TARİXİ YADDAŞIMIZIN
SƏNƏDLİ-BƏDİİ TƏQDİMATI...
Hər bir yazıçının, sənətkarın
sözə yanaşma tərzi, sözlə dil tapması və
nəhayət yola getməsi olur. Bütün bunların
içində heç şübhəsiz ki, yazılacaq
mövzunun, deyiləcək fikrin, məramın rolu əsasdır.
Hər hansı bir mövzunun isə bədii həlli - əsərə
dönməsi üçün dilin aydın, səlis
olması əsas amillərdən biridir.
Ədəbi zövqü, dünyagörüşü
olan səviyyəli oxucu sənət əsərini hər
zaman, hər yerdə axtarır. Və heç
şübhəsiz ki, "axtaran tapar" məsəli sonda
özünü doğruldur.
Bu
günlərdə tanınmış yazar S.Əhmədlinin
"Kişilik səngəri" adlı romanı ilə tanış oldum. Bu vaxta kimi
müxtəlif mətbuat orqanlarında, jurnal və qəzet səhifələrində
bir sıra hekayələrini oxumuşam. Bu
hekayələrin hər biri öz bədii çəkisi,
fikir tutumu ilə yerindədir. Yazılan əsərin dəyərliliyi
o vaxt yüksək təsirə malik olur ki, ərsəyə gəlmiş
ədəbi məhsul aktuallığı ilə vaxtına
düşsün, yerində, məqamında deyilsin və
zamanla səsləşsin...
S.Əhmədli ədəbi janrların əksər
növlərində dəyərli söz demiş
yazıçıdır. Və çox müsbət
haldır ki, hər bir sahədə istədiyinə nail
olmuş, mövzularını yaşayaraq qələmə
almış, bədii əsər kimi ortaya
çıxarmış və ictimaiyyətə təqdim
etmişdir.
S.Əhmədlinin qələmə aldığı
"Kişilik səngəri" romanını tarixilik, sənədlilik
və bədiilik baxımından götürsək, burda hər
üçü bir yerdə vəhdətdədir. Və həm
də bu günümüzün (yaxın keçmişin)
reallığı olan bu əsərdə, bu gün üzləşdiyimiz
Qarabağ probleminin bünövrəsini daşnak
partiyasının əliylə 100 ildən artıq bir vaxtda
qoyulduğu ortaya çıxır.
Yazıçı fikri təxəyyüldən daha
çox reallığa söykənəndə bədiilik
güclü olur. Bu mənada müəllifin oxuculara təqdim etdiyi bu yeni
və ilk romanı uzun bir vaxt ərzində yaşanılan
ağrılarımızın bədii məcmu olub, həm də
bir roman - elegiya təsiri bağışlayır...
Yazıçı-publisist,
tənqidçi-ədəbiyyatşünas və tədqiqatçı-alim
kimi yaradıcılığı ilə ümumi
tanışlığım olan S.Əhmədli "Kişilik
səngəri" romanıyla çox böyük tarixi həqiqətləri
bədii təfəkkürün diqtəsiylə, ədəbi
dilin imkanıyla (və çox böyük bir sənətkarlıqla
- N) çatdırması, təlqin etməsi, faciələrimizin
laqeydliyimizdən, yaddaşsızlığımızdan
törənməsini aydın təhkiyə üslubuyla
çatdırması yazıçının, ümumilikdə
"müharibə nəsrimizin" çox böyük bir
uğurudur.
Son iyirmi
ilin içində yaranmış müharibə mövzulu
uğurlu nəsr əsərlərinin ("Qisa qapanma" -
M.Oruc, "Dolu" - A.Abbas və s.) içində
"Kişilik səngəri" kimi, səhvlərimizdən
doğulan, bəlalarımızın güzgüsü olan və
tarixilik baxımından öz yeri olan "ağır
taxtalı" bir panoram - romandır...
Heç şübhəsiz ki, "hər bir əsərin
ideya - bədii məntiqi, yazıçı məramının
övladıdır". Bu anlamda S.Əhmədli öz yazıçı məramının
məntiqi kimi torpağın qorunmasına - millətin mənafeyinə,
ölkənin taleyinə (vaxtı ilə və yaxın
keçmişdə) öz şəxsi bəsit
düşüncə prizmasından baxan "başsız
başçılarımızı" sözün təsir
gücüylə ittiham etməsi, müəllif məqsədinin
birbaşa hədəfə düşməsi,
yazıçı müşahidəsindən doğulan, gəlinən
bədii qənaətin uğurlu nəticəsidir.
