MUĞAM DÜNYAMIZ
Tahir Hacı Əzimli, musiqişünas-muğamşünas
Muğam bir
çox Şərq xalqlarının və eləcə də Azərbaycan xalqının misilsiz sənət xəzinəsidir.
Bu ecazkar
musiqi sənətinin meydana gəlməsinin tarixi dövrünü dəqiq söyləmək
mümkün olmasa da, qeyd etmək
olar ki, onun kökləri dünya alimlərinin araşdırmalarına görə,
eramızdan hələ
2500 il əvvəl mövcud olan Şumer dövlətinin musiqi mədəniyyəti
ilə bağlı olması ehtimalı nəzərə çarpır.
Dünyada hələ nə Roma, nə Afina mövcud
olmadan əvvəl Azərbaycan ərazisində,
Urmiya gölü yaxınlığında yerləşən
Ur şəhəri dünyanın
paytaxtı sayılırdı. Şumerlərin etnik kökündə əsasən türk mənşəli xalqlar dayanmışdır. İlk dəfə
vəhşi atları
yəhərləyib belinə
qalxan, ikitəkərli
döyüş arabalarını
icad edən, Göy Tanrı deyib, təkallahlığa
tapınan da məhz Şumerlər olmuşlar.
Yunan musiqi mədəniyyətindən
təxminən 2400 il əvvəl Şumerlərdə çox
yüksək inkişaf
etmiş musiqi mədəniyyəti olmuşdur.
İraq muzeyində saxlanılan, yaşı eramızdan əvvəl
2400 il olan
Şumer vazı üzərində müxtəlif
musiqi alətlərindən
ibarət ansambl və orkestr təsvir olunmuşdur.
Həmin
təsvirlərdə ney, ud, saz və 12 simli çəng alətlərinin oxşarı
aydın nəzərə
çarpır. Dilimizdə
bu gün də 60-a qədər Şumer sözlərinin
işlənməsi qədim
əcdadlarımızla olan
bağlılığın əyani sübutudur. Məsələn, arpa, saman, su, qarış, qanun, min, əl, Tanrı və s. müştərək sözlərdəndir.
Mübaliğəsiz demək olar ki, Şumerlərin musiqi mədəniyyəti
üzərində gələcəkdə
yunanlar öz musiqi mədəniyyətlərini
yaratmışlar. Səma cisimləri ilə adlanan, 7 pilləli Şumer ladı
da mövcud olmuşdur.
Həmin ərazilərdə eradan əvvəl IX əsrdə
meydana gələn Midiya dövlətinin 6 böyük tayfa birləşmələrindən biri də Muğanda
yaşayan Muğlar olmuşlar. Muğlar həm də
Zərdüşt dininin
daşıyıcıları və məbədlərdə
kahinləri idilər.
Muğamdan danışarkən, bu sözün dilimizdəki bəzi oxşarlıqlarına nəzər
salmaq lazımdır.
Məsələn,
1. Muğ və ya Muğlar
2. Muğan. Azərbaycan ərazisində yer adları
3. Muğam. Klassik Azərbaycan mədəniyyəti.
Muğ və ya Muğlar
qədim Azərbaycan ərazisində yaşayan
türk mənşəli
xalqın adıdır.
Muğan
- türk dilində isti yer, isti
məkan deməkdir.
Azərbaycanda mövcud olan
Muğan düzü və Urmiya gölünün ətrafının
da bu adla
adlandırılması. Ümumiyyətlə Azərbaycanda bu
adla bağlı bir çox kəndlərin və obaların olması.
Muğam - muğların musiqi mədəniyyəti.
Maraqlıdır ki, eramızdan əvvəl yaranan Əhəmənilər imperiyası
və yeni eranın III əsrindən
meydana gələn Sasanilər imperiyası dövründə də Muğlar saraylarda musiqi mədəniyyətinin
əsas daşıyıcıları
olmuşlar. Muğamın bir "Dəstgah"
kimi formalaşması
və inkişafı,
xüsusilə Sasanilər
dövründə sasani
şahı Xosrov Pərvizin şərəfinə
bəstələnən "Xosrovani"lərlə bağlıdır.
