"Ədalət"in vaxtı: Ağəli
İbrahimovla
“Bütün
zamanlarda layiqli insanlar, əsl, mərd kişilər,
yaxşı-pis adamlar olub”
Zaman və insan qarşılaşdırması, münasibətləri haqqında mülahizələr heç bir düşünən beyindən yan keçmir. Sadəcə, bunları
düşünmək üçün insana bir an, məqam gərəkdir:
vaxtı yetişəndə Əlahəzrət Zaman
özünü xatırladır. Amma zamanı yaradıcı
insanların qələmində, fırçasında görmək, ona, həmçinin
öz düşüncələrinə kənardan baxmaq deməkdir.
Bəlkə də zamanla ən çox çarpışan da
yaradıcı insanlardır: həm özləri
üçün, həm də başqaları
üçün bu mübarizəni təsvir etməyə
çalışırlar. "Ədalət”in vaxtı”nda bu dəfə
zamana rəssam düşüncəsi və
fırçası ilə yanaşdıq:
Azərbaycanın xalq rəssamı
Ağali İbrahimov -
1946-cı il fevralın 6-da Bakıda anadan olub. Orta
məktəbi bitirdikdən sonra 1960-1966-cı ildən Əzim
Əzimzadə adına Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq Məktəbində,
1969-1974-cü illərdə isə M.A.Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunda təhsil
alıb. 1966-cı ildən ümumrespublika və beynəlxalq
sərgilərdə iştirak edib, əsərləri Rusiya,
Türkiyə, ABŞ, Fransa, Almaniya, İtaliya, Böyük
Britaniya, Suriya, Bolqarıstan və digər ölkələrdə
nümayiş olunub. 1975-ci ildən Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının
üzvüdür, 2007-ci ildə "xalq rəssamı" fəxri
adına layiq görülüb. Hazırda Rəssamlar İttifaqının katibidir.
... Və Ağali İbrahimovun zaman
anlayışı:
"Bildiyimiz qədər bilirik, amma
bilmədiyimizin sonu yoxdur”
– Zaman nədir və sizin
üçün nə əhəmiyyət kəsb edir?
– Zaman nə
əvvəli, nə də sonu olmayan, Yaradan tərəfindən
bəşəriyyət üçün təyin olunmuş
bir prosesdir. Niyə məhz bəşəriyyət
üçün? Çünki Allahın
qatında zaman və məkan anlayışı yoxdur və ya
tamamilə bizim anlamayacığımız tərzdədir.
Bəşər üçün nəzərdə
tutulan zaman anlayışını isə insan övladı
sona qədər dərk edə bilməyib. Biz bildiyimiz qədər bilirik, amma bilmədiyimizin
sonu yoxdur. Ta qədimdən insanları bu anlayış
maraqlandırıb, bizə qədər gəlib çatan
daş kitabələrdə, papiruslarda, Brahmanların fəlsəfəsində,
sonralar səmavi dinlərdə bu barədə çox
danışılıb, ayrı-ayrı müdriklər bu barədə
maraqlı fikirlər yürüdüblər, lakin nə qədər
bəhs olunsa da zaman insan üçün anlaşılmaz
qalıb. Böyük alim Eynşteyn deyirdi ki,
"mən bir olan Tanrını tanıdım, onun necə
yaratdığını bilirəm, amma nə
üçün yaratdığını bilmirəm”.
Mənim
fikrimcə, həyata gəlmiş insan yaşadığı
ömür boyu kim olub və kim olaraq da
yaddaşlarda qalacağını düşünməlidir. Yəni, hər bir düşünən insan,
mütləq kimliyini və bu həyata niyə gəldiyini, məramını
dərk etməlidir. Təbii ki, bu hər
adama nəsib olmur. Yerdən səmaya –
doğuşdan ölümə gedən yol hamar deyil. Dahi
Nizami Gəncəvinin belə bir sözü var: "Yer
üzündə elə get ki, çalış otları da
incitməyəsən, ona da ağır olmasın”. Amma müdriklərin sözlərinə
əməl olunsaydı nə vardı ki! Təəssüf
ki, bütün zamanlarda insanlar nəinki otları,
bütövlükdə təbiəti, insanlığı
incidiblər. Xüsusən indi elə bir
zamanda yaşayırıq ki, millətlərin, dinlərin
bir-birinə nifrəti sonsuz dərəcədə artıb.
