ZƏRİF HİSSLƏR
TƏRƏNNÜMÇÜSÜ
(Xalidə Hasilovanın anadan
olmasının 95 illiyi münasibətilə)
Azərbaycan oxucularının əsərlərini
sevə-sevə oxuduqları
yazıçılardan biri
də Xalidə Hasilova idi. Bu dolu bədənli, zahirən də, daxilən də gözəl qadın hamının (istər oxucuların, istərsə
də qələm yoldaşlarının) sevimlisiydi.
Azərbaycan qadınının ən gözəl keyfiyyətlərini özündə
cəmləşdirən Xalidə
xanım təsadüfi
deyildi ki, iyirmi ildən artıq "Azərbaycan qadını" jurnalının
baş redaktoru vəzifəsində çalışırdı.
O jurnalın səhifələrini
vərəqləmək kifayətdir
ki, XX əsrdə Azərbaycan qadınlarının
keçdiyi həyat yolu, onların ictimai həyatda, əmək meydanında, mədəniyyət aləmində
qazandığı nailiyyətlərlə
yaxından tanış
olasan.
Azərbaycanın dilbər guşələrindən
birində-Zaqatala şəhərində-fəhlə
ailəsində dünyaya
göz açmışdı. Pedoqoji texnikumu
bitirəndən sonra bir müddət öz rayonlarında-Qımır
orta məktəbində
müəllim işləmişdi.
Sonra ali
təhsil ardınca getmiş, ADU-nun filologiya fakültəsini bitirmişdi.
Uzun müddət mətbuat sahəsində çalışmışdı,
"Göyərçin" curnalının baş redaktoru olmuşdu. Sonra da "Azərbaycan qadını" jurnalını
ona etibar etmişdilər.
Xalidə Hasilova bədii yaradıcılığa keçən
əsrin qırxıncı
illərində başlamış,
ədəbiyyata uşaq
yazıçısı kimi
gəlmişdi. İlk kitabı - "Kiçik
hekayələr" 1950-ci ildə
çapdan çıxdı.
Sonralar bir-birinin ardınca "İlk məktub", "Lalənin
kitabı", "İki
yoldaş", "Sular
durulur", "Ulduzlu
papaq", "Rəna
evlərini axtarır",
"Dəniz çıraqları",
"Atlas yarpaqlar". "Yaşıl ayna".
"Çilçıraq"
kitabları nəşr
olundu. O, bir uşaq yazıçısı
kimi şöhrət qazandı, balaca yaşlıların və
məktəblilərin sevimli
yazıçısına çevrildi.
Uşaq
ədəbiyyatı elə
bir yaradıcılıq
sahəsidir ki, burada müəllif mümkün qədər ideoloji təzyiqlərdən
uzaq olmağa çalışır, uşaqlara
Vətəni, ata-ananı,
məktəbi, elm və
təhsili, təbiəti
sevməyi təbliğ
edir, xalqın qəhrəman oğullarını,
qızlarını, nənələrimizin,
babalarımızın müdrikliyini
nümunə göstərir.
Olub ki, uşaq ədəbiyyatında
Lenindən də rəğbətlə söz
açılıb, o, xilaskar
kimi təbliğ olunub, amma ondan
da "Baba" kimi danışılıb. Xalidə xanımın
hekayələrində də
o dövrün məktəb
həyatı, uşaqların
maraq dünyası, təbiət sevgisi və bir insan
kimi ilk formalaşma prosesi öz əksini tapıb. O illərdə kiçik yaşlılar olsun ya məktəblilər, onlara ilk növbədə,
Vətəni sevmək,
təbiəti qorumaq, əməyə, zəhmətə
alışdırmaq, babalara,
nənələrə hörmət
etmək və əlbəttə, yaxşı
oxumaq, bilikli olmaq tövsiyə edilirdi. Məsələn. "Baba və nəvə"
hekayəsində baba öz nəvəsinə yaşıllıqları qorumağı,
təbiətə qəsd
etməməyi təblib
edir, deyir ki, bax, mən
yol kənarında bir ağac əkdim,
indi onun kölgəsində adamlar
dincəlir, sən də bir ağac
ək. "Ulduzlu papaq" hekayəsində balaca Müradın atası müharibədən qayıtmayıb,
amma o, oğluna ulduzlu bir papaq
göndərib. O da
bu papağı əziz bir xatirə
kimi saxlayır, daim atasını yad edir.
