ZƏLİMXANIN POEZİYA
ALƏMİNƏ SƏYAHƏT
Zəlimxan Yaqub poeziya aləminə gəldiyi ilk gündən ədəbi ictimaiyyətin diqqət mərkəzində olmuş və bu diqqət, bu məhəbbət bir an belə səngiməmiş, çəkilmələrə məruz qalmamışdır. Ona görə də şairin poeziyasında həyat həqiqətdə olduğundan daha həyatidir. Ən önəmlisi isə odur ki, onun poeziyası milli oyanışa, milli ruhun təbliğinə, milli özünüdərkə xidmət edir. Şairə dərin məhəbbətlə yazılan məqalələri toplasaq, cild-cild kitablara sığmaz. Təsadüfi deyildir ki, görkəmli alimimiz Nizami Cəfərov "Zəlimxan Yaqubdan yazılanlar" kitabına yazdığı ön sözdə xüsusi vurğulamışdır: "Zəlimxan Yaqub haqda yazılmış elə bir yazı yoxdur ki, şairə bəslənən dərin, hüdudsuz məhəbbət özünü bütün parlaqlığı ilə göstərməsin. Mən cəsarətlə deyə bilərəm ki, bu miqyasda (və bu keyfiyyətdə!) məhəbbət Azərbaycan ədəbiyyatının tarixində sonuncu dəfə Səməd Vurğuna qismət olmuşdur".
Zəlimxan Yaqubu bu xoşbəxtlik mərtəbəsinə yüksəltmiş şəxsiyyətlər arasında ömrünü milli elmimizə, ədəbiyyatımıza, ədəbiyyatşünaslıq elmimizə həsr edən Kamal Talıbzadə, Bəxtiyar Vahabzadə, Yaşar Qarayev, Süleyman Rəhimov, İsa Hüseynov, Mirvarid Dilbazi, Hüseyn Arif, Məmməd Araz, Xəlil Rza Ulutürk, Tofiq Bayram, Pənah Xəlilov, Budaq Budaqov, Tofiq Hacıyev, Nizami Cəfərov, Camal Mustafayev, Səlahəddin Xəlilov və onlarla başqa elm, ədəbiyyat fədailərini görəndə istər-istəməz qürur duyursan.
İstər "Zəlimxan Yaqubdan yazılanlar" (Bakı, 2005), istərsə də sonra işıq üzü görən üçcildlik "Zəlimxan Yaqub ədəbi düşüncədə" (tərtib edəni və redaktoru Musa Nəbioğlu) kitabları özlüyündə çox şey deyir.
Zəlimxan Yaqubun ədəbi fəaliyyətinin ciddi elmi-tədqiqat müstəvisinə çıxarılması, onun bir şair kimi elm aləmində də yüksək dəyərləndirilməsindən xəbər verir. Əminə Hüseynova "Zəlimxan Yaqubun yaradıcılığı" və Qədim Rufullayev "Zəlimxan Yaqub və xalq yaradıcılığı" mövzusunda filologiya üzrə fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsi almaq üçün dissertasiya müdafiə etmişlər.
Çəkinmədən deyə bilərəm ki, bütün bunlar şairin sahilsiz ümmana bənzər çoxşaxəli yaradıcılığını tam əhatə etməkdən çox uzaqdır. Zəlimxan Yaqubun bağbanı olduğu şeir bağçasına daxil olmaq üçün gərəkdir ki, çağdaş poeziyamızla yanaşı, folklorumuzu, xüsusən də, aşıq yaradıcılığını, Zəlimxanı yetişdirən mühiti yaxşı biləsən. Bunları bilən tədqiqatçı şairin yaradıcılığına hərtərəfli vaqif ola bilər.
"Sözün Zəlimxan zirvəsi" kitabının əlyazmasını ön söz yazmaq üçün mənə təqdim edən Musa Nəbioğlu deyilənlərə cavab verə biləcək tədqiqatçıdır. Zəlimxanın yetişdiyi mühitdə boy atdığından, mayası sazla-sözlə yoğrulduğundan, neçə illərdən bəri Aşıqlar Birliyinin katibi və "Ozan dünyası" jurnalının baş redaktoru kimi aşıq yaradıcılığı ilə məşğul olduğundan, eləcə də uzun illərdən bəri Zəlimxan Yaqubun kitablarının tərtibçisi və redaktoru (şairin 13 cildlik əsərləri külliyyatı da daxil olmaqla) olduğundan və nəhayət şairin yaradıcılığını mükəmməl bildiyindən "Sözün Zəlimxan zirvəsi" vaxtında yazılmış uğurlu bir əsərdir. Əsərin uğurlu alınmasında yuxarıda sadaladıqlarımızla bərabər, tədqiqatçının istedadı və əməksevərliyi də rol oynamışdır.