Qarabağa
gəlmə yağıların - hayların əhatəsində
soydaşlarımızın köməksiz, silahsız
qalması, quş tüfənglərinin belə öz
hüquq-mühafizə orqanlarımızın əliylə yığılması,
ellərimizin istəyinin yerinə yetirilməsinə cavabdeh
olanların susmasına bəraət olmadığı
üçün, yazıçı da haqlı olaraq həmin
azad müttəhimlərə "son söz" verməmiş,
onların sözü olmadığı fikrində olmuş,
bundan da oxucu "kimin kim" olduğunu aydınlaşdırır.
"Kişilik
səngəri" romanında müəllif ilk
başlanğıcda Qarabağa göz dikən bir acgöz,
miskin tayfanın içindən çıxmış,
Qarabağ iddiasının müasir ideoloqu - yazarı, müəllifi
Zori Balayanı təqdim edir və vaxtilə baş verən
hadisələrin fonunda bir məşhur Avropa terrorçusunu
baş icraçı Monte Melkonyan (Abonu) ilə
qarşılaşdırır.
Qarabağ iddiasının Z.Balayanı məşhurlaşdırılmasına
S.Əhmədli dəfələrlə dərin sarkazmla,
istehzayla bu qaniçənin əsl simasını
dialoqların diliylə açıb sənətkarlıqla
göstərir.
Əsərdə sadə azərbaycanlıların şəxsində
tarix müəllimi İsmayıl, Qaçaq Aydın, əməliyyatçı
Sərdarın müsbət obrazları yaddaqalandır. Boş əllə
silah-sursatın əldə edilməsi, ölkə hakimiyyətinin
iflic vəziyyətinə düşməsi, başını
itirməsi və vəzifə davası aparması
yazıçı təəssüfünə səbəb
olur. Qeyd etməyimiz yerinə düşər ki,
"kişilik səngəri" romanında müəllif,
N.Nərimanovun vaxtı ilə Qarabağ
iddiaçılarına dediyi "solyarka olmayacaq"
sözü ilə onları niyyətlərindən çəkindirməklə
susdurması və Qarabağa muxtariyyət verilsə də,
bütövlükdə əldən getməsinin
qarşısının alınması və bu yerdə
keçmişin reallığını demək məsuliyyəti
ilə müəllif öz yazıçı mövqeyini təsdiq
etmişdir.
N.Nərimanovun
adının əbədiləşdirilməsində müstəsna
rol oynayan (güclü təzyiqlərə baxmayaraq),
H.Əliyevin də sonralar Kremldə büro üzvü və
məsul vəzifədə olmasını bir detalla verilməsi
də şəxsiyyətləri tarixin zamanınca yetirməsi,
böyük oğullarla əvəzlənməsi təqdimi
yazıçı S.Əhmədlinin vətəndaşlıq,
yazıçılıq borcuna sədaqət hissiylə
yanaşması (tarixi reallıqlara işıq
tutmasının bu romanda yer alması) bu tarixi əsərin bədii
siqlətini artıran amillərdəndir.
Bütün
əksər bəlalarımızın 1828-ci ildə
"Gülüstan" müqaviləsinin və fars-rus
birliyinin nəticəsi qənaətində olan
yazıçı, rusun üstümüzə
qısqırtdığı erməninin iç üzünü
roman boyu açıb göstərir. Və yenə də bu
yerdə bir məsələmiz öz haqqını alır:
"Arxalı köpək qurd basar". Bu əsər
boyu (rus-kazak əsgərlərinin böyüyü polkovnik
Smirnov və erməni Tevonun obraz kimi verilməsi, dünənin
bu günlə səsləşməsi çox təbii
göstərilir. Eyni zamanda bu güclü, silahlı birləşmənin
qarşısına az bir miqdarda təklülə
və beşatılanla çıxan qaçaq dəstəsini
və onların başçısı Aydın göstərilir.
Çox təbii bir haldır ki, vaxtilə rus inqilabına qədər
olan hadisələrin - millətimizin qurduğu iki illik müstəqillik
dövrünün nişanələri kimi o vaxtkı
döyüşmələrdən qalan "Tevon
ağladan" və "rus oyuğu" yer adlarının
da çəkilməsi tarixin eyni əqidəli başlarla və
eyni əllərlə təkrarı əsər boyu
vurğulanır.
