KƏLBƏCƏRİN SAZ VƏ SÖZ
QALASI
ƏDƏBİ HƏYAT
Şair-publisist Cəmilə Çiçək çox savab və saz-söz sənəti üçün önəmli bir iş görüb. O, XX əsr Azərbaycan aşıq sənətinin
sonuncu korifeyi Dədə Şəmşirlə, onun həyatı
və yaradıcılığı, şəxsiyyəti ilə
bağlı bir kitab tərtib edib: "Kəlbəcərin saz
qalası". Kitabda Cəmilə xanımın
həm Dədə Şəmşirlə bağlı
yazıları, həm onunla bağlı xatirələr, həm
bu böyük sənətkar haqqında elmi, publisistik məqalələr,
həm də ona həsr edilən şeirlər
toplanmışdır. Çox nəfis tərtibatla
nəşr olunan bu kitabı Dədə Şəmşirin
anadan olmasının 120 illiyinə və ümumən Azərbaycan
aşıq sənətinə qiymətli bir töhfə hesab
etmək olar.
Qırx il öncə, 1973-cü ildə, Dədə
Şəmşirin anadan olmasının səksən illiyi
münasibətilə bizim böyük şairimiz Məmməd
Arazın hansı qəzetdəsə "Sözün
yaşı, sazın yaşı" adlı bir məqaləsini
oxumuşdum (təəssüf ki, o məqalə təqdir
etdiyim bu kitabda yoxdur). Məmməd Araz yazırdı:
"Aşıq Şəmşirin səksən yaşı
tamam olur. Ömrünü saza-sözə həsr
eləmiş bir sənətkar qocalır. Qocalır,
dedim. Mənə elə gəlir ki, əsl sənətkarın
qocalığı ucalığa doğru gedən yoldur. Bu yol dərələr, dağlar adlayır,
özünü qayalara həkk eləyə-eləyə
dağlara-dünyanın çox yerindən görünən
dağlara yol alır. ...Orada işıqlara
qarışır, təzədən
üzüaşağı axıb gələn
çaylarına dönür; dərələrin
qulağında əbədi səslənən əks-sədaya
dönürg Bizim dağlardan nərildəyib axan, qulaqla
görünən, ürəklə görünən söz
çayları var. Aşıq Şəmşir bu
çayların birinin sahilində-Aşıq Qurban
çayının Ələsgər dağından baş
götürdüyü yerdə dünyaya göz
açıb. Bu, Aşıq Şəmşirin
birinci xoşbəxtliyidir".
Dədə
Şəmşir çoxəsrlik tarixi olan saz və söz sənətimizin
sonuncu korifeyidir, - dedim. Və onun sənət
yolu doğrudan da, ucalığa doğru gedən yol idi. Cəmilə xanımın müəllifi və tərtibçisi
olduğu kitabda da məhz bu yolu izləyə bilirik. Təbii ki, onun ucalığa gedən yolu
doğulduğu ocaqdan başlayıb. Bu
ocağın kökü, mənşəyi Miskin Abdala gedib
çıxır. O nəsil sənəti əbədi
bir estafet kimi vərəsələrinə ötürüblər.
Məşədi Məmmədalının
oğlu Qurban Aşıq Ələsgərdən çox
şey öyrənmiş. Onunla dostluq
etmişdi. Deməli, Aşıq Şəmşirin
Dədə Şəmşir səviyyəsinə ucalması təsadüfi
deyil. Görünür, bu nəslin genində
sənətə alovlu məhəbbət
yaşayırmış ki, atadan oğula keçir, sonrakı
nəsillər də o genə sadiq qalırlar. Amma hər bir sənətkarın taleyində
mühüm rol oynayan hadisələr və insanlar olur. Aşıq Şəmşir onsuz da öz dövrəsində,
öz mühitində tanınırdı, sevilirdi, el şənlikləri
onsuz ötmürdü. Ancaq onu bütün Azərbaycanda
məşhurlaşdıran, şöhrətini birə beş artıran böyük şairimiz Səməd
Vurğun oldu. 1955-ci ildə Səməd
Vurğunun yolu Kəlbəcərə düşdü,
"İstisu"ya gəldi, burada Aşıq Şəmşirlə
görüşdü, iki sənətkarın deyişməsi
oldu. Sonralar Vaqif Səmədoğlu yazacaq ki: "Xeyli
müddət Kəlbəcərdə qaldıq. Atamın
Aşıq Şəmşirin sənətinə, şəxsiyyətinə
necə valeh olduğunun şahidi oldum. O yay - 1955-ci ildə
Səməd Vurğun Azərbaycanla vidalaşmağa
çıxmışdı. On aydan sonra bu
dünyadan köçdü. Və hər hansı bir
lirikadan, yalançı pafosdan uzaq qalaraq deyirəm: Səməd
Vurğunu o dünyaya Aşıq Şəmşir yola
saldı. Sazını sinəsinə basıb,
başını sağa çevirib, səsinə Kəlbəcər
dağlarından xeyir-dua alıb atamın "Dağlar"
qoşmasını "Dübeyti" havası üstündə
oxudu".