Musa Nəbioğlunun ürəyi, qələmi, bütün vücudu Zəlimxan Yaqub yaradıcılığı üstündə köklənib. Tədqiqatçı Zəlimxanın üslubunu tamamilə saxlayaraq sinonimlərdən, antonimlərdən, xalq deyimlərindən Zəlimxan necə istifadə edibsə, öz əsərində eləcə istifadə edib. Bəzən adama elə gəlir ki, tədqiqatçının monoqrafiyasını deyil, Zəlimxan Yaqubun poeziyasını oxuyursan, şairin özünü dinləyirsən. Giriş və on üç bölümdən ibarət əsərin hər bölümünə şairin şeirlərindən bir misranı başlıq verməsi bu yaxınlığı daha da doğmalaşdırır.
"Sözün Zəlimxan zirvəsi" adlı girişdə Nəbioğlu söz barədə fikirlərini irəli sürür. Qeyd edir ki, o yaradıcılar sözdən möhtəşəm abidələr yarada bilir ki, zamana öz sözünü deyə bilir, sözü urvatdan salmır, onun qədir-qiymətini bilir, zirvələrə yüksəldir. "Sözün Zəlimxan zirvəsi" ona görə yarandı ki, şair sözü göz bəbəyi kimi qorudu, onun üzərində ana övladı üzərində əsdiyi kimi əsdi.
Zəlimxan Yaqubun şeirlərini oxuyanda, söz haqqında fikirlərinin fərqinə varanda Hüseyn Kürdoğlunun misraları qəlbimə hakim kəsildi:
Mən sözün üstündə can qoymuşam ki,
Şerim kal görünər, Sözə söz gələr.
Zəlimxan Yaqub söz üstündə can qoyan, ona görə də sözləri, misraları ürəklərə məlhəm olan şairdir. Zəlimxanın misralarıdır:
Əbədi dirilər cərgəsindədi,
Söz üstə şəhid tək ölən şairlər.
"Zaman səni dana bilməz"
Bu bölümdə tədqiqatçı Zəlimxan Yaquba ümumxalq məhəbbəti qazandıran möhtəşəm poeziyası ilə yanaşı, həm də şairin nitq qabiliyyətindən, fenomenal yaddaşından və s. bəhs edir.
Yeri gəlmişkən, poeziyamızı Zəlimxan Yaqub qədər təbliğ edən ikinci bir şair tapmaq çətindir. Bu, bir yandan onun qeyri-adi hafizəsi, digər tərəfdən, ürəkgenişliyi və poeziyamıza vurğunluğu ilə bağlıdır. Zəlimxan fenomenal yaddaşı və xeyirxahlığı hesabına başqa şairlərimizi təbliğ etməkdən usanmır. Böyük yaradan ona hər şey bəxş edib, qısqanclıqdan savayı. Yaxşı yadımdadır, 1994-cü ildə Füzulinin 500 illik yubiley tədbirinə bir avtobusda, qoşa gedib-gəldik. Şair Bakıdan Bağdada qədər klassik şairləri-mizdən tutmuş gənc şairlərimizə qədər hər birinin şeirlərindən, eləcə də "Koroğlu" və "Aşıq Qərib" dastanlarından əzbərdən dedi.
Musa Nəbioğlu "Zaman səni dana bilməz" bölümündə şairin yaradıcılığına verilən qiymətdən, Zəlimxanın bir şair kimi missiyasından da söz açır. Şairin dünyaya niyə gəldiyini, hansı missiyanı yerinə yetirməli olduğunu onun öz sözləri ilə açıqlayır:
Şair olan öz ömrünü yaşamır,
Dərdin-qəmin bol ömrünü yaşayır.
Yolçuların yoldaşına çevrilir,
Cığır açır, yol ömrünü yaşayır.
Zəlimxan Yaqub xalq ruhu ilə qaynayıb-qarışan, xalqın içində olan, xalq tərəfindən sevilən, poeziyası ilə xalqın qəlbini riqqətə gətirən bənzərsiz şairdir. Şairin rahat gününün olmadığını bəyan edir:
Sevgisiz, ilhamsız, sözsüz, nəğməsiz,
Şairin
bircə gün həyatı yoxdur
- deyir.