"Bu
günün materializmi insanları korlayıb”
– Deyirsiz,
yəni zəmanə korlanıb?
– Zəmanə
yox, insanlar korlanıb... Bu günün
materializmi insanları korlayıb. Əslində,
elə bir dövran olmayıb ki, orda müharibə olmasın.
Tarixə baxsaq, hər bir zamanda müharibələr,
itkilər, dağıntılar olub. Bəzi
müharibələrin ağrıları, psixoloji fəsadları
indi də çəkilir. Amma
bugünkü zamanın nifrəti idarəolunmaz hala gəlib.
İnsanlar artıq bir-birini başa düşmək
istəmirlər. İnsan kəşf etdikcə,
imkanları, şəraiti yaxşılaşdıqca mənəviyyatdan
uzaqlaşır, maddiyata üz tutur. Bax,
vaxtilə Cordano Brunonun, Qalileyin və digər alimlərin əllərinin
altında heç bir vəsait yox idi. Kor-koranə
ulduzları, qalaktikanı öyrənirdilər, amma bu gün
müxtəlif icadlar, qurğular, texnika ola-ola onu lazımi
istiqamətə yönəltmirlər, yəni qurmurlar, əksinə
dağıdırlar.
– Belə
çıxır ki, cəmiyyət inkişaf etdikcə,
texnika irəlilədikcə insan və ya insanlıq geriləyir...
– Bəli,
tamamilə düz buyurdunuz. Bu da
insanlığı məhvə aparır. Dünyanın
çox ölkəsində olmuşam, hər yerdə də fəsadlara
rast gəlmişəm. Bəlkə də
sıravi insan buna barmaqarası baxa bilər. Amma yaradıcı insanı çox narahat edir.
Mən o insanlardanam ki, həyatda hər zaman
müşahidəçi olmuşam. Yaşadığım
bütün zamanlarda gördüklərimi düşünmüşəm,
nəticə çıxarmağa
çalışmışam. Adicə
heyvanlarla münasibətdə çox şey öyrənmişəm.
İllərdir saxladığım bir itim var
idi, artıq iki ildir ki, yoxdur, amma mən onu hər gün
düşünürəm, onun mənə sədaqətini
xatırlayıram. Acınacaqlıdır
ki, insan heyvanı əhilləşdirir, onu bəsləyir,
heyvan da əvəzində ölənə qədər ona
sadiq qalır. Amma insanlar əsrlərdir
bir-birləri ilə münasibətdədirlər,
yanaşı yaşayırlar, bununla belə bir balaca
araları korlanan kimi düşmənə çevrilirlər,
o duz-çörəyi unudurlar, vəhşiləşirlər.
Mən "Soyqırım” adlı rəsm
üzərində işləyirdim. Bu əsərə
başlamazdan öncə ermənilərin təkcə
Qarabağ müharibəsində deyil, ondan öncə, yəni
əvvəlki əsrlərdə Qubada, Şamaxıda törətdiyi
qətliamlar haqqında oxudum, hətta o ərazilərdəki kütləvi məzarlıqların
şahidi oldum. İnanın ki, dəhşətə gəldim!
Axı qonşu olduğumuz, çörək kəsdiyimiz,
sovetlər dönəmində bir ideya altında
yaşadığımız millət necə belə vəhşi
ola bildi?! Bax, elə insanlığın məhvi
də budur!
"Zaman
insanın mənəviyyatı ilə yanaşı
formasını da dəyişir”
- Zamanla dəyişən
nələr sizi narahat edir?
- İnsanların mənəvi hisslərlə
bağlı düşüncələri: məsələn mənim
üçün xoşbəxtlik odur ki, başqalarını
xoşbəxt edə biləsən, insanlığın
yaxşılığını istəyəsən. Amma kimsə xoşbəxtliyin
əsl mahiyyətini dərk etmədən ondan danışanda
əsəbləşirəm: hardasa incidilən, zorlanan
qadınları görüb, buna əhəmiyyət verməyib
sonra da qadınlara olan sevgidən necə danışmaq olar?! Başqasının çətin şəraitinə
göz yumub, onun yanında var-dövlətdən necə dəm
vurmaq olar?!