Xalidə xanımın əksər
hekayələri məktəb
həyatından bəhs
edirdi. Onun bu mövzuda
yazdığı hekayələrində
şag irdlərin tərbiyəsi, əxlaqi keyfiyyətləri, dostluq münasibətləri və
ilk növbədə, biliyə
yiyələnmələri ön
plana çəkilirdi.
Təbii
ki, bu yazılarda
müəllim obrazları
da diqqətdən yayınmırdı. Qətiyyətlə demək olar ki, onun hekayə
və povestlərində
Azərbaycan müəllimlərinin
bir sıra parlaq obrazları ilə qarşılaşırıq.
O, kənd həyatına yaxşı bələd idi, "Ucqar bir kənddə" və "Sular durulur" əsərlərində
bunun əyani şahidi oluruq. Kənd ziyalılarının taleyi
onu daha çox düşündürürdü.
Adını çəkdiyim bu
əsərlərdə Xalidə
xanım əsl kənd koloriti yaradır - təsvir etdiyi obrazların torpaqla, təbiətlə
bağlılığını, yurdsevərliyi daha çox nəzərə çarpdırırdı.
Xalidə Hasilovanın nəsr əsərlərində gənclərin
həyatı da öz əksini tapmışdır və burada qeyd etmək
olar ki, o, hərarətlə nümunə
göstərdiyi məktəbli
qəhrəmanlarının sonrakı taleyinə də biganə qalmamışdır. Məsələn, "Dəniz çıraqları"
povestini götürək.
Bu povestdə müəllif texniki peşə məktəbini
bitirəndən sonra neft sahəsində çalışan gəncləri
nümunə göstərir.
Xalidə
Hasilovanı həmişə
mənəvi-əxlaqi məna
daşıyan mövzulara
meyl edirdi və onun "Kaman",
"Çəhrayı rəng",
"Ana fəryadı" povestləri,
"Onun taleyi",
"Sular durulur",
"Ucqar bir kənddə" romanları
da məhz bu səpgidədir. Təbii ki, o dövrün sovet nəsrinə xas olan istehsalat
motivləri, "sovet
adamı" tipi onun nəsrində də öz əksini tapırdı, amma əsas odur ki, Xalidə xanım təqdim etdiyi qəhrəmanların
mənəvi dünyasına
maraq göstərir, işığı məhz
bu səmtə yönəldirdi.
O, müharibə illərinin
ağrı-acılarının şahidi olmuşdu, davanın qızğın
illərində Zaqatalada
müəllim işləmişdi.
"Kaman" povesti məhz o illərin çətin, məşəqqətli
anlarını təsvir
edir. Povestin qəhrəmanı Kələntər müəllimdir.
O, məktəb direktorudur,
atalarının qara xəbərləri gələn
uşaqların haldan-hala
düşdüklərini görür,
onları ovutmağa çalışır. Uşaqların evlərinə gedir, valideynləri ilə görüşür. Tək deyil,
cavan qız-Afərim müəllimə də onunla həmrəydir.
Müəllif belə bir ideya aşılayır ki, qara günlər
insanları birləşdirir,
hamı bir amal uğrunda həmrəy olurlar. Təsvir olunan kənd amansız döyüşlər
gedən savaş meydanlarından çox-çox
uzaqdadır, amma bu kəndin hər bir sakinin
içində də müharibə gedir. Bəziləri ümidsizdir, amma
əksər insanlar qələbəyə inanırlar.
Hamı o günü gözləyir!
