O MƏSTAN Kİ...
ƏDƏBİ HƏYAT
(Şairin 80 yaşı
bu ay tamam olur)
Məstan
Dəmirçioğlu. Məstan Əsrikli.
Məstan Məsum. Məsum Əliyev. Məstan Əliyev. Məstan. Məstan Günər.
Bu imzalar əlli
ildən artıq poeziya yolçusu olan bir şairin
tanıtmaları idi. Amma hansı
imzaynan çıxış
etməyinə baxmayaraq
bir şeirindən, hətta bir misrasından bilirdik ki, bu şeir
Məstanındır.
Bəli, o, dəmirçi oğlu idi. Sonralar onun misraları
da elə bil dəmirçi kürəsindən çıxmışdı.
Möhkəm, özüllü. İsti.
Bəli, o, Tovuzun Əsrik-Cırdaxan kəndində anadan olmuşdu. Atası müharibədə həlak olmuşdu. Anası böyütmüşdü onu.
Sonralar ən gözəl şeirlərindən birini
anasına həsr etmişdi. O şeiri
Azərbaycan poeziyasında
ən lirik, ən həzin, ən duyğulu ANA şeirlərindən biri hesab edirik.
Səndən ötrü qəribsədim,
a saçları yovşan anam.
Yaş ötdü, yaşın hökmünə
öyrəşən, uyuşan
anam.
Yeri taxıllı, tənəkli,
zər naxışlı,
gül döşəkli,
göyü göyərçin
bəzəkli,
çöllərə yaraşan
anam.
Sellər
ilə süpürləşən,
çətin günlərdə
kürləşən,
göyçək əli kömürləşən,
birçəyi qarlaşan
anam.
Fikirli yatsa gecələr -
yuxusunu qatsam əgər,
gördüyünü səhər-səhər
sulara danışan anam.
Şeir insan hisslərinin poetik ifadəsidir və bu şeirdə
poeziyanın bütün
komponentləri öz əksini tapmışdır. Birincisi;
təsvir olunan Ana obrazına diqqət yetirək... Son dərəcə
milli və koloritlidir. Ona yaraşdırılan təşbehlər
çox dəqiq seçilmişdir: ana saçlarından yovşan
iyi gəlir. Yovşan elə bir bitkidir
ki, çöllərdə
bitir. Qəribə, gözəl qoxusu
var. O qoxunu ancaq çöldə, kənddə-kəsəkdə
yaşayanlar duya bilər. Saçın yovşana bənzədilməsi
oğul həsrətinin
bir ifadəsi deyilmi? Kənddən ayrılıb şəhərdə
yaşayanlar həmişə
çölü, çəməni
xatırlamışlar. Çöl genişlikdir və təbiətin gözəlliklərini
özündə əks
etdirir. Ananın çöllərə təşbeh edilməsi də maraqlı tapıntıdır. "Birçəyi qarlaşaq
ana" - orijinal səslənir. Şeirdə
Ana mənəvi planda
da görümlüdür:
Nə inciyən, nə kin bilən;
ürəyini tez-tez silən,
ağladığı dəmdə
gülən,
küsüb, tez barışan anam.
Yola çıxar köç
görəndə,
uçmaq istər
quş görəndə,
qollarını boş görəndə,
hərdən qubarlaşan
anam.
Məstan şeirə elə çöllərdən, kənddən-kəsəkdən,
eldən-elatdan, anaların-ağbirçəklərin,
ataların-ağsaqqalların mehrindən, aşıqların
sazında dillənən
havalardan, bulaqların
zümzüməsindən, bənövşələrin yaz
qoxusundan gəlmişdi. Deyirdi ki: "Mən bənövşə vurğunu
idim. Bənövşələr yanında ağlayardım.
Niyə ağlayardım, özüm
də bilmirəm.
Yayda yaylaqlara gedərək, çay qırağında
köç salardım,
ocaq çatardıq və mən o ocaq işığında
çaya baxardım.
Görərdim ki, dalğalar
bir-birini qova-qova gedirlər, Ay da sularda üzür. Bu mənzərə ürəyimi titrədərdi.
Məni şeirə bax, o yanında diz çöküb ağladığım
bənövşələr, bir də Ay işığı gətirib".
Ancaq o, yalnız ilk gənclik illərini kənddə yaşamışdı, uzun
illər şəhərdə-nəşriyyat
işində, Radio və
Televiziya Şirkətində.
mətbuatda çalışdı, bir
də ömrünün
son illərində Tovuza
qayıtdı. Heç vaxt
kənd, təbiət
onun yaddaşından silinmədi. Məstanın şair ömrü xalq ruhu ilə
və xalqın yaratdığı poeziya ilə heç vaxt ayrılmadı.
