yə
müraciət edək.
Millət necə tarac olur olsun nə işim var?!
Düşmənlərə möhtac olur olsun, nə
işim var?!
Məgər bu gün belə düşünən,
yalnız öz şəxsi mənafeyini güdən,
kapitalını artıran, minlərin göz yaşları
hesabına villalar ucaldan insanlar yoxmudur?
Məşhur "Fəxriyyə" şeirini yada salaq. Sabir bu
şeirdə tarixə, bütün türk xalqlarının
keçmiş dönəmlərinə boylanır.
Təbii ki, türk xalqların tarixində əzəmətli,
şanlı səhifələr olmuş, qüdrətli
şahlar, sərkərdələr yetişmişdir. Lakin bu tarixdə
bir-birinə qənim kəsilmək, qardaş qanı tökmək,
birləşib bir yumruq olmaq əvəzinə parçalanmaq,
bir-birini didmək də müsibətlər, fəlakətlər
törədib.
Zülmətsevər
insanlarız üç-beş yaşımızdan,
Fitnə
göyərir torpağımızdan, daşımızdan,
Tarac edərək
bac alırız qardaşımızdan,
Çıxmaz,
çıxa bilməz də bu adət başımızdan...
Əslafımıza
çünki həqiqi xələfiz biz!
Öz
qövmümüzün başına əngəlkələfiz
biz!
Bir vəxt
dəxi Qaraqoyun, Ağqoyun olduq,
Azərbaycana,
həm də Anadoluya dölduq,
Ol qədr
qırıb bir-birimizdən ki, yorulduq,
Qırdıqca
yorulduq və yorulduqca qırıldıq...
Turanlılarız,
adiyi -şüğli -sələfiz biz!
Öz
qövmümüzün başına əngəlkələfiz
biz!
Sabirin
pulu "mədh" edən bir neçə şeiri var və
bu gün o şeirləri oxuduqca, həyatını,
varlığını pulda görən, sərvət toplayan
və bu sərvətdən milləti üçün bir qəpik
də faydası olmayan bəzi iş adamları, bu
günün burcuyları yada düşür. Onların
şüarı bu deyilmi?
Nuri-çeşmanımmısan, ey pul, ya
canımmısan?
İsmətim, namusum, irzim, qeyrətim, qanımmısan?
Hörmətim, fəxrim, cəlalım, şövkətim,
şanımmısan?
Müshəfim,
Məkkəm, Mədinəm, qibləm, ərkanımmısan?
Məzhəbim, dinismmi, ayinimmi, imanımmısan?
Belə misalların sayını istənilən qədər
artırmaq olar.
Sabir XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında poetik məktəb
yaradan bir şairdir. Onun ardıcılları - Sabir ədəbi məktəbinin
yetirmələri (Əli Nəzmi, Qəmküsa, Bayraməli
Abbaszadə, Ordubadi, Cabbarlı və b.) şeirimizdə
doğrudan da ictimai məzmunu, haqq səsini, millətin,
xalqın ədalət çağırışlarını
ifadə edən parlaq nümunələr yaratdılar. Sovet dövründə də Sabir ənənələri
yaşadı. Satirik şairlər o yolu
tutdular. Doğrudur, onlar Sabir kimi çox
da cəsarətli deyildilər, bəzən hədəfləri
kiçik idi, amma buna baxmayaraq Sabir onlar üçün cəsarət
simvolu idi. Rəsul Rza, Süleyman Rüstəm, Bəxtiyar
Vahabzadə, Məmməd Araz, Qabil, Kürçaylı, H.Arif
kimi qüdrətli şairlərimizin
yaradıcılığında, həmçinin Rüfət
Əhmədzadə, Rüfət Zəbioğlu, Hüseyn Nadir
kimi sırf satirik şairlərin şeirlərində cəmiyyətdə
baş verən mənfi hallar sabiranə bir üsulla tənqid
hədəfinə çevrilirdi. Elə Rəsul
Rzanın "Sabir sağ olsaydı" silsiləsindən
olan şeirləri xatırlamaq kifayətdir. Müstəqillik illərində isə Sabirə
qayıdışın, onun poeziyasından bəhrələnməyin
bir dövrü başladı. Baba
Pünhan kimi qüdrətli bir satirik şair yarandı (heyf
ki, dünyadan tez köçdü).
Xalq
şairi Nəriman Həsənzadən Sabirə həsr etdiyi
bir poemasında sonuncu iki misranı xatırlayaq:
Şair
olmaq asandır,
Sabir olmaq
çətindir!
Doğrudan da çətindir! Elə bir
şair ki, zamanlara, əsrlərə sığmır,
işığı yaşadığı dövrdən bu
günə də gəlib çatır.
Ədalət.-2015.-2 iyun.-S.7.