YADDAŞIN MÜHAKİMƏSİ
(Mustafa
Çəmənlinin "Üç yaşlı əsir"
povesti haqqında)
Mustafa Çəmənlinin ilk hekayəsinin işıq üzü görməsindən düz qırx üç il keçir və bu müddət ərzində o, özünü istedadlı bir yazıçı və publisist kimi tanıda və sevdirə bilmişdir. Onlarla hekayənin, bir neçə povestin, "Xallı gürzə" və "Ölüm mələyi" tarixi romanlarının, xalqın sevimli sənətkarları - Xan Şuşinski, Rəşid Behbudov, Şövkət Ələkbərova, Əbülfət Əliyev, Sara Qədimova, Yavər Kələntərli, Cahan Talışinskaya, Arif Babayev haqqında sənədli əsərlərin, "Leyli və Məcnun 100 il səhnədə" qiymətli araşdırmanın müəllifi olan Mustafa ömrünü-gününü Sözə həsr etmişdir. O, nə yazıbsa, nədən yazıbsa, həmişə özü olmağa çalışıb, "üslub bütün üslubların yaddan çıxarılmasıdır" (Jül Renar) qanununa əməl edib, elə ilk yazılarından öz fərdi dəst-xəttiylə, hətta ənənəvi mövzulara məxsusi yanaşma tərziylə seçilməyə can atıb.
Mustafanın həm bədii, həm də sənədli nəsrini səciyyələndirən bir xüsusiyyəti öncədən qeyd etmək istəyirəm. Bu da onun nəsrində mühüm yer tutan Yaddaş stixiyasıdır. Böyük tənqidçimiz Yaşar Qarayevin bir fikrini xatırlayıram: "Yaddaşı olmayan ədəbiyyat - yalnız yaddaşı olmayan xalqın nəsibidir, siması olmayanın tarixi taleyi, zatı və nəsli, əsli və nəcabəti olmayanın alın yazısıdır. gMillət-genetik səviyyədə, yaddaş-ağrı səviyyəsində dərk olunmayan vəhdətdən və bütövlükdən başqa bir şey deyildir. Yalnız yaddaş olan yerdə sabitlik və tamlıq var, nəsillər və əsrlər, ilahi və bəşəri dəyərlər və sərvətlər arasında əlaqə və estafet var". Mustafanın hələ səksəninci illərdə yazdığı "Yaddaş" povestini xatırlayıram. Səksəninci illərin ən yaxşı nəsr əsərləri ilə səsləşən, öz psixoloji təhlil manerası ilə seçilən bu povest onun yaradıcılığında sanki bir dönüş nöqtəsi oldu. Yaddaşın boy göstərməsi, insan ömrünün bir də təkrar olunmayan anlarının xatırlanması, yeri gəldikcə mühakimə olunması o povestdə real boyalarla əks olunmuşdu. Ömrünün son günlərini yaşayan Xası Səlimov xəstə halda tut ağacının altında uzanıb yaddaşını vərəqləyir. Həmin bu Yaddaş sərt hakim kimi Səlimovun ömür yolunu izləyir. Səlimovun vaxtilə pislik elədiyi, o dünyaya göndərdiyi adamlar tez-tez yuxusuna girir, onu mühakiməyə çəkirlər. Mustafanın "İtirilmiş səs" hekayəsində də Yaddaş köməyə gəlir, lakin povestdən fərqli bu dəfə xeyirxah bir missiyanı yerinə yetirir, hələ də yaddaşlarda yaşayan qocaman xanəndə Pərvanə vaxtilə əfsunlu nəğmələri ilə insanları gözəlliyə səsləyib. Amma şər mücəssiməsi Xası Səlimov yaddaşlardan silinmədiyi halda, xeyirxah əməllər sahibi Pərvanə xanım unudulub.
