YER ÜZÜ BİR
BEŞİKDİMİ?
ƏDƏBİ HƏYAT
(Gənc şair Faiq Hüseynbəylinin şeirləri haqqında)
Faiq Hüseynbəyli
bugünkü gənc
şairlərin ən
"qocamanı"dır. Şeir yazmağa on yaşından
başlayan Faiq artıq yeddi kitabın müəllifidir
və yaşıdları
bu baxımdan ona həsəd çəkə bilərlər.
Doğrudan da, onun mətbuatda tez-tez çıxış
etməyi, kitablarının
işıq üzü
görməsi çoxlarına
təəccüblü görünə
bilər. Kəmiyyət çox zaman
keyfiyyətə çevrilmir
və Faiqi də bu "məhsuldarlığına" görə qınamaq olardı. Onun "Yer üzü
bir beşikdi" şeirlər kitabını
vərəqləyəndən sonra o "kəmiyyət"
sözünü unutmalı
oldum. Faiq Hüseynbəyli çox yazır, hətta bu mənada atası, mənim üçün maraqlı,
orijinal şair təsiri bağışlayan
Bilal Alarlını da ötüb keçir. Amma insafən, "Yer üzü bir beşikdi" kitabında
toplanan şeirlər Faiqin gələcəyi ümid verən, indinin özündə bu ümidləri doğrulda biləcək bir şair olduğunu
sübut elədi.
Kitaba ön söz yazan tənqidçi həmkarım Nərgiz Cabbarlının qeydləri
də mənim fikrimlə üst-üstə
düşür, hətta
deyərdim, Nərgiz xanım bir az da irəli
gedir, Faiq Hüseynbəylinin şeirlərini
"sözünün səliqəsi,
şaxlığı, zərgər
dəqiqliyi ilə
"yonulması" kimi
səciyyələndirir və
gətirdiyi misallar da uğurludur.
Faiq Hüseynbəyli
nə yazırsa-yazsın,
hər şeirində
sözün urvatını
qaldırmağa, onu fikrin ruporuna yox, poetik təfsirinə
yönəltməyə meyl
edir və əksər şeirlərində
buna nail olur. Vaxtilə
unudulmaz şairimiz Rəsul Rza cavan şairlərin biri haqqında qələmə aldığı
məqaləsində yazırdı
ki: "Şairlik çətin sənətdir.
O, insan qəlbinin bir hissəsini deyil, hamısını tələb edir, həris bir varlıq kimi əqlin, zehnin, hissin töhfələrindən
doymaq bilmir. Onun sevincləri qədər iztirabları da vardır. Şeir yalnız vəzn
ölçüsündən, cümlənin ahəngindən,
qafiyələrin musiqisindən,
bənzətmələr, mübaliğələr,
təzadlar, eyhamlar və sairədən ibarət deyil, o, fikir, məna, fikrin poetikliyini, orijinallığını tələb
edir". Faiqin şeirlərini
də bu baxımdan araşdırsaq,
uğurlu nümunələrlə
rastlaşarıq. Yalnız
bircə misalla kifayətlənək:
Göndərirəm sevgimi,
Bax, bu yağan yağışla.
Bacarsan,
bu sevgini,
Məhəbbəti qarşıla.
Tut səsimdən bu axşam,
Sənə nəğmə oxuyum.
Yağış damlalarından,
Gül çələngi
toxuyum.
Ürəyim ovcundadı,
Əlini aç yağışa.
Saçlarına bənzəyən,
Qulac-qulac yağışa.
Bu, Faiq Hüseynbəylinin
ən yaxşı şeirlərindən biridir
desəm, bəlkə
də səhv etmiş olaram. Kitabından bundan
da yaxşı sevgi şeirləri tapmaq olar. Amma bu şeirin məziyyəti ondadır ki, Faiq on iki
misralıq bir şeirdə Yağış
və Sevgili məfhumlarını mənalandıra
bilib. O, yağışı
sevdiyi qızın saçlarına bənzədir,
yağış damlalarından
gül çələngi
toxuyur. Və şeirdə bu
mənada Yağış-Sevgili
obrazı yaranır.
