AYDIN TAĞIYEVİN HEKAYƏLƏRİ
Əsl istedad üçün harada yaşamağın, qaynar ədəbi mühitdə ya ondan kənarda yaşamağın heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Böyük Şoloxovu xatırlayaq. Dünya şöhrətli bir yazıçı idi, Nobel mükafatına layiq görülmüşdü, amma balaca bir qəsəbədə yaşayırdı. Bu gün Azərbaycanda da "Vətənin qıraq yerlərində" yaşayan istedadlı yazarlar tanıyıram ki, onlar nəinki yaşadıqları bölgədə, bütünlüklə Azərbaycan ədəbi mühitində də yaxşı tanınırlar. İsmayıllının ucqar bir kəndində yaşayan Musa Yaqub buna ən parlaq nümunədir.
Aydın Tağıyev isə Şabranda yaşayır. Müəllimdir. Amma o, müasir Azərbaycan nəsrinin tanınmış nümayəndələrindən biridir.
Onun lap bu yaxınlarda, təzəcə çapdan çıxmış "Bir bazar günü" povest və hekayələr kitabı ilə tanış oldum. "Yuxuda qətl" povesti və bir də yeddi hekayə. "Alma oğurlayan divlər" kitabında da on beş hekayəsi toplanıb. Həmin kitabın iki il öncə işıq üzü görüb.
O, lap əvvəldən hekayə janrına xüsusi meyl edib. Deyim ki, müasir nəsrimizdə Aydın mikro hekayələr ustası kimi tanınır, - səhv etmərəm. Bu barədə Bəkir Nəbiyev, Mövlud Süleymanlı, Sadıq Elcanlı kimi söz adamları fikir söyləyiblər. Doğrusu, çoxdan idi mənim də ürəyimdən keçirdi ki, onun hekayələri haqqında bir yazı yazım, öz ürək sözlərimi söyləyim. Hər dəfə qəzet və jurnal səhifələrində onun təzə çıxan hekayələrini oxuyur, daxilən sevinirdim ki, Aydın yaradıcılıq tempini itirməyib, yenə əvvəlki kimi sadə və təbii yazır, yenə də həyatın, gerçəkliyin adiliklərinə üz tutur, amma bu adiliklərdə qeyri-adi nəsə tapır, lap kiçik bir hekayədə öz xarakterik cizgiləri ilə seçilən obraz yaratmağa səy göstərir.
Hekayə bədii nəsrin elə bir formasıdır ki, ordan dünyaya yol başlayır. Böyük problemlər, qlobal hadisələr hekayə üçün damlada dənizi əks etdirmək qədərincədir. Mirzə Cəlilin "Poçt qutusu"nda bir xalqın avam bir nümayəndəsinin keçən əsrin əvvəllərindəki düşüncə tərzini əks etdirir, amma necə gözəl. Yaxud Haqverdiyevin, Y.V.Çəmənzəminlinin hekayələrini götürək. Mən deyərdim ki, müasir Azərbaycan hekayəsi özünün ən yaxşı keyfiyyətlərinə görə klassik nəsr ənənələrinə bağlıdır, dövrün, zamanın ən mühüm mətləblərini yığcam şəkildə təqdim etmək, lakoniklik, psixologizm məhz klassik heyətlərimizdən gələn ənənədir. Aydın Tağıyevin hekayələrində də bu mənada klassik nəsrə möhkəm bağlılıq görürəm. Aydının hekayələri çox vaxt 2-3 səhifədən ibarət olur, mətləb və hadisə də təfsilatlı deyil. Ancaq onun hər hansı bir hekayəsi oxunub qurtarandan sonra deyə bilirsən ki: "bax, bu, hekayədir!"
Onun hekayələri ilk növbədə, təhkiyə tərzinin şirinlmiyilə diqqəti cəlb edir. Təsvirləri real və inandırıcıdır. Elə ilk cümləsindən oxucunu ardınca çəkib aparır. "Çiçəkli çölün sarı gülləri solmuşdu" - Kazım kişinin əziz-xələf bir oğlu ağacdan alma dərərkən bir ilanın ona tərəf süründüyünü görür və uşaq qorxudan özünü o ağacdan yerə atır. Və bu Kazım kişiyə dərd gətirir. "Bir il sonra bağcadakı bütün ağaclar yazda çiçəkləyib meyvə gətirsələr də, alma ağacı nə çiçək açdı, nə də bar verdi".