Mustafanın "Xallı gürzə" və "Ölüm mələyi" romanlarında isə Yaddaşın tarixi obrazını görürük. İki hökmdarın - I Şah Təhmasibin və Pənah xanın həyatını, hakimiyyət illərini, bu fonda onların yaşadıqları dövrün ictimai-siyasi mənzərəsini tarixi yaddaşın prizmasından keçirib müasir oxuculara təqdim etməklə iki mühüm vəzifəni yerinə yetirmiş olur. Birincisi: tarixi mənbələrdən, məlum elmi mənbələrdən faydalanıb tarixi şəxsiyyətlərin bədii obrazlarını yaradır, onların bir insan kimi hiss və həyəcanlarını təcəssüm etdirir. Tarixçi psixoloq deyil, lakin yazıçı üçün psixoloji halları təsvir etmək vacib və zəruridir. İkincisi: hər bir tarixi roman təsvir edilən dövrün bədii-fəlsəfi dərkidir və keçmişlə müasirlik arasında körpü yaratmaq missiyasını yerinə yetirir. Tarix təkcə keçmiş demək deyil, tarix həm də bu gün və gələcəkdir. "Xallı güzə" və "Ölüm mələyi" bu mənada bizim ən uğurlu tarixi romanların ənənəsini davam etdirir.
"Azərbaycan" jurnalının builki 7-ci sayında Mustafa Çəmənlinin "Üç yaşlı əsir" povesti dərc edilib və bu povest də Yaddaşda yaşayan hadisələri, yaxın tarixin unudulmayan olaylarını canlandırır. Mustafa bir ailənin əlli illik tarixini xalqın tarixi ilə vəhdətdə götürür. Keçən əsrin altmışıncı illərindən başlayan bu tarix bir-birindən mürəkkəb və təzadlı, fəci və dramatik hadisələrlə doludur. Sovet imperiyasının çökməyə üz qoyduğu, lakin son nəfəsində də sərt rejimi qorumağa çalışdığı əllinci illər, az sonra Stalinin və onun hakimi-mütləq hakimiyyətinin süquta uğraması, daha sonra Xruşşovun cirə ilə olsa da xalqlara bəxş etdiyi söz azadlığı, ölkədə başlanan demokratik əhval-ruhiyyə, lakin getdikcə hər sahədə durğunluq və süstlük dalğalarının ölkəni bürüməsi və nəhayət, Qorbaçovun "yenidənqurma" bədnam şüarı altında milli münaqişələrin törədilməsi, SSRİ-nin dağılması, müstəqil respublikaların yaranması... Amma bu tarixi prosesdə ən çox maddi, mənəvi məhrumiyyətlərlə üzləşən, xain qonşuların və onları himayə edən xarici qüvvələrin torpaqlarımızın iyirmi faizini işğala məruz qoyması, düyünlü Qarabağ olayı. Təbii ki, M.Çəmənli bu hadisələrin təfsilatına getmir, amma onun povesti məhz bu hadisələrin təsirini, bir ölkənin, bir xalqın, bir ailənin başına gətirdiyi fəlakətləri əks etdirir.
Povest
"ağzıdualı, səksən beş
yaşlı Qaratel müəllimənin"
bir erməni əsgərinin
atdığı güllədən yaralanması səhnəsi
ilə başlayır. Belə hadisə sərhəd
rayonlarında yaşayan, öz
doğma kəndlərindən köçkün düşən hər bir sakinin başına gələ
bilər. Amma atılan güllə Qaratel müəllimənin oğlu
Şakirin yaddaşını silkələyir.
