MÜSTƏQİLLİK
İLLƏRİNDƏ MUSTAFA ÇƏMƏNLİ
YARADICILIĞINDA TARİXİ ƏSƏRLƏR
(Əvvəli ötən sayımızda)
Romanda Nadir şahın, Fətəli xan
Əfşarın, Məhəmmədhəsən xan
Qacarın, Kərim xan Zəndin, Gürcüstan hakimi II
İrakli və onun atası Teymurazın obrazları da
yaradılmışdır. Əsərdə o
zaman gənc olan Ağa Məhəmməd şah Qacarın da
xarakteri canlandırılmışdır. Mustafa
Çəmənli gələcək şahın əzazil
olmasının səbəbini tarixdən məlum faktlardan
yararlanaraq bədii dildə çox təbii ifadə etməyə
müvəffəq olmuşdur. Qacarın
atası Məhəmmədhəsən xan Qacar Əliqulu xanla
vuruşda məğlub olur. Bundan sonra altı
yaşlı Ağa Məhəmməd Əliqulu xan tərəfindən
axtalanır: "... Ağa Məhəmməd vaxtsız-vədəsiz
qocalmışdı, birdən-birə ağlı
artmışdı, fikrinin hüdudu çox-çox uzaqlarda
dolaşırdı, xayasından pərdə-pərdə
bütün bədəninə yayılan zoqqultudan göynəyə-göynəyə,
içində böyürə-böyürə and
içirdi ki, böyüyəndə İranın şahı
olacaq, o qansız Əliqulu xanı tutub öz əlilə
axtalayıb yarasına duz basacaq...".
Mustafa Çəmənli təsvir etdiyi dövrü daha
dolğun, əhatəli şəkildə oxucusuna
çatdırmaq istədiyindən həmin dövrün mənəvi-psixoloji
aurasını, adət-ənənələrini, etnoqrafik
xüsusiyyətlərini də canlandırmağa
çalışmışdır. Romanda Qarabağın
sazlı-sözlü dünyası təsvir obyektinə
çevrilir. Aşıq Səmədin yeniyetmə
Aşıq Valehlə Pənah xanın məclisində
çalıb-oxuması, zurnaçı Bədəlin ifa
etdiyi musiqi sədaları altında cavanların rəqs etməsi
əsərin maraqlı epizodlarındandır: "Süfrəyə
yemək gəldi. Yedilər, kəhriz suyundan
içdilər, dirsəkləndilər. İndi
meydan aşıqlarındı. Aşıq
Səməd tavar sazını köynəkdən
çıxardıb köklədi, şəyirdi də
sazını götürdü. Aşıq
Səməd nə fikirləşdisə, əvvəl bir
"Qarabağ ləngəri" çaldı. Onun simlərin
üstündə gəzən barmaqlarından sanki bu dəqiqə
saz od tutub yanacaqdı. Durub
huş-guşunan qulaq asan Pənah bəyə də elə gəldi
ki, aşıq Səmədin tavar sazının simlərindən
gözəgörünməz odlu şərarələr qopub,
üstünə tökülür...".
Əsərin
bir yerində yazıçı oxucuya belə bir müraciət
edir: "... Ey yolçu! Kişnərtisi ürəkləri
titrədən, ruhu tel-tel eləyən köhlənlərini
itirmiş, ömrünü maşınlarda keçirən
müasirlərim! O qəbirlərin yanından keçəndə,
amandı, tələsməyin, deməyin bu qəbirlər niyə
belə çay daşı kimi səpələnib
dağların döşünə, yol kənarına.
Düşün maşınlardan, məzarda uyumuş,
özü boyda torpaq uğrunda vuruşmuş, qanını
axıtmış ulu babalarımızın ruhu
önünüdə diz çökün və bir an sükut edin. Sən də özün boyda
torpaq uğrunda vuruşmaq lazım gələrsə, bir
qaşıq qanından keçəcəyinə o qəbirlərə
and iç, ey yolçu! And iç və yoluna davam et!". Bu sözlərlə müəllif
oxucularını Vətəni sevməyə, onu qorumağa,
uğrunda canından belə keçməyə hazır
olmağa səsləyir.