Narahat edən məsələlərdən biri də
insanların hər şeyi normal kimi qəbul etməsidir. Zaman insanın mənəviyyatı
ilə yanaşı formasını da dəyişir: artıq
3-cü cins də yaranıb – saqqallı qadın, özündə
həm kişini, həm qadını birləşdirən
insan, Evrovizion yarışmasında gördük...
Zamanla nələr
dəyişmir ki! Bu gün qəbul etdiyimiz gözəllik
anlayışı belə zamana tabedir: İntibah
dövrünün Mona Lizası bu gün olsaydı heç
üzünə baxmazdılar: qaşsız, sönük
qadın. Bu günün də arıq gözəlləri
o vaxta düşsəydi qəbul olunmazdı. Zamanın
özü yox, tələbləri, şərtləri dəyişir...
–
Maraqlıdır, zaman anlayışını öz rəsmlərinizdə
işləmisizmi?
– Mənim
belə bir əsərim var: "Sonun əvvəli”, orda
zamanı bir proses olaraq ardıcıl şəkildə,
yaradılışından tutmuş, bəşəriyyətdə
əhəmiyyəti, dəyişkənliyinə qədər
yaratmağa çalışmışam. Orda
insanlar şeytan və mələk obrazında müxtəlif
dövrlərdə, müxtəlif obrazlarda təqdim olunub.
Bu elə zamanın özüdür! İnsanın zaman
içində dəyişkənliyi... Bütün
rəssamlar öz yaradıcılığında zamana yer
veriblər. Çünki bu proses onları çox düşündürüb.
İstər impressionizmdə, istər kubizmdə və yaxud
sürrealizmdə zaman anlayışı aparıcı
mövzulardan olub...
– Elə
sürrealizmdə dayanaq: Bəlkə də, zamanla əlaqəli
xüsusi diqqətlə işləyən, hətta bu məhfumu
sadə insanlara belə çatdırmağı bacaran ən
yaxşı rəssam Salvador Dali olub. Onun təkcə "Axan
saat”ı zaman haqqında nələr "danışır”. Yeri gəlmişkən,
qolunuzdakı saat da Salvador Dalinin məşhur "Axan
saat”ı formasındadır... Bu, Daliyə olan
sevgidəndir, yoxsa zamana xüsusi yanaşmadır?
– (Gülür) Müşahidə qabiliyyətiniz
yaxşıdır.
– Siz
danışdıqca, əllərinizi sözlərinizə
uyğun hərəkət etdirdikcə, təsadüfən
gözümə dəydi... Amma maraqlı təsadüf oldu:
zaman haqqında söhbət və gerçəklikdən
yuxarıda, dayanmadan axan vaxt...
–
Ümumiyyətlə, təkcə rəssamlar deyil,
bütün yaradıcı insanlar bəşəri, ilahi
prosesləri öz əsərlərində əks etdirməyə
çalışıblar. Maraqlanıblar, yaradıblar,
göstəriblər... Nə dərəcədə
hamısında alınıb, bunu elə zaman özü
göstərib. Əlbəttə ki, zaman və
rəssam deyəndə ilk ağla gələn də Salvador
Dali olur. Onun bütün rəsmləri
realizmin üstündə, öz qəribəlikləri ilə
"danışır”. "Axan saat” da həmçinin.
Zamanın necə axıb getdiyini, vaxtın necə
qısa olduğunu sadə, amma dərin mətləbdə
çatdırır. Təbii ki, Daliyə
bir rəssam kimi heyranam, üstəlik zamana da yaradıcı
insan kimi xüsusi yanaşmışam.
"Hər
şeyə ancaq mədəniyyət, incəsənət və
ədəbiyyatla qalib gəlmək olar”
– Həm sovetlər, həm də
müstəqillik dönəmini yaşamaq sizə nəsib
olub, hansı dövrdə yaradıcı insanlar
üçün daha rahat idi?