Kitabda ən təsirli səhifələr Dədə
şəmşirlə bağlı xatirələrdir. Çünki
xatirələrdə ustad aşığın şəxsiyyəti.
Onun sənətinin böyüklüyü ilə
bir araya gələn insani keyfiyyətləri ön plana çəkilir.
Və bu xatirələrdə hər bir təhkiyəçinin
(xatirə söyləyənin) özünün Dədə
Şəmşiri ilə görüşürük.
Ünlü şairimiz Məmməd İsmayıl yazır:
"Adi duruşunda-oturuşunda bir ağırlıq, bir
müdriklik vardı. Yaşının
yetmişi çoxdan adlamış bir dönəmində gərək
oğlunun evində, gərəksə də Bakıda
ağırladığı yerlərdə elə mübarək
bir ab-hava yaradıb ki, ağzını açmasa belə,
uzaqdan-uzağa bu böyük ustadın ilham haləsindən
adamın canına bir övliya sevgisi dolurdu".
Şəxsən mən Dədə Şəmşiri
görməmişəm. Amma bu sətirləri oxuyanda onu təsəvvür
edə bilirəm. Və ağlıma belə
bir fikir gəlir ki, ustadlar ustadı Aşıq Ələsgər
də məhz belə bir insan olub. O da insanlara övliya
sevgisi bəxş edirmiş. Sən inanırsan
ki, Kəlbəcərdə qız qaçıran bir
oğlanın hərəkətinə görə ortaya qan düşməsin
deyə, Dədə Şəmşir "dərhal işə
qarışır, iki topaya ayrılıb
qarşı-qarşıya dayanan, davaya hazırlaşan
cavanların arasına girir, sazı köynəkdən
çıxarıb bir hava çalır, saza bir divan tutur ki,
axırda hər iki tərəfin gözü qızmış
cavanlarının əl-qolu sustalıb yanlarına
düşür. Beləcə, iki nəsil,
iki kənd arasında düşmənçiliyin
qarşısı alınır, barışıq baş
tutur" (Eldar Həsənovun xatirəsindən). Bax, bu məqamda Dədə Şəmşirlə
ulu ozan Dədə Qorqud bir sırada dayanır. Əzəldən el aşığı xalqın
xeyrinin-şərinin ağsaqqalı olmamışmı?
Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin
yazısında isə incə, kövrək notlarla
qarşılaşırıq. Yazır ki, Dədə
Şəmşir insanlar içində insanlığı ilə
seçilən kişilərdən olub. Onu
görəndə "görməyə" də bilərdin.
O da səma kimi tutular, bulaq suyu kimi tez bulanardı. Üzə
vurmazdı, çalışardı ki, hiss etdirməsin,
tarazlığını pozmasın. Amma həssas adam olsan, hiss edərdin, görərdin ki,
tarazlığı pozulub. Jurnalist-naşir Əlövsət
Ağalarovun xatirəsində isə ustadın
apardığı toylar təsvir olunur: "Mən Dədə
Şəmşiri bir neçə dəfə
görmüşəm. Apardığı iki toy
məclisində dinləmişəm. İlahi,
toy nə toy? Aşıq Şəmşir
sazı əlinə götürüb bircə hava
çalmamış bütün toy əhli elə səfərbər
olmuşdu, ona elə maraqla qulaq asmışdı ki, indinin
özündə də o möcüzəni dərk eləmək
çətindir". Yazıçı-publisist
Vəliyəddin İsmayılovun yazısında isə Dədə
Şəmşir obrazını daha dolğun, tam
görürük. Öyrənirik ki,
Aşıq Şəmşir təkcə öz elində-obasında
deyil, aranlı-dağlı, Cənublu-Şimallı Azərbaycanın
bütün bölgələrində, hətta
Dağıstanda, Borçalıda, Tiflisdə, İrəvan
mahalında, ulu Göyçədə tanınan, məşhur
olan aşıq-şairdi. Tanınmış
yazıçı-publisist İntiqam Mehdizadənin "Dədə
Şəmşirlə üç görüş"
yazısında da maraqlı informasiyalarla
qarşılaşırıq.