Mustafa
Çəmənlinin "Ölüm mələyi" adlanan
sayca ikinci tarixi romanı Səfəvilər dövlətinin
şahlarından olmuş, Şah İsmayıl Xətainin
oğlu I Şah Təhmasibin ömrünün son illəri və
onun on doqquz il altı ay dustaq həyatı
yaşayandan sonra taxta oturmuş oğlu II Şah
İsmayıldan bəhs edir. Romanda I Şah Təhmasibin, II
Şah İsmayılın, Pərixan bəyimin, Gövhər
bəyimin, İbrahim Mirzənin, Hüseynqulu Xüləfanın,
Şirvanşah Fərrux Yasarın, Hüseyn bəy
Yüzbaşının, İsgəndər bəy
Münşinin və başqa tarixi şəxsiyyətlərin
dolğun obrazları yaradılmışdır. Roman çox maraqlı, bitkin kompozisiyaya malikdir.
"Ölüm mələyi"
ayrı-ayrı fəsillərə bölünmüş və
hər fəslin mündəricəsini, ideyasını
özündə ehtiva edən epiqraflar verilmişdir. "Ölüm mələyi" qloballaşan
dünyamızın indiki çağında insan xislətinin
mürəkkəbliyi fonunda çox ibrətli bir romandır.
Əsərdə təsvir olunan təbiət
lövhələri, döyüş səhnələri,
saraydaxilində baş verən hadisələr müəllif tərəfindən
o qədər real canlandırılıb ki, oxucu
özünü XVI əsrdə hiss edir. Aydın
olur ki, Mustafa Çəmənli təsvir etdiyi konkret tarixi
dövr haqqında geniş, müfəssəl məlumata
malikdir. Yazıçı I Şah Təhmasibi belə
xarakterizə edir: "Çoxlu məktəblər, mədrəsələr
açdırmışdı, məscidlər tikdirmişdi. Qədim təzkirələrin üzünü
köçürtmüşdü. Hüseyn
Vaizin "Rövzətüş-Şühəda" əsərini
Nişati adlı şəxsə türkcəyə
çevirtmişdi. O, şah olaraq hər məqamda
insanları haqqa dəvət etmiş, həmişə üləmaların,
ibadət sahiblərinin, iman əhlinin ehtiramını
saxlamışdı. Yetimlərə hamilik eləmişdi.
Bütün böyük şəhərlərdə
qızlar və oğlanlar üçün yetimxanalar
açıb həddi-buluğa çatana kimi onların
qayğısına qalmışdı. Tacirləri,
sənətkarları yolhaqqı olaraq alınan tamğadan -
vergidən azad eləmişdi. Sənətkarlardan,
maldarlardan, otlaqlardan istifadəyə görə alınan
vergiləri də ləğv eləmişdi".
Əsərin əvvəlində müəllif
şahın gördüyü işləri sadalayır. Romanda I
Şah Təhmasibin qonşu dövlətlərlə
münasibəti, ailəsində, sarayda cərəyan edən
hadisələr əks etdirilir. Və
araşdırmamız zamanı məlum olur ki, bütün
bunlar dəyişikliyə məruz qalmadan, dolğun şəkildə,
tarixi faktlara uyğun olaraq, lakin sünilikdən uzaq, bədii
boyalarla təsvir olunmuşdur. Əsərdə sufiliyin
elementləri haqqında da maraqlı fikirlər var:
"Müdrik olmaq üçün çox şeydən
keçib kamilliyə can atmaq gərəkdir. Kamil
insandan kimsəyə xəta gəlməz, həkimbaşı,
cahildən isə hər sifəti gözlə. Ad - sufilərin
əlaməti, Allaha görə elm - onların sifəti, ibadət
- onların bəzəyi, möminlik - onların
şüarı, haqqın həqiqətləri - onların
sirləridir. Sufi yolunu tutan kəs son məqsədinə
çatmaq üçün şəriət, təriqət, həqiqət,
mərifət deyilən mərhələlərdən
keçməlidir". Bütün bunlar
mövzu obyekti olan dövr haqqında oxucuda hərtərəfli
təsəvvür yaratmağa xidmət edir.