"Haqdan
gəlib
Haqqa gedən
yorulmaz"
Bu bölüm də maraqla oxunur. Araşdırıcı əsərində
yerinə görə sitatlar gətirir, onlara arxalanaraq fikirlərini
sübuta çalışır və buna nail olur: "Hər
kəs həqiqətə, gerçəkliyin idrakına öz
xüsusi yolu ilə gedir. Mən də yazı
ilə" (Lev Tolstoy). Zəlimxan Yaqub
yaradıcılığı ilə tanış
olan hər kəs deyər ki, elə Zəlimxan da belədir. Dahi yazıçının dedikləri sanki görkəmli
şairin boyuna biçilib.
"Yalan
qənimidi, dini həqiqətdi şairin", - deyən Zəlimxan
heç vaxt əqidəsini dəyişmədi. Əlində qələm, dilində həqiqət həyat
kredosuna çevrildi.
Şairin "Kimdi səni bu qapıdan buraxan"
şeiri zəmanəmizdə baş verən, ürək
bulandıran, könül dağlayan, cəmiyyətdə
kök salan hadisələrdən söz açır. Aylarla bir nazirliyə ayaq
döyən qocanı, şikayətinin yerinə yetirilib-yetirilməyəcəyi
bir yana, heç qapıdan içəri
buraxmırlar. Şair göstərir ki, bu qapının
düyməsi var, tilsimi var, zəngi var. Bir deyil, beş deyil,
yetmiş yeddi rəngi var. Zəlimxan bu eybəcərliyin
xalqa, millətə vurduğu zərbədən söz
açır:
Silahı
var, polisi var, postu var,
Rüşvət adlı bir canciyər dostu var.
Bu
qapının bu millətə qəsdi var,
Kimdi səni bu qapıdan buraxan?
Bu məqamda
da Musa Nəbioğlunun "Sözün Zəlimxan zirvəsi"
adlı çox maraqlı kitabında bir az
başqa çalarda rast gəlmək olur. M.Nəbioğlu yazır
ki, məmur özbaşınalığına, haqlının
haqqının tapdanmasına dözə bilməyən
şair "siyasət içində siyasət"lə
yanaşı, "ticarət içində də siyasət"in
getdiyi, "hər şeyin sahibi, ağası bəlli"
olan cəmiyyətdə naqisliklərə, eybəcərliklərə,
ağsaqqal sözünün eşidilməməsinə
dözə bilmir, şair-vətəndaş kimi etiraz səsini
ucaldır:
Kimdi
şəhərlini, kəndlini sayan,
Sözünü
kim tutur bir ağsaqqalın?
- deyir.
Şair bir çox şeirlərində millətin dərdindən
söz açır. Millətin halından xəbərsiz olanlardan, millətin
adından danışmağa mənəvi haqqı olmayanlardan
bəhs edir:
Millətin
adından danışan kəsin,
Dili uzun gərək,
üzü ağ gərək - deyir.
Şair cəmiyyəti qanunsuzluq girdabından qurtarmaq
üçün işlək qanunların hazırlanmalı
olduğunu qeyd edir. Olub-keçənləri göz önünə gətirir:
"bəzən gözümüzün önündə
haqlının haqqı tapdananda susmuşuq,
gözümüzün qabağında öyülən nakəsə
də əl çalmışıq, döyülən mərdə
də". Bununla belə, şair bədbinləşmir,
cəmiyyətə toy tutanlara da bir gün toy tutulacaq deyir.
"Sözün Zəlimxan zirvəsi"ndə Musa Nəbioğlu
bunlardan səmimiyyətlə söz açır.
"Mən
elə Türkün ruhuyam"
Bu bölümdə Zəlimxan
yaradıcılığında türkçülük,
türk dünyası əhəmiyyətli yer tutur. Tədqiqatçı
Zəlimxan Yaqub yaradıcılığında
Türkçülük ideyasına əsərlər həsr
edən araşdırıcıların məqalələrinə
müraciət edir. Burada akademik Tofiq
Hacıyevin, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Azər
Turanın və tənqidçi Əsəd Cahangirin əsərlərinə
üstünlük verir. Xüsusən də, Azər
Turanın "Əzəl-axır dünya Türkün
dünyası" monoqrafiyası dəyərləndirilir:
"Zəlimxan Yaqubun şeirlərində Türkün genetik
yaddaşı dipdiridir" cümləsi çox mətləblərdən
xəbər verir, - deyən müəllif Türk
dünyası ilə bağlı şeirlərini tədqiqat
süzgəcindən keçirir. Zəlimxanın, Dərbəndə,
Kərkükə, Təbrizə, Borçalıya həsr
etdiyi şeirlərə xüsusi önəm verir:
Kərkükü,
Dərbəndi xatırlamazdım,
Əgər
Borçalıda doğulmasaydım
- deyir.
