"PƏNCƏRƏMİ AÇDIM
SABAHA..."
(Rəsul Rza-105)
I məqalə
Pəncərəmi açdım sabaha;
gördüm insanlar keçib gedir;
illər üstündən,
aylar üstündən.
Sərhəd dirəklərindən körpülər salınıb;
dənizlər üstündən,
çaylar üstündən.
Mən də onların içindəydim,
siz də.
Çağırdım: ey qardaşlar!
-Qardaş-deyə səsləndi min bir ağız.
Danışdıq, danışdıq, danışdıq
tərcüməsiz, dilmancsız.
İnan
bu sabaha
oğlum,
qızım,
bacım,
qardaşım-İnsan!
Atam,
anam-İnsan!
Yaşamaq
olarmı,
inanmasan?
Bu şeiri böyük şairimiz Rəsul Rza 1961-ci ildə,
Yuqoslaviyanın Ohrid şəhərində, avqust ayında qələmə
almışdı. O zaman Rəsul Rza əlli bir yaşını
keçmişdi və yaradıcılığının
müdriklik çağlarına qədəm qoyurdu. İlk misrasından son misrasına qədər
insana, onun sabahına böyük inam aşılayan bu şeir
öz nikbin pafosuna görə R.Rza poeziyasında nə birinci,
nə də axırıncı idi.
Böyük
Nazim Hikmət Rəsul Rza yaradıcılığına həsr
etdiyi üç məqaləsindən birində yazır:
"Şair (Rəsul Rza - V.Y.) sadə və gündəlik məsələləri
elə təsvir edə bilir ki, ətrafındakı hər
şey onun poeziyasının güclü
işığına qərq olur. Axtaran şair
xoşbəxtdir. O, həyatın və bizim
özümüzün səadətini kəşf edir".
Doğrudan da, bu poeziyaya baş vurduqda səndə elə
bir inam yaranır ki, XX əsr tarix kitablarından öncə Rəsul
Rzanı (eləcə də bizim digər böyük şairləri)
oxumaq lazımdır. Təkcə XX əsr yox, bəşəriyyətin
keçmişi, bu keçmişin ictimai-siyasi mənzərələri,
insanlığın keçdiyi yol Rəsul Rza poeziyasında
öz əksini tapmışdır.
Lakin heç şübhəsiz, R.Rza poeziyasının qəhrəmanı,
əsas mövzusu və əsas predmeti böyük hərflərlə
yazılan İNSANDIR. İNSAN adına layiq nə varsa (qəhrəmanlıq,
mərdlik, ağıl, hünər, mübarizlik, inam, qətiyyət)
bu obrazda öz əksini tapır. Şair məqalələrinin
birində yazırdı ki, "insan mürəkkəb,
böyük mənalı, mübhəm, zəngin, heç bir
zaman sona qədər dərk edilə bilməyəcək bir
varlıqdır. Əgər bu varlığın
heç olmasa, bir hissəsini anlamaq, duymaq, başqalarına
nağıl etmək üçün bir ömür
lazımdırsa, bunu məmuniyyətlə etmək bir şərəfli
iş deyilmi?"
Rəsul
Rzanın təsvir etdiyi insan ən ali,
humanist duyğularla yaşayır. Bu haqda
çox söz demişlər və təkrara ehtiyac yoxdur.
Ancaq bir məsələni incələmək
lazımdır - Rəsul Rzanın böyük məharətlə
təsvir etdiyi insan öz milli varlığından qətiyyən
təcrid olunmur.
Gecə
keçmiş, ulduzlar ağ, göy, qara:
Söykənmişəm
qocaman bir ağaca,
Gecə
qara durdum, düşündüm bir az.
Dedim: - nədən
ulu çinar yıxılmaz,
Birdən
çinar dilə gəldi: - dedi, bax!
Bu torpaqda
dərindən kök salaraq
Hər tərəfə
ucaltmışam qolumu,
Övladlarım bürüyüb sağ, solumu.
Belə məğrur
dayanmağa haqlıyam,
Mən kökümə, bu torpağa bağlıyam.
Kök deyəndə şair mənsub olduğu xalqın
böyük tarixini və milli-mənəvi dəyərləri
nəzərdə tuturdu.
Lakin bu insan həm də bəşəridir, o, bəşərilikdə
isə millilik itmir, ərimir. Rəsul Rzanın insan
və dünya, insan və zaman paralelləri üzərində
qurulan silsilə şebrləri bunu bir daha sübut edir.
Üz
qoyardım ən adi, tozlu-torpağına
Yurdum! - deyə - Anam! deyə
Mən sənin
oğlunam,
Yerdə köləlik zəncirini.