Onun qardaşı Teymur
vaxtilə Qarabağ uğrunda
gedən döyüşlərdə üç
yaşlı bir erməni
uşağını "əsir" götürmüşdü:
"Teymur
çarpayının tən ortasında ağlamaqdan
gözünün suyu
burnunun seliyinə qarışmış
yarıçılpaq, ağlayan
uşağı gördü: səsi
başına düşən uşağı. Bu
erməni balası da onun
Türkəri kimi qaragöz,
qarasaç, amma
yastıbaş, totuqsifət oğlan
uşağı idi". Teymur bu üç
yaşlı "əsir"i götürüb
kəndə gəlir, bəziləri onu məzəmmət
etsə də, uşağı anası gələnə qədər
evlərində saxlatdırır. Hələ ki, bu uşağın
ağzından süd iyi
gəlir, günahsız və məsumdur, beyni
zəhərlənməyib.gGünlərin bir
günü uşağın anası gəlib
onu tapır, Teymur əsl
azərbaycanlıya xas olan
bir ehtiramla onları yola salır. Bu əhvalatın
özündə elə bir qeyri-adilik nəzərə çarpmır. Biz həyatda
da, bədii ədəbiyyatda da xeyli mərhəmətli
olduğumuzu çoxdan
sübuta yetirmişik,
çünki biz azərbaycanlı
körpələri ana bətnindəcə
qətlə yetirən erməni faşistlərindən fərqliyik,
humanizm körpəlikdən
alnımıza yazılıb. M.Çəmənli bu xüsusda çox da təfərrüata
varmır, dinimizin rəsulu Məhəmməd
Peyğəmbərin bir kəlamını
xatırladır: "Bu dünyada
doğulan hər körpə bura əzəli saflıqla gəlir. Sonradan onu yəhudi, ya xristian, ya
cadugər edən valideyni olur". Həmin
o, erməni uşağının
indi iyirmi beş yaşı
var. Olsun ki, Qaratel müəlliməyə
güllə atan, onu yaralayan elə
o erməni Sergeydir. Çünki bu millətin
ən adi, ən sıravi üzvü də dünyaya saflıqla gəlsə də, böyüyüb türkə
qənim kəsilir.
Mustafanın povesti öncə
qeyd etdiyim kimi, zamanın bir neçə dönümündə baş
verən hadisələri
canlandırır. Müxtəlif insan taleləri ilə qarşılaşırıq.
Ancaq Qaratel müəllimənin
oğlu Şakirin obrazı birinci planda durur.
Şakir zaman etibarilə sovet dövrünün yetirdiyi gənclərdəndir. Amma daxilən
narazıdır, çünki
həyatda özünü
təsdiq edə bilmir. Ona görə də,
yaşadığı pambıq
rayonundan Mingəçevirə,
dayısı Səfərin
yanına yollanır, pambıq-parça fabrikində
işə düzəlir.
Ancaq müəllif ondan "əməkçi qəhrəman"
obrazı yaratmaq istəməmişdir (Sovet
dövründə azmı
belə əsərlərə,
o əsərlərdə zavoda,
fabrikə fəhlə
gəlib sonda əmək qəhrəmanı
kimi canlandırılan
obrazlara rast gəlmişik?). Obrazı fərdi
cizgiləri, özünəməxsus
insani çalarları
ilə (necə varsa, elə!) canlandıran Mustafa Şakiri
o dövrün bir sıra "cəncəlli"
olaylarından keçirir.
Əslində, bu, o zaman üçün xarakterik olaylar idi. Mingəçevirdə dayısı Səfərin
arvadı-erməni Anyanın
könülsüz rəftarını
görəndən sonra
orada çox qalmır, yataqxanaya köçür. Burada otaq
yoldaşı ağdaşlı
Rahimdən bəzi həqiqətləri əxz
edir. Mingəçevirə,
işləməyə gələn
rus qızlarının
müəyyən niyyətlə
bura göndərildiyini
öyrənir: "Kremldəkilər
top-tüfənglə eləyə
bilmədiklərini bu
sərbəst, azadlıq
sevən, sevib-sevilmək üçün
sino gedən ağmaya rus qızları ilə fəth eləyirlər".
Yaxşı ki, Şakir
bu tora ilişmir.
Onun əsgərlik həyatı
da o dövrün gerçəkliyini əks
etdirir. Rus zabitləri Qafqazdan və başqa respublikalardan gələn cavanlara əziyyət verir, onları gözümçıxdıya salır,
adam yerinə
qoymurlar. Təbii ki, bunu da altmış-yetmişinci
illərin cavanları
unutmamışlar.
Şakirin Bakı həyatı
da bizə tanış olayları xatırladır.