Bir-birini kino lenti kimi təkrarlayan bədii lövhələrin
ardınca birdən-birə köhnə bir tarixi məqamın
- hadisənin verilməsi - təhkiyyəsi
hazırlığı olmayan oxucu üçün çətin
anlaşılır. S.Əhmədlinin hakimiyyət boşluğu yaranan vaxt və
SSRİ adlı birliyin süqutu zamanı və sonrakı
(90-cı illərdə) keçid dövrü olan ilk vaxtlarda
sistem işçilərinin general Məhəmməd Əsədovun
atlı dəstələrinin ermənilərin
gözünü qırmasını yazıçı
qüruruyla təqdim etdiyi bir zamanda, paralel olaraq bir rayona
cavabdeh polis rəisinin - bir rüşvətxorun da
obrazını məharətlə yaratması çox təsirli
səhnələrdən biridir. Min hiylə ilə camaatdan -
sadə xalqın nümayəndələrindən
qopardılan pulların yuxarılara verilməsi və eyni
zamanda polis rəisi İmamyarlı Bilənin vaxtı ilə
atasından pul almaq üçün tutdurduğu bir şəxsin,
tapança tel Məmməd adlı obrazın əliylə
(adamları silahlandırmaq üçün idarə müdirlərindən
pul yığan - N) çıxılmaz, miskin bir vəziyyətə
düşməsinin dəqiq-psixoloji lövhələrlə
göstərilməsi, yazıçı məlumatlılığının
və müşahidəsinin dərinliyinin və həssaslığının
göstəricisidir.
Romanda bu
gündən danışıldığı yerdə bir ədəbi
manevrlə (S.Əhmədliyə məxsus) qəfil 80-100 il bundan əvvəl baş vermiş bir tarixi
hadisədən söz açılır. Və
ümumilikdə bu roman dünənlə, bu günün (və
sabaha ehtiyatlı olmaq mesajı verən) vəhdətinin bir
tarixi - bədii salnaməsi kimi də qəbul etmək olar.
Əsərdə hadisələrin cərəyan etdiyi məkanda
- Qarabağda Z.Balayanla, Monte Melkonyanın, eləcə də
rus polkovniki Smirnovla fikir mübadiləsi, mühakimələri
verilir. Erməni xislətinin öz himayədarına
qarşıda qeyri-səmimi olduğu bu obrazların
danışığı zamanı ortalığa
çıxır.
M.Melkonyanın Tevon adlı yerli icraçı-təşkilatçı
ilə də dialoqları verilir. Belə ünsiyyət vaxtı
M.Montenin (istər Z.Balayanla, istərsə də polkovnik
Smirnovla) öz-özüylə daxili düşüncələriylə
qalması və həm də azərbaycanlı polis rəisi
İmamyarlı Bilənin, kəndin müdafiəsi
üçün silah almaq üçün pul yığan
tapança tel Məmmədin dəstəsiylə onun kabinetində
deyilən məbləği verməsinin labüd olduğunu dərk
edəndən sonra, həmin məqamda fikrən öz
düşüncələriylə baş-başa qalması
romanın daha dolğun olmasının atributlarından
sayıla bilər.
Romanda haqqında söhbət gedən hər bir baş
vermiş hadisənin sonrakı təhlili, tarixilik, sənədlilik
baxımından fakt, informasiya olduğu məlumdur. Amma bu sənədli
fakta, bədii yanaşma bu faktın başlanma səbəbinin,
hadisələrin gedişinin və nəhayət nəticənin
sonluğun açımına diqqət edir.
Məlum
Qarabağ savaşının (və hələ də davam edən)
baçlanğıcını açan, göstərən və
sonluqda bu işin ən çox tanınmış icra edənin
(Abonun) ölümüylə nəticələnən vaxt beş illik (1988-1993-cü illər) bir zaman kəsiyinin
tarixi - sənədli və bədii təsviridir.
"Kişilik səngəri" romanında fikir təkrarının
(bir belə dialoqlu və qarşılaşdırma səhnəsi
olan) olmaması, yazıcın təfəkkür-düşüncə
tərzinin aydınlığındandır və əsərin
süjet xəttinin reallıqlar üstündə
qurulmasına baxmayaraq, bədiiliklə yanaşı, elmiliyi də
bir ədəbi fakt kimi göz önündədir. Müəllifin
bu əsəri Monte Melkonyanın ölümüylə
yekunlaşsa da, oxucuda bir nigarançılıq qalır.
Elə bilirəm ki, bu əsərin atəşkəs
dövründən bəri, bu günümüzə qədər
olan keçid dövrü dediyimiz vaxtın, zamanın ikinci
dövrünün də roman kimi qələmə
alınmasına bir zərurət duyulur. Və
bəlkə də bu əsərin torpaqlarımızın azad
olunacağı vaxtda 3-cü hissəsi də yazılacaq və
bu trilogiya Qarabağ savaşının yeni bir tarixi-bədii
salnaməsi olacaqdır. Bunlar hələlik
arzudur. Zamanın isə öz gedişi, diqtəsi olur...
Görkəmli
nasir-publisist S.Əhmədlinin "Kişilik səngəri"
romanı bütün parametrləriylə (hər cəhətdən)
roman janrının tələblərinə cavab verən və
bədii dəyəri, mənəvi yükü ilə
yaddaşımızı oyatmağa, unutqanlıq mərəzimizə
son qoymağa çağırış kimi səslənən
bir mübarizə ruhlu roman olduğunu deyə bilərik...
Ədalət.-2015.-24
noyabr.-S.6.