– Qeyd
etdiyim kimi indi insanlar daha maddiyatçı olublar, xüsusilə
gənclər. Onları sənət, kitab az
maraqlandırır. Sovet dönəmində,
yadıma gəlir, əlimizdən kitab düşməzdi.
Bir maraqlı kitab tapanda dostlar arasında onu
oxumaq üçün növbə tutardıq. Sovet vaxtı da yaradıcılığa diqqət
vardı, amma bu gün, məhz bizim ölkəmizdə mədəniyyət
və incəsənət sahəsinə ayrılan diqqət, mən
deyərdim ki, heç başqa ölkələrdə yoxdur.
Ümumiyyətlə, müstəqillikdən sonra 20 il ərzində qazandığımızı
heç 70 ildə qazanmamışdıq. İstər
iqtisadi inkişafımız olsun, istərsə də mədəni
sahədə. Azad, müstəqil bir
dövlətdə yaşayırıq,
asılacağımız yoxdur. Muğama,
rəssamlığa, xalçaçılığa, filmlərə
çox böyük vəsaitlər xərclənir, başqa
ölkələrdə təbliğ olunur. Yeni yaradıcı nəsil yetişdirilir. Çünki insanlarımız çox yaxşı
anlayırlar ki, bu dünyada hər şeyə ancaq mədəniyyət,
incəsənət və ədəbiyyatla qalib gəlmək
olar. Bizim bir millət olaraq
üstünlüyümüz də ondadır ki, çox
istedadlı xalqıq. Bizim soy
kökümüz, gözəl ənənələrimiz var.
Bundan yararlanıb, öz adət-ənənələrimizi,
milli mədəniyyətimizi gərək daha da yaşadaq, təbliğ
edək. Yaşlı nəsil
sovetlər kimi qatı bir sistemdə öz milli mədəniyyətimizi,
mənəvi sərvətimizi böyük çətinliklə
qoruyub bu günə çatdırdı, gənc nəslə
təhvil verdi. Gənclərin
də işi bunu yaşadıb, özündən sonrakı nəslə
layiqincə ötürməkdir.
- Həyatınızda
vaxt itkisi olubmu, "kaş ki vaxtımı boşa keçirməyəydim”,
- deyə təəssüflənmisizmi?
- Olub, əlbəttə.
Amma onlar da insan üçün bir təkandır,
yanlışdan oyandırıb bir daha onu etməməyə
çağırır. Bəzən adam
hansısa bir işin vacib olub-olmadığını
anlamır, bunu sonradan dərk edir, amma arada itən vaxt olur. Bunsuz da mümkün deyil, səhvlər həmişə
olur, gərək onlardan dərs alasan.
"Əzizlərin
itkisi ilə insan ölümü daha yaxından dərk edir”
- Bəs
zamanın sizdən aldıqları necə, çoxmu olub?
- Ən ağrılı məqamlarım bu sualın
cavabındadır. Zaman illəri alıb, yaxşı
dostlarımı, əzizlərimi alıb. Qohum-əqrəba
Allahın verdikləridir, onları adam
özü seçmir, amma əlbəttə ki, itkiləri
ağrıdır. Ancaq dostları insan
özü seçir, ən çətin, ən yaxşı
günlərini onlarla keçirir. Səttar Bəhlulzadə,
Toğrul Nərimanbəyov, Əlövsət Əliyev və
başqa yaxın dostlarım, yəni bizim yaş
dövrünün yetirmələri o vaxt 10-12 nəfər
dostlar idik. Yığışardıq Buzovnada
emalatxanaya, işləyərdik, söhbətləşərdik.
Çox gözəl günlərimiz vardı... Ən gözəl anlarımı əziz
dostlarımla keçirmişəm. Lakin burda başqa bir
məqam da var: əzizlərin itkisi ilə insan
ölümü daha yaxından hiss edir, onu dərk edir və
ölümə hazır olur. Anlayırsan ki, bu
qapıdan keçməlisən və ölüm xofu nisbətən
yüngülləşir.
- Yəqin
ki, rəssam planlı şəkildə yaşamaz...
