ADİL
MİRSEYİD
III yazı
Məmməd Dəmirçioğlunun
qara sazı üçün üçüncü hava:
hücrəmin damı yastı
bir qapı iki pəncərə
götür qara sazı çal
dəymə gümüş xəncərə
bir pəncərədə günəş
o birində qar yağır
bir pəncərədə mələk
birindən şeytan baxır
bir pəncərədə səhər
o birində axşamdı
qara
sazda nə çalsan
elə
mənim havamdı
Dünya insanların və digər canlıların
yaşam məkanıdır. Canlıların
yaşadığı başqa bir planet hələ bizə məlum
deyil. Ola bilsin günəşin əks
üzündə, təxminən günəşin yer qədərki
məsafəsində də canlılar yaşayan başqa bir
planet mövcuddur. İnsan zəkası və
xəyalı isə heç günəşə belə gedib
çatacaq iqtidarda deyil. Sirlər dolu
kainatın və kainatda baş verən bütün hərəkətlərin
bir nizamlayıcısı mövcuddur və buna mənim
şübhəm yoxdur. İdarə
olunmayan bir hərəkət olmadığı kimi, Sahibi
olmayan bir zərrə də yoxdur.
Bu dünya eyni zamanda insanların yaşayacağı məkandı. Allahın və
təbiətin qanunlarına istinadən hər kəsə bir
alın yazısı, bir yaşam tərzi bəxş olunur.
Bu nizam elə delitantcasına qurulmuşdur ki, hər
kəs ancaq öz ömrünü yaşamaq, hər kəs
öz talehindən barışmaq məcburiyyətində
qalır. Belə ki, dəniz canlıları suda,
dağda, meşədə yaşayan öz məkanında və
s. insanlarda öz tale yüklərini daşıyaraq,
varlılar bolluq, kasıblar zəlalət yükünü
daşıyaraq son məkana bir vicud olaraq yoxluqdan gəldikləri
kimi, bir vicud olaraq da yoxluğa qovuşurlar.
Təbii ki, bu cürə subyektiv fikirləri hər kəs
bir baxış bucağı altında söyləyə bilər. Çoxlu suallar
var ki, onlar cavabsızdı. Riyəzi elmlər
min illərlər ötsə belə bu suallara cavab tapa bilməyəcəklər.
Məsələn, bir bəsit suala cavab axtaraq.
Zəngin bir ölkədə
yaşayırıq. Ölkədə kifayət
qədər zəngin insanlar yaşayır, Çox mənasız
işlərə milyonlarla pul xərclənir. Düz, geniş, hamar yollar ildə bir neçə dəfə
sökülür, yenidən inşa olunur və hər dəfə
də bu işə milyonlarla pul xərclənir. Zəngin insanlar var ki, bir anlıq kefləri
üçün milyonları göyə sovururlar. Olmazdımı ki, bu pullar, bütün
ömrünü elmə, ədəbiyyata həsr edib,
özü isə kirələrdə, kasıblıq və zəlalət
içində yaşayan ziyalı insanların ən vacib
problemlərinin həllinə yönələydi?
Mən Adil Mirseyid haqda yazıya başlayanda qızı
Ayan xanımdan müəyyən məlumatlar istədim. Sonda o belə bir fikir
söylədi: "Məmməd əmi qızınız
olaraq yazılarınızda kirayəlik ehtiyaclıq olmasın
çox xahiş edirəm. Sırf ruh
qardaşınız olsun. O tip yazılardan artıq
yorulmuşam. İnşallah məni
anlayarsınız".
Mən sizi anladım, qızım. Bu
yazını oxuyandan sonra əgər azacıq da olsa vicdanı
olsa çox adamlar sizin bu qeyrətiniz önündə diz
çökəcək, yığdığı,
qarmaladığı milyonlarına baxıb utanacaqlar. Utanacaqlar ki, hər misrası onların
milyonlarından daha dəyərli, bütün
ömrünü xalqının, millətinin mənəviyyat
işlərinə xərcləmiş, öz
sağlamlığından belə keçərək milli dəyərlərimizə
kifayət qədər xidmətlər göstərmiş Adil
Mirseyid bu vətəndə özünə bir yuva qura bilmədi.
Daha doğrusu ona bir yuvalıq yer vermədilər.
Mən bir zamanlar üzü Adil Mirseyidə bir
şeir yazmışdım. Yerinə düşər deyə
yazıma əlavə edirəm:
Hər
yanda qərib quşlara,
Dünyanın hər yanı vətən.
Bir
yuvalıq yerin varsa,
Mənim yuvam hanı, vətən?
Qəbir
yeri qalarmı heç,
Köçüb elindən gedənin?
Din-
imanı olarmı heç,
Haqqı əlindən gedənin?
Söndürmüşük
ocaqları,
Ocaq yerləri sönməyir.
Qoşulardım
qatarına,
Durnalar geri dönməyir.
Hanı
başı papaqlısı,
Papağı qeyrət olanın?
Durnaları
qayıdarmı,
Vətəni qürbət olanın?
