GÖZƏLLİK ŞAİRİ -
ÜRƏK ŞAİRİ
(Şair Musa
Ələkbərlinin 65 yaşına)
ƏDƏBİ
HƏYAT
Qırx ildən artıqdır onu tanıyıram. Bizim
dostluğumuzun tarixi də elə o gündən
başlayır - Musa Ələkbərlini
tanıdığım gündən. İki
kurs ondan yuxarıda oxuyurdum və tez-tez universitetin filologiya
fakültəsində, Bakının müxtəlif kitabxanalarında
keçirilən şeir gecələrində onu
görürdüm. Musanı o illərdə
hamı cavan şair kimi tanıyırdı. 14 yaşında (1964-cü ildə) ilk şeirini
rayon qəzetində (Gədəbəydə) dərc etdirən
Musa filologiya fakültəsində təhsil alarkən artıq
şairliyinin pöhrə dövründən çıxmışdı.
O, həm universitet qəzetində, həm də digər qəzet
və jurnallardı şeirləriylə çıxış
edir, müxtəlif ədəbi tədbirlərdə şeir
oxuyur və təbii ki... cavan qızlar, cavan oğlanlar onun
sevgi şeirlərini maraqla izləyirdilər.
Yetmişinci illərin əvvəlləriydi. Yerdən,
Göydən də şeir havası gəlirdi. Poeziya gecələrində sinəsini kürsüyə
dirəyib şeir deyənlərin sayı indiki kimi çox
deyildi. Amma şeir gecələri kiminsə
tərifinə, boyundan yuxarı tullanışına deyil,
oxucuların, poeziya həvəskarlarının ruhuna,
könlünə, həyat sevgisinə köklənirdi. Musa Ələkbərli də o şeir gecələrinin
iştirakçılarından biri idi, elə olurdu ki, ona da
bir-iki şeirini oxumağa imkan verirdilər. Və beləcə illər keçdi, Musa Ələkbərli
də poeziyada öz sözünü deyə bildi və o
şeir gecələrinin qəhrəmanlarından birinə
çevrildi. Universiteti bitirəndən
sonra isə uzun müddət "Gənclik" nəşriyyatında
çalışdı. Elə indi də nəşriyyat
işçisidir, "Şur" nəşriyyatının
direktorudur.
Musa bu ay ömrünün altmış beşinci
baharına qədəm qoyur. Doğrusu, mənə
heç də təəccüblü gəlmir, "şairin
yaşını onun şeirlərinin yaşı təyin
edir" fikrilə mən də şərikəm. Şair qocala bilər, lap ölə bilər - bu,
Allahın işidir, amma şairin neçə şeiri
yaşayırsa, yaşı da o qədərdir. Elə bilirəm ki, Musanın şeirlərinin
yaşı öz yaşından çoxdur. Həm də bu şeirlərin bir çoxunun qocalmaq
qorxusu da yoxdu və bu səbəbdən də Musa elə
şeirləri kimi cavandır.
Musa Ələkbərli ənənədən dördəlli
yapışan, xalq şeirinə, heca şeirinə möhkəm
bağlı olan şairlərimizdəndir. Heç kimi təqlid
etməyən, poeziyada yalnız öz
cığırını tutub gedən Musa yaxşı bilir
ki, ondan qabaqda kimlər var və ustadların arxasınca
qoşmaq üçün o da öz sözünün,
özününkü olan misraların qədr-qiymətini bilməlidir.
Şeirlərinin birində yazıb:
Gecədir,
ün çatmır ulduza, aya,
Mənzilə çatarmı bu cığır görən?!
Elə
bil yad yerdə təkəm, tənhayam,
Nə işıq gələn var, nə də it hürən.
Sazaqlı
bir külək əsir canımda,
Gözümdə hər nə var dərddir, ələmdir.
Belə
pis günümdə, çətin anımda
Son ümid işığım kağız-qələmdir.
Bu dərdsiz
heç nəyəm mən elə bil ki,
Ağrı da, acı da həyat üçündü.
Şeir məndən
ötrü sənət deyil ki,
Şeir məndən ötrü ömürdü,
gündü.
Musanın bu əlli illik şeir
yaradıcılığına nəzər yetirəndə
baxıb görürsən ki, bütün şairlərimizi
düşündürən mövzulara o da müraciət
edib. Amma fərq orasındadır ki, Musa öz
sözünü deyə bilib. Öz
kökünə-soyadına, ocağına-suyuna
bağlıdır Musa. Özü şəhərdə
yaşasa da, sir-sifətindən, yerişindən,
danışığından, hətta şeirlərindən
doğulduğu kəndin qoxusu gəlir. Mən
Ağa Laçınlı haqqında bir yazımda demişdim
ki, Ağa Laçınlı "şəhərdə yeriyən
bir parça kənddir", bu sözləri Musa Ələkbərli
haqqında da deyə bilərəm. Bəli,
Musa indi də öz kəndçi təbiiliyindən
sıyrılıb çıxa bilmir. Altı il öncə Gədəbəyə - qocaman
şairimiz İlyas Tapdığın 75 yaşını qeyd
etməyə getmişdik. Musa da bizimlə idi.