Aydın Tağıyevin "Güllü çit yaylıq" hekayəsi bəlkə də bir povestin, ya bir romanın materialı ola bilərdi. Amma Aydın lap əvvəldən təqdim etdiyi materialı hadisələrin məzmunundan asılı olmayaraq akvarel zərifliyilə işləmək qabiliyyəti var. "Bir bazar günü"ndə Gülqız adlı bir qadının taleyindən söz açılır. Nəsrimizdə bu, təzə mövzu deyil. Ancaq Aydın tənha bir qadının qızlığından ölümünə qədər həyatını, bu həyat yolunda keçirdiyi sarsıntıları incəliklə, psixoloji dəqiqliklə təsvir edir. Sən demə Gülqızın ərə getməməyinin, qarıya-qarıya qalmasının səbəbi varmış. Ölüm ayağında köhnə bir sandığın içindən bir çit yaylıq çıxır. Bu, Aydın Tağıyevin bütün hekayələri hadisədən, mətləbdən obraza doğru hərəkət edən hekayələrdir. Hadisə tipik və səciyyəvi olduğu kimi, obraz da bədii ümumiləşdirmə gücündədir. Ancaq mən deməzdim Aydın bütün hekayələrini bu üsulla qurur, yəni real həyat hadisəsini və gerçəkliyin bu reallığını özündə əks etdirən obrazları süjetə gətirir. Psixoloji anların təsviri, mahiyyətə, alt qata enmək məharəti, dilin, təhkiyə tərzinin təbiiliyi və özünəməxsusluğu da burada mühüm rol oynayır.
Budur, Aydının "Tanışlıq" hekayəsi... Hekayə belə başlayır: "Böyükağa müəllim ilə Məmməd tanış deyildilər".
Hekayə belə qurtarır: "Böyükağa müəllim ilə Məmməd beləcə tanış oldular".
Bu iki cümlə arasında isə iki
ömrün-Böyükağa müəllimin və Məmmədin
ömür yolunun qısaca, amma şirin təhkiyə
üsulu ilə nəqli durur. Təsadüfən Məmmədin
anasının döşlərindən süd əmən
Böyükağa çox imkanlı bir ailənin
övladıdır. Ona görə də bir-birindən tamam fərqli,
bir-birinə zidd insan olurlar. Bu hekayədə
Aydın demək olar ki, heç bir hadisə təsvir eləmir,
yalnız iki ömür yolunu gözlərimiz
qarşısında canlandırır.
"Əgər
Böyükağa müəllimi əsgər aparsaydılar və
o, təsadüfən Məmmədlə bir hissədə
qulluq etmiş olsaydı, heç şübhəsiz, Məmmədlə
tanış olacaqdı, ancaq Böyükağa müəllimin
"bronu" vardı və heç vaxt ondan əsgər
olmayacaqdı.
Böyükağa müəllim ilə Məmməd evləndikləri
qız tərəfindən qohum olsaydılar, yəqin ki,
bir-birlərini tanıyacaqdılar. Amma Məmməd
kasıb bir ailədən qız almışdı.
Böyükağa
müəllim iş yerinə hər gün avtobus ilə
gedib-gəlsəydi, hökmən Məmməd ilə
rastlaşardı və çox mümkün idi ki, belə
görüşlərin birində tanış
da ola bilərdilər. Bəlkə də
Böyükağa müəllim yerindən qalxıb Məmmədə
oturmağa yer də təklif edərdi, çünki
yaşıd olsalar da, Məmməd öz yaşından
çox qoca görünürdü".