Əsərdə şahlıq rejiminə xas olan hakimiyyət
uğrunda çəkişmələr, didişmələr
real, canlı boyalarla öz əksini tapmışdır. Müəllif
bəhs etdiyi dövrün, ictimai-siyasi həyatından daha
çox mənəvi mühiti, mənəviyyatı
canlandırır. Sarayda baş verən təzadlı
münasibətlərə işıq salır.
Hətta
Şah Təhmasib dünyasını dəyişən gecə
oğlu Heydər anasının təşviqilə onun
yanında olduğundan taxt-taca yiyələnmək
üçün şahın barmağındakı
möhür üzüyünü çıxarıb öz
barmağına taxır və "vəsiyyəti"
möhürləyir, şahın meyidi isə ortalıqda
qalır. Beləcə, "şahın oğlanları
arasında hakimiyyət uğrunda mübarizə süjetdə
mühüm yer tutur. "Şah hakimiyyətin
acgöz bir əjdaha olduğunu, ayrı-ayrı arvadlardan
doğulmuş uşaqlarının bir-birinə qənim kəsildiyini
aydın görür və bundan ciddi narahatlıq
keçirirdi".
Romanda Səfəvilər sülaləsinin
hökmdarlarından biri,
tarixşünaslığımızda belə həyat və
fəaliyyəti hələ də tam öyrənilməmiş
II Şah İsmayılın obrazı xüsusilə diqqətimizi
çəkdi.
O, əsərdə faciə qəhrəmanı kimi qələmə
alınmışdır. Əsərin sonunda gənc
yaşlarında atasının iradəsinə qarşı
çıxan II Şah İsmayıl özünü
Allahın Yer üzünə göndərdiyi "ölüm
mələyi" adlandırır... İllərlə
həbsxanada qalaraq məhbus həyatı yaşamağa məhkum
edilmiş II Şah İsmayılı bu hala salan, onu
qansıza, müstəbidə çevirən
düşdüyü mühit, hakimiyyətə olan hərisliyidir.
İnsanın var-dövlət sevdası, taxt-tac
sevgisi, nəfsinə yenilməsi onun zalıma, caniyə,
ölüm mələyinə çevrilməsinə şərait
yaradır. II Şah İsmayıl vaxtilə
şairlik, nəqqaşlıq qabiliyyəti olan,
döyüşlərdə hədsiz şücaət, qəhrəmanlıq
göstərən biri olub, lakin sonralar atası ilə
mübahisələri yarandığından şah onu Qəhqəhə
qalasına dustaq edir. Qalada 19 il qalan
İsmayıl bir az da insani keyfiyyətlərini itirir,
azğınlaşır. Çünki məhkumluq
həyatı onun psixologiyasına mənfi təsir etmişdi.
Hakimiyyət eşqi onu ana, ata, bacı,
qardaş sevgisindən uzaq salmışdı. Qaladan
çıxıb hakimiyyətə gələn İsmayıl
vəliəhdi olmadığından şahlığa gələn
kimi qardaşlarını, əmisi uşaqlarını- nəslinin
kişi cinsindən olan hər bir nümayəndəsini
aradan götürməyə başlayır... Məhz
buna görə romanın
axırında-Halvaçıoğluna deyir ki," sən
bilirsənmi mən kiməm? Mən
ölüm mələyiyəm. Qətlinə fərman
verdiklərim gecələr yuxuma girib məni bu adla
çağırır...".