Kənddən gələn cavanların
kirayə evlərdə
(əsasən ermənilərin
mənzillərində) keçən
cansıxıcı həyatı,
ilk sevgi macəraları
hələ də yaddaşlardan silinməyib.
Azərbaycanda Meydan hərəkatı başlayır və o hərəkatın ilk dönəmində
Şakiri də, Rahimi də Meydanda görürük. İndi
Şakir fikrən də, ruhən də ayılıb, amma on sutka həbsdə
yatsa da, öz daxili süstlüyündən xilas
ola bilmir.
Yenə Mingəçevirə qayıdır.
Dayısı Səfər isə
onu sevən erməni qadını ilə birgə Rusiyaya üz tutur.
Biz "Üç yaşlı
əsir" povestinin məzmununu bəlkə də bu qədər
nəql etməzdik. Amma povestdəki
hadisələr, oradakı
məlum obrazlar sovet dövrünün həqiqətləridir və
bu həqiqətlər
vaxtilə bizim nəsr əsərlərinin
əksəriyyətində heç də bu sayaq əks
olunmamışdı. Necə deyərlər, indi də gec deyil
ki, yaddaşdan silinməyən, amma bədii ədəbiyyatda əks olunmayan həmin olaylardan söz açasan.
Povestdə Qarabağ müharibəsi
ilə bağlı təsvirlər də maraq doğurur. Müəllif müharibənin, döyüş
səhnələrinin özündən
çox, onun insan psixologiyasında necə təsir buraxdığını, nə
kimi sarsıntılar,
ruhi həyəcanlar oyatdığını təsvir
edir. Üç
yaşlı "əsir"in
Teymurun oğlu Türkərlə isinişməsi,
erməni qadınının
əsl azərbaycanlılara
xas olan bir adətlə yola salınması... Amma qaniçən, vəhşi
xislətli erməni belə bir yaxşılığı
etmək iqtidarında
olardımı?
Üç yaşlı "əsir"in
xilaskarı Teymur isə Atəşkəs sazişinə bircə gün qalmış şəhid olur. "Teymurun meyitini qüsul eləyəndə
pencəyinin cibindən
bir şəkil çıxmışdı. Şafanın çəkdiyi və
"xilaskar" adlandırdığı
şəkil idi.
Şafa bu şəklin birini BMT-yə göndərmişdi, birini
Siranuş aparmışdı,
biri isə Teymurda qalmışdı".
Bu hadisə 1994-cü ildə baş verir. İndi isə üstündən
illər keçib.
Povestin sonuna diqqət yetirək: "Bu gün ermənilər cəbhənin
müxtəlif istiqamətlərindən
otuz iki dəfə atəşkəsi
pozub, ölən və yaralanan yoxdur. Silahlı qüvvələrimiz tərəfindən düşmən
susdurulub.
Şakiri
həmsəki kimi od götürdü:
-Tüpürüm belə atəşkəsə! Xanım, yadındadı
da, atəşkəs sazişi bağlanandan bir gün əvvəl
teymur şəhid oldu.
Sonra üzünü anasına
tutdu:
-Müəllimə, görəsən
bu atəşkəsi pozanlar arasında Sergey də var?"
Düşündürücü sualdır. Bu suala
birmənalı belə
də cavab vermək olar ki, o üç yaşlı "əsir"
indi işğal olunmuş rayonlarımızın
birində işğalçı
ordunun sırasındadır.
Ya da Ordumuzun qəhrəman
əsgərlərinin cavab
atəşindən sonra
şəhid olub.
Amma istər atəşkəsi pozanlar sırasında olsun, istərsə də məhv olsun, hər halda, beyninin hansı guşəsindəsə üç
yaşında olanda bir azərbaycanlı ailəsinin ona göstərdiyi nəvazişi
yaddaşından qoparmasıng
Mustafa Çəmənlinin bu povesti də məhz Yaddaşın mühakiməsidir...
Ədalət.-2015.-15
sentyabr.-S.3.