Göydə
imkan hasarıını qıram,
İnsanam - deyə.
Planetim mənim!
Rəsul
Rzanın humanizm konsepsiyasında böyük bəşəri
mənalar bəzən adi, amma gözlənilməz hadisə və
olaylarda reallıq kəsb edirdi və bu vəhdət səni
heyrətə gətirirdi:
Gözlərimi
qapadım
Söndürdüm
son ulduzug
Hamletin səsi
gəldi qulağıma;
İstədim
yaxınlaşam ona
Qurğuşun
asıldı ayaqlarımdan
Gedə bilmədim.
İstədim deyəm. Hamlet!
çırpınma belə.
Atanın qatili öz əmindir.
Deyə
bilmədim
Gözlərimi açdım.
Pəncərədə yandırdım günəşi.
İstədim
çağıram Hamleti də,
Layerti də
deyəm
balalarım!
atın
ədavəti, kini!
Xəbəriniz
varmı,
dünən, dolu vurub
dağ ətəklərində
əkini.
Rəsul Rzanın ayrıca "İnsan" silsiləli
şeirləri olmasa da, onun müxtəlif illərdə
yazdığı bir çox şeirləri belə bir silsilədə
cəm etmək olar. Əlbəttə, bu silsilədə
ayrı-ayrı şeirlər var ki, onlar nəinki R.Rza
poeziyasının, ümumən XX əsr Azərbaycan
poeziyasının uğurlarıdır. Və
nəinki uğurlarıdır, həm də müəyyən
mənada bu poeziyanın axarını, istiqamətini müəyyənləşdirməkdə
böyük rol oynayır.
Rəsul Rzanın "Ömür keçdi, gün
keçdi" adlı avtobioqrafiq səciyyəli bir şeiri
var. Lakin bu təkcə bir insan ömrünün poetik tərcümeyi-halı
deyil, XX əsr insanının keçdiyi tarixi yolun bədii
salnaməsi kimi oxuna bilər.
Soruşdular:
-Bir girvənk0ə
daş ağır olar,
bir girvənkə
pambıq?
-Bir girvənkə
daş!-dedim-
sevinə-sevinə.
Xoşbəxt idim.
Kvant nəzəriyyəsi!
Nisbət
nəzəriyyəsi!
Bölünən
atomların fəsadı!
Cavablarım elmi, dürüst.
Hər
sualva bir dəftər dolduraram
yaza-yaza!
Yazıq
sənə, yazıq!
Rəsul
Rza!
Şeir təzadlar üzərində qurulub. Ancaq bu təzadlar
insanın bütün ömrü boyu keçdiyi tarixi yolun,
dünyanı sadədil anlamağından onu dərk edənə
qədər yaşadığı ömrün tarixidir. Ağıl, zəka böyük tərəqqiyə,
elmi kəşflərə, fütuhatlara yol açıb, lakin
bəşəriyyətin özüünn yaratdıqları
indi özünə qarşı çevrilir. Bir zamanlar
acanda, susuyanda, bir yeri ağrıyanda, anasının
qucağına can atanda, külək bərk əsəndə,
əl uzatdığı kəpənək uçanda, yuxusu
qaçanda ağlayan KÖRPƏ xoşbəxt idi, amma
indigyaşının ixtiyar çağında ağlaya
bilmir. Raketlər xərabə qusur, ölüm
ömrü pusur, kirəc damarlarını bərkidirgnə
atası var, nə anasıgağlaya bilmir.
Bu şeir də altmışıncı illərdə
yazılıb.
Bəşəriyyətin müharibələr, üsyanlar,
inqilablarla əhatə olunduğu, atom fəlakətinin qorxu törətdiyi,
"raketlərin xərabə qusduğu" bir dövrdəg
...Əlimdə mürəkkəbi qurumuş qələm.
Dirsəklərimin
altında
masamın sığallı üzü.
Lampamın telləri külə dönüb.
Lampa
bitirdi ömrünü
son saniyəsinə
qədər yana-yana!
Biz necə bitirəcəyik ömrümüzü?
Ayaq basmadan ən yaxın bir ulduza?!
Yazıq
sənə, yazıq
Rəsul
Rza!