Məstan Günər ədəbiyyata
əllinci illərdə
gəlmişdi. Ürəyi dolu idi.
Amma bu dolu ürəyi
boşaltmaq üçün
təkcə təbii ilham, istedad kifayət etmirdi, öyrənmək, müşahidə
etmək, şeirdə
öz fərdi dəst-xəttini yaratmaq, seçilmək, fərqlənmək
lazım idi. O, xalq şeirindən, folklordan öyrənə-öyrənə,
müasir şeirin də qarşıya qoyduğu tələblərə
cavab verməyə çalışdı. Onun yetmişinci
illərə qədər
yaradıcılığını məhz axtarış dövrü kimi səciyyələndirmək olar.
Məstan bu illərdə
həm xalq şeiri ənənələrini
davam etdirirdi, qoşmalar, gəraylılar
yazırdı, həm
də müasir heca şeirinin müxtəlif şəkillərinə
müraciət edirdi.
Mövzuları da rəngarəng
idi, həyatın, gerçəkliyin hər yönünə baş vururdu, kəndi, təbiəti, eli-obanı
unutmurdu, xalqın sevinci ilə yaşayır, qəmi ilə üzülürdü.
Yetmişinci-səksəninci illərdə isə
artıq o, yetkin bir şair kimi
diqqəti cəlb edirdi. Məstan şeiri artıq
formalaşmışdı. Xalq şeiri ilə müasir şeirin vəhdətini əks etdirən bu poeziya özünün məxsusi ahəngini, ifadə özünəməxsusluğunu
yaratmışdı. O, hamının müraciət
etdiyi mövzulara üz tuturdu, amma deyilmiş, təkrar olunmuş fikirlərdən, ifadə
üsullarından qaçmağa
çalışırdı. Müharibənin ağrı-acılarından o illərin uşaqları -
gələcəyin şairləri
çox yazdılar.
Atasızlıqdan, boysuzluqdan, anaların
intizarından Məstan
da yazdı. Budur, şair, əsgər məzarları
qarşısındadır:
Yüz otuz məzar var
Yüz otuz dəfə
yüz otuz kürədə yanır əllərim.
Acı fəryadımı necə
eşitsin
qəbirlərdə oda bürünənlərim, -
beşiklərdə daşa
bələnənlərim?!
Əsgər məzarda yox, yatar beşikdə;
enirəm sükutla
daş pillələri,
yüz otuz beşikdən
durub gəlirəm,
ümidəm yüz otuz evdə-eşikdə.
Yerləri, göyləri, təbəssümləri
Qopardım yüz otuz dərdin
əlindən.
Yüz otuz ananı həsrət qoymuşam,
yüz otuz gözəlin sevinclərinə,
yüz otuz görüşə gecikmişəm
mən.
Məstan şeiri kifayət qədər poetik sənətkarlıq nümunələri
ilə zəngindir. Təkcə
orijinal təşbehlər,
metaforalar bir yana, bu
şeirləri oxuyanda
qarşında insan hisslərinin, duyğularının
coşqun çaylarına,
dənizlərinə baş
vurursan. Məsələn, sazın insan
həyatına, varlığına
necə hakim kəsildiyini
çox şairlər
ifadə edib. Amma Məstan Günərin ifadəsində
bənzərsiz bir mənzərə yaranır:
Gecələr vadini kimdir ağladan,
orda sevənlərin
bağrımı qandır?
Bir saz tüstülənib nə istər ondan,
sədəfli köksündə
yoxsa tufandır?!
Ay qalxır uzaqdan, gecədir yenə,
görəsən o kimdir,
vadidə təkdir?
Sazını döndərib Kərəm
könlünə,
qəsdi çöllərimi
kül eləməkdir?
Orda Usuboğlu tənha dolanır,
o el nəğməkarı, el aşığıdır.
Sağa
göz gəzdirir,
sola boylanır,
qolları sazının
sarmaşığıdır.
Bura qədər
Saz və Aşıq obrazları təsnif edilir, "qolları sazının sarmaşığı" olan
Usuboğlunun "sədəfli
köksündə"ki tufanın
naləsini, hayqırtısını
eşidirik. Ancaq sonra mənzərə dəyişir, düşünürük:
"Bülbüllər susanda,
güllər yatanda aşığı vadiyə
gətirən nədir?"