Romanın
epiloqunda müəllifin qələmə aldığı bu
el sözü həqiqətən də böyük fəlsəfi
məna ifadə edir, fani dünyanın bir heç olduğunu
anladır:
Nə
baxırsan gülə-gülə,
Mən də baxdım gülə-gülə.
Uçacaqsan
sən də bir gün,
Baxacaqlar
gülə-gülə...
Roman
haqqında maraqlı məqalə yazan əməkdar jurnalist
Flora Xəlilzadə əsəri təhlil edərək
yazır: "Müəllif çalışıb ki, qələmə
aldığı hər bir tarixi şəxsiyyəti öncə
insan kimi canlandıra bilsin. Bəzən mənəviyyat
məsələsinə o qədər diqqət yetirilir ki,
şahın öz taxt-tacını idarə etmək
funksiyaları, qabiliyyəti arxa plana keçir. Bəzən sənə elə gəlir ki,
qarşındakı əzazil bir səltənət sahibi yox, qəlbi
şeirlə çırpınan, sevgi ilə döyünən
yaradıcı insandır. Xüsusilə də ailə
çərçivəsində, şəxsi münasibətlərdə,
sevgi macəralarında bu məsələlər daha çox
hiss edilir".
Mustafa Çəmənlinin "Ruhların
üsyanı" əsəri də maraqlı povestlərdən
biridir. Bu əsərdə Azərbaycan tarixinin müxtəlif
dövrləri müəllif tərəfindən bədii sənətkarlıq
baxımından ustalıqla qələmə
alınmışdır. Qarabağ xanı İbrahimxəlil
xandan, onun sarayından, vəziri, Azərbaycanın dahi söz
ustalarından biri olan Molla Pənah Vaqifdən söz açan
yazıçı yüksək yaradıcılıq manevri ilə
Eldəgizlər dövlətinin, onun başçısı
Atabəy Şəmsəddin Eldəgizin, bu
günümüzün Şəmsəddininin, Mətləbinin
canlı obrazını yaratmağa müvəffəq olur. Bu əsər şüuraltı axının,
assosasiyanın bariz nümunsidir. Povestdə
zamansızlıq mövcuddur və müasirliklə
keçmiş olaylar ustalıqla
uzlaşdırılmışdır. Bugünkü
tarixin aktual məsələlərindən olan və tariximizin
qanlı səhifəsinə çevrilən Qarabağ faciəsi,
bu faciəyə müəllifin özünəməxsus
yanaşması da bu əsərdə öz əksini
tapmışdır.
Zaman
kontekstindən yanaşsaq, burada bir-birindən fərqli
üç zaman var: müəllifin yaşadığı
zaman, Eldənizlər dövlətinin və Qarabağ
xanlığının mövcud olduğu zaman. Təbii ki, bu zaman anlamına görə məkanlar
da dəyişir. Bu zamanlar arasında isə
müəllif çox gözəl bağlantı yarada bilir.
Arvadının ona "dur get barı o "qul
bazarı"na, bir usta tap gətir" deməsi sanki onun Atabəy
Şəmsəddin Eldəgizdən söhbət
açması üçün bir bəhanə olur. Bundan
başqa, müəllif iki fərqli zamanı bir-biri ilə
maraqlı şəkildə çulğalaşdırmağa
nail olur: "...Gör necə yağır. Yəqin bu gecə
bu vaxtsız çiçəkləmiş şaftalı
ağacının çiçəkləri donacaq... Sən
Allah, bir bu şaftalı ağacının yanından bizim evə
tərəf gələn bu qıza bax. Elə
bil bu zalım balası da indicə çiçəkləyib.
Allah səni xoşbəxt eləsin, ay gözəl.
