"Ədalət"in vaxtı: Qəşəm
Nəcəfzadə ilə
“Zəmanənin
çərçivələrindən çıxa bilirəm”
Zaman hər kəsi əhatə edib, hər birimizdə öz təsirini qoysa da, ona münasibətimiz, dəyərimiz başqadır – fərdidir. Maraqlıdır ki, bəzən zamana baxışımız öz içimizdən deyil, peşəmizin gözündən süzülür. Aktyor zamanı səhnədən görür, ictimai-siyasi xadim zamana bəşəri problemlərdən yol salır, jurnalist onu hadisələrdə axtarır... şair isə qələminin ucunda – sətirlərə düzdüyü misralarında zamanla çək-çevir edir. Olsun – sənətimiz seçdiyimiz yoldur və mənzil başına aparan sürət isə Əlahəzrət Zamanın özüdür. Bu dəfə zamanı şeirlərdə aradıq, bu axtarışda bizə yardım edən qonağımızı tanıyaq:
Şair Qəşəm Nəcəfzadə - 1959-cu ildə İmişli rayonunun Əliqulular kəndində anadan olub. 1981-ci ildə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunun ədəbiyyat fakültəsini bitirib. Uzun illər orta məktəb və universitetlərdə ədəbiyyat müəllimi işləyib. Hazırda Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin "Azərbaycan" jurnalında poeziya şöbəsinin müdiri, uşaq ədəbiyyatı seksiyasının rəhbəridir.
Qəşəm Nəcəfzadənin şeirləri Azərbaycanda və xarici ölkələrin mətbuat orqanlarında müntəzəm çap olunur. Əsərləri türk, rus, gürcü, ingilis, polyak, özbək, alman və başqa dillərə tərcümə edilib. Şairin Azərbaycandan başqa, Hollandiyada ("Eenwording – Birləşmə” holland dilində, "Sketches of prison – Həbsxana etüdləri” ingilis dilində – 2007), Tehranda ("Barmaqların öpüşü” fars dilində – 2009), Türkiyədə ("Savaş, ayakkabı, ölüm” – 2008) və Kolumbiyada ispan dillərində kitabları nəşr olunub.
Şair uşaq şeirlərinə görə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin Tofiq Mahmud adına mükafatına, bundan başqa Beynəlxalq Rəsul Rza Mükafatına layiq görülüb.
...Və Qəşəm Nəcəfzadə ilə zaman yolçuluğu:
– Zaman
nədir və sizin üçün
nə əhəmiyyət kəsb edir?
– Zaman poeziyanın bir anlıq ayaq saxladığı yerdir. Mənim bütün şeirlərimdə zaman və məkan mövzusu var. İstər adicə bir qələmdən, bir yarpaqdan da yazsam, zaman və məkan anlayışı yaradıcılığımda əsas xətt təşkil edir. Orada zaman dayanır və zamansızlıq başlayır. Çünki təbiət, insan həyatı elə ən çox zamanla bağlıdır. Bir dahinin sözü var: "Kim yaşlananda atasına bənzəyirsə, demək qocalır”. Yaxud bir şeirimdə deyirəm: "Zaman yanımdan elə keçir ki, saqqalımın nə vaxt bitməyindən xəbərim olmur. Biri mənə söyləyir – niyə bu qədər qocaldın, ay saqqalı ağarmış?”
"Təqvimdən, tarixdən daha dəqiq şeir zamanı göstərə bilir”
– Niyə məhz
zaman bu qədər
sizə ilham verir? Nədir sizi zamanda bu qədər
çəkən?
– Zaman, əslində mücərrəd bir anlayışdır. Əgər biz saatın əqrəblərini
qarışıq bir tərəfə yönəltsək,
onunla da işləyə bilərik.
Yaxud təvəllüdümüzü pozsaq, heç nə dəyişməz.
Biz zamanı saat
əqrəbi, ay və
gün tarixləri ilə maddiləşdirmişik.
Belə götürəndə, o rəqəmlər
olmasa, elə zamansızlıq yaranar.
Zamanın əsas göstərici
vahidini şeir hesab edirəm. Çünki insanların icad
etdiyi təqvimdən,
tarixdən daha dəqiq şeir zamanı göstərə
bilir. Şeir yazıldığı zamanı bir anlıq tutub saxlayır. Şeirlə bilirsən ki,
bunu nə vaxt yaşayıb, nə vaxt yazmısan.
Nizami Gəncəvinin
bir misrası var: "Min dənə sürünü görsə
canavar, yenə də yoxsulun payını çalar” – bu XII əsrdə yazılıb, amma bu gün də
aktualdır, min il sonra da öz
gerçəkliyini qoruyub
saxlayacaq...