-
Yaradıcı insanların özünəməxsus həyat tərzi
olur, onlar bəzən, hətta çox hallarda özlərinə
qapanırlar, başqa ənənələrlə
yaşayırlar. Azadlıq onlar
üçün hava, su kimidir. Həyatda
qul olmaq asanddır, azad olmaq çox çətindir. Çünki azad olmaq üçün gərək
mübarizə aparasan, nələrdənsə imtina edəsən
ki, buna da hər adamın iradəsi çatmır. Azad olanda insan bilir ki, kimdir, bu dünyaya niyə gəlib
və nəyə nail olmaq istəyir. Ancaq
cəmiyyət, həyat tərzi istər-istəməz
insanı çərçivəyə salır. Mənim də özümə xas qəribəliklərim
var, tələblərim var. Hərdə mənə sual verəndə
ki, harada yaşamaq istərdin deyirəm Hindistanda.
– Niyə
məhz Hindistanda?
– Birinci səbəb
günəşdir. Dünyanın çox isti
yerlərində olmuşam, amma Hindistan istisi və günəşi
başqa aləmdir. Gün
işığı da mənim üçün çox
önəmlidir. Mən tutqun havanı
sevmirəm, günəşli havanı sevirəm. Yaradıcılığımda da işıq əsas
xəttdir. Ona görə də Hindistanı təkcə
elə gün üçün seçərdim...
– Van Qoq
kimi... O da elə işıq arzusu, gün bolluğu istəyi
ilə günəşli yerlər axtarır, tapanda da
çılğıncasına işləyərmiş...
– Elədir! Bilirsiz ki, Van Qoqu maddi cəhətdən qardaşı Teo təmin edirdi, həftəlik yemək xərci göndərirdi. Amma Van Qoq o pulun 3 gününü yeməyə, qalanını da rənglərə boyalara xərcləyirdi. Aldığı o boyalar da günəş altında hədsiz işləməkdən quruyurdu. Rəssam onu qaşıyır, yenidən çəkməli olurdu, bir sözlə günəşlə mübahisə edirdi. Amma günəşlə "mübahisə”nin özü belə çox xoşdur. Mənim Hindistan sevdam günəşdən başqa həm də bu millətin tarixi, fəlsəfəsi, brahmanların kitabələridir: çox diqqətimi çəkir.
"İnsan bir zamanda ləyaqətini qoruya bilmirsə, başqa zamanda da edə bilməz”
– Məkanı dediniz, bəs dövran olaraq hansı zamanda yaşamaq istərdiniz? Çünki var elə insanlar: öz zamanlarında deyil, başqa dövranda yaşamalı olduqlarını deyirlər.
– Hə belə insanlar var: biri elə mənim qızım (aktrisa və model Naina İbrahimovanı deyir). Bəlkə də oynadığı rolların təsirindəndir, hərdən deyir, ata, kaş mən keçmişdə yaşayardım. O dövrün təmtəraqlı geyimləri onun çox xoşuna gəlir. Amma mən yox, düşünürəm ki, öz zamanımdayam. Bu zamanda rəssamlara yaradılan şəraitdən çox razıyam. O ki qaldı problemlərə hər dövrün öz çətinlikləri var. Problemlərdən qaçmaq yox, onu həll eləmək lazımdır. Eləcə də hər zamanın öz gözəllikləri və ya üstünlükləri var. Bütün zamanlarda layiqli insanlar, əsl, mərd kişilər, yaxşı-pis adamlar olub. Müdrik o insandır ki, yaxşını, pisi bir-birindən ayıra bilir. Bu isə zamandan yox, insandan asılı olan məsələdir. İnsan əgər bir zamanda ləyaqətini qoruyub, işini qura bilmirsə, başqa zamanda da edə bilməz.
- Vaxtla bağlı insanlara nə tövsiyə edərdiniz?
- Müqəddəs Quranda deyilir: Bu günkü günü sabahkı gün kimi yaşa! Edəcəyi hər əmələ görə cavab verəcəyini insan gərək unutmasın. Həyatı, insanları, işini sevsin. Vaxtını öz sənətinə həsr eləsin. Hər şeyi öz vaxtında eləməyə çalışsınlar.
Biz də "Ədalətin” vaxtı”nın qonağına Vaxtın onunla həmişə ədalətli davranmasını arzu edirik.
Şəfiqə
Şəfa
Ədalət.-2015.-5 mart.-S.3.