Onda gördüm ki, Musa Ələkbərli bir anın
içində necə cavanlaşdı, lap azca əyilmiş
qaməti çinara döndü, torpaqlaşdı,
ağaclaşdı, bulaqlaşdı, çiçəkləşdi
Musa. Onun bir şeirini xatırladım o zaman:
Gülər
üzlə dindirəndə,
Bir qaraca daş dinərmiş.
Şehli-şehli
gül dərmişik -
Duyğuların təzələnmiş.
Doğma
yurda qonaq gəldim,
Çörək kəsdim, tikə böldüm.
Bildiyimi
bir də bildim
Budaq
kökdən su içərmiş!
Bu yazıda təbii ki, mən Musa Ələkbərlinin
- artıq şeir kitablarının sayı onu-on beşi
ötən bir şairin yaradıcılığı barədə
təfərrüatı ilə söz aça bilmərəm. Ancaq onun daimi
oxucularından biri kimi könlümə, duyğuma yaxın
olan şeirləri barədə qısaca söz aça bilərəm.
Musanın "Necə yazım, axı bahar
şeirini" ...çox sevirəm. Bu şeirdə bir həsrət
var, elə bir həsrət ki, kəndindən, o kəndin
baharından, gülündən, çiçəyindən
ayrı düşən bir insanın könül
harayını duyursan: "Bu yol ayrıcında bitən tək
ağac" şeiri, o ağacla insan ömrü arasında
bir bənzəyiş görürəm. "Ay
işıqlı adam" şeirini
oxuyuram, gözəl insanlar, nurlu ürək sahibləri yada
düşür. "Yazıçı
Şahmarın xatirəsinə" ...bu şeirdə isə həyatdan
nakam gedən istedadlı qələm dostumuz Şahmar
Hüseynovu xatırlayıram. Və nəhayət,
neçə-neçə şeirdən sonra bu:
Dost, bu
Qarabağdı, qara baxt deyil,
Soruş
ürəyindən: vaxtdı, vaxt deyil?!
Hər
şeyin olsa da, yaşamaq deyil
Dünyaya qeyrətsiz gəlib yaşamaq.
Gözümdən,
könlümdən yağan dolu var,
Yurdun Təbrizəcən neçə qolu var?!
Torpağı
gedənin bircə yolu var:
Yaşayıb
ölmək yox, ölüb yaşamaq!
İllər
gəlib keçdi... Bu da doxsanıncı illər... Bu də yeni əsrin əvvəli. İndi Musa
dövrlə, zəmanə ilə, bu günlərin
ağrı-acıları, sevincləri-qəmləriylə
bağlı şeirlər yazır, içərisindəki dərdləri,
həyəcanı şeirlərinin ağrısına
çevirir... Narahat, qüssəli, sərt,
çılğın, ağrı-acılı şeirlər
yaranır.
Köhnə
qəbir kimi batır kənd, şəhər,
Hadilər gorsuzdu, məzarı yoxdu.
Hamı
matahını satır birtəhər,
Təkcə şeirin, sözün bazarı yoxdu.
"Dünya sevgidən doğulub" Musa Ələkbərlinin
sonuncu şeir kitablarından birinin adıdır və
kitabın adı da təsadüfi qoyulmayıb. Musanı həm
də sevgi şairi kimi tanıyırlar. Yenə
xatırlayıram yetmişinci-səksəninci illərin o
şeir gecələrini, elə bilirəm Musa yenə
kürsüyə qalxacaq və yenə sevgi şeirləri
oxuyacaq:
Ürəyimdə
bir həsrətin göynəyi,
Gecə-gündüz göyüm-göyüm göynəyir.
Biləmmədim
heç yer nədir, göy nədir,
Həyat
bildim mən bu dərdi, ələmi,
Məhəbbətdən çox yazıram, eləmi?!
Bu misralarla M.Ələkbərli elə bil, bir çox
oxucuları da düşündürən bir mətləbə
toxunmuş olur - bütün yaradıcılığın
boyu eyni mövzudan uğurlu şeirlər yazmaq olarmı? Bu sual dahi Məhəmməd
Füzuliyə aid olsaydı, Musanın özü də buna
belə cavab verərdi ki, bəli, yazmaq olar. Özü də hər yeni şeirdə poetik
hünər göstərməklə. Bu mənada
Füzuli özündən sonrakı çox-çox
şairi onun kimi hünər göstərməyə
şövq etdi, amma heç kim o hünər
zirvəsinə yüksələ bilmədi və Füzulidən
sonrakı bütün şairlər üçün
Füzuli sevgisi bir poetik meyar rolunu oynadı. "Tərk eyləməzəm
bəlayi-eşqi" - bu misra sanki Azərbaycan poeziyasında
sevgidən - bu ali hissdən söz
açan şairlərin şeirlərinin epiqrafına
çevrildi. O cümlədən Musa Ələkbərlinin də...