Al-qumaş
satan ölkədə,
Geyməyə kətan gəzirik.
Vətəndə
qərib yaşayıb,
Ölməyə vətən gəzirik.
Baxıram
gülməyim tutur,
Güldükcə
ağlayammıram,
Gəlin
bağlayın dilimi,
Dilimi
bağlayammıram...
Hər
yanda qərib quşlara,
Dünyanın hər yanı vətən.
Bir
yuvalıq yerin varsa,
Mənim yuvam hanı, Vətən?
Çox maraqlıdı. Adil Mirseyidin
bütün yaradıcılığını varaqlayın.
Ona bu qədər biganə olan vətəninin,
mühitinin, dövlətinin əleyhinə bir dənə də
olsun şikayətnamə yazmayıb. Ona görə
yazmayıb ki, bu dünya malında,
görüntüsüylə göz qamaşdıran maddiyyatda
gözü olmayıb. O nəfsi tox, ruhunu göylərə
uçurmuş bir dəviş misal üzü Allaha qara
sevdalar dolu nəğmələr oxumuş, ölümlə kəlmələşmiş,
qürbət fanidə darıxaraq, azad məkana can atmaqla məşğul
olmuşdu. Amma onun ailəsi, balaları da
vardı axı. Onun bütün
istirabları da bu idi. Axı onların nə
günahı vardı. Heç buna rəğmən
də Allahına küsənməz, bir dəfə də olsun
bu kəmtər tale üçün Allahından küsüb,
şikayətlər etməzdi. İçi,
dışı şükranlıqla dolu idi. Ən
böyük şikayəti bu olardı:
Bir dəli
şeytan deyir
Sən də
at şeirin daşını
Çıx
get qara Afrikaya
Rembo kimi qat başını.
Öpülməmiş
bir qız tap
Bir də
köndələn daxma
Heç
kimə məktub yazma
Güzgülərə
də baxma
Nə
din, nə dil, nə də Vətən
Hamısı
çıxsın yadından
Amma bir
gün uçan yerdə
Vursunlar
qanadından
Sonluqda nə söylədiyini anladınızmı? Hətta xəyalən
qurduğu bu "azadlığı" da özünə
çox görür. Qarğış edir
ki, belə azad olmaqdansa qanadından vurulmaq daha xoşdu.
Adili başa düşəcək az-az adamlar vardı. Amma onu anlayan, hər an yanında olan dostları da vardı. Adlarını sadalamasam da bilənlər bilir.
Adil moderin bir təfəkkür sahibi idi. Bu ona məncə
rəssam olmağından, rəssamlıq cərəyanlarından
gəlmişdi. Onun şeirlərinin içindən
Modilyanini, Pikassonun, Qoyyanın, Van Qoqun, Salvador Dallinin və
digər İmpersionist Sürrialist rəssamların bəşəri
duyğuları mücərrəd və çox aydın fəlsəfəsi
təfəkkürləri bir axın olaq axmaqdadır.
"Salvador
Dalinin amorf saatları və yağış" şeirinə
nəzər yetirək:
yağışın yeknəsək səsi tənhalığın
nəğməsi
iki adam
dayanıb vidalaşar yağışda küçə fənərinin
altında
yağış səsini öz səsi kimi dinləyən pişik odamda
göz qırpmadan
yalqızlığın kölgəsinə çəkirdi
keşik
yağış isə yağardı hey yağırdı
bu
yağış altında ötən günləri
sənsiz
xatırlamaq yaman ağırdı
sürüşüb əlimdən yerə
düşdü
şərab dolu büllur qədəh
hər
an dayanacaqmış
kimi
döyünür ürəyim
pişik
nəsə pıçıldayır
mən
anlayacaq halda deyiləm
Mən mühafizəkarlıqdan uzaq bir insanam. Əsasən
Türk poetik ənənələrinə sadiq olaraq şeirlər
yazıram. Amma bu, o demək deyil ki, modern
adı altında yazılan bu tipli sürrial və impersional
fikirlərin əleyhinəyəm. Əksinə
hərdən bu cür mükəmməl şeirləri
yazanlara yaxşı mənada qibtə də edirəm. Adilin şeirlərində bir misra belə
hoqqabazlıq məhsulu deyil. Ona görə
ki, ona bu missiya eyni zamanda onun rəssamlığından gəlir.
O mükəmməl rəssamlıq təhsili almış,
anatomiyanı risunoku, skletdəm əzələyə, əzələdən
dəriyə, dəridən geyiməcən mükəmməl
bilir, akademik strukturlara yiyələnmiş bir istedad sahibi idi. Onun rəsm əsərlərinə, akvarel işlərinə
tamaşa etdikdə eyni ovqatı asanca görmək olur.
O, hər şeiri ilə bir sürrializm tablosu yarada bilir. Bunu anlamaq üçünsə sadəcə bilgili
insan olmaq kifayətdir. Əzimzadədə
oxuyarkən müəllimim olmuş görkəmli rəssamımız
Hafiz Məmmədov deyirdi ki, yaradıcı insan
çobanın səviyyəsinə enməməli, çobanı
sənətin səviyyəsinə qaldırmalıdı.