Diqqət yetirdinizmi, bu hekayədə bəlkə də
bir povestə, kiçik romana sığa biləcək hadisələr,
talelər işıqlandırılır. Deməli,
damlada dəryanı, anda zamanı əks etdirmək
mümkündür və bunu istedadlı yazıçı
Aydın Tağıyev bacarır. Həmin
hekayədə bir-birini görməyən Böyükağa müəllimlə
Məmməd, nəhayət, gözlənilmədən
"tanış olurlar". İşdən
yorğun qayıdan Məmməd avtobus dayanacağında
maşın gözləyir. Elə bu vaxt
qarşıda bir "Volqa" dayanır, onun sahibi
Böyükağa müəllim Məmmədə müraciət
edir ki, maşının təkərini dəyişsin. Məmməd bu işi sevinə-sevinə
görür. Maşın yiyəsi isə
"budur, bu da zəhmət haqqın" deyib ona bir
"Şirvan" uzadır.
Vəssalam!
Hekayə beləcə başa çatır.
Xatırladaq ki, hekayənin əvvəlində də
bu pul haqq-hesabı vardı, sonunda da və bunun əlbəttə,
simvolik bir mənası var.
"Yay
gününün uzun gecəsi" hekayəsində biz
başqa bir mətləblə tanış
oluruq. Aydın gözlənilməz
situasiyaları hekayələrində əks etdirməyi
çox sevir və bunu bacarır. Bu, onun
hekayələrinə novella rəngi qatır. Hekayədə
otuz il öz doğma kəndindən
aralı düşmüş, əvvəl dustaq həyatı
keçirib sonra uzaq-uzaq şəhərlərdə
ömrünü çürüdən bir
adamın-Aslanın kəndə gözlənilməz gəlişindən
söz açılır. Aslan arvadına
teleqram vurur ki, gəlirəm. Amma bilmir ki,
arvadı başqasına ərə gedib. Çünki
ərə getməsəydi, Aslanın namus üstündə qətlə
yetirdiyi Mədətoğlular fitnə-fəsad törədəcəkdilər.
Otuz il... İndi onun otuz üç
yaşlı oğlu var. Təsirli bir görüş:
"Oğlu da ilk dəfə görsə də, adından
yalnız bu gün sübh çağı xəbər
tutduğu atası olan kişiyə sarıldı. İkisinin də gözünün yaşı sel kimi
axırdı". Bəs qadın? "Düşən sərnişinlərdən sonra
qatara yeniləri minməyə başladı, yaşı otuzu
keçmiş cavan oğlan uzaq vaqonların birinə sarı
boylandı və bir ayağı yerdə, biri vaqona qalxan bir
qadının göz yaşlarını gizlətməyə
çalışsa da, xısın-xısın ağladığını
gördü". Fikirləşirsən
ki, bu hekayə başqa cür də bitə bilərdi. Kişi xəbər tuta bilərdi ki, arvadı ərə
gedib və ortaya böyük bir qanqaraçılıq
düşərdi. Kişi gəldiyi kimi də
geri qayıda bilərdi. Amma Aydın bundan
sonra nə baş verə biləcəyini oxucunun ixtiyarına
buraxır.
Aydın
Tağıyevin hekayələrində hiss olunacaq dərəcədə
duyumlu, görümlü milli kolorit naxışları nəzərə
çarpır. Təsadüfi deyil ki, onun hekayələrinin
qəhrəmanları - qocalar, qarılar, el
ağsaqqalları-ağbirçəkləridir, kənd müəllimləri,
çobanlar, müharibə veteranları bu hekayələrdə
rəğbətlə təsvir olunurlar. Ancaq
Aydın Tağıyev öz yazılarında ştampdan,
stereotipdən qaçır, yeri gələndə
ağsaqqalın da, zəhmətkeş çobanın da bir
insan kimi xarakterini mürəkkəbliyilə təsvir edir.
"Çörək" hekayəsində Mədət kişi ilə Səməd kişi arasında
uşaq üstündə başlamış dava-dalaş
onların ata-baba dostluq, qonşuluq münasibətlərini az
qala heçə endirəcəkdi. Mədət kişi
əziz-xələf oğlunun döyülməyinə
daralıb onu qabağına qatır, şikayətə gedir. Ancaq mənzil başına çatmamış əməlindən
peşman olur. Aclıq onlara güc gələndə
oturub çörək yeyirlər.
