BİR ÖMRÜN MONOLOQU
("Sənət
fədailəri" silsiləsindən)
Ömrü boyu monoloqlar söylədi. Gah Romeo oldu, Şekspir qəhrəmanının çılğın
məhəbbət duyğularını
səsləndirdi, gah Cəlal kimi "düşmən qızı"nın-Humayın
qarşısında diz
çökdü, gah
da Ezop kimi
insanları ağıla,
təmkinə səslədi...
1942-ji ilin 22 aprel
günü Təbrizdə,
şirniyyatçı Abbasqulu
kişinin evində bir oğlan uşağı dünyaya
gəldi. Adını Həsən qoydular.
1946-cı ilin soyuq
dekabr günlərinin
birində isə Məşrutə hərəkatı
qan dənizində boğuldu. Bir əsrdə artıq üçüncü dəfəydi
ki, Uənubi Azərbaycanda azadlıq hərəkatı -istiqlal
savaşı beləcə
söndürüldü..Və o soyuq dekabr günlərinin birində Abbasqulu kişi ailəsiylə
birgə Arazın bu tayına pənah gətirəcəkdi.
Onda Həsən
Əblucun 4 yaşı
vardı.
1992-ci ilin fevral günlərinin birində
isə gözlərində
sevinc parıltıları
Təbrizə gedəcək,
qayıdanda Təbrizin
gözəlliklərini ruhuna
yayacaq, özünü
tanımayacaqdı. Təsis etdiyi
"Tusi" Mədəniyyət
Mərkəzi də
din və qan qardaşlarını mənən
qovuşdurmaq istəyiylə
yaranmışdı. Azərbaycan
filmlərinin İran,
İran filmlərinin isə Azərbaycan dilində səsləndirilməsində
bu mədəniyyət
mərkəzi qısa
müddət ərzində
xeyli iş gördü.
Bəli,
illər boyu belə bir arzuyla
yaşayırdı ki,
bir gün Təbrizin küçələrini,
xiyabanlarını addım-addım
gəzəcək, həsrətiylə
yaşadığı bu
şəhərin havasını
udacaq, doğulduğu
torpağın gülü,
çiçəyi qarşısında
baş əyəcək,
doğma adamların şirin ləhcəsini eşidəcək...Və
bu arzusuna çatdı. Amma bir arzusu da
vardı: Təbrizdə
pyes tamaşaya qoymaq. Həsən Əbluc bu arzunu ölən gününə qədər
ürəyində gəzdirdi.
Mən radioda, televiziyada dəfələrlə
onun böyük məharətlə ifa etdiyi şeirləri dinləmişəm. Açığını deyim ki, onun qiraət ustası kimi misilsiz ifaçılığı,
Hadidən, Müşfiqdən
və onlarla başqa şairdən şeir deməyinə heyranlığımı gizlədə
bilməmişəm. O, təkcə şeir demirdi, şairi dirildirdi, gözlərim qarşısında canlı
Hadini, canlı Müşfiqi görürdüm.
Həyatda isə cəmi bircə dəfə üz-üzə gəlmişik
(Teatrda bir neçə dəfə onun oynadığı rollara tamaşa etmişəmsə də). Hüsü Hacıyev
küçəsiylə yol
gedirdim. Onu gördüm,
istər-istəməz ayaq
saxladım. Və
birdən o da mənə sarı çevrildi: "Kibritin varmı?" dedi. Uibimdən alışqanı çıxardım
və onun papirosunu odlandırdım.
Ani işıqda onun gözlərinin içinə
baxdım. Gözləri qəmli idi. Və bu bir neçə
saniyə ərzində
Həsən Əbluc gözlərimin qarşısında
Hadiləşdi.
Mən solmalıyam ta ki açılsın da baharım,
Mən sönməliyəm
şəşələnsin də naharım.
Mən ölmədən əvvəl
vətənim oldu məzarım,
Ərbabi-zəka düşmənidir indi diyarım.
Söndükcə zəka əhli-vətən
ağlayacaqdır,
Göz incisi yaşlar o zaman parlayacaqdır.
Papirosunu yandırdı, təşəkkür
etdi və getdi. Beynimdə haçansa ondan
bir yazı yazmaq fikri dolaşdı.
Tezliklə bu arzumu gerçəkləşdirəcəkdim, amma amansız ölüm aman vermədi. Yalnız qardaşı, tanınmış
kinorecissor Ənvər
Əblucla onun həyat və sənət yolu barədə söhbət
edə bildim.
Həsən Əbluc əsl sənət fədaisiydi. Nə məşqdən,
nə teatrdakı, nə də radio-televiziyadakı işindən
yorulardı. Mütaliəsinə, dünyagörüşünə heyrət edmrdilər.