Və birdən "Qızıl
qaya"nın daşına
dəyən durnalar xatırlanır, "Qayanın
dibində durna qanından aşığın
sinəsi qırmızılandı".
Ona görə də: "Sazı sinəsində, özü
yerdəsə, aşığın
xəyalı göy üzündədir. Qalan durnalarla
verib səs-səsə,
ölən durnaların
əvəzindədir". Həmin o durnaların qanadları vaxtsız gedənlərin
baş daşlarına
bənzər.
Məstan Günərin əksər şeirlərində xalqın adət-ənənələri, mərifət dünyası, əxlaqi görüşləri öz əksini tapır və hətta heyrətlənirsən ki, bu qədər bilgi və məlumatı necə əxz edib. O, təbiətdəki hər gülün, çiçəyin, hər daşın, təpənin, bağın, gülüstanın görünüşündə incə mənalar axtarırdı. Ocaq daşında nərgiz ətrini duyur, "aylı buluddan ot tayasına mirvari töküldüyünü" görürdü. Şairliklə rəssamlıq - bu iki sənət sahəsi bir-birinə həmişə qoşa qanad kimi yaxın olublar. Məstanın elə şeirləri var ki, orda sözlərin yaratdığı məna rəssam fırçasından yaranan tabloya çevrilir. "Yaz çağı gilənar çiçəklənəndə zirvədən gədiyə ağ duman enir. Təmiz dağ nəfəsi gətirir kəndə, tayalar şehlənir, çör-çöp nəmlənir". Bu, adi təbiət təsviridir. Amma baxın: "Simləri ağlağan, sevgisi körpə, Kərəm cürəsiydim o yerlərdə mən. Kərəmə dönmüşdü yanıq bir təpə, qolları cığırdan, mizrabı mehdən". Bu isə sözlərin, duyğuların yaratdığı mənzərədir.
Məstan müasir şeirimizdə qoşma ustası kimi özünü sevdirə bildi. Heca şeirimizin bu forması Məstan şeirində özünün yeni ifadə tərzi ilə yaşayır, - desək, yanılmarıq. Onun qoşmaları XX əsr insanının, daha doğrusu, sevən aşiqin könül çırpıntılarını əks etdirir. Bu qoşmalarda Vaqif şeirinə məxsus nikbinlik sanki yenidən üzə çıxır. Gözəllikdən zövq almaq, sevdiyi gözəlin həm daxili, həm də zahiri portretini yaratmaq, məhəbbətin, sevginin ötəri hiss olmadığını sübut eləmək bu qoşmaların mahiyyətini təşkil edir.
Söylə, yadındamı, yaz aylarıydı,
Tutmuşdun əlində dəstə gülləri.
Gördün yaranışdan gül xəstəsiyəm,
Verdin ki, qoxlasın xəstə gülləri.
Canımda qırx ilin intizarıdı,
Taxtı dönsün, nə deyəsən, tanrıdı.
Güllər ağ göyərçin yadigarıdı,
Hara qoyum bu şikəstə gülləri?
Unutmaq çətindir o boy-buxunu,
Görür hər gün el sinəmin oxunu.
Ötürübdü Məstan ömrün çoxunu,
Kimə verim son nəfəsdə gülləri?
Məstan Günər həm də tanınmış bir uşaq şairi
idi. Bu sahədə də
uğurları az deyildi və Azərbaycan Dövlət Mükafatına
layiq görülmüşdü.
Heyf ki, bugünkü ibtidai sinif dərsliklərində
onun şeirlərinə
rast gəlmirik.
Onun bir qoşmasının qəribə
taleyi olub. Aşıqlar onu böyük şairimiz Səməd Vurğununki hesab edirdilər. Amma çap
olunandan sonra əsl müəllifi məlum oldu. Elə sözümüzü də
o qoşmayla bitirək.
"Ruhu şad olsun", - Məstanın
deyək:
Gedirəm, ay ellər, sözüm-söhbətim,
Neçə şirin-şirin dillərə
qaldı.
Cüyürlü yamaclar, ceyranlı
çöllər,
Körpə çiçəklərə, güllərə
qaldı.
Gözümün önündə durar
həmişə,
Otlu biçənəklər,
yamyaşıl meşə.
Mən ki, aparmıram şehli bənövşə,
Çöllərdə bitmişdi, çöllərə
qaldı.
Elə çalma çoban qardaş, tütəyi,
Bir də görüşərik
dağlar küləyi!
Məstanın bu yerə qonaq gəlməyi,
Deməyin aylara, illərə qaldı.
ədalət.-2015.-26 iyun.-s.15.