– Onda belə çıxır ki, dəyişən zaman deyil, insanlar və dəblərdir?
– Bəli. Ona görə də
həmişə demişəm
ki, bütün şairlərin cəmi-cümlətanı
bir kitabı olur. Onu bölüb 5 də edər, 10 da.
Deyək
ki, 80 illik ömrüm var və bu həyatımın
içində olub ki, 17 yaşıma da qaçmışam,
80-dən də yazmışam.
Mənim
bu yaş içində oyan-buyana getməyim zaman içində gəzintimdir,
80 isə son – finiş
xəttimdir. Olub ki, qocalıq şeirlərimi
indidən yazmışam.
– Yeri gəlmişkən, insanın onu əhatə edən zamandan başqa bir daxili zamanı
da olur. O daxili zamanda siz hardasınız, hansı yaşdasınız?
– Onu dəqiq bilmirəm. Bircə onu bilirəm
ki, şeirlərimdə
dəyişirəm, istədiyim
yaşda oluram. Məsələn mən, sevəndə ayrılıq
şeirləri yazmışam,
ayrılanda isə sevgi şeirləri... Bax elə bu, ömür
içində zaman yolçuluğumdur. Ola bilsin ki, sevərkən
bəri başdan ayrılığı görmüşəm.
"Zamanı çərçivəyə
salıb, onun əsirinə çevrilmişik”
– Yəni zamanı qabaqlayırsınız...
– Bəlkə də...
Ayrılığın xofundan da irəli gələ bilər. Ayrılığı
duyub 10 il
öncədən onun
şeirini yazmışam.
Ona görə az öncə
qeyd etdim ki, poeziya zaman
anlayışı ilə
sıx bağlıdır.
Mənə elə gəlir
ki, harda şair varsa, onun şeirləri irfandır. Çünki bütün insanlar
haradansa qopub gəlib. İnsan dünyaya çatanda
nadanlaşır, o, yalnız
gəldiyi yerdə kamildir. Bu, bütün
dinlərə mənsub
şairlərdə belədir,
mövzu həmişə
bu olub. Sadəcə,
tədqiqatçılar poeziyanı,
irfana, sürrealizmə,
modernizmə, postmodernizmə
bölürlər. Amma
bütün məqamlarda
ədəbiyyatın bir
hədəfi var: yaxşı yazmaq. Zamanı təhlil edəndə, öyrənəndə çox
məsələlər üzə
çıxır. Biz özümüz zamanı
çərçivəyə salıb, onun əsirinə çevrilmişik...
– Bəlkə zamanı yaratmaqla onu idarə edəcəyimiz düşünmüşük?
– Vaxt ölçüsü
iş,
həyat qrafiki üçündür. İnsan vaxtı
idarə edə bilər, zamanı yox. Məsələn, günün bir
tarixini çərçivəyə
salmışıq. O zamanın
məngənəsindən bizi
Allah və şeir çıxarda bilər. Təəssüf ki, biz özümüz bu çərçivəni yaratmışıq:
təvəllüdlərimizlə, iş qrafikimizlə,
hətta şeirlərimizin
altına yazılan tarixlə... Zaman anlayışını məhbəsə salmaqla özümüzü dustaq
etmişik. Xətib
Təbrizi deyir: "Ey ölüm, gəl, həyat bizi öldürdü”. Bizim düşmənimiz, ölüm
yox, əslində həyatdır. Ona görə
deyirəm ki, insanı zaman dustaqlığından şeir
çıxarır. Məhz şeirdə
insanın öz aləmi, öz zamanı olur. İstədiyi yaşa gedə
bilir. Məsələn,
mən şeir yazmaqla bütün zaman ölçülərini
qırıram, zamanın
üzərindən uçuram,
şəxsiyyət vəsiqəmdən
doğum tariximi pozuram və s.
Biz təkcə zamanı
deyil, ədəbiyyatı
da çərçivəyə
salırıq. Hər şeyi
müqəddəsləşdirməyə
çalışırıq. Bu Sovet ideologiyasından
qalma bir şeydir.
– Niyə Sovet ideologiyasına bu qədər qarşısınız
ki? Həmin zamanda yaşamamısınız?
Siz ki Sovet ədəbiyyatının
bəhrəsiniz?
– Mən 1978-ci ildən çap olunuram, amma bir dənə də olsun Leninə, Partiyaya aid şeirim yoxdur. Bu günə kimi 27 kitabım çıxıb. Lakin heç birinə ön söz yazılmayıb. Sonuncu kitabda Vaqif Yusifli "Kaspi” qəzetində məqalə yazmışdı və onu götürüb kitaba yerləşdirmişəm. Orada da müəllif məni tənqid etdiyi üçün ondan istifadə etmişəm. Dediyim odur ki, sovet dövründə yaşasam da o ideologiyanın əksini düşünmüşəm.
