"Ruhlarla insanlar arasında"
Bu, gözəl şairimiz, poeziyada
özünəməxsus yolu olan, bir kimsəyə bənzəməyən
Adil Mirseyidin vəfatından sonra ilk kitabıdır. Və
bu kitaba Adilin şeirləri deyil,
sənət haqqında düşüncələrini əks
etdirən məqalə və esseləri
toplanmışdır. Bəri başdan
"VEKTOR" Nəşrlər evinin baş naşiri, şair-alim dostumuz Elçin İsgəndərzadəni
alqışlayırıq. Adillə Elçin
arasında çox səmimi, lap başqalarına örnək olası bir dostluq və səmimiyyət
vardı. Onlar bir-birini
yaxşı anlayır, bir-birinin qədrini
bilirdilər.
Adil Mirseyid peşəsinə görə rəssam idi. Elə şeirlərində də rəssamlıq duyğusundan, rənglər dünyasından gələn, sözlərə, misralara qarışan cizgilər az deyildi. Vaxtilə Fikrət Sadıq və Vaqif Səmədoğlu yazmışdılar: "Adil nəinki maddi varlıqları, eləcə də bir çox hallarda külək, sükut, tənhalıq və s. kimi qeyri-maddi aləmləri rəssam gözü ilə görür və əks etdirir". Məsələ burasındadır ki, Adil öz peşəsinə də sadiq idi, onun çəkdiyi tablolar, rəsm əsərləri sərgilərdə də nümayiş etdirilmişdi. O, həm də dünya rəssamlıq sənətini, həmçinin musiqini, teatrı, muğamı, incəsənətin digər sahələrini də yaxşı bilirdi, şeirlərində də bunu hiss edirdin. Məsələn, Toğrul Nərimanbəyovun nar tabloları haqqında bir şeirində yazmışdı:
Toğrulun hər tablosundan
eyni bir nar gülümsəyir
hər tabloda
eyni narın qırmızısı
müxtəlif notda
qırmızı-alt
qırmızı-tenor,
qırmızı-soprano
bəzən sehrli çıraq
olur
gülümsəyən nar
çox iri gözlü
bir
uşağın əlində-
uşağın gözlərində
uşağın dodağında
o narın təbəssümü.
Toğrulun rəsmini
çəkmək istəsən
sən qollu-budaqlı çinar
çək,
amma unutma, qardaş
Toğrul yüz illik çinar da olsa
Budaqları nar gətirəcək.
O, tez-tez "Ulduz" jurnalında, eləcə də digər mətbuat orqanlarında sənət haqqında fikir və mülahizələrini
oxucularla bölüşürdü.
İndi bu yazıların bir qismi "Ruhlarla insanlar arasında" kitabında
toplanıb və bu yazılar təkcə bir şairin duyğu və düşüncələri
kimi yox, həm də bir sənət bilicisinin intellektini ifadə edir.
O, holland rəssamı-dünya
şöhrətli Rembrant
haqda yazır, bu dahi rəssamın
rənglər dünyasının
sirlərini, möcüzələrini
oxuculara çatdırır.
Öz rəmlərində
ənənəvi çərçivədən
kənara çıxan
Rembrantın əsərlərinin
yaşam sirrini açır və yazır: "Nizami Gəncəvi bizim üçün, Şekspir
İngiltərə üçün,
Mikelancelo İtaliya üçün, Tolstoy Rusiya
üçün kimdirsə,
Rembrant da Hollandiya üçün odur.
O, ispan rəssamı "Qoyya üçün kapriççio" yazır,
onun macəra dolu həyatından söz açır.
O, bizi "rəssamlığın
Homeri" adlanan Piter Paul Rubensin zamanına aparır, onun yaradıcılıq əzablarından, virtioz rəng və kompozisiya ustalığından,
novator üslubundan danışır.
O, sürrealizmin banilərindən
biri olan Salvador Dalinin yaradıcılığı
və şəxsiyyəti
haqda söz açır, yazır ki: "Sürrealist fantaziyalar gerçəkliyə
çevrilir. Salvador Dali sənəti XX əsrin metaforasıdır. Dali üfüqə qədər
görünən dünyanın
deyil, üfüq arxasında qalan dünyanın rəsmini çəkirdi".
Adil Mirseyid böyük italyan rəssamı Leonardo da Vinçinin həyatı və yaradıcılığı
və məşhur
"Uakonda" əsəri
haqqında çox maraqlı bir yazı yazıb. Elə bu
yazını oxumaq kifayətdir ki, o böyük rəssamın
dünyasını anlayaq,
dərk edək.