"Onun taleyi"
romanında da müharibənin insan həyatına gətirdiyi
ayrılıqlar-acılıqlar təsvir olunur. Müharibə illərində öz doğma qızını itirən Məlahət ana illər boyu onun həsrətini
çəkir və sonda öz qızına
qovuşur. Bu qovuşmaya qədər o ananın çəkdiyi iztirablar çox təbii və inandırıcı səhnələrlə
canlandırılır. Həm də burada müharibədən sonra yetişən gəncliyin duyğu və düşüncələri də
öz əksini tapır.
Xalidə Hasilovanın nəsri gözlənilməz hadisələr,
qəfil süjet dönümləri ilə
də diqqəti cəlb edirdi. Onun "Ana fəryadı"
povesti novellavari bir səpgidə qələmə alınıb.
Qəmər ana 37-ci ilin
repressiyası zamanı
sürgün edilib və uşaqlarından ayrı düşüb.
13 il həbs
düşərgəsində ağır günlər keçirib, həmişə
də doğma balalarını tapmaq ümidiylə yaşayıb.
Həbsdən qayıdandan sonra
oğlu Uahidin, qızı Nuridənin axtarışına başlayır.
Min bir əziyyətlə
onları tapır.
Ammagdəhşətli bir hadisənin
şahidi olur. Cahid və Nuridəni öpüşən görür.
Və onlar anaya deyirlər
ki, biz bacı-qardaş
deyilik, biz bir-birimizi sevirik. Və ana bu hadisədən sarsılır,
dünyadan köçür.
Xalidə xanımın bir neçə hekayəsi haqqında da söz açmaq istəyirəm. Bu hekayələr
janr bitkinliyi və yazıçının
bu formaya mükəmməl yiyələnməsi
baxımından öz
bədii kamilliyi ilə diqqəti cəlb edir. Bu hekayələrdə də müəllifi mənəvi-əxlaqi məsələlər
düşündürürdü. "İtirilmiş məhəbbət" hekayəsində
Şəmsi vaxtilə
sevdiyi bir qızı indi öz dostunun həyat yoldaşı kimi görür və bundan sarsılır. Amma keçmişi
qaytarmaq mümkün deyil. "Müğənni
qız" hekayəsində
isə sevdiyi qızı sənətindən
ayırmaq istəyən
və guya bu səbəbdən ondan imtina edən
bir gəncin dar düşüncəsi
tənqid hədəfinə
çevrilir. Ümumiyyətlə, Xalidə xanımı öz əsərlərində
sevgi xəttini həmişə aparıcı
xəttə çevirirdi.
Onu gənclərin sevgidə dönüklüyü narahat
edirdi, həmişə
belə bir fikri təlqin edirdi ki, həyatda
insanın mənəvi
zənginliyi təmiz,
saf sevgi ilə bağlıdır,
necə deyərlər,
"quş uçmaq
üçün, insan
sevgmi üçün
yaranmışdır". O, müqəddəs sevgini tərənnüm edirdi.
"Kürün sahilində"
hekayəsinin qəhrəmanı
Əcdər qabaqcıl
manqabaşçısı Sərgülü sevir, amma qız bir
az şıltaqdır
və ilk görüşündə
onun təklifini rədd edir. Amma sonra məlum olur ki, o, başqa
bir qızın sevdasına düşməmişdir,
yenə Sərgülü
sevir.
Xalidə Hasilova bədii tərcümə ilə də məşğul olurdu. Onun məşhur türk
yazarı Əziz Nesinin uşaqlar üçün yazdığı
hekayələrini "İndiki
uşaqlar möcüzədir"
kitabı kimi balaca oxuculara təqdim etməsi, T.Nosovdan, N.Tixonovdan etdiyi tərcümələri
maraqla qarşılandı.
İki pyesi də ("Hamı doğmadır mənə" və
"İnsan ömrü
bir nəğmədir")
tamaşaya qoyulmuşdu.
İctimaiyyətçi qadın idi.
Allah onun ruhunu şad eləsin! Onu unutmayacağıq!
Vaqif YUSİFLİ,
filologiya elmləri doktoru
Ədalət.-2015.-13 may.-S.7.