Bununla
Borçalının da, Kərkükün də, Dərbəndin
də yad əlində olduğunu bir daha oxucuların, xüsusən
də keçmişimizdən az xəbəri
olan gənclərin nəzərinə çatdırır. Doğrudan da, tarixin yaddaşı gödək olur.
İndi çoxmu adam bilir ki, Dərbənddən
əlavə, Dərbənd ətrafında düz 30 kənddə
azərbaycanlılar yaşayır. Şair
ingilis yazıçısı Ceyms Oldricin "ikiyə
bölünmüş bir ürək"
adlandırdığı Güney və Quzey Azərbaycandan
ürəkağrısı ilə söz açır.
Tədqiqatçı bu bölümdə Zəlimxan
Yaqubun bütün Türk dünyasının şairi
olduğunu xüsusi vurğulayır.
"Qarabağ
ən çətin sualdı, qardaş"
Bu bölümdə müstəqillik
qazanmağımızla bərabər, Qarabağ problemi ilə
də üzləşməyimizlə bağlı şairin
narahat anlarından, çözülməsi müşkülə
çevrilən Qarabağ dərdindən söz
açılır. Şair şeirlərində, M.Nəbioğlu
isə tədqiqatında göstərir ki, Qarabağ problemini
ortaya atanlar öz çürük niyyətlərini həyata
keçirənədək bizdən əl çəkmək
niyyətində deyillər. Bizim prezidentimizin, dövlətimizin
çalışdığı odur ki, bu bəladan az ziyanla çıxaq. Z.Yaqub bu gün şairlərin
də öz şeirləri ilə sıravi əsgərə
dönmələrini təkidlə irəli sürür:
Haqqın
var baş olub, başda durmağa,
Qaldır
məmləkəti ayağa, şerim -
- deyə haray çəkir. Bu gün şair
olan şeirini evdə yox, səngərdə yazmalıdır,
- deyir.
Bununla belə, "Qarabağ ən çətin
sualdı, qardaş" - deyən şair "Millətin xilas
yolu bu gün savaşdan keçir", - deyərək
doğma torpaqlarımızın tezliklə azad
olunacağına ümidini itirmir.
"Mən
dünyanı durultmağa can atdım"
Bu bölümdə tədqiqatçı şairin mənəvi saflığa, paklığa, daxili gözəlliyə səsləyən poeziyasını araşdırır. Z.Yaqubun "dünyanın çirkabını şair sözü təmizlər" misrasına söykənərək onun çoxsaylı poeziya nümunələrini süzgəcdən keçirir. Tədqiqatçı şairin bu yoldakı amalını ortaya qoyur:
Nemətdi duruluq, saflıq, təmizlik,
Bəsimdir sənintək bir bulaq olum.
Z.Yaqub saflığın, paklığın insana başucalığı gətirdiyini, insan qocalanda da vüqarlı olacağını şair fəhmi ilə dəqiq görmüş və şeirlərində qabarıq şəkildə vəsf etmişdir.
"Sarıldığım
sazdı mənim"
Bu bölüm M.Nəbioğlunun ilhamla qələmə aldığı, tədqiqata cəlb etdiyi aşıq yaradıcılığı ilə, sazla-sözlə bağlıdır. Bu, təsadüfi deyildir. Akademik K.Talıbzadə deyirdi: "Zəlimxan sazla şeirin ruhunu, mayasını birləşdirən şairdir". Xalq şairləri Osman Sarıvəlli də, Hüseyn Arif də, AMEA-nın müxbir üzvü S.Xəlilov da bu fikirdədir. Həqiqətən də Zəlimxanın mayası sazla sözün vəhdətindən yoğrulub. Bu bölümdə şairin onlarla şeiri, aşıq yaradıcılığına, aşıq sənətinə, saz havalarına, bu havaları yaradan, yaşadan, aşıq sənətini zirvələrə qaldıran sənətkarlara həsr etdiyi poema və dastanlar tədqiqata cəlb olunub. Tədqiqatda "Saz", "Yunus Əmrə", "Ələsgər", "Aşıq Hüseyn Saraçlı", kimi lirik-epik poema və dastanlara geniş yer verilib. Şairin bircə cümləsi deyilənlərə işıq tutur: "Məni başqa yerdə axtarmağa gərək yoxdur, ünvanımı sazdan soruşun". Bu sözlər çox mətləblərə aydınlıq gətirir.
(ardı var)
Ədalət.-2015.-16 yanvar.-S.6.