Musanın gənclik illərində yazdığı
şeirlərinin əsas mövzusu bir kəndli
balasının romantik duyğularını əks etdirirdi. Hələ həyatın
keşməkeşləri və üzüntüləri ilə
rastlaşmamış bir gənc şəhərdə bir
qıza vurulur (çoxumuzun başına gələn bir
sevda!). Çox zaman bu qız şəhərli
olurdu. Bu şəhərli qızı ilə
kəndli balasının sevgi macərası əksər
hallarda uğursuzluqla nəticələnirdi və əlbəttə...
kimisə burada günahkar saymaq doğru olmazdı. Müəyyən məişət fərqləri,
sevənlərin gələcək taleyi ilə bağlı
maneələr bəzən qarşıda bir sədd kimi
ucalırdı və o səddi aşmaq mümkün olmurdu.
Ortada nə qalırdı? Təmiz,
pak bir sevgi.
M.Ələkbərlinin lirik qəhrəmanının
sevgi tarixçəsini bu məhdud zaman daxilində arasaq, birtərəfliliyə
yol vermiş olarıq. Əsl məhəbbət ayrılıqdan
başlayır - Azərbaycan poeziyasının sevgi xəttini
təyin edən bu əbədi "marşrut" Musanın
lirik qəhrəmanı üçün də səciyyəvidir.
Şairlər
qovuşmur ilk sevgisinə,
Yollar haçalanır, yollar uzanır.
Ay da bu həsrətdən
pərişan gəzir,
Günəş
də hirsindən od tutub yanır.
Özləri
sığışmır vaxta-vədəyə,
Təkcə sevgiləri vaxtına düşür.
Nədənsə
qızların ən insafsızı,
Elə
şairlərin baxtına düşür...
Elə bilirəm, Musanın sevgi şeirlərinin
bütün məğzini, mahiyyətini həmin bu
üç bənd təşkil edir. Təkcə
Musanınmı? Mən Musadan yaşlı olan, Musa
yaşına gəlib çatan və ondan sonrakı ədəbi
nəslin də sevgi şeirlərində elə bu həsrəti,
bu yanğını görmüşəm: Şairlər
qovuşmur ilk sevgisinə. Amma bu ilk sevgidən gözəl
sevgi şeirləri də yaranır, sanki bir konveyer altından
çıxan bəsit şeirlər də... Paradoksdur,
eləmi? Məsələ
burasındadır ki, çox zaman ilk sevgisinə qovuşmayan
şairlər o həsrəti, o yanğını poeziya dililə
ifadə etməkdə acizlik göstərirlər, yaxud
standart, şablon, yüz dəfələrlə işlədilən
ifadələrə üz tuturlar.
Əlbəttə, Musanın sevgi şeirlərində ənənədən
gələn motivlər də nəzərə çarpır
və burada ənənəyə itaətdən yox, onu yeni bədii
çalarlarla zənginləşdirməkdən söhbət
açmaq olar.
Baxırsan, klassik qoşmalardan, gəraylılardan
gələn bəzi ifadələr Musanın şeirlərində
də işlənir, yaxud şair həsrəti,
ayrılıqdan doğan kədəri Füzuli kimi incələmək
istəyir... burada ənənənin təsirini açıqca
görürsən. Amma Musanın sevgi
şeirlərində XX-XXI əsrin poetik təfəkkürü
öz əksini tapır. Klassik aşıq
poeziyasında, həmçinin XX əsr poeziyasında
"Olmaz" rədifiylə neçə şeir adı
çəkə bilərik. Birisini də
Musa yazıb.
Ötəri
duyğular ötədim, gözəl,
Bu incə hissim də ötəri olmaz.
Ağappaq
bir sevgi döyür sinəmi,
Sən gəlsən, könlümün dərd-səri
olmaz.
Demə
kölgə kimi səni izlərəm,
Dinsən, bir kəlməni mən əzizlərəm.
Bu sirri
sinəmdə elə gizlərəm,
Allahın özünün xəbəri olmaz.
Musa Ələkbərlinin 65 yaşına həsr elədiyim
bu qeydlərimi də onun bir şeirindən bu misralarla bitirmək
istəyirəm. Elə bilirəm onun 65 yaşında da qocalmayan cavan
ürəyi bundan sonrakı şair ömrünə də
işıq saçacaq:
Hələ ölməyibsə qəlbimdə heyrət
Deməli, yaşayır hələ bu sevgi.
Ədalət.-2015.-2 may.-S.15.