Dədə Şəmşiri ustad hesab edirik və
heç şübhəsiz ki, onun yaradıcılığı
müasir aşıq sənətinə, həm də şairlərimizin
yaradıcılığına təsirsiz ötməmişdir. Bu şairlərdən
biri də bu günün görkəmli şairi Zəlimxan
Yaqubdur. Zəlimxan Yaqub poeziyası klassik
aşıq sənəti ilə müasir poeziya arasında bir
körpüdür desək, yanılmarıq. Budur, onun
bir şeiri:
Aşıq
el oğludu, el anasıdı,
Qəlbindən fərəhlə qəm şirə
çəkər.
Bağban
da özüdü, bağ da özüdü,
Həm çiçək bitirər, həm şirə
çəkər.
"Yanıq
Kərəmi"ni gətirsən dilə,
Əriyər odunda dağ gilə-gilə.
İncə
barmaqların dad verər zilə,
Ustad əllərindən həm şirə çəkər.
Zəlimxan
yollarda min köhlən yora,
Qəlbi düşən deyil heç zaman tora.
Çəkməz
nanəcibə, çəkməz nankora,
Çəksə, Ələsgərə, Şəmşirə
çəkər.
Zəlimxanın qələmə aldığı
onlarla, yüzlərlə qoşma və gəraylılarda
ustadlardan, o cümlədən, Dədə Şəmşirdən
gələn incə, zərif xalları hiss edirsən. Zəlimxan bu
mənada bizə aşıq sənətinin gözəlliyini
daddıran bir sənətkardır. O yazır: "Məni
tanıyanlar yaxşı bilirlər ki,
yaradıcılığımda bir Dədə Şəmşir
damarı var. Və bu gün fəxr edirəm ki, mən bu
gözəl insanı tanımışam, onunla dost olmuşam,
bir süfrədə çörək kəsmişəm. Onun əli mənim əlimi sıxıb, kürəyimdə
gəzibg Bir də onu vurğulayım ki, bəlkə də
Aşıq Şəmşir olmasaydı, - Allah
günahımdan keçsin, - mən heç Kəlbəcəri
görməzdim. Məni Kəlbəcərə
aparan qüvvənin adı Aşıq Şəmşir idi
söyləsəm, yanılmaram". Zəlimxanın bir
dəqiq, Şəmşir ucalığını səciyyələndirən
bu fikirləri ilə də tanış
olun: "Mən Aşıq Şəmşirdə bir şəxsiyyət
kimi nəyi gördüm? Birinci növbədə
ilahi səviyyədə tərbiyə, əxlaq, ədəb-ərkan,
mədəniyyət, ailə tərbiyəsi. Güllü nənəylə aralarında olan səmimi
münasibəti görən hər kəs bu insanın
böyüklüyünə heyrət etməyə bilməzdi.
gTəkcə şeirlərinə görə
yox, özünün çox yüksək ali
davranışına görə də Aşıq Şəmşir
yüksəklikdə dayanır.
Təbii ki, mən kitabda olan bütün xatirə-yazılardan
söz aça bilmərəm. Sabir Rüstəmxanlının, Məmməd
Aslanın, İlyas Tapdığın, Hüseyn Abbaszadənin,
Vaqif Nəsibin, Nəsib Nəbioğlunun, Hidayət
Elvüsalının yazılarında da Dədə Şəmşiri
bir şəxsiyyət kimi, ustad aşıq kimi səciyyələndirən
notlar çoxdur.