İslamın meydana gəlməsindən
sonra da, Quran ayələrinin oxunmasında,
onun bədii təsirinin gücləndirilməsində
muğam intonasiyalarından
geniş itifadə olunmağa başlanır. Yeni muğam,
şöbə, guşə
və avazları Şərqin böyük alim-musiqişünasları yaradırdılar.
XII əsrdə Atabəylər
dövründə Azərbaycanda
poeziya və musiqi çox yüksək inkişaf zirvəsinə çatmışdır. Muğam saray
musiqisinin ilham mənbəyi sayılırdı.
Dahi bəstəkarımız Üzeyir
Hacıbəylinin qeyd
etdiyi kimi XIV əsrdən etibarən Şərqin vahid musiqi mədəniyyəti
tənəzzülə uğrayır
və parçalanır.
Şərq xalqları və
eləcə də, Azərbaycan xalqı, özünəməxsus səciyyəvi
üslubda, klassik musiqi incəsənətini
davam etdirir. Bu sahədə iki
böyük Azərbaycan
alim və musiqişünaslarından, Səfiyyəddin
Urməvi (XIII əsr)
və Əbdülqadır
Mərağayınin (XIV əsr)
hədsiz xidmətləri
olmuşdur.
Xüsusilə bu dövrdən etibarən klassik poeziyamızın milli dil və üslub
əsasında inkişaf
etdirilməsi muğamlarımıza
da öz müsbət təsirini göstərirdi. Bu muğamlarımızın
ifasında Nəsimi, Füzuli, Xətai və digər klassik şairlərimizin qəzəlləri, xalqımız
arasında geniş yayılırdı. Digər
Şərq ölkələrindən
fərqli olaraq Azərbaycanda "Zərbi
muğam"lar da meydana gəlmişdir
və geniş yayılmışdır. Məhz, bu
davamlı inkişafın
nəticəsi olaraq
XIX əsrin 2-ci yarısında
və XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
klassik musiqisi, xanəndəlik və sazəndəlik sənəti
çox vüsətli
inkişaf dövrünə
qədəm qoyur.
Musiqi incəsənətimizin
beşiyi sayılan, Şuşa şəhəri
bu yüksəlişin
mərkəzi idi. Həmin yüksəlişin dörd
əsas amilini xüsusilə qeyd etmək lazımdır.
1. Böyük tarzən, bəstəkar və ixtiraçı - Azərbaycan
tarının atası,
Şuşalı Mirzə
Sadıq Əsəd oğlunun xidmətləri
sayəsində, o dovrdə
mövcud olan, 5-6 simli, 17 pərdəli bəm səslənən,
oturaraq dizlər üstündə çalınan
İran tarından fərqli olaraq, simlərin sayının
11-ə, pərdələrin sayının 22-yə çatdırılması,
tarın sinə üstündə çalınması,
musiqi həyatımızda
çox mütərəqqi
yenilik idi.
2. 1897-ci ildə Şuşada Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin rəhbərliyi
ilə Füzulinin poeması əsasında tamaşaya qoyulan "Məcnun Leylinin məzarı üstündə"
musiqili səhnəciyi
böyük hadisə
idi. Dahi Füzulinin ülvi
məhəbbət poeması
əsasında təşkil
olunan bu tamaşada Cabbar Qaryağdı oğlu çıxış etmişdir.
Mirzə
Sadıq Əsəd oğlu isə tamaşanın musiqi rəhbəri idi. Dahi bəstəkarımız Ü.Hacıbəylinin
12-13 yaşında olarkən
tamaşada iştirak etməsi, gələcəkdə
milli operamızın yaranması üçün
güclü təkan olmuşdur.
3. Böyük muğənnimiz
Cabbar Qaryağdı oğlunun musiqi məclislərində və
toy şənliklərində əsasən Füzuli qəzəllərindən istifadə
etməsi.
4. 1901-ci ildə Şuşada,
1902-ci ildə isə Bakıda, ilk "Şərq
Konserti"nin təşkil olunması idi. Bununla da muğam sənəti ilk dəfə
olaraq konsert salonlarına çıxarılır.