Faiqin şeirlərində
təşbehlər, metaforalar
silsilə halını
təşkil edir və deyim ki,
Faiqin hətta ən zəif bildiyim şeirlərində
də təşbeh var, metafora var,
epitet, bədii təzad, mübaliğə
var. Şairliyin birinci
əlaməti elə bu nöqtədən başlayır - sözləri
adilikdən çıxarmaq,
onlara poetik don geyindirmək, necə deyərlər "ehya eləmək". Yenə
də bir misal:
Yer üzü bir beşikdi,
Küləklər layla səsi.
Göy üzündən asılıb
Şairlərin nənnisi.
Nərgiz xanım çox doğru qeyd edir ki, "Faiq Hüseynbəylinin çox sevdiyi obrazlar, detallar var ki, hər
zaman və dönə-dönə onların
üzərinə qayıdır,
təkrar-təkrar şeirin
predmetinə çevrilir. Məsələn, Yağış kimi, Yol kimi, Sarı
Yarpaq kimi, Söz kimi, Daş kimi". Şeirlərdə hər
hansı bir obrazı canlandırmaq təbii ki, asan proses deyil.
Tutaq ki, Dünya haqqında bir neçə şeir yazırsan və burada bir şeir
o birinin təkrarı
olmamalıdır, bir şeirdə işlətdiyin
bədii təsvir vasitələri digər şeirdə təkrar edilməməlidir. Yaxud Ayrılıq
haqqında yazırsan,
burda da hər şeirin özünün Ayrılıq
obrazı olmalıdır.
Ayrılığın sonu yoxdu,
Sanki dənizdi ayrılıq.
Cisimdən ayrılan ruhdu,
Solan bənizdi
ayrılıq.
Dayandım ahla üz-üzə,
Mən bu günahla üz-üzə.
Kim deyir şahla üz-üzə
Quldu, kənizdi
ayrılıq?
Bu dərddisə, dərdə
matam,
Şükür, bu dərd ilə şadam...
Kimləri üzmədi, atam,
Kimləri üzdü ayrılıq?
Bu şeirdə Ayrılıq
deyilən və insana kədər bəxş eləyən bir üzüntülü anların ümumi mənzərəsi yaradılıb. "Gəl, ayrılaq" adlı başqa bir şeirdə isə konkret bir ayrılıq situasiyasından söhbət
gedir. "Həqiqət ol, aşkar ol, Dərdə-qəmə dildar
ol. Mən yox olum, sən var ol,
Gəl, ayrılaq bu axşam". Dünya obrazı barədə də eyni sözləri
deyə bilərik.
Kitabda bir ayrıca bölüm var: "tanrıya gedən yol". Buradakı şeirlər təkcə
Tanrı haqqında deyil, həm də İnsan haqqındadır. Bəzi şeirlərində
Tanrı ilə bağlı düşüncələr
öz əksini tapır və deyim ki, Faiq
Hüseynbəyli bu şeirlərdə fəlsəfi
fikir söyləməyə
cəhd edir. Amma etiraf edək ki, bunlar o səviyyəyə
yetmir. "Nyuton, Arximed və Tanrı" şeirində məlum fikirlər şeirə gəlir. "Almanı Nyutonun başına salan İlahinin əlidi. Başına alma yerinə daş düşəydi, Nyuton".
Yaxud: " Bəlkə
də, Tanrı özü cazibə qüvvəsinin tərəfdarıdı
ki, insanlara əlçatmaz edir göyün yeddinci qatını, Yerə mıxlanıb yaşayır
insan murdar həyatını". Fikir var,
amma bu, poetik fikir deyil.
Bundansa "Tanrı, məni sevdala", "Bitmir harayım", "Tanrının kitabı"
kimi şeirlər sadə və anlaşıqlıdır. Fikir anlaşıqlı
olanda onun şeirə çevrilməsi
də təbii olur. Məsələn,
bu şeirdəki kimi:
Şəvə kimi saçlarında
Dərdə yuva qurdu şair,
Kökdən saldı həyatını,
Yollarını yordu şair.