Adil Mirseyid uzun illər
əsərləri dərk
olunmayan, gözdən
uzaq düşən, amma sonralar Azərbaycanda
ən məşhur,
son dərəcə orijinal
bir sənətkar kimi təqdir olunan Mircavadın rəsmləri önündə
düşüncələrə dalır və yazır: "İlk baxışda bu tabloda ağlabatan bir məntiq yox kimidi, bu
yalnız ilk baxışda
belədi, mistik bir dünyanın adamı olan rəssam bu xaotik aləmdə hürr və azaddı. Fırçanın yaratdığı forma o qədər qeyri-adi, o qədər gözlənilməzdir
ki, ansızın olaraq diqqəti cəlb edir. Bu da həqiqətdir-forma
onun üçün heç vaxt önəmli olmayıb.
O, sosrealizmin bütün
normalarını pozmuşdu".
Adil Mirseyid
"Rənglərin sirri,
sehri və müəmması" yazısında
rənglərlə bağlı
poetik düşüncələrini
əks etdirir. Yeddi rəng-qırmızı,
narıncı, sarı,
yaşıl, mavi, göy bənövşəyi
- Adilin şərhində
maraqlı səslənir.
O yazır ki, rənglərin insana psixoloji və bioloji təsiri haqqında yüzlərlə
örnək var. Bəzən
rəssam fırçasının
məhsulu olan hər rəsm əsəri insan ömründə taleyüklü
rol oynayır. Yazır ki, otağımızda mütləq qırmızı
rəngdə bir əşya saxlayın, heç olmasa masanızın üstündəkigüldana
bir qızılgül
qoyun-əsəbləriniz sakitəşəcək.
Sarı rəng insan orqanizmini toksidlərdən
təmizləyir, sinir
sistemini stabilləşdirir,
diqqəti cəmləyir,
fikri aydınlaşdırır.
İnsanı depressiyadan qoruyur.
Mavi rəng qan təzyiqini
aşağı salır,
rahatlıq və asudəlik gətirir, ağrıları azaldır.
Bənövşəyi rəng daxili
xəstəliklərdə faydalıdır,
gözləriniz yorulanda
bənövşəyi rəngə
baxın. Yaşıl rəng
geniş müalicəvi
önəmə malikdir,
sizi neqativ emosiyalardan qoruyur. Gözlərinizi yumub təsəvvür
edin ki, yaşıl çəmənlikdə
seyrana çıxmısınız,
evinizdən, ofisinizdən
meşə mənzərəsi
açın.
Kitabda bir-birindən
maraqlı, hər biri də oxucunu özünə çəkən
yazılarla tanış olduq və əlbəttə,
heyrətlənməyə bilməzdik. "İmpressionist
etüd"də fransız
rəssamı Eduard Manenin
sənət aləmini
kəşf etdik. "Andrey Tarkovski-kinonun
şairi" yazısında
Adilin kino sənətinə bələdliyinin
şahidi olduq, Andrey Tarkovski haqqında məlumatımız
artdı. "Barış Mançonun qara sevdası"nda şöhrətli türk
müğənnisinin həyat
yolunu izlədik.
Adil Mirseyidin
öz şair dostları, həm ustadları, həm də həmyaşıdları
haqqında yazdıqları
da orijinallığı
ilə diqqəti cəlb elədi. Xüsusilə
Vaqif Səmədoğlu
və Elçin İsgəndərzadə yaradıcılığı
ilə bağlı esseləri bu iki şairin özünəməxsus poetik
aləmindən soraq verdi, Orijinal
deyim tərzi ilə seçilən bir şairimiz-Zahid Sarıtorpaq haqqında görün nə yazır: "Zahid Sarıtorpağın şeirləri
bizim miniatürlərimizə
bənzəyir. Miniatür sənətində
məkan, zaman və insan qəsdən
bir-birindən ayrılır.
Miniatür sənətimizdə seyr etdiyimiz ikiölçülü məkan
bizi "əl-xəyalə"
insan ruhunun növbəti yüksəlişi
üçün aralıq
pillə sayılan xəyallar dünyasına
aparır". O, "Poeziyamızın Qarabağ
şikəstəsi" yazısında
Elçin İsgəndərzadə
şeirlərindən söz
açır. Doğrudan da,
dəqiq fikirdir - Elçin İsgəndərzadə
yaradıcılığında Qarabağ nəfəs alır, haraylayır, Xanın səsi çağırır bizi.
Adil Mirseyid bu dünyadan vaxtsız köçdü. Ömrünün
son beş ilini ağır xəstəliklə mübarizə
apardı. Doğrudur, altmış yaşını
keçdi, amma üzü gülmədi.
Nə etmək? Özü getdi, yazdıqları
qaldı, xatirəsi qaldı. "Ruhlarla insanlar arasında" kitabı Adili bir sənət
biligisi kimi tanıtdı.
Adil Mirseyid şeirdə nə yapdısa, rəssamlıqda nələrə qadir oldusa, sənət haqqında fikirlərində də o məqama yüksəldi. Amma bir qədər kasıblıq, maddi ehtiyac və xəstəlik olmasaydı...
Yenə könlüm havalandı
Mən zavallı
daha gözəl bir
dünyanın
Şairi olmalıydım.
Ədalət.-2015.-13 yanvar.-S.7.