Kazım
Ziyadan və Müxlis Uənizadədən
sonra səhnəyə
çıxıb şeiri
ŞEİR kimi söyləyən
nadir aktyorlarımızdan biri
idi və uzun illər tələbələrinə də
bu istedadını əsirgəməmişdi.Amma Həsən
Əbluc öncə aktyor idi. Hələ tələbə ikən Əzizbəyov teatrının
səhnəsində Şeyda
müəllim (Sabit Rəhman-"Toy") rolunu
oynamışdı. Sonra uzun
illər Gənc Tamaşaçılar Teatrında
əvəzsiz rollar ifa elədi. Bəlkə bilərəkdən, bəlkə
də nəyinsə naminə eyni rolu üç aktyora tapşırırdılar,
amma o rola uzunömürlülük bəxş
edən Həsən Əbluc olurdu. Onun Uəlalı (Səməd
Vurğun- "Komsomol"
poeması), Silviosu (K.Qaldoi-"İki ağanın bir nökəri"), Romeosu
(Şekspir-"Romeo və
Uülyetta") öz
bitkinliyilə seçilirdi.
Xüsusilə Uəlal rolu
onun ifasında çox koloritli, temperamentli idi. O, bu obrazın içindəki daxili dramatizmi, bir insan kimi ideya
vurğunluğunu və
böyük məhəbbətini
həm həzin, həm də çılğın notlarla
ifa edirdi. Romeo isə daza
cazibəli idi-Həsən
Əbluc Şekspiri duyurdu. Faciəvi rollar üçün
yaranmışdı sanki.
Deyirlər ki, kino üçün,
xüsusilə seçilən
rollara boylu-buxunlu, gözəl-göyçək, cüssəli aktyorlar, aktrisalar lazımdı. Həsən Əbluc
isə boyca o qədər də cazibəli deyildi, bəlkə buna görə kino recissorlarının heç
biri onu çəkilişlərə dəvət
etmirdi. Ancaq 1982-ci ildə "Atları yəhərləyin"
("Qaçaq Nəbi")
filmində kəndxuda
kimi epizodik bir rola çəkildikdən
sonra tilsim buzu əridi. Sonra qardaşı Ənvər
Əbluc onu "Qara gölün cəngavərləri" filmində
baş rola çəkdi. Daha sonra
"Tənha narın
nağılı" filmində
Səyyad müəllimi,
"Pəncərə"də Rövşənin atasını
oynadı. Hələ "Çarəsiz sərnişinlər"
və "Qatarda"
televiziya tamaşalarındakı
rolları. İsi Məlikzadənin
"Qatarda" tamaşasındakı
Sabit Mirzə rolu əslində, onun öz prototipi
idi, dcsək, yanılmarıq.
Amma məyus
olduğu günlər
də vardı. Görürdün, hansısa bir rolu əlindən alırdılar, hansı tamaşayasa quruluş verməliydi, işə başlayırdı, amma kimsə o tamaşaya yiyə dururdu.
Recissorluğa həvəsini təsadüfi
saymaq olmazdı. Gənc Tamaşaçılar
Teatrında bir neçə pyesə quruluş verəndən sonra özünə inamı artmışdı.
O, elə sənətkar
idi ki, istənilən
əsərin ruhunu, əsas ideyasını duya bilirdi. İstər oynadığı
rollarda, istərsə
də quruluş verdiyi əsərlərdə
ilk növbədə, müəllif
ideyasını və
bu ideyanın müasir dövrlə necə səsləşdiyini
düşünürdü və çalışırdı
ki, bu ideyanı
səhnədə parlaq
şəkildə təcəssüm
etdirsin. Ömrünün
son illərində qərara
almışdı ki, Mirzə Uəlilin "Anamın kitabı"nı hazırlasın.
Böyük bir şövqlə
məşqlərə başladı.
"Anamın kitabı" Mirzə Uəlilin azərbaycançı
ideyalarının ən
mükəmməl şəkildə
ifadə olunmuş əsəriydi və bu əsər indinin özündə də müasirdir. Həsən Əblucun fikrincə,
"Anamın kitabı"
nəsillərə mənəvi
vəsiyyət idi
("Salınız yadınıza
o günləri ki, ananız sizi beşikdə yırğalaya-yırğalaya
sizə türk dilində lay-lay deyirdi...Hərdən bir ana dilində danışmaq ilə keçmişdəki o gözəl
günləri yad etməyin nə eybi var"- bunu Mirzə Uəlil "Anamın kitabı"nı qələmə
almamışdan xeyli əvvəl yazmışdı).
Böyük bir həvəslə məşqlərə başladı.
Və
1994-cü ilin 13 martında
-elə o pyesin məşqində Həsən
Əbluc gözlərini
əbədi yumdu (Bu pyesi az
sonra onun qardaşı Ənvər
Əbluc tamamladı).
"Anamın kitabı"
onun sənətdə
sonuncu monoloqu oldu. Amma bu monoloqu o axıra kimi söyləyə bilmədi.
Bir sənət fədaisinin ömrü sona yetdi, amma nadir hallarda olsa da,
biz televiziyada yenə onun monoloqlarını eşidir və təskinlik tapırıq ki, İNSAN ÖLÜR, AMMA SƏNƏTİ
YAŞAYIR...
Ədalət.-2015.-1
sentyabr.-S.4.