Şair
sığındı bu
ada,
Qəhərini uda-uda
Səmalardan gəldi səda,
Bir eşqə
vuruldu şair.
Yedi sözün nübarını
Təzələdi qubarını.
Əymədi şah vüqarını,
Çinar kimi bitdi şair.
Bir dərdi yüzə çevrildi,
Alovu közə
çevrildi.
Günbəgün sözə çevrildi,
Ömrü başa vurdu şair.
Faiq Balabəylinin
əksər şeirləri
"Mən"in monoloqları
tərzində qələmə
alınıb. "Mən"
bu şeirlərin nəinki qəhrəmanı,
hətta özüdür
desək, - yanılmarıq.
"Mən"lə dünya, Zaman, həyat, sevgi, Vətən arasında dialoqlar yox, yalnız xitablar var və bu
da gənc şairin fərdi duyğularını ifadə
etmək üçün
yetərli görünür.
Amma görəsən, bu özünüifadədə ümumən
müasirlərinin duyğu
və düşüncələri
də əks olunurmu? Axı, klassik ifadə
ilə desək, şeir bir ürəkdən
milyon ürəklərə
yol getməlidir.
Faiqin şeirlərində
bu xitabların ümumiləşən nümunələri
az deyil.
Deyək ki, "Vətənə xitab"
kimi:
Qarış-qarış dolanır,
Torpağın gəzir məni.
Hər ağacın, budağın
Yarpağın gəzir məni.
Yolun canımdan keçir,
Xoş gümanımdan keçir,
Suyun qanımdan keçir,
Bulağın gəzir məni.
Bəzən iddialı, bir az da özündən razılıq məqamlar da diqqətdən yayınmır. Deyəndə ki: "Söz adlı bağçanın bir bağbanıyam, Tikanlı çölləri bağ eyləmişəm. Məni yollar çəkib, yollar aparıb, Bu qara yolları ağ eyləmişəm"- bunu təkəbbür əlaməti kimi qəbul etməmək də olar. Amma o şeirdə ümumən heç böyük ustadların da dilindən qopmayan nidalar eşidilir: "Dağları fəth etdim, təpə deyirsən, Mən ki, təpələri dağ eləmişəm... Hüseynbəyliyəm, sözə örnəyəm, Allah adamıyam, tənhayam, təkəm, Çox cansız canlıya hələ gərəyəm, Çox sözü dirildib sağ eləmişəm". Məncə, "Mən"in bu super iddiası Don Kixotun yel dəyirmanları ilə vuruşunu xatırladır və məsləhət görərdim ki, Faiq mümkün qədər təvazökar olsun, Çünki onun tamamilə iddiasız, "sözə örnəyəm" super iddiasını endirən şeirləri də var. Məsələn: "Acıyıram öz halıma, Oğulsansa, döz halıma. Yetişmədi söz halıma, Mən nə edim, necə edim?".
Faiq Hüseynbəyli duyğulu şairdir və nə qədər ki, o, duyğularını obrazlı şəkildə ifadə edir, o şeir də alınır, ŞEİR OLUR POEZİYA.
Sənin bulud gözlərin,
Yağışa dönüb yenə.
Ürəyimin atəşi
İslanıb, sönüb yenə.
Bir damla yağsan, yetər,
Qəm udanda ürəyim.
Hardasa sən yağırsan,
Od tutanda ürəyim.
Hardasa bir göz yaşı,
Yanağına iz salar.
Hardasa bir göz yaşı,
Dodağında qocalar.
Tanrı
da ağlayar, bax,
Bir təsəllidi
yağış.
Biz ki, insanıq, bəlli,
Tanrını kim qarğamış?!
Buna mükəmməl şeir demək olar. Bütün komponentləri yerində.
Mətləbi çox uzatmıram. Sonuncu ədəbi
nəslin ən "yaşlısına" - Faiq
Balabəyliyə getdiyi
yolda - poeziya karvanının gələcəyə
baş aldığı
yolda özünü
tam təsdiq etməyinə,
hamıdan seçilməyini
arzulayıram.
Ədalət.-2015.-19
sentyabr.-S.15.