Dahi bəstəkarımız Ü.Hacıbəyli
xatirələrində qeyd
edir ki, mən ilk musiqi təhsilimi doğma şəhərim Şuşanın
musiqi məclislərində
almışam. "Arşın
mal alan"ın mövzusunu Şuşanın
həyatından götürmüşəm.
Qarabağ xanəndələrinin ürəkləri yandırıb-yaxan,
insanı ehtizaza gətirən zəngulələri
və Füzuli qəzəliyyatı ürəyində
əlçatmaz arzular
yaşadırdı. Qori seminariyasında
təhsil alarkən arabir Tiflisdə baxdığı opera tamaşaları
xatirindən silinmirdi.
Nəhayət 1908-ci ildə Füzulinin
ölməz məhəbbət
poeması əsasında
yazdığı "Leyli
və Məcnun" operası Bakıda tamaşaya qoyulur. Bu opera bütün Şərq aləmində
və müsəlman dünyasında ilk milli operadır. Haqlı olaraq bu operanı muğam-opera da adlandırırlar.
Onun Avropa opera janrı ilə bağlılığı,
uvertüra, xor, duet,
trio, ariya, və s. olmasıdır.
1920-ci ildə Üzeyir
Hacıbəylinin rəhbərliyi
ilə muğam komissiyası təşkil
olunur. Mübahisəli məsələlər müzakirə olunaraq muğamlarımız sistemləşdirilir
və tədris üçün proqramlaşdırılır.
Uşaq musiqi məktəblərində
və musiqi texnikumlarında ixtisas fənni kimi tədris olunmağa başlayır. Texnikumlarda həm
də xanəndəlik
şöbələri açılır.
Görkəmli bəstəkarımız
Fikrət Əmirov,
1948-ci ildə "Şur"
və "Kürd Ovşarı" simfonik muğamlarını yazaraq,
dünya musiqisində
yeni janrın - simfonik muğam janrının əsasını
qoyur.
Üzeyir Hacıbəyli tərəfındən
əsası qoyulan milli bəstəkarlıq məktəbimiz məhz muğamlarımızın əsasında
inkişaf edərək,
dünya musiqi mədəniyyətinə daxil
olmuşdur.
Bu gün muğamlarımız
dünya salonlarında
səslənir və müxtəlif millətlərdən
olan dinləyicilərin
ürəyini fəth
edir. Mübaliğəsiz deyə bilərik
ki, Azərbaycan müasir dövrümüzdə
muğam sənətinin
mərkəzi ölkəsidir.
Heydər
Əliyev Fondunun prezidenti, Mehriban xanım Əliyevanın, səmərəli və vətənpərvər fəaliyyəti
nəticəsində, muğamlarımız
YUNESKO-nun, maddi-mədəni irs siyahısına
daxil edilmişdir. Qarabağ xanəndələrinin albomu
hazırlanmışdır. Görkəmli xanəndəmiz
Alim Qasımov və digər sənətçilərimizin dünyanın
müxtəlif ölkələrindəki,
müvəffəqiyyətli çıxışları, Bakıda
Beynəlxalq Muğam festivallarının keçirilməsi
və s. bütün bunlar klassik Azərbaycan muğamlarının
dünyada təsdiqinin
əyani sübutudur.
Bu ilin mart ayında, tanınmış bəstəkarımız,
Əməkdar incəsənət
xadimi Sərdar Fərəcovun bəstələdiyi,
"Şah Xətai"
simfonik dastanı ilk dəfə səslənərək,
böyük maraqla qarşılandı və
sübut etdi ki, professional musiqimizdə
də, bu inkişaf davam edir.
İnanırıq ki, görkəmli bəstəkarlarımızın, xanəndə və sazəndələrimizin böyük
zəhməti və ilhamı sayəsində qiymətli xəzinə kimi, bugünkü sənətçilərimizə əmanət verilən muğamlarımız yad təsirlərdən qorunacaq
və yeni-yeni zirvələr fəth edəcəkdir.
Ədalət.-2015.-18
noyabr.-S.5.