"- Bu çörək nə
yumşaqdır, - deyə oğlundan xəbər aldı, - bəyəm
anan bu gün təndir qalamışdı?
Uşaq
ağzındakı tikəni aşıra-aşıra:
- Yox, -
dedi, - səhər Püstə xala Cavadla yollamışdı ki,
isti çörəkdir!
Çeynədiyi
loxma az qala Mədət kişinin
boğazında qalmışdı, kişi ağzındakı
tikəni güclə uda bildi. "Lənət şeytana!.." Sonra da Mədət kişi
özünü də, arvad uşağı da söyüb
ölü-diri qoymadı.
-
Əl-üzünü yu! Düş
qabağıma, geri dönürük!"
Dəlisov ağlın, qızmış ürəyin
hirsini-hikkəsini eldə müqəddəs sayılan
çörək yumşaldır və Aydın
Tağıyevin hekayələrində belə ibrətli və
təsirli səhnələr çoxdur.
Aydın hekayələrində çox zərif və işıqlı bir yumor hissi də var və dərindən fikir verəndə, bu yumorun içində güclü bir ironiya duyulur. Məsələn, Aydının həcmcə ən kiçik hekayələrindən biri olan "Çəpik" bu cəhətdən çox ibrətlidir: "Nağının əlinə əlinə vurub ləzzətli bir çəpik çalmağı vardı.
O, çəpik
vuranda səs zalı doldurardı. Məktəblərində
iclas, təntənəli yığıncaq-filan keçiriləndə
müəllimlər qabaq cərgələrdə
oturdardılar, dərslərini fərli-başlı oxumasa da,
belə tədbirlərdə siniflərinin üzünü
ağardardı. Direktor çıxış edib nitqini
qurtarandan sonra o biri uşaqlar əl çalmağa yatıb
qalsalar da, təkcə Nağının çəpiyinin səsi
zala bəs idi..."
Bu təsvir
bizə ötən illərin-gurultulu alqışlar
dövrünün tanış mənzərəsini
xatırladır. Ancaq hekayə faciəli bir məqamın
təsviri ilə bitir.
Bu növbəti çəpik səhnəsində
Nağının qolu sınır və məcbur olub onun
qolunu dirsəkdən aşağı kəsib atırlar. Beləliklə,
iclaslar, tədbirlər çəpiksiz qalır,
Nağının gələcəkdə deputat olmaq arzusu
ürəyində qalır. Çünki
"Nağı yaxşı dərk edirdi ki, çəpik
bilmədən bu dünyada yaşamaq çətin
olacaq..."
Aydın Tağıyevin digər hekayələri barədə
də belə ürək açıqlığı ilə
söz açmaq olar. Bu hekayələrdə də Aydın
özünə sadiqdir, yenə də həyat həqiqətindən
çıxış edir, yenə də müasiri olduğumuz
insanları bədii sözün işığına çəkir.
Və yaxın illərin ağrıları, məmləkətimizin
düşdüyü çətinliklər,
yurddaşlarımızın keçirdiyi sarsıntılar bu
hekayələrin əsas qayəsini təşkil edir.
İstərdim ki, Aydının bundan sonra yazacağı
hekayələrdə həyatın, gerçəkliyin daha
mühüm problemləri əks olunsun. Onun gözləri
qarşısında bəlkə bizim hiss etmədiyimiz, mahiyyətinə
varmadığımız hadisələr, olaylar baş verir,
o, əyalətdə yaşayan, müxtəlif qayğılarla,
çətinləklərlə üzləşən insanlarla
üz-üzə gəlir. Onların sevincini də,
fərəhini də duyur. İstərdim
ki, Aydın öz hekayələrində daha böyük mətləblərdən
söz açsın. Təbii ki, ailə-məişət
məsələlərindən. Kənddə
və qəsəbədə yaşayan insanların gündəlik
qayğılarından yazmaq yaxşıdır, amma o balaca kəndlərdə,
o kiçik qəsəbələrdə Aydın
Tağıyevin gözləri qarşısında elə hadisələr
baş verir ki, Aydın bunları da qələmə
almalıdır.
Ədalət.-2015.-15 yanvar.-S.7.