Görən ürəyimdən keçənləri
eşitdin? Hardan eşidəssən, mən səkkizinci
mərtəbədə, soyuqdan naxışlanmış pəncərə
şüşələri arxasında, sən də ki, yerlə
göy arasında... Ay qız, keçmə bizim məhlədən...
Amandı, birdən çaşıb o arvadbaz
komitə sədrinin yanına gedərsən ha. Getmə,
ağ köynəyə ləkə
düşər... Eh, bu qız hardan çıxdı bu
qış günündə? Bəs axı mən
indicə XVIII əsrdə, İbrahimxəlil xanın
yanındaydım. Hə... yox, həşəmətli
xanım, mən demirəm ki, sənin ətəyində namaz
qılmaq olar. Yox, sən də azacıq
aşın duzu olmamısan. Ancaq
doğrusu, səni o vaxtkı şəriət qanununa görə
bağışlamaq da olar. Axı o zamanlar
çoxarvadlılıq dəbdəydi, şəriətlə
qadağan olunmamışdı. Həm də
o zaman qız almaq özü də elə bir siyasət idi.
Sən də bu siyasətdən ürəyincə
bəhrələnmişdin. Sənin də ki,
maşallah, nə az, nə çox, on
üç arvadın vardı. (Bağışla
ki, uşaqlarıyın sayını unutmuşam)".
Mustafa Çəmənli bu povestdə Qarabağ
xanlığından bəhs etməklə yanaşı,
Dağlıq Qarabağ problemindən də danışır. Bəs bütün bunlara
necə nail olur? O, bu əsəri bir növ maraqlı
mükalimə şəklində qurur, oxucusuyla, Qarabağ
xanı ilə həmsöhbət olur desək,
yanılmarıq: "Əzizim İbrahimxəlil xan, elə
özün də sağ ol ki, dar gündə camaatını
başsız qoyub heç hara qaçmamısan. Düzdü, yadıcaların hamısı əlinə
qələm alıb ən yeni tarix kitablarında yazıblar
ki, Qacar ikinci dəfə Şuşaya hücum çəkəndə,
guya sən əhli-əyalını başına
yığıb qaçmısan. Amma hamı bilməsə
də, mən bilirəm ki, bu, ağ
yalandır. Hərçənd bizim
dünyagörmüş bığıburma babalarımız
"igidlik ondu, doqquzu qaçmaq" deyib, amma çiynimdə
oturub hər şeyi bitdə-bitdə yazan mələklər
var, sənin qaçmağın barədə söylənənlər
cəfəngiyyatdır, vəssalam. Özü də o
vaxt mənim ulu babam da sənin yanında olub, o da
danışırmış, sonra sağ olsunlar, fransız
yazıçıları, tarixçiləri də sənin Şuşa qalasından
qaçmadığını yazırlar. İşə bax
da, özgələr, lap elə bu arvadbaz firənglər səni
qəhrəman zənn eləyiblər, amma biz səni qorxaq
sanmışıq".
Ümumiyyətlə, araşdırmamız zamanı məlum
oldu ki, müstəqillik illərində Mustafa Çəmənli
yaradıcılığı olduqca məhsuldar olmuşdur. O, bir-birindən maraqlı,
dəyərli tarixi əsərlər yazaraq ədəbiyyat
tariximizdə öz sözünü demişdir. "Xallı
gürzə", "Ruhların üsyanı",
"Ölüm mələyi" ("Fred Asif",
"Mübariz", bu il "Azərbaycan" jurnalında nəşr
olunmuş "Üçyaslı əsir" povestlərini də
bu siyahıya daxil etmək olar ) əsərlərinin
hər birində ayrı-ayrı dövrlərə müraciət
edərək tariximizi, tarixi şəxsiyyətlərimizi yenidən
canlandırmağa nail olmuşdur.
GÜLNAR
QƏMBƏROVA
AMEA Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutu, Müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsinin doktorantı
Ədalət.-2015.-13 noyabr.-S.6.