Dədə Şəmşirin ölümü
hamını sarsıtdı. Aşıq sənətinin
sonuncu korifeyi dünyadan köçdü. Bu gedişlə bağlı çoxlu şeirlər
yazıldı. Cəmilə xanım
Ənvər Rzanın "Dədə Şəmşirsiz"
şeirini təqdim edir. O Ənvər Rzanın ki, o,
cavan ikən bizi tərk etdi. Gözəl şair
və tərcüməçi idi. Görün nə
yazır:
Bu sinə
dağlarda sinəmin dağı,
Dünyaya sığmayan bir dağ kimidir.
Əcəl
girələdi Dədə Şəmşiri,
Ölümün caynağı qarmaq kimidir.
Qocalmaq
bilmədi eşqi, həvəsi,
Qaldı
qartallara zil zənguləsi,
Getməz
bu dağlardan aşığın səsi,
O,
coşub çağlayan irmaq kimidir.
Həsrətdən
dağların zirvəsi bəyaz,
Üşüdür
gül üstdə arını ayaz,
O Dədə Şəmşirsiz Kəlbəcər bu yaz
Bülbülü gəlməyən bir bağ kimidir.
Getməsin dumanı Murovun, dursun,
Ay ovçu, bəri gəl, qoy ovun dursun.
Ənvəri Şəmşirsiz kim ovundursun? -
Şairdir, ürəyi yarpaq kimidir.
Bu kitabda çox sevdiyim şairlərdən biri - Hüseyn Kürdoğlunun ustada həsr etdiyi altı şeiri verilib. Hüseyn Kürdoğlu son dərəcə orijinal şair idi. Müasir Azərbaycan ədəbiyyatında xalq şeirinin yeni üslubi çalarlarının, forma və məzmun zənginliyinin kifayət qədər önəm qazanmasında bir şair kimi onun xidmətlərini unutmaq olmaz. O. qoşmaya, gəraylıya, bayatıya yeni hava, yeni nəfəs gətirdi. Heç şübhəsiz, Dədə Şəmşirin Hüseyn Kürdoğlu poeziyasına təsiri olmamış deyil. Bu iki sənətkar Kəlbəcərin Azərbaycan poeziyasına bəxş etdiyi nadir sənətkarlardır. Hüseyn Kürdoğlunun "Məzarın başında" şeirini həyəcansız oxumaq olmur:
Məzarın başında fikrə dalmışam,
Durub karvan kimi düzülü dağlar.
Çağırır elləri ziyarətinə,
Sözünlə sinəsi yazılı dağlar.
Bilirəm, gəlişim əyandır sana,
Bir qətrə göz yaşım ümmandır sana,
Burda tək deyilsən, həyandır sana
Nəsimi qayalar, Füzuli dağlar.
Kəlbəcər yolunu bağlayıb yağı,
Ot bitən cığırlar sinəmin dağı.
İgid haraylayır dilində ağı,
Sevdiyim qoyunlu, quzulu dağlar.
Göynər həsrətinlə sinəmdə ürək,
Sazın da geyinib qara bir köynək.
Saxlamış bir Dədə yadigarı tək
Qoyduğun gövhəri, qızılı dağlar.
Aşıq Şəmşir sənəti heç şübhəsiz ciddi elmi tədqiqatlar tələb edir və bu sahədə mənzərə heç də ürək açan deyil. Yəni ustad aşığın poeziyasını elmi şəkildə tədqiq obyektinə çevirən monoqrafiya ortada yoxdur. Amma bəzi məqalələr ərsəyə gəlib və bu yazılar sırasında tanınmış alimlərdən Qəzənfər Paşayevin, Məhərrəm Qasımlının, Elxan Məmmədlinin, Hüseyn İsmayılovun məqalələri xüsusi qeyd edilməlidir.
Kitabın tərtibçisi və müəllifi
Cəmilə Çiçəyin fədakarlığı isə
xüsusi qeyd olunmalıdır. O, hətta Dədə Şəmşirlə
bağlı zarafatlardan da yan keçməyib. Doğrudan da nəfis
çap olunan bu kitab Dədə Şəmşir
dünyasına gedən yolu incələdi bizim
üçün. Dədə Şəmşiri bir daha sevdik, Kəlbəcərin
saz və söz qalası gözlərimiz qarşısında
göylərə ucaldı.
Ədalət.-2015.-13 iyun.-S.15.