Rəsul Rza həmin şeirində "ən dəhşətli
nüsxə insanlar içindədir" deyir. Məsələ
burasındadır ki, dünyanın mənzərəsi
müxtəlif olduğu kimi, insanların da
çeşid-çeşid növləri var. "İnsan var
ki, dedikləri həqiqətdir. Acı olsa sözü, yenə
qədir bilən insanlara bir nemətdir. İnsan var ki, cır arı tək
sancır; demir, bu da candır, bu da ətdir". R.Rzanın təsvir
etdiyi müxtəlif insan tipləri ilə üzləşəndə
nədənsə yadıma böyük şairimiz Mirzə
Ələkbər Sabirin yaratdığı obrazlar
düşür.Burada bir haşiyə çıxmağı
lazım bilirəm: XX əsr Azərbaycan şairləri
içərisində ruhən Sabirə ən doğma
şairlərdən biri Rəsul Rza olmuşdur. R.Rza
yazırdı: "Mənim ilk əsərlərimə ən
dərin təsiri bizim milli ədəbiyyatımız və
ilk növbədə, Sabir yaradıcılığı
göstərmişdir. Bu da çox təbiidirg
Sabiri çox sevirəm. Bəlkə də
"sevirəm" sözü, hər dəfə bu əziz
adı çəkdiyim zaman duyduğum həyəcanı ifadə
edə bilmir. Bu ad qəlbimdə xalqım
üçün bir iftixar hissi oyadır. Onun şeirlərində
elə cəsarət, elə mətanət, elə kədər,
elə ağrı, elə təsir gücü var ki, bəzən
heyrət edirsən, belə bir şair ucqar bir şəhərdə,
böyük bir ailə qayğısı altında, gecə-gündüz
işləməyə, sabun bişirməyə məcbur
olmuş, dərs deməklə məşğul olmuş, bir
parça çörək qazanmaq üçün
çarpışmış bir adam, yalnız öz əsarətdə
inləyən xalqının tarixi taleyini deyil, dahiyanə surətdə
anlamaq deyil, eyni zamanda Yaxın Şərq ölkələrində,
İranda, Türkiyədə yaşayan milyonlarla insanların
arzu və əməllərini necə gözəl
anlamışdır".Bu mənada R.Rza öz böyük sələfinin
yolunu uğurla davam etdirib. Sovet dövründə
Sabir ənənələrini yaşadan bir-iki şair
vardısa, onlardan biri də R.Rza idi. Çünki Sabirdən
sonra satirik şairlərimiz daha çox xırda
nöqsanları, eyib və qüsurları "ifşa"
edirdilər, Amma R.Rzanın şeirlərində məhz Sabirdən
gələn bir cəsarət vardı.Məsələn,
çox şair rüşvətxorluğu tənqid edirdi, amma
R.Rza "Damğa" şeirində rüşvətxorun
külünü göyə sovurub və indinin özündə
də bu şeiri istənilən rüşvətxorun və
onun daha da ətə-qana dolmuş, şişmiş,
özünə sığmayan xələfinin-korrupsiyanerin
üzünə oxumaq olar:
Yəni sən
də kişisən!
Gözünə
girsin o maaş!
Bilirsənmi
ən layiq adın
nədir,
sənin?!
AŞın
müqəyyəd qafiyəsi!
Anladınmı?!
Qulaq as!
Dara-bara
salma!
Sus!
Rüşvət
puluna külfət saxlayan
dəyyus!
R.Rzanın
"Sabir sağ olsaydı" silsiləsindən qələmə
aldığı "Qorxuram" şeiri də elə bil bu
günlər üçün yazılıb..Yerlipərəstliyin,
regionçuluğun meydan suladığı, bəzən vəzifələrin,
karyeraların istedada, ağıla və professionallığa
görə deyil, "sən də bizim kəndlisən"
prinsipinə görə müəyyənləşdirildiyi bir
çağda "Qorxuram" şeirini heç nədən
qorxmayıb oxumaq istəyirsən:
Taksi
maşınla çıxıram yollara,
şoferi
lülxan görürəm, qorxmuram.
Gah
zooparkda gəzirəm səllimi,
hər
cürə heyvan görürəm, qorxmuram.
Modaya vurğun
bala meymunları
az qala
üryan görürəm, qorxmuram.
Sözləri
əzbər, quru natiqləri
kürsüyə qalxan görürəm, qorxmuram.
Böylə
şücaətlə, sözün doğrusu,
neyləyimg
Qoy
olanı söyləyim:
Yerlipərəstlikdə
hünər göstərən
arxalı
nadan görürəm, qorxuram.
Bisəbəb
qorxmuram, vəchi var-
Fikrini qan-qan görürəm, qorxuram.
Dəyməsələr
onlara, mikrob kimi
günbəgün artan görürəm, qorxuram.
Qorxuram,
qorxuram, qorxuram...
Ədalət.-2015.-20 may.-S.5.