– İdeologiyası bir-birindən kəskin fərqlənən ayrı-ayrı zamanları yaşayıb görmüsünüz. Hansı zamanda yazmaq sizə daha rahat olub?
– İndi. Təbii ki, bu dövrdə fikirlərimi daha rahat ifadə edirəm. Amma yenə də tam şəkildə deyil. Mənim indi də çap problemim var. Baxmayaraq ki, əksəriyyəti bunu danır, amma bu var. Yazanda da, müsahibə verəndə də bu problemlə rastlaşıram. İnkubator cücələri kimi bir-birinə bənzəyən cümlələri işlətməyə nə var! Əlbəttə təntənəli cümlələri çap edəcəklər. Bu axı çap deyil! Çap odur ki, mənim dediyim sözləri olduğu kimi versinlər, təəssüf ki verilmir...
"Zaman üstündən xətt çəkilmiş cümlələrdə gizlənir”
– Çünki hər şey bir-birinə zəncirvari şəkildə bağlıdır, əlavə problem özü də məngənədir...
– Elə ona görə də deyirəm ki, bu zəncirin buxovlarından yalnız şeirdə azad olmaq olar. Mənim belə bir şeirim vardı. Ona çoxları irad tuturdular:
Atam nəvələri ilə domino oynayır,
Nəvələri əl çalır, babalarının uduzmağına.
Anam sağ olsaydı, atam domino oynamazdı,
Oynasaydı da, uduzmazdı...
Və yaxud:
Gəlinləri nahara səsləyir
atam,
Atam tələsir...
Bu səsləməklə, tələsmək arasında
elə bir zaman yerləşir ki, onun özü
şeirdir. Atam ona görə
tələsir ki, gec dursa, gəlinləri
süfrəni yığışdıracaq.
Bax, zaman burda gizlənib.
Adamlar düşünür ki, şeir misraları elə rəngarəng, biçimli, gurultulu olmalıdır. Şeir misraların,
fikirlərin arasında
qoyulan boş zamandadır. Təntənəli şeir gözləyən
auditoriya buradakı gizli zamanı ayaqlayıb keçəcək,
onu anlamayacaq. Zaman üstündən xətt
çəkilmiş cümlələrdə
gizlənir. Poeziya da
paralel zamanlarda, onların assosiasiyalarında
yaranır. Sahil bağında
o tərəfə gedən
qızla, eyni istiqamətdə yolu qayıdan oğlan yuxarıdan baxanda paraleldir, qafiyədir.
– Şeirdə
o zamanlamanı tuta bilirsiniz, bəs həyatda necə?
– Məncə tuta bilirəm. Düzdür, vaxtla uzlaşmağı
sevmirəm. Heç nəyi
qəlibə salmıram.
Mən hadisəyə doğru getmirəm, hadisə mənə doğru gəlir. Amma bəzən deyirlər
ki, şairlər çox sadəlövh olurlar. Amma şəxsən bu, mənə aid deyil. Məni heç kim
aldada bilməz, çünki həyatın
hər üzünü
bilirəm, çox çirkinliklərini görmüşəm.
Heç özüm də saf, müqəddəs
adam deyiləm.
Həyatı da olduğu
kimi qəbul edirəm. Ürəkdən
kin-küdurəti çıxaraq:
tam məhəbbətlə də yaşamaq olmur axı! İnsan orqanizmi tam oksigenlə yaşaya bilməz, oksigen bolluğunda ölə bilər. Həm də ağaclara da karbon qazı lazımdır... Çirkinlik olmasa, gözəlliyi
duymarıq, pislik olmasa, yaxşılığın
qədrini bilmərik.
Bunlar həyatın paralelləridir.
Bunu duymaqla həyatı, zamanı duyursan.
– Sizcə, bu zəmanənin adamısınız?
– Bəli, mən zəmanəmin adamıyam.
Eyni zamanda, yaşadığım
zəmanənin çərçivələrindən
çıxa bilirəm.
– Vaxtla bağlı insanlara nə tövsiyə edirsiniz?
– Ürəkləri istədiyi
kimi yaşasınlar, özlərini qəlibə
salmasınlar. Heç nəyin
də dalınca qaçmasınlar, baş
verən onsuz da olacaq.
Biz də "Ədalətin”
vaxtı”nın qonağına
Vaxtın onunla həmişə ədalətli
davranmasını arzu
edirik.
Şəfiqə Şəfa
Ədalət.-2015.-21 may.-S.3.