Bu baxımdan Adilin şeirlərini anlamaq
üçün onun səviyyəsinə ucalmaq gərəkdi.
Sən
bir payız axşamı
quşlar
qürbətə uçanda
Öz
içindən çıxıb birdən
qaça
bildiyin qədər
qaçmısanmı sevdalanmış
könüldən qaçmısanmı
bir meyxana
küncündə
səhəri açmısanmı
boğazında qurğuşundan
ağır bir kədər
içindəki ifadə bir maska
kimi
soyuq
cocuq
gözlərin böylə
yalansız filan
ürəyin dəlik-deşik
ürəyin oyuq oyuq
qəribin ürəyi
dostum qəribin
ürəyi.
Adil Mirseyidin publisistik yazılarına nəzər salarkən
aydınca anlamaq olur ki, o kifayət qədər zəngin bir
bilgiyə sahibdir. Dünya ədəbiyyatına, Şərq,
Qərb və digər ölkələrin mədəniyyətinə
yetərincə bələd olan Adilin silsilə publisistik
yazılarını oxuduqca hiss edirsən ki, bu yazıların
hər biri mükəmməl ədəbiyyat inciləridir.
Elə ona görədir ki, istər qələmlə,
istərsə də fırçayla yaratdığı
bütün əsərləri mükəmməl məntiqin məhsullarıdır.
Adil sərbəst yazdığı şeirlərdə
də milli ənənlərimizə sadiq qalır, sözlər
hara varsa da gəlib bir nizamın içindən keçir.
Onun qafiyəli şeirləri də çox yeni
və original olaraq qoşma, gəraylı, bayatı və digər
milli poeziyamızın ətrini duydurmaqdadır.
Qarlı
günün röyası
bütün günü qar yağıb
yolları bağlayırdı
və
aynada bir xəyal
səssizcə ağlayırdı
liman
qoxusu gəlir
şeirimin sözlərindən
heç
kədər əskik olmur
anamın
gözlərindən
həyata
məna verən
hər
şeyimi itirdim
son məktubumu
yazdım
son nəğməmi
bitirdim
ölüm yaxınlaşdıqca
anılar
daha şirin
aynada
röyasını
görmüşdüm bu şeirin
Xəstəlik tez yaxaladı dostumu. Bu amansız xəstəliklər
eyni zamanda hücuma keçdi Azərbaycan şairlərinə.
Zəlimxan Yaqubu, Vaqif Səmədoğlunu, Adil Mirseyidi...
Adil Mirseyid Xalq şairi olmadığından onu nə
Almaniyaya, nə İzrailə, nə də Türkiyyəyə
müalicə üçün göndərmədilər. Heç kimə
də ağız açıb yalvarmadı bu dəyərli
insan. Ancaq ölümün yolunu gözləyərək
son nəfəsə qədər ölümün
özünü belə utandıracaq şeirlər yazdı.
"Dua"
şeirini oxuyun:
səndən ölüm diləmişdim
allah mənə
ölüm göndər demişdim
allah
bağışla bəndəni
bu gecə
öldürmə məni
bilirəm qul olduğumu
bilirəm şair olduğumu
qulamsa
şairliyimi al məndən
şairəmsə gəl məni qul eləmə
bir kimsə
görmədən
başım üstündə uçur
sən
göndərən bəyaz kölgə
anlat mənə
allahım anlat
mənə kim olduğumu
bir
anadan doğulmuşuq biz bəlkə
o
dünyadan gəlmişdim
bu
dünyaya alışdım
amma nə
qul nə də şair
taleyimlə barışdım
allahım niyə mənə qanad vermişdin
bilirdin
ki qıracaqlar qanadlarımı
uçub
gələ bilməyəcəm dərgahına
yapayalnız qalacam fani dünyada
Budur Adil Mirseyidin bizə söyləyəcəkləri. Bizlərin çoxu Adil Mirseyidi görə bilmədik, onun yaralarına məlhəm olacağımız halda Allahın ona bağışladığı qanadlarını belə sındırdıq.
dualarım dilimi yandırır
söz qızıl balıq kimi
sürüşüb çıxır əlimdən
sürüşüb çıxır əlimdən uşaqlıq xatirələri
sürüşüb çıxır əlimdən sevgilimin göz yaşı
sürüşüb çıxır əlimdən qardaşımın əli
mən yenə sərgərdan yenə də yarı dəli
buludlar sürüşüb çıxır əlimdən
umudlar sürüşüb çıxır əlimdən
sürüşüb düşür əlimdən sirlərim
sürüşüb düşür əlimdən şeirlərim
nə
bir dua nə bir söz
çıxmır çıxmır dilimdən
ürəyim sürüşüb düşür əlimdən
Adil Mirseyid sürüşüb
düşdü əlimizdən. Bu dünyadan
sürüşüb düşdü. Bu amansız zamanın,
bu mürvətsiz cəmiyyətin, bu biganə millətin əlindən
sürüşüb düşdü.
Ədalət